Gå til innhold

Euronext vil kjøpe Oslo Børs for 6,24 milliarder kroner

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Amsterdam, Brussel, Lisboa og Paris

Hva vil dette bety i praksis f.eks. som kunde hos Nordnet som i dag har Sverige, Finland, Danmark, Tyskland, USA og Canada som markedsplasser ut til en som Nordnet-kunde?

Vil noen av disse markedene forsvinne i fra Nordnet eller vil man heller bare få flere åpne markeder? Det lurer jeg mest på. Vil kurtasjen hos Nordnet bli bedre jevnt over, da på marked som f.eks. Tyskland, som det er litt dyr kurtasje for, at de kanskje må snu seg om litt når konkurrenten får OSE inn i porteføljen sin.

Hvorfor handle aksjer i f.eks. Tyskland dersom fire nye markedsplasser åpnes, det er slik eieren av de tyske børsene må ta inn over seg. Og da må kanskje kurtasjeprisen gitt til Nordnet noe ned for å bli konkurransedyktig.

Endret av G
Lenke til kommentar

Arbeidsplasser som er notert på Oslo børs?

Oslo Børs ASA har 100 ansatte: https://www.proff.no/roller/oslo-b%C3%B8rs-asa/oslo/finans/IG9EUXL0RSY/

Faen, Oslo børs ble jo privatisert for noen år siden. Det tenker jeg ikke på.

Er det ikke litt idiotisk at en så viktig institusjon kontrolleres av griske private gribber?

Den kontrolleres jo av griske private gribber idag også: https://www.proff.no/aksjon%C3%A6rer/-/-/983268617

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke litt idiotisk at en så viktig institusjon kontrolleres av griske private gribber?

Hvem burde kontrollere en børs, og hvorfor? 

Nå er det vel nesten bare Kina som er store og mektige nok til at staten faktisk kan kontrollere de nasjonale børsene uansett, men om det var en bedre løsning, hvorfor er det ingen andre større markeder som har valgt den modellen? Et par mindre og udemokratiske tidligere østblokkland land har det vel muligens. For ikke å snakke om de sosialistiske landene som i forrige århundre avskaffet børsene til fordel for statlig eierskap av industrien generelt, men det er vel heller kanskje ikke idealet...?

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem burde kontrollere en børs, og hvorfor?

Det bør nok staten gjøre, med tanke på at det er en grunnleggende markedsinstitusjon her i landet. Og dagens OSE-eiere liker jo å legge til rette for bedrifter som driver robothandel og sabotasje. (Og når noen er smartere enn robotene så blir de dratt for retten, merkelig nok.)

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Hva vil dette bety i praksis f.eks. som kunde hos Nordnet som i dag har Sverige, Finland, Danmark, Tyskland, USA og Canada som markedsplasser ut til en som Nordnet-kunde?

Vil noen av disse markedene forsvinne i fra Nordnet eller vil man heller bare få flere åpne markeder? Det lurer jeg mest på. Vil kurtasjen hos Nordnet bli bedre jevnt over, da på marked som f.eks. Tyskland, som det er litt dyr kurtasje for, at de kanskje må snu seg om litt når konkurrenten får OSE inn i porteføljen sin.

Hvorfor handle aksjer i f.eks. Tyskland dersom fire nye markedsplasser åpnes, det er slik eieren av de tyske børsene må ta inn over seg. Og da må kanskje kurtasjeprisen gitt til Nordnet noe ned for å bli konkurransedyktig.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor salg av Oslo Børs skulle ha noen av de effektene du beskriver. Og hva har Nordnet med saken å gjøre?

Betyr dette at alle arbeidsplasser som er notert på Oslo børs, og dermed alle norsk bosatte som jobber der, kan bli sparket over natten, og bli erstattet av utenlandske?

Nei, det vil det åpenbart ikke. At noen kjøper Oslo Børs gir dem svært liten innflytelse over de selskapene som er notert der.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det vil det åpenbart ikke. At noen kjøper Oslo Børs gir dem svært liten innflytelse over de selskapene som er notert der.

Så er det så enkelt som at Oslo Børs bare er et annet aksjeselskap, som kan eies av hvem som helst som tør å prøve å forvalte det best mulig? Man kan tjene og tape? Hvis jeg hadde hatt 7 milliarder, kunne jeg lagt inn bud?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så er det så enkelt som at Oslo Børs bare er et annet aksjeselskap, som kan eies av hvem som helst som tør å prøve å forvalte det best mulig? Man kan tjene og tape? Hvis jeg hadde hatt 7 milliarder, kunne jeg lagt inn bud?

Nei, børsloven inneholder krav til eiere av regulerte markeder, så hvem som helst kan ikke by.
Lenke til kommentar

Nja, i prinsippet er det slik. Dog er dette et lovregulert marked, i Norge for tiden av Børsloven, skjønt denne er nå vedtatt opphevet til fordel for EUs nye verdipapirmarkedsregelverk. Så du må ha statens godkjennelse.

Nå er ikke alle børser aksjeselskap, men de blir det gjerne i frie markeder og demokratiske land. Det er slik de oppnår tillit til at ingen misbruker den til egen fordel, at det er institusjonelle eiere bak som hver eier bare en mindre andel. Oslo Børs har dusinvis med eiere, størst er DNB med 19,82% og KLP med 10%. Euronext ble opprinnelig dannet som en sammenslåing av børsene i Amsterdam, Brussels og Paris, og den ble så kjøpt opp og så børsnotert i 2014, og dermed igjen eiet av tilsvarende institusjonelle eiere.

Det er verd å merke seg at Euronext er regulert av nøyaktig de samme EU-direktiv og -forordninger som altså vil bli norsk lov, så sånn sett endrer ikke noe seg annet enn at eierne heter BNP, ABN og så videre i stedet for DNB, KLP og så videre.

Den tilbudte prisen reflekterer jo resultatene. Oslo Børs går bra. (Hvilket ikke er det samme som at alle firmaene som er registrert der går bra. Det er ikke børsens ansvar, tvert om skal det handles både på vei opp og på vei ned.) Men det er jo fordi de vet hva de driver med. Og det er jo ikke slik at de må selge til høystbydende, de har som sagt en egeninteresse av at en ny eier har tyngde og erfaring, siden de jo selv handler i de papirer som er listet på børsen og som DNB selv er listet på børsen. At ingen av dem eier over 20% sikrer at de holder hverandre i sjakk.

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, børsloven inneholder krav til eiere av regulerte markeder, så hvem som helst kan ikke by.

Sant nok. Nå er børsloven vedtatt opphevet, men man venter på å få EU-direktivene inn i EØS-avtalen før man setter de nye i kraft.

Jeg ville vel kanskje sagt at hvem som helst kan by, men det er ikke sikkert at de får lov å kjøpe...

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hvorfor salg av Oslo Børs skulle ha noen av de effektene du beskriver. Og hva har Nordnet med saken å gjøre?

Nei ikke jeg heller. Derfor jeg spør fordi jeg ikke har innsikt i hvordan ting vil fungere. Hvem bestemmer kurtasjen som Nordnet må videreselge da, er det ikke Oslo Børs, Xetra, Stockholmsbørsen også videre?

En hver forretningsvirksomhet må jo kjenne på pris/etterspørselskurven. Dersom det finnes en attraktiv konkurrent som tilbyr aksjer i like gode franske, nederlandske med flere lands aksjeselskaper, så må jo Xetra, Frankfurt og de innrette seg etter konkurransen eller miste litt av sin popularitet. Det er ihvertfall slik jeg tenkte når jeg spurte. Så jeg tror det har noe å si med salget av Oslo Børs da de havner på nye hender som har en helt annen nasjoners børsbredde å tilby.

Mao. så kan det kanskje gi Nordnet med flere aksjetilretteleggere mulighet med sterkere forhandlingskort om den kurtasjen som Xetra tilbyr dem. Siden Nordnet gjerne står fritt til å sprette av den tyske børsen og over på den franske f.eks.

London-børsen har jo vært tilgjengelig hos Nordnet tidligere, ble ikke mye fart i sakene der. Men Canada har kommet til med mye bedre kurtasjevilkår etterhvert hos Nordnet. Så det skjer stadig endringer, og det er en slags konkurranse vil jeg tro..

Endret av G
Lenke til kommentar

Nja, i prinsippet er det slik. Dog er dette et lovregulert marked, i Norge for tiden av Børsloven, skjønt denne er nå vedtatt opphevet til fordel for EUs nye verdipapirmarkedsregelverk. Så du må ha statens godkjennelse.

Nå er ikke alle børser aksjeselskap, men de blir det gjerne i frie markeder og demokratiske land. Det er slik de oppnår tillit til at ingen misbruker den til egen fordel, at det er institusjonelle eiere bak som hver eier bare en mindre andel. Oslo Børs har dusinvis med eiere, størst er DNB med 19,82% og KLP med 10%. Euronext ble opprinnelig dannet som en sammenslåing av børsene i Amsterdam, Brussels og Paris, og den ble så kjøpt opp og så børsnotert i 2014, og dermed igjen eiet av tilsvarende institusjonelle eiere.

Det er verd å merke seg at Euronext er regulert av nøyaktig de samme EU-direktiv og -forordninger som altså vil bli norsk lov, så sånn sett endrer ikke noe seg annet enn at eierne heter BNP, ABN og så videre i stedet for DNB, KLP og så videre.

Den tilbudte prisen reflekterer jo resultatene. Oslo Børs går bra. (Hvilket ikke er det samme som at alle firmaene som er registrert der går bra. Det er ikke børsens ansvar, tvert om skal det handles både på vei opp og på vei ned.) Men det er jo fordi de vet hva de driver med. Og det er jo ikke slik at de må selge til høystbydende, de har som sagt en egeninteresse av at en ny eier har tyngde og erfaring, siden de jo selv handler i de papirer som er listet på børsen og som DNB selv er listet på børsen. At ingen av dem eier over 20% sikrer at de holder hverandre i sjakk.

Takk for svar, men nå eier jo euronext aksjemajoritet?

Lenke til kommentar

Takk for svar, men nå eier jo euronext aksjemajoritet?

Så vidt jeg har forstått har de fått aksept for sitt bud fra halvparten av de eksisterende aksjonærene. De vil dermed få aksjemajoriteten i fremtiden om vilkårene for budet blir oppfylt. Men de eier ikke aksjene enda. Blant annet fordi det fortsatt krever godkjenning fra myndighetene. Jeg mener det fortsatt er slikt krav etter det nye regelverket som erstatter børsloven.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...