kremt Skrevet 23. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2018 Det verste er vel kanskje halvgamle dieselbiler nå, 5-10 år gamle. Mye som går i stykker der og det koster flesk å fikse. Jeg nevner i fleng: Common rail dyser, EGR, DPF, turbo, kamakselremmer som må byttes eller ryker. Masse avanserte greier som koster mye og er vanskelig å sette seg inn i. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 23. desember 2018 Del Skrevet 23. desember 2018 En må også regne med at ved å sette bort arbeidet har man stort sett både garanti og reklamasjon Gjør man jobben selv så kan det bli mye ekstra arbeid og kostnader Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 Om det ryker 2-3 ting i måneden som krever verksted hver eneste måned, så bør man bytte bil, for den man da har er i ekstremt dårlig stand. De feilene du lister opp er jo ca de feilene du regner oppstår i en gjennomsnittsmåned. Jeg gidder ikke å gjøre så mye på bilen min selv, tror jeg bruker ca 10 000 på vedlikehold i året. I år har jeg brukt ca 4500 på vedlikehold og ingenting av min egen tid, utenom å fylle spylervæske, bytte viskere og lyspærer Det er nesten imponerende om du klarer å komme opp i 100 000 i årlig vedlikehold i snitt.. Jeg skrev "måned til måned", ikke "per måned". Dette er ting som kommer ettersom, men det koster alltid tusenlapper, og det er vanskelig å gjøre ting selv. Man må ha mer enn gjennomsnittlig tid, interesse og teknisk innsikt. Vel, kanskje det er du som bare har vært heldig med bil foreløpig? Hvem vet, kanskje ting begynner å skje neste år. 10 000 per år er jo penger det også. Endelig får man lønn en måned, og gleder seg til 3000 i lommepenger til å kjøpe noe nytt til hobby eller kanskje til hjemmet, kanskje til og med et nytt kjøleskap fordi det gamle er ubrukelig, så må man kjøpe ny startermotor til bilen i stedet. Sånn går det hele tiden. Og kan jo hende du tjener nok til å ha råd til å kjøpe en nyere bil som tåler litt mer også. Men om 7-10-12 år, så vil problemene melde seg. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Vel, kanskje det er du som bare har vært heldig med bil foreløpig? Hvem vet, kanskje ting begynner å skje neste år. 10 000 per år er jo penger det også. Endelig får man lønn en måned, og gleder seg til 3000 i lommepenger til å kjøpe noe nytt til hobby eller kanskje til hjemmet, kanskje til og med et nytt kjøleskap fordi det gamle er ubrukelig, så må man kjøpe ny startermotor til bilen i stedet. Sånn går det hele tiden. Og kan jo hende du tjener nok til å ha råd til å kjøpe en nyere bil som tåler litt mer også. Men om 7-10-12 år, så vil problemene melde seg. Sånn var det når vi hadde Passat som var 5-8 år. Alltid noe som måtte fikses. Byttet den ut med en helt ny bil, 100% finans. Bilholdet er blitt mer forutsigbart, og koster omtrent det samme i året,men bilen er ny. Derfor er jeg skeptisk til nyere bruktbil uten garanti. 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 4. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2019 Enkel løsning: Skygg unna VAG. Lenke til kommentar
Patek Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Enkel løsning: Skygg unna VAG. Tja, VW skal jeg aldri ha, men har hatt min 2003 modell A4 i 3 år nå. Har nok brukt under 10 000 kr på vedlikehold. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 Skal man høre på internett-bedrevitere så kan man ikke kjøpe bil. Da må man skygge unna alle merker. 1 Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 4. januar 2019 Del Skrevet 4. januar 2019 (endret) VAG har jeg også lært av den dyre måten :SHar hatt mange forskjellige merker de siste 12 åra.Føler de litt eldre bilene some E46 og ja, VAG i Golf 3 er gode, billige og enkle å skru på.Haar en Merecedes E320CDI 2000 modell som er ekstremt dyr... Hatt en Audi A4 2.8L V6er som var ekstreme delepriser og vanskelig å skru på. Pizzabil i Berlingo som var et "helvete" å holde på med. Franske biler, men her var det mest verktøyet det gikk på.Toyotaen til min mor, Urban Cruiser 2011 modell, dyreste deleprisen jeg har vert borti, ABS sensor bak: 1600kr inn til toyota.Opel Astra 2001 modell, rett å slett dårlig kvalitet på det meste.Nei, neste bil blir en E46 eller en Golf 3! Helt ny bil har jeg desverre ikke råd til Så blir det å legge noen tusen lapper i vedlikehold på den, som i Fluid Film, bytte av alle oljer, girkassen blir tatt på verksted pga flushing, men resten tar jeg selv.Så er det å gnikke seg ihjel til den skinner! Endret 4. januar 2019 av sveibuen Lenke til kommentar
kremt Skrevet 4. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2019 Golf 3 begynner nå å bli solid utdatert, oppbrukt og hjelrustet. Golf 4 er et veldig stort steg opp på mange måter, både byggekvalitet og komfort. Sikkerhet er jo også et aspekt, Over 20 år siden Golf 4 kom ut nå. Ikke kjøp for gammelt, er ikke noe vits. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå