Ung Spiller Skrevet 25. desember 2018 Del Skrevet 25. desember 2018 Hei Jeg lurer på om mekanikerne som jobber på f.eks Tesla butikkene er mekanikere med vanlig mekanikerutdanning eller elektrikere med spesialisering på el-bil? Finnes det? Altså at man er elektriker som spesialiserer seg på el-biler? Lenke til kommentar
Ung Spiller Skrevet 25. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2018 Folk som de her^ Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. desember 2018 Del Skrevet 25. desember 2018 De må nødvendigvis ha mekanikerbagrunn. Selv om mange tror at elbiler kun ar én bevegelig del så har de faktisk bremser, kjølesystem, hjuloppheng, dempere, karosseri, vinduer, styresnekker osv osv som alle andre biler. De har også mest sansynlig ekstra kurs eller utdanning for elektriske systemer på elbiler. Man slipper ikke til hvem som helst på biler med mange hundre volt. 3 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 25. desember 2018 Del Skrevet 25. desember 2018 Et autorisert bilverksted skal ha fagutdannet personell. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. desember 2018 Del Skrevet 25. desember 2018 Jeg ser de søker etter både bilmekanikere men også folk med elektro bakgrunn. Slik jeg har forstått det kurses de med mekaniker bakgrunn innenfor elektro og omvendt. Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 25. desember 2018 Del Skrevet 25. desember 2018 (endret) En elbil og en "vanlig" bil er vel omtrent 90 % like. Er i all hovedsak motoren som er forskjellig. Å tenke at elbiler trenger egne mekanikere/elektrikere blir nesten som om diesel- og bensilbiler skulle hatt forskjellige mekanikere. Elbiler har fremdeles tradisjonelle bremser, styring, hjuloppheng, akslinger, kjølesystem, karosseri, hjul, sikkerhetssystemer +++ Og for å svare på trådstarters spørsmål: For å være mekaniker i Norge må man ha godkjent mekanikerutdannelse + fagbrev. Så det er nok "vanlige" mekanikere hos Tesla, selv om de gjerne har spesialisert seg litt ekstra på elektriske drivlinjer. Endret 25. desember 2018 av Kajac Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. desember 2018 Del Skrevet 25. desember 2018 Vil tro det er lettere å lære opp en som har vært mekaniker i mange år, enn en som er elektriker Mye elektrisk i fossile biler også Lenke til kommentar
0laf Skrevet 25. desember 2018 Del Skrevet 25. desember 2018 Kanskje de er brannmenn med spesialisering innen biler ? 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 25. desember 2018 Del Skrevet 25. desember 2018 Jeg ser de søker etter både bilmekanikere men også folk med elektro bakgrunn. Slik jeg har forstått det kurses de med mekaniker bakgrunn innenfor elektro og omvendt. De har vel søkt folk så godt som kontinuerlig i 3-4 år nå etter det jeg har sett. Lurer på åssen det er å jobbe der, mye stress og kaos, arbeidsmiljø, betaling osv? Sies at det er en god del gjennomtrekk av folk der hvertfall, mye høyt tempo. Jeg har sett folk som har skrudd der inne når jeg har kjørt forbi om kvelden i 22-23 tiden nesten alle dager i uken. Og når man titter inn vinudet ser man biler som er plukket ganske mye ned. 1 Lenke til kommentar
Tor C Skrevet 25. desember 2018 Del Skrevet 25. desember 2018 En elbil og en "vanlig" bil er vel omtrent 90 % like. Er i all hovedsak motoren som er forskjellig. Å tenke at elbiler trenger egne mekanikere/elektrikere blir nesten som om diesel- og bensilbiler skulle hatt forskjellige mekanikere. Elbiler har fremdeles tradisjonelle bremser, styring, hjuloppheng, akslinger, kjølesystem, karosseri, hjul, sikkerhetssystemer +++ Og for å svare på trådstarters spørsmål: For å være mekaniker i Norge må man ha godkjent mekanikerutdannelse + fagbrev. Så det er nok "vanlige" mekanikere hos Tesla, selv om de gjerne har spesialisert seg litt ekstra på elektriske drivlinjer. Ja, men ville du latt en mekaniker som bare kan skru på bensinmotor skru mekke på dieselmotoren din? Min erfaring er at 90% av timene jeg har betalt for på verksted har hatt noe med drivverket å gjøre. Heldigvis (eller kanskje ikke) så er det veldig enkelt å skru på elbilers drivverk. (Med det "eller kanskje ikke" så mener jeg at alt man i for stor grad bytter komponenter fremfor å reparere det. Jeg tipper det har noe med at man da kan bruke eksisterende merkevareverksteders mekanikere. På sikt så blir dette kanskje bedre.) Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. desember 2018 Del Skrevet 25. desember 2018 De har vel søkt folk så godt som kontinuerlig i 3-4 år nå etter det jeg har sett. Lurer på åssen det er å jobbe der, mye stress og kaos, arbeidsmiljø, betaling osv? Sies at det er en god del gjennomtrekk av folk der hvertfall, mye høyt tempo. Jeg har sett folk som har skrudd der inne når jeg har kjørt forbi om kvelden i 22-23 tiden nesten alle dager i uken. Og når man titter inn vinudet ser man biler som er plukket ganske mye ned. Jeg aner ikke, jobber ikke for tesla. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå