Gå til innhold

Komplett Gamer Premium a175 maks pris 18750kr

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha ny pc via jobben og har maks 18750kr å bruke.

Bruker den mest i jobben til å kjøre databaser, tunge beregninger. På privaten er det bil simulatorer (iracing) men ønsker også kunne spille ala BF5 etc. Fint hvis den ikke bråker for mye, og at den kan overklokkes.

Jeg har denne skjermen :

https://www.komplett.no/product/943797/gaming/gamingskjermer/samsung-49-qled-curved-freesync-c49hg90#

Ettersom jeg ikke har tid til å bygge selv denne gangen ( sikkert 10 år siden jeg gjorde det sist) , så tenker å endre på Komplett sin a175 ettersom det mye for pengene. https://www.komplett.no/product/11486/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-premium/komplett-gamer-premium-a175?offerId=KOMPLETT-310-11486#

Spørsmålet er hva jeg skal velge å bruke de siste pengene på. (3750kr)

Jeg har noen tanker selv, men trenger noen gode råd.

Noen føringer :

Jeg ser for meg å kjøpe inn 16 giga ram ved siden av, så det holder at denne har 16 giga ram.

jeg skal ikke ha ekstra hd, mus, tastatur, skjerm, RGB, trådløst kort etc.

Edit: la til et par ting her.

Endret av sunbernt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Raskere RAM ville nok vært det første. Om du skal bruke maskinen mye til gaming ville jeg heller gått for Intel.

HyperX Fury DDR4 3200MHz 16GB 2x8GB 3200 MHz DDR4 CL18 sort [info] +625.71

AMD Ryzen 7 2700X Prosessor Socket-AM4, 8-Core, 16-Thread, 4.35GHz, 20MB cache, 105W, inkl. kjøler [info] +1807.77

ja , jeg tenkte på disse to oppgraderingene. Hvordan blir det med power, duger den som sitter i eller må man gå opp når man har kraftigere cpu.

Angående intel for gaming, det er ingen andre komplett pcer som er i nærheten av denne prisen med et 2080 kort i seg, så det er vel best kjøp for for mitt budsjett? 

Endret av sunbernt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

HyperX Fury DDR4 3200MHz 16GB 2x8GB 3200 MHz DDR4 CL18 sort [info] +625.71

AMD Ryzen 7 2700X Prosessor Socket-AM4, 8-Core, 16-Thread, 4.35GHz, 20MB cache, 105W, inkl. kjøler [info] +1807.77

ja , jeg tenkte på disse to oppgraderingene. Hvordan blir det med power, duger den som sitter i eller må man gå opp når man har kraftigere cpu.

Angående intel for gaming, det er ingen andre komplett pcer som er i nærheten av denne prisen med et 2080 kort i seg, så det er vel best kjøp for for mitt budsjett? 

"Intel for gaming" kan sies å være en slags sannhet, men da med modifikasjoner. I dag gjelder det bare folk som mener gaming = FPS, og de glemmer å nevne at man må ned i 1080p, og opp i RTX 2080 Ti for at det skal være målbart nok til at man kan forestille seg en forbedring i opplevelse. Som igjen for det meste er vas. CS:GO for eksempel kan gi ~500 fps i 1080p med 9900K og RTX 2080 Ti, mens man "bare" får ~350 fps med en 2700X. = alle løper og kjøper 9900K, fordi den er 43% raskere!!!  :dribble:

Men hva er reell konsekvens av den høyere fps'en? Jo, man får kortet inn reaksjonstiden/input lag med ~0,43ms. For selv om man skulle ha en 240 Hz monitor, så vil man jo ikke få en eneste frame mer opp på skjermen med 9900K, enn med 2700X. Det er altså kun input lag igjen å forbedre.

Og hvor mye utgjør så disse 0,43 ms'ene i den totale input lag kjeden? Det kan man jo teste selv her. Median ligger på 215 ms... Whoop de dooo, tenk å kunne tjene 0,43ms!!! :p Selv om man var en av de overmenneskelige i testen som er nede i 100ms, så snakker vi altså om en forbedring på 0,43%...

Så hvor mye ekstra må man ut med for å få denne 0,43% raskere reaksjonstid? Vel, 9900K alene er jo rundt 2200 Kr dyrere. Og man ha et godt hovedkort i "Z" klassen, ellers er man låst til standard frekvenser og kun 2666MHz RAM, så legg til minst 1000 Kr til, da man kan fint drive 2700X med et 1200 kroners HK, mens billigste dugelige HK til 9900K liggerpå 2200 Kr. Og skal man kjøre CPU så raskt som mulig innen fornuftigheten grenser, så må man også, utenom custom vannkjøling, minst ha en 360 mm radiator AIO kjøler, som ligger på rundt 1500 Kr, mens om man tåler litt vifte støy, så fikser 2700X fint å kjøre med den medfølgende kjøleren.

Nå har vi altså betalt 4700 Kr ekstra for å få 150 fps mer, som man aldri ser, og en reduksjon i input lag på 0,43%... Og dette er best case scenario, for CS:GO er det absolutt værste du kan gi en AMD CPU av spill, 9900K er ikke 43% raskere i noenting annet, med mindre spillet er kodet spesifikt for å utnytte Intel arkitektur, og å drite i alt av AMD funksjoner. Og da tester vi kke CPU'er lenger, vi tester software...

Jeg kan love deg; de som er missfornøyde med 2700X til spilling, er ikke missfornøyd med hvordan den faktisk er i bruk til spill, men tallene de ser når de benchmarker; verdier som ikke nødvendigvsi sier noe om opplevelsen altså.

Når det gjelder selve oppsettet, så ville jeg personlig gått for en litt større PSU (Edit: ~750W). Ikke at du egentlig trenger det, og ihvertfall ikke på grunn av oppgraderingen til 2700X. Men for meg er det bare en fin "middle of the road" størrelse, som er passe stor om man i fremtiden skulle oppgradere til noe som trenger større PSU. Da er det kjipt å ikke kunne/gidde oppgradere fordi:"Ånei, da må jeg jo bytte PSU også...". Det kan være andre gunner til å over dimensjonere PSU også, som at enkelte modeller er passivt kjølt opp til et visst effekt nivå. Min RM 850x er helt stille opp til 340W. Så lenge maskinen ikke trekker mer enn det, så spinner ikke viften på PSU heller. Så det kan være noe man gjør for å få en så stille PC som mulig. Men det er klart, da bruker man ikke CPU kjøleren som følger med heller. ;)

Når det gjelder RAM, så er det viktig å bruke identiske brikker når man utvider. Og brikkene du har valgt er vel ikke hva jeg ville bygd maskinen rundt om jeg var deg. Når man gjør oppgaver som gjør mange "anrop" til RAM, så vil man ha så kort latency på RAM som mulig (Her er Intel kjappere igjen, men som sagt; uproporsjonalt mye dyrere også.). Jeg ville faktisk byttet RAM i bygget til dette kit'et i stedet. Man korter dessverre ned på hastigheten til Infinity Fabric, men man tjener inn ~12% raskere tilgangstid til RAM'en. Som jeg tror vil mer enn veie opp for reduskjonen i hastighet på IF...

Alternativet, som kanskje er mer riktig å si jeg ville gjort, er å la originalt oppsatt RAM stå som den er, siden den er rabattert, og heller selge den "brukt" på finn.no. Og så funnet et av 3600MHz CL 15 kit'ene. Da blir det futt både i IF og tilgangstidene. ;)

Edit: Videre må jeg nesten kommentere GPU/skjerm kombinasjonen. Å vektlegge at man får RTX 2080 "kjempebillig" i dette bygget. Er litt som å kjøpe sko som er et nummer for store fordi de er på tilbud "kjempebillig". Helt ærlig ville jeg heller hatt et Vega 56 (eller Vega 64, men da trenger du større PSU ;)) til skjermen din. Da får du aktivert Freesync, noe du ikke får med Nvidia skjermkort, på grunn av... Nvidia er Nvidia... Nå, RTX 2080 bør være rundt 35 - 40% kraftigere enn Vega 56. Men man får ikke utnyttet den kraften til lavere input lag, eller nødvendigvis høyere fps. Med mindre man skrur av VSync. Og da introduserer man "tearing" i bildet. Og man starter egentlig en helt ny diskusjon, i hvorvidt man kan kalle bildekvaliteten ved preset "Ultra", for å være faktisk "Ultra", når det er tearing i bildet.

Dette er et litt større frittstående tema, som du kan kikke litt nærmere på, med eksempler, i FAQ som du finner i signaturen min. :)

Edit 2: Jeg glemte også å kommentere SSD som følger med i Komplett bygget. Det er noe som andre kanskje kan mer om enn meg, angående hvor mye, og hvordan SSD vil brukes til din bruk. Alt jeg vet, er at til 4K video redigering, så ville den SSD'en kommet ned i hastigheter der man nesten kunne fortrukket en HDD i stedet. Så ved hyppig bruk, ville jeg nok oppgradert til en mer "Pro" orientert SSD. Jeg lurer på om ikke PM981 fra Samsung er slike disker, bare omdøpt til bruk i OEM bygg som Komplett maskiner etc.

Til spill, og enkel normal hjemmebruk vil SSD nok være mer enn god nok. Men med bare ~400 Kr opp til nettopp PM981, eller 970 Evo, så ville jeg nok oppgradert til en av dem uansett...

Endret av Gabri3L
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Edit: Videre må jeg nesten kommentere GPU/skjerm kombinasjonen. Å vektlegge at man får RTX 2080 "kjempebillig" i dette bygget. Er litt som å kjøpe sko som er et nummer for store fordi de er på tilbud "kjempebillig". Helt ærlig ville jeg heller hatt et Vega 56 (eller Vega 64, men da trenger du større PSU ;)) til skjermen din. Da får du aktivert Freesync, noe du ikke får med Nvidia skjermkort, på grunn av... Nvidia er Nvidia... Nå, RTX 2080 bør være rundt 35 - 40% kraftigere enn Vega 56. Men man får ikke utnyttet den kraften til lavere input lag, eller nødvendigvis høyere fps. Med mindre man skrur av VSync. Og da introduserer man "tearing" i bildet. Og man starter egentlig en helt ny diskusjon, i hvorvidt man kan kalle bildekvaliteten ved preset "Ultra", for å være faktisk "Ultra", når det er tearing i bildet.

Har freesync skjerm ultrawide 100 hz 3440x1440. Tenkte å kjøpe komplettpakka. Spiller både nye og gamle spill. Vega 64 eller rtx 2080? Sparer bare 1000 kr om jeg endrer til Vega 64 i pakka, så ikke all verdens prisforskjell. Er freesync verdt lavere ytelse her?

Lenke til kommentar

Har freesync skjerm ultrawide 100 hz 3440x1440. Tenkte å kjøpe komplettpakka. Spiller både nye og gamle spill. Vega 64 eller rtx 2080? Sparer bare 1000 kr om jeg endrer til Vega 64 i pakka, så ikke all verdens prisforskjell. Er freesync verdt lavere ytelse her?

Om lommeboken er trang, så ville jeg tatt med RTX 2080 kortet. Det koster i "løsvekt" ~7500Kr, og er jo i denne pakken da videre rabattert. Men det skulle altså vært verd en god del mer enn de 1000 kronene man sparer på å gå ned til Vega 64. Vel, prisforskjellen burde vel være de ~2500Kr som man hadde spart om man kjøpte kortene i "løsvekt" (+/- spillene som skulle fulgt med kortene). Men PC "byggeren" til Komplett fungerer slik at du "gir tilbake" rabatten på skjermkortet de har valgt, før du får velge nytt skjermkort, som de også tar ekstra betalt for, siden det er så pes for de å bytte. ;)

Nå er det forventet at AMD vil fortelle noe om, kanskje til og med lansere, et nytt skjermkort på CES i begynnelsen av januar (Jeg tror neppe det blir lansert slik at man faktisk kan kjøpe det før ut i mars på det tidligste. Så en "lansering" på CES vil nok mest sannsynlig være en såkalt "papir lansering"). Uansett når det kommer, så ville jeg muligens ventet på det nye kortet til AMD, og så solgt RTX 2080 på finn.no, for å endre til det nye AMD kortet. De mest optimistiske ryktene snakker om GTX 1080 Ti/RTX 2080 ytelse for ~500 USD. Som, i så fall vil bety at du sannsynligvis kan bytte, enten uten mellomlegg, eller til og med tjene et par hundrelapper når du selger RTX 2080, og så kjøper AMD kortet billigere enn du solgte RTX 2080 for.

Når alt det er sagt, så ja, jeg ville foretrukket V64 ytelse med din skjerm og Freesync aktivert, over RTX 2080 uten Freesync/G-Sync. Jeg ville til og med foretrukket V56, som sånn sett er et annet alternativ: Du kan kjøpe PC'en med RTX 2080 kortet, og samtidig kjøpe et V56 kort (fortrinnsvis fra Proshop (eller hør med andre selgere om de kan fikse med kampanjekode), som er med i AMD kampanjen slik at du får med de 3 spillene som er i kampanjen (Division 2, RE2 Remake, og DMC5)). Så kan du teste selv om du liker V56 med Freesync, bedre enn RTX 2080 uten noen form for adaptive sync. Og så selger du RTX 2080 kortet på finn.no, eller returnerer V56 kortet på angreretten, avhengig av hvordan du opplever det selv.

Om du ikke bryr deg om at du "taper" 1500Kr (pluss spillene) direkte, på å endre til V64 i PC "byggeren". Så må du huske på at V64 elsker strøm, så du måtte oppgradert til minst 650W PSU, og selv ville jeg tatt minst 750W. Dette er grunnen til at jeg sjelden anbefaler V64, det måtte være om man allerede har maskin med stor nok PSU, og ønsker å tyne hver minste bit ut av en høyoppløst Freesync skjerm. Da har man igrunnen ikke noe annet valg per i dag. V56 er heller ingen match mot Nvidias skjermkort imed tilsvarende ytelse når det kommer til strøm effektivitet. Men den er ikke så gal heller, det er mer at Pascal kortene er veldig bra på nettopp det, enn at V56 er så forferdelig dårlig.

Som sagt ville jeg byttet, men det har jo også noe sammenheng med hvilken type spill jeg hovedsakelig spiller. Om FPS er viktig for deg. Så vil du med såpass høy oppløsning som med skjermen din, kunne komme såpass langt ned i fps med et Vega kort sammenliknet med et RTX 2080, at du vil kunne merke forskjellen i input lag, dersom du spiller med VSync skrudd av på RTX kortet. Men da får du jo tearing i bildet. Og om du skrur på VSync for å slippe tearingen, så vil du sannsynligvis også merke mer stuttering med RTX kortet. Kort sagt; du må med RTX kortet eventuelt enten bytte bildekvalitet i inputlag, eller input lag i stuttering...

Spillene jeg spiller er svært svært sjelden hverken i FPS eller multi player kategorien, så input lag er ikke så viktig for meg. Og da tar jeg altså heller bildekvalitet og flyt fremfor ekstra fps som går på bekostning av enten bildekvalitet, eller flyt... :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for at du tar deg tiden til å hjelpe, mange gode råd du kommer med.

For eks så virker det som smartere å gå for AMD skjermkort pga freesync. Jeg tenker at alternativet du foreslår med å velge RTX2080 og selge det når nye AMD kort kommer er det jeg går for. Dette hadde jeg ikke tenkt på så her hjalp du meg masse.

De endringene på A175 jeg nå har på listen er:

AMD Ryzen 7 2700X Prosessor Socket-AM4, 8-Core, 16-Thread, 4.35GHz, 20MB cache, 105W, inkl. kjøler [info] +1539.22

Corsair TX750M, 750W PSU ATX 12V v2-4, 80 Plus Gold, Semi Modular, 6+2-pin PCIe [info] +445.84

Corsair Hydro Series H60 CPU Cooler 120mm Radiator, mount with chassis fan, bulk, for production only [info] +610.40

Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD M.2 2280, PCIe 3.0 x4, V-NAND MLC, up to 3400/2300MB/s read/write, 300TBW [info] +373.70

Jeg gjør som du sier - kjøper ram sett ved siden og selger det settet som følger med på finn.no.  (Må Lese meg litt opp her). 

Da kommer jeg ut på 17968. 

Spørmålet er da hva jeg skal bruke de resterende ca 750kr til? Enda bedre power? Annet chassis? bedre kjøler? Har du innspill/forslag?

BTW: 

Ser ut som de har endret hovedkortet i maskinen til :  

ASUS AM4 ROG STRIX B450-E GAMING+ANTENNE Hovedkort, ATX, B450, DDR4, 3x PCIe-x16, M.2, SupremeFX [info]

Det var en F utgave der når jeg sjekket i går. Virker som det er mer funksjonalitet på E kortet.

https://www.asus.com/no/Product-Compare/?products=iFE9e7AmWtsWfuy6,BcBedDgYvyES4nkc&b=2

Lenke til kommentar

De har nok gått tom for B450-F, for B450-E er et ganske mye bedre hovedkort, kanskje til og med det beste B450 kortet man kan få uavhengig av produsent. Asus har nemlig oppgradert VRM på E modellen, så det er klart for fremtidige CPU'er med eventuelt enda større strøm behov enn dagens 2700X.

Ellers, av ting jeg ville gjort... Det blir jo kanskje litt spesielt siden det er jobben som betaler? Blir det de som eier den også da? Uansett, jeg ville faktisk valgt bort Windows, og fått den levert uten OS. Det sparer man en tusenlapp på. Så lager du et installasjonsmedium av en USB pinne på 8GB eller mer, ved å gå til Microsofts side for "Media creation tool". Der laster du så ned Win 10 64bit, og lager en installasjons USB med den tool'en. Nøkkel til å aktivere OS senere, dersom du ønsker å gjøre det, finner du på Ebay nede i 2 dollar. ;)

Kabinettet er en mulig oppgraderings kandidat, det kan nemlig likne litt på Walmart "sitt". De kan tenkes å være identiske utenom fronten, og jeg synes ikke Komplett sin front ser ut til å tillate så mye luft å trekkes inn den heller. Det kan riktignok være bildene som lyver. Men det er nå uansett et ganske stygt kabinett også, litt vel barnslig. Det eneste litt dumme med å bytte, utenom dersom det er god nok ventilasjon i Komplett kabinettet, er at det følger med 4 vifter til det. Til andre kabinetter følger det ofte kun med 2 vifter, og gjerne også av litt laber kvalitet. Ellers er jeg ikke oppdatert på mange kabinetter, så jeg har ingen "trygge" anbefalinger av Kompletts tilgjengelige i "PC-Byggeren". Du bør kikke på dem, og så google etter reviews på de du synes ser interessante ut. Jeg vet Fractals R6 ofte anbefales, men synes vel det var litt trist å skulle bruke så mye på et slikt..

Ellers ville jeg vurdert å kjøpe en komponent utenom PC-Byggeren. Hovedkortet kommer nemlig med en basic lisens på et program som heter Fuzedrive, bare volumlisensen som AMD har kjøpt, kaller de selv for StoreMI. Det du kan gjøre, for jeg regner med du vil ha en HDD også? Er at du med StorMI kan akselerere HDD til å oppleves som en SSD i hastighet. Det oppnås med cacheing til en SSD på opp til 256GB i basic lisensen. Så en ekstra SSD på en slik størrelse kan være et alternativ i tillegg til HDD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...