Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Forhandle seg til bedre rente på boliglånet?

ltdata

Anbefalte innlegg

Hei,

Har et boliglån. Min samboer og jeg har spart en god del og har pengene i banken per i dag. Teoretisk kan vi sannsynligvis betale ned 80% av hele boliglånet hvis vi hadde gjort det i dag.

Så jeg lurer på om man kan forhandle seg til en bedre rente siden man har mye egenkapital? 

Krever banken at vi først betaler ned mesteparten av lånet før vi eventuelt kan få en bedre rente?

Eller holder det å vise til cash på sparekontoen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Penger på sparekonto kan brukes opp så de er ikke verdt noe for banken/lånet

Betal ned så det er igjen ~70% av verdien på huset så får dere nok bra rente

Takker så mye for raskt svar. Ja enig at penger i banken betyr ikke noe for en bank. De kan jo sløses vekk raskt ;)

Lånet utgjør nå 50% av boligens verdi, da boligprisene har gått en god del opp siste 6 år. Så du sier at hvis mer lån betales ned slik at lånet utgjør kun 30% av boligens så vil vi kunne forhandle til en bedre rente ikke sant?

Lenke til kommentar

I Sbanken som jeg har kan jeg få 0.25 % lavere ved å være innenfor 50 % av boligens verdi. Foreløpig går ikke dette for min del men kanskje i løpet av 3 års tid.

Takk. Jeg skal forhøre meg i banken min om det er mulig fordi jeg lånet er nå rett under 50% av boligens antatte verdi. Men nå har jeg en effektiv rente  som vil være på 2.28% fra 26.01.18. Det er vel en gangske lav rente i forhold til andre banker? Kanskje begrensede forhandlingsmuligheter? Men jeg kan spørre uansett da

Lenke til kommentar

Banken vill jo tape masse penger på at dere betaler inn lånet, så jeg ser for meg at dere kan forhandle ned renten med å ikke betale inn slik at banken opprettholder inntektene sine. Jeg har dog aldri gjort noe lignende, men det blir logisk for meg.

Er grunnen  til dette at banken igjen låner ut mine penger til bedrifter og får en mye høyere rente enn det de betaler ut til meg?

Lenke til kommentar

Har flere venner som har forhandlet ned renten til 2 %. Det bør være mulig for dere.

Det enkleste er å spørre rett ut og samtidig bruke ett pressemiddel. Eksempel: Jeg vil flytte over boliglånet til [navnet på banken], hvis dere ikke gir 2 % rente for boliglånet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...