Gå til innhold

Mekaniker (elbil)


Ung Spiller

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De må nødvendigvis ha mekanikerbagrunn. Selv om mange tror at elbiler kun ar én bevegelig del så har de faktisk bremser, kjølesystem, hjuloppheng, dempere, karosseri, vinduer, styresnekker osv osv som alle andre biler. De har også mest sansynlig ekstra kurs eller utdanning for elektriske systemer på elbiler. Man slipper ikke til hvem som helst på biler med mange hundre volt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En elbil og en "vanlig" bil er vel omtrent 90 % like. Er i all hovedsak motoren som er forskjellig. Å tenke at elbiler trenger egne mekanikere/elektrikere blir nesten som om diesel- og bensilbiler skulle hatt forskjellige mekanikere.

 

Elbiler har fremdeles tradisjonelle bremser, styring, hjuloppheng, akslinger, kjølesystem, karosseri, hjul, sikkerhetssystemer +++

 

Og for å svare på trådstarters spørsmål: For å være mekaniker i Norge må man ha godkjent mekanikerutdannelse + fagbrev. Så det er nok "vanlige" mekanikere hos Tesla, selv om de gjerne har spesialisert seg litt ekstra på elektriske drivlinjer.

Endret av Kajac
Lenke til kommentar

Jeg ser de søker etter både bilmekanikere men også folk med elektro bakgrunn. Slik jeg har forstått det kurses de med mekaniker bakgrunn innenfor elektro og omvendt. 

De har vel søkt folk så godt som kontinuerlig i 3-4 år nå etter det jeg har sett.

Lurer på åssen det er å jobbe der, mye stress og kaos, arbeidsmiljø, betaling osv?

Sies at det er en god del gjennomtrekk av folk der hvertfall, mye høyt tempo.

Jeg har sett folk som har skrudd der inne når jeg har kjørt forbi om kvelden i 22-23 tiden nesten alle dager i uken.

Og når man titter inn vinudet ser man biler som er plukket ganske mye ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En elbil og en "vanlig" bil er vel omtrent 90 % like. Er i all hovedsak motoren som er forskjellig. Å tenke at elbiler trenger egne mekanikere/elektrikere blir nesten som om diesel- og bensilbiler skulle hatt forskjellige mekanikere.

 

Elbiler har fremdeles tradisjonelle bremser, styring, hjuloppheng, akslinger, kjølesystem, karosseri, hjul, sikkerhetssystemer +++

 

Og for å svare på trådstarters spørsmål: For å være mekaniker i Norge må man ha godkjent mekanikerutdannelse + fagbrev. Så det er nok "vanlige" mekanikere hos Tesla, selv om de gjerne har spesialisert seg litt ekstra på elektriske drivlinjer.

 

Ja, men ville du latt en mekaniker som bare kan skru på bensinmotor skru mekke på dieselmotoren din?

 

Min erfaring er at 90% av timene jeg har  betalt for på verksted har hatt noe med drivverket å gjøre.

 

Heldigvis (eller kanskje ikke) så er det veldig enkelt å skru på elbilers drivverk.  (Med det "eller kanskje ikke" så mener jeg at alt man i for stor grad bytter komponenter fremfor å reparere det. Jeg tipper det har noe med at man da kan bruke eksisterende merkevareverksteders mekanikere. På sikt så blir dette kanskje bedre.)

Lenke til kommentar

De har vel søkt folk så godt som kontinuerlig i 3-4 år nå etter det jeg har sett.

Lurer på åssen det er å jobbe der, mye stress og kaos, arbeidsmiljø, betaling osv?

Sies at det er en god del gjennomtrekk av folk der hvertfall, mye høyt tempo.

Jeg har sett folk som har skrudd der inne når jeg har kjørt forbi om kvelden i 22-23 tiden nesten alle dager i uken.

Og når man titter inn vinudet ser man biler som er plukket ganske mye ned.

Jeg aner ikke, jobber ikke for tesla.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...