ltdata Skrevet 24. desember 2018 Del Skrevet 24. desember 2018 Har en aksje jeg sitter på med ganske stor gevinst. Problemet er at jeg vurderer å selge denne for å kjøpe en annen. Dermed vil jeg måtte beskatte gevinsten og det er vel 28% ca. Så denne skatten kommer vel ved neste skattekort? Og jeg må spare opp penger for å betale denne skatten når den kommer. Jeg er nesten 100% investert, så jeg har ikke så mye tilgjengelig for å betale en slik skatt. Stemmer dette som jeg skriver? Takk. Aksjen er på en vanlig aksje og fondskonto så jeg kan ikke utsette skatt ved salg tror jeg. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 24. desember 2018 Del Skrevet 24. desember 2018 Hva er vitsen med å opprette flere tråder med omtrent samme tema? Du kan opprette en tråd, der du stiller flere spørsmål. Her er de siste trådene du har opprettet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1833402&do=findComment&comment=24725945 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1833400&do=findComment&comment=24725896 Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 25. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2018 Hva er vitsen med å opprette flere tråder med omtrent samme tema? Du kan opprette en tråd, der du stiller flere spørsmål. Her er de siste trådene du har opprettet: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1833402&do=findComment&comment=24725945 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1833400&do=findComment&comment=24725896 Jeg har hørt på andre forum at jeg bør opprette separate tråder for ulike tema. Jeg anser dette spørsmålet her som ulikt de andre. Kanskje det også er lettere for andre brukere å finne svar på en tråd når det er mer separat i forhold til temaer. Men jeg kan fortsette på de tidligere trådene hvis det er vanlig på dette forumet. Ikke noe problem Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 25. desember 2018 Del Skrevet 25. desember 2018 (endret) De andre trådene som det linkes til over er separate spørsmål som godt kan ha hver sin tråd. Dette blir både mer oversiktig og mer søkbart. Når det gjelder spørsmålet ditt så er svaret ganske enkelt dersom det er aksjer som er hjemmehørende i Norden eller EØS - nemlig aksjesparekonto (ASK). Dette er en relativt ny kontotype for aksjer og aksjefond med mer enn 80 % aksjer. Innenfor denne kontoen kan du kjøpe og selge aksjer og fond så mye du vil uten å betale skatt underveis. Skatten må du ikke betale før du tar ut mer enn det opprinnelige beløpet (pluss skjermingsfradrag). Dersom du har pengene på en vanlig aksjekonto kan du opprette en ASK og overføre aksjene dit. Etterpå kan du selge de og investere hele beløpet på nytt. Du kan lese mer om ASK her. Edit: Artikkelene som jeg lenker til over er noe utdatert. Fra og med 2019 blir det blant annet også utsatt skatt på utbytte. Endret 25. desember 2018 av Kontorstol 2 Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 25. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2018 De andre trådene som det linkes til over er separate spørsmål som godt kan ha hver sin tråd. Dette blir både mer oversiktig og mer søkbart. Når det gjelder spørsmålet ditt så er svaret ganske enkelt dersom det er aksjer som er hjemmehørende i Norden eller EØS - nemlig aksjesparekonto (ASK). Dette er en relativt ny kontotype for aksjer og aksjefond med mer enn 80 % aksjer. Innenfor denne kontoen kan du kjøpe og selge aksjer og fond så mye du vil uten å betale skatt underveis. Skatten må du ikke betale før du tar ut mer enn det opprinnelige beløpet (pluss skjermingsfradrag). Dersom du har pengene på en vanlig aksjekonto kan du opprette en ASK og overføre aksjene dit. Etterpå kan du selge de og investere hele beløpet på nytt. Du kan lese mer om ASK her. Edit: Artikkelene som jeg lenker til over er noe utdatert. Fra og med 2019 blir det blant annet også utsatt skatt på utbytte. Ah... dette er en internasjonal aksje som er på en vanlig aksjekonto. Denne kan derfor ikke overføres til andre kontoer og jeg må nok skatte av den når jeg selger. Nå har jeg grublet litt på dette og kommet frem til at jeg bør selge aksjen etter nyttår og ikke før. Ønsker å utsette skatten lengst mulig. I tillegg trenger jeg tid til å spare opp penger til å betale denne skatten, fordi selger jeg den aksjen så vil jeg nok få en mega baksmell på skatten. Tenker jeg riktig? Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 25. desember 2018 Del Skrevet 25. desember 2018 Moderatormelding 1 innlegg er fjernet fra tråden pga OT, tilbakemeldinger tas på PM eller i tilbakemeldinger-kategorien. Dette innlegget skal ikke kommenteres. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 25. desember 2018 Del Skrevet 25. desember 2018 Du tenker riktig angående baksmell, men det logiske er naturligvis å sette av ca. 32 % av gevinsten (etter etv. skjermingsfradag) og sette dette på f.eks en høyrentekonto frem til restskatten skal betales. Om du f.eks selger med 100k i gevinst setter du 32k til sides og bruker dette til å betale restskatten. Om du likevel heller vil spare opp til restskatten kommer kan du selvfølgelig gjøre det. Lenke til kommentar
ltdata Skrevet 26. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2018 Du tenker riktig angående baksmell, men det logiske er naturligvis å sette av ca. 32 % av gevinsten (etter etv. skjermingsfradag) og sette dette på f.eks en høyrentekonto frem til restskatten skal betales. Om du f.eks selger med 100k i gevinst setter du 32k til sides og bruker dette til å betale restskatten. Om du likevel heller vil spare opp til restskatten kommer kan du selvfølgelig gjøre det. Riktig da tenkte jeg rett. Så hvis jeg selger rett etter nyttår så er det i 2020 jeg må betale denne skatten? Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 Det stemmer. Du kan også betale skatten med en gang ved å kontakte skatteetaten, men det er ikke nødvendigvis anbefalt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå