Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Eindomspriser.no: Mulig å fjerne oppføring?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Ved et googlesøk på mitt navn, ser jeg at det kommer opp  en side som heter eiendomspriser.no.
Der står mitt navn og adresse, og hvor mye jeg betalte for eiendommen for noen tiår siden.

Logget meg inn for å se om dette kunne fjernes, men det så ikke sånn ut.
Vet noen om det lar seg gjøre å fjerne hvertfall navnet, eller om man har rett til å få det gjort?

Er veldig lite interessert i at jeg kommer opp på google med min adresse, via denne siden, av private grunner. Har jo valgt å ikke stå oppført med telefonnummer heller.

Anonymous poster hash: 33652...9e8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søkte litt, og det ser ut som man skal ha "meget god grunn" for å få hemmelig adresse. Men hvorfor er det så viktig at hva navngitt privatperson gav for eiendommen, skal være lett tilgjengelig på nettet ved søk?

Syns akkurat det burde være privat. Hvorfor skal hvemsomhelst ha tilgang til den opplysningen åpent på nettet?
Hadde ikke det stått beløpet jeg gav, ville jeg ikke brydd meg særlig.

Lenke til kommentar

Søkte litt, og det ser ut som man skal ha "meget god grunn" for å få hemmelig adresse. Men hvorfor er det så viktig at hva navngitt privatperson gav for eiendommen, skal være lett tilgjengelig på nettet ved søk?

Syns akkurat det burde være privat. Hvorfor skal hvemsomhelst ha tilgang til den opplysningen åpent på nettet?

Hadde ikke det stått beløpet jeg gav, ville jeg ikke brydd meg særlig.

I alle boligannonser kan man gå inn på salgshistorikk og se når, hvor, hvem og for hvor mye en bolig ble solgt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Så vidt jeg vet er dette offentlig informasjon. Overdragelse av fast eiendom vil alltid bli bokført i et register. Unntaket er kanskje borettslag og aksjeleiligheter.

De siste årene er også borettslag etc registrert og søkbart, på lik linje med selveiede boliger.

Lenke til kommentar

Javel. Nå har jeg gjort mye for å ligge lavt på nettet da. Ingen facebook og andre ting kommer opp, så hva jeg betalte for boligen er faktisk en av bare 3 ting og kommer opp øverst på søk. Det føles litt vemmelig. Også fordi jeg føler jeg betalte i overkant den gangen, noe jeg ikke er så stolt av. :hm: 
Har ikke kommet opp før nå helt i det siste på søk, selv om jeg har sett det et sted før. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tja, nå har jo GDPR trådt i kraft så du kan jo sjekke der om det ser ut som det er grunnlag for å kunne fjerne denne informasjonen. Men vær obs på at all data og metadata om deg ikke nødvendigvis er beskyttet mot offentligheten. Jeg foreslår uansett å starte med GDPR så kan vi diskutere terminologi og praksis når vi har noen konkrete paragrafer å forholde oss til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...