Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Betale før juleselskap

Anbefalte innlegg

Hei!

I år feirer jeg julen med min søster og hennes mann og deres barn. Vi har mistet våres foreldre.

Jeg er selv i midten av 20 årene og søster i 30 årene.

Jeg er i full jobb og de er i full jobb. Så ingen har noen finansielle problemer.

Så spørsmålet: skal jeg betale noe før maten hos min søster? Skal jo tilbringe de juledagene hos de og ete måltider som de servere. Å hvor mye ville vært greit å betale? Vlsst jeg spør så blir de å si at jeg ikke skal betale.

Anonymous poster hash: 673db...2d5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Nei, jeg tror det skal gå fint du. Dersom de ikke lider nød, så tror jeg ikke det er noe du trenger å bekymre deg for. Familie er familie, men selvsagt kan jeg ta feil, men jeg ville nok aldri ha krevd penger dersom jeg skulle hatt noen på besøk, da er det fra min lommebok med mindre man avtaler noe annet. 

Lenke til kommentar

Har dere tradisjon for å spleise i slike situasjonar?

Har du blitt invitert eller har du invitert deg sjølv?

Her er det ikkje eit fasitsvar.

Ofte er det eit kompromiss der den som inviterer spanderer maten, og dei som kjem på besøk betalar for å reise. Hensikta er tross alt å samlast i jula, ikkje sitte å rekne på kven som vinner eller taper økonomisk på julefeiringa.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kunne aldri falt meg inn å verken forvente betaling eller gi penger for slikt.

En gave(utenom evt. julegaver) eller ta på deg litt av jobben som f.eks dessert eller drikke som nevnt er nok mye enklere for alle å forholde seg til. Men antagelig er det for seint å hjelpe til slik nå. Er litt unødvendig om du kjøper inn masse brus osv når de antagelig allerede har gjort det.

Med mindre dere så klart pleier å betale for slikt i familien, men da regner jeg med at du ikke hadde spurt her :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg og mine - blir ofte invitert til tilbringe julen hos min søster med familie på deres hytte, over flere dager - det blir gjerne 12-15 stk. Da pleier jeg å handle med en del mat (et par fulle poser med godt pålegg, godteri & snacks osv) brus, øl, en kasse klementiner osv (og gjerne en flaske cognac).

Det blir bestandig godt tatt i mot. Men har aldri blitt spurt om å ta med noe.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Betal etterpå ;)

Fra spøk til alvor, om dette er noe som skjer hvert år ville jeg absolutt tilby meg til å dele på kostnadene enten i form av matlaging, ta med drikke evt andre ting men å kjøpe jul virker litt rart. Normalt sett deler jo familier på å ha jul slik at kostnadene fordeles over tid. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...