Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ta vedlikeholdet selv


kremt

Anbefalte innlegg

Folk flest vet svært lite. Det ser man jo bare på slike sjapper som livnærer seg på å bytte dekk. 1000 kroner for å kjøre en plass, vente på at de bytter dekk, og så kjøre hjem igjen? Nei takk. Det vil jeg fikse selv på en times tid utenfor garasjen. Samtidig tar jeg en grundig vask på bilen, inne i hjulbuer med avfetting, skrubbing og spyling. Før jeg blåser tørt med trykkluft og ser over bremser, skiver, dempere osv og smører opp der det trengs. Kanskje tar jeg en liten runde med sinkspray på skiver, caliper, demper og oppheng. Sprayer på litt olje der det trengs, på bremserør ofte for å forebygge rust. Hadde alle gjort som meg ville mange verksteder gått konkurs. Noen går jo til verksted for å bytte en pære og blir belastet flere tusen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kremt: Jeg tror grunnen til at det ikke gjøres er fordi folk ikke vet nok. Det burde fulgt med et hefte som forklarte alle disse tingene med hver bil som ble solgt. Men jeg tror nok det er visse skjulte avtaler, bilindustrien tjener på at biler går i stykker, og verksteder tjener på at biler går i stykker. Jeg forstår at vår kapitalistiske modell stort sett består av fritt marked, men det burde vært litt om mekanikk i skolen, synes jeg. Som du skriver: Folk flest vet svært lite. Og hovedpoenget mitt er at for å fungere i dagens arbeidsmarked, så er man i 80-90% av tilfeller avhengig av bil. Ikke alltid, dog, men ofte. Da burde det være fag i skolen, eller noe sånt.

 

Cocola: Er enig, men samtidig er det skjulte nyanser. Som skrevet, for å fungere i dagens arbeidsmarked, så er man i 80-90% av tilfeller avhengig av bil. Og da blir det svært tydelig at hvis man ikke har interesse av eller håndlag og evner til å vedlikeholde en bil selv, så er det ikke mange som faktisk har råd til å ha en bil. Som nevnt av kremt: Det koster tusenvis av kroner å skifte en lyspære, eller tusen kroner å skifte dekk. Dette har ikke vanlige arbeidere råd til.

 

Jeg har regnet ut at hvis man gjør enkle ting på bilen selv, og ved et gjennomsnittlig forbruk, så havner en årlig prislapp på vedlikehold (dog inkludert drivstoff) på ca 50 000 kr. Kutt ut drivstoff, så er man fort på 25 000 - 30 000 kr. Det er et realt innhogg i vanlige folks økonomi, hvis man har 200 000 kr i året etter skatt. Det er ikke mye man sitter igjen med.

 

Hvis man ikke gjør -noen ting- selv, og betaler summer som kremt nevnte, så blir det jo raskt opp mot 100 000 kr i året. Det er vel sånn forretningsfolk og de som tjener 500 000 kr netto (etter skatt) i året gjør ting. Det er vel også på grunn av tidsforbruk, man setter heller av ressurser til å holde fokus på sin jobb enn å avlede ressurs og fokus i andre retninger.

 

Men det skulle vært interessant med en tråd hvor alle diskuterte vedlikeholdstips -i detalj-  til bil, som visse har begynt på her i tråden. Det virker som at det er folk her med kompetanse. Må se å få delt den kompetansen.

 

Regiert: Men da kommer vi fort inn på "yrkeshemmeligheter" ^^ Og da blir folk fort veeldig redde, for da trues liksom inntektsgrunnlaget deres. Hadde tenkt å lage en tråd om det også, "Del deres beste yrkeshemmeligheter" ^^ Men det hadde vel fort blitt en svært omfattende og vidtomspennende tråd.

Endret av Taurean
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt enig at det burde opprettet egen tråd på akkurat dette.

Jeg selv har spart mange ti tusenvis av kroner ved å skru selv, sitt litt på youtbue når det er noe jeg ikke forstår helt og så er det å prøve seg fram, dette er noe jeg har gjort nå i 12 år og begynner å få en smule erfaring.

Har som oftest klart å holde meg til rundt 5000kr i vedlikehold i året på bilene jeg har hatt.
Har blitt noen, men den siste bilen har kostet for mye, gammel traver av en E320CDI 2000modell, der har jeg havnet på nermere 10 000kr i året igjennomsnitt.

Kjøper deler fra Eurodel.no og sparer ekstreme summer iforhold til de andre butikkene her i Norge.
ta feks hjullager til en transporter til en kompis. Meca skulle ha 2400kr, gikk på Eurodel.no, fant akkurat samme del og merke til 700kr. 
Ble til at jeg fant et annet premium merke til 500kr og bestile likeså 2 hjullager til han da disse lagrene passer fremme, bak, høyre og venstre :)


Delekatalog er også supert å forholde seg til, der får du tegninger samt delenr på delene du trenger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

kremt: Jeg tror grunnen til at det ikke gjøres er fordi folk ikke vet nok. Det burde fulgt med et hefte som forklarte alle disse tingene med hver bil som ble solgt. Men jeg tror nok det er visse skjulte avtaler, bilindustrien tjener på at biler går i stykker, og verksteder tjener på at biler går i stykker. Jeg forstår at vår kapitalistiske modell stort sett består av fritt marked, men det burde vært litt om mekanikk i skolen, synes jeg. Som du skriver: Folk flest vet svært lite. Og hovedpoenget mitt er at for å fungere i dagens arbeidsmarked, så er man i 80-90% av tilfeller avhengig av bil. Ikke alltid, dog, men ofte. Da burde det være fag i skolen, eller noe sånt.

 

Cocola: Er enig, men samtidig er det skjulte nyanser. Som skrevet, for å fungere i dagens arbeidsmarked, så er man i 80-90% av tilfeller avhengig av bil. Og da blir det svært tydelig at hvis man ikke har interesse av eller håndlag og evner til å vedlikeholde en bil selv, så er det ikke mange som faktisk har råd til å ha en bil. Som nevnt av kremt: Det koster tusenvis av kroner å skifte en lyspære, eller tusen kroner å skifte dekk. Dette har ikke vanlige arbeidere råd til.

 

Jeg har regnet ut at hvis man gjør enkle ting på bilen selv, og ved et gjennomsnittlig forbruk, så havner en årlig prislapp på vedlikehold (dog inkludert drivstoff) på ca 50 000 kr. Kutt ut drivstoff, så er man fort på 25 000 - 30 000 kr. Det er et realt innhogg i vanlige folks økonomi, hvis man har 200 000 kr i året etter skatt. Det er ikke mye man sitter igjen med.

 

Hvis man ikke gjør -noen ting- selv, og betaler summer som kremt nevnte, så blir det jo raskt opp mot 100 000 kr i året. Det er vel sånn forretningsfolk og de som tjener 500 000 kr netto (etter skatt) i året gjør ting. Det er vel også på grunn av tidsforbruk, man setter heller av ressurser til å holde fokus på sin jobb enn å avlede ressurs og fokus i andre retninger.

 

Men det skulle vært interessant med en tråd hvor alle diskuterte vedlikeholdstips -i detalj- til bil, som visse har begynt på her i tråden. Det virker som at det er folk her med kompetanse. Må se å få delt den kompetansen.

Ikke enig i det du skriver her. Jeg har nå en bil hvor jeg ikke gjør noe selv rett og slett fordi jeg ikke gidder og jeg bruker ikke i nærheten av det du har regnet deg frem til. Regnestykket ditt er nok feil. Har også flere bekjente som ikke gjør noe selv på bil og klarer det fint uten problemer.

 

Det å ha bil i Norge er dyrt, men det er fult mulig å ha bil hvis du bare prioriterer det. Og da også å ikke gjøre noe vedlikehold selv.

Lenke til kommentar

sveibuen: Takk, svært god info der.

 

Cocola: Ta litt rask hoderegning og gi oss noen tall da. Og ta med -alt-, absolutt alt, fra spylervæske, låsolje, høyttrykksspyling, skift av startermotor til skift av dekk. -Alt- mulig, gjennom et år, og gjerne gjennomsnitt av flere år.. det kan jo gå opp og ned.

 

Det er -kanskje- mulig, men jeg husker det var problemer fra måned til måned. Startermotor virket ikke = Verksted = 3500 kr. Bremseskiver ødelagt, prøvde å ordne selv, hadde ikke peiling og/eller tid pga full jobb og ansvar på kveld ("kalipere" ødelagt elns) = 2500 kr verksted. Rust på bil = Kjøpe pusseutstyr, primer, lakk, alt mulig = 1000 kr og 2-3 timer per 5 kvelders jobb, og verktøy som blir liggende i 1 år eller til man trenger det igjen. Punktert dekk = Tja, var det 500 for skift av dekk og ny gummi? Noe sånt vel. Sprekk i frontrute som ikke passérte kontroll = Husker ikke helt pris, tror det var 2000 eller 2500. Noen av disse prisene er antageligvis unøyaktige, dette er lenge siden.

 

Sånn kan man holde på hele året rundt, enten selger man bankkontoen sin ellers selger man fritiden sin. Eller begge deler.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Rask hoderegning: hatt bilen min i 6mnd nå. Bruker ca 2000-2500 pr mnd på drivstoff, ca 2000 pr mnd i bompenger, aner ikke hvor mye spylervæske jeg har kjøpt men skjønner ikke helt hvorfor du vil ha med det. Prisen er det samme på det om man skrur selv eller ikke. Har hatt bilen på en intervallservice som kostet 5000 kr. (Denne måtte man hatt uansett om man skrur selv eller ikke før å opprettholde serviceheftet). Rabatt på hjulskift via jobb så fikk det for 300 kr.

 

Det er vel det jeg har brukt på den jeg har nå.

 

Forrige bil hadde jeg i 2.5 år og hadde noen verksted timer med den men ikke noe som "solgte bankkontoen" min. Har ikke eksakt tall på det men brukte vel ca 10,000 - 20,000 i året på verksted. Da skrudde jeg også litt selv, men det var kun fordi jeg ville lære. Jeg tenkte ikke på å spare penger

Endret av Cocola
Lenke til kommentar

Det er -kanskje- mulig, men jeg husker det var problemer fra måned til måned. Startermotor virket ikke = Verksted = 3500 kr. Bremseskiver ødelagt, prøvde å ordne selv, hadde ikke peiling og/eller tid pga full jobb og ansvar på kveld ("kalipere" ødelagt elns) = 2500 kr verksted. Rust på bil = Kjøpe pusseutstyr, primer, lakk, alt mulig = 1000 kr og 2-3 timer per 5 kvelders jobb, og verktøy som blir liggende i 1 år eller til man trenger det igjen. Punktert dekk = Tja, var det 500 for skift av dekk og ny gummi? Noe sånt vel. Sprekk i frontrute som ikke passérte kontroll = Husker ikke helt pris, tror det var 2000 eller 2500. Noen av disse prisene er antageligvis unøyaktige, dette er lenge siden.

 

Sånn kan man holde på hele året rundt, enten selger man bankkontoen sin ellers selger man fritiden sin. Eller begge deler.

Om det ryker 2-3 ting i måneden som krever verksted hver eneste måned, så bør man bytte bil, for den man da har er i ekstremt dårlig stand.

De feilene du lister opp er jo ca de feilene du regner oppstår i en gjennomsnittsmåned.

 

Jeg gidder ikke å gjøre så mye på bilen min selv, tror jeg bruker ca 10 000 på vedlikehold i året. I år har jeg brukt ca 4500 på vedlikehold og ingenting av min egen tid, utenom å fylle spylervæske, bytte viskere og lyspærer

 

Det er nesten imponerende om du klarer å komme opp i 100 000 i årlig vedlikehold i snitt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare å legge til at ved velikehold i mitt hode så inngår alt man gjør på bilen.

Deler, dekk og vask. Jeg tar ikke med drivstoffet, men igjen så tar jeg med dyserens feks som du helle på tanken. 

Dyserens så bruker jeg 2 flasker av merke STP. 150kr der. Så pengene de går.

Vask av bil: Ja, kjøpt egen høytrykkspyler, skumkanon, mikrofiberhanske osv. Ja, høytrykkspyleren kan brukes til andre ting osv, men jeg kjøpte den primert til vask av bil. 

Så har du polering som burde gjøres 2 ganger i året, som jeg ikke har erfaring med, da må den leveres inn å de skal fort ha minst 3-4000kr pr gang (viss det er noen seriøse du leverer inn til)


Så går det jo nye dekk hver 4 år, man kjøper jo de beste av de beste, for det er jo en av den største tryggheten på bilen.
Fruen sin bil nå så kjøpte vi Continental sine piggdekk som kom best ut i test eller andre plass alt etter hvilke tester det er.
Der gikk det jo 6800kr. Disse blir byttet igjen om 4 år. Det samme gjelder sommerdekk, kjøper kvalitet. 



Nei, det går mye penger til vedlikehold.

Verksted jeg bruker å sende bilen til eu kontroll på sa at på litt eldre biler, så "koster" eu kontrollen ca grovt regnet 10-15000kr i snitt.
Nyere biler i fra 5-10000kr. For det var alltid noe.
Men som han sa med min bil og jeg skrur selv så er det bra, jeg har jo en eldre bil og havnet på 5000kr i deler. Jeg spurte verksted hva de skulle hatt og de sa nermere 20 000kr for alt.
Liste over hva som måtte ordnes:
Sveise kanaler begge sier. (Kanalskjørta er klipset fast i kanal og så har noen vert uheldig med jekk og truffet hullet og presset litt inn der, så her måtte det kappes og sveises inn 2x2cm)
Alt av bremser bak, klosser, skiver, håndbrekksko og monterinsshit.
Bærearmer, foringene nedre forran begge sider.

Endeledd v.s
Noe lyspærer som jeg fort fant ut var dårlig kontakt. Pusset ned med smergelpapir i kontakten så ordnet det seg.

Har nesten et fullverdig verksted å bruke å det kommer man langt med! 

Lenke til kommentar

Jeg hadde en gang en bil som jeg eide og kjørte i 3 år, og kostet på den totalt 5000kr i forbindelse med EU-kontroll. Ikke nye dekk, ikke viskere, kanskje bare et par kanner med spylervæske. Den kostet 12000kr, og jeg solgte den for 7000kr. Ikke brukte den mye drivstoff heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, du kan være heldig å gjøre slik som du beskriver, selge bilen før du får kostnader på den.

Jeg er en som prøver å ha bilen i mange år uansett om jeg har hatt 4-5 biler nå på 12 år. 2 av de pga ulykker og innbrudd (forsikringen tok bilen begge ganger)



Men ta fruen sin bil.

Hun kjøpte nettopp en Volvo V70 D2 2013 modell. Betalte 112 000kr. kJørt 160k km.
Her måtte man ut med nye piggdekk, 6800kr.

Fluidfilm 4000kr ( hadde bare vert tectylert 1 gang når den var ny, det holder ikke og var så smått begynt å komme rust noen utsatte plasser)
Olje og filter service tok jeg (dette gjøres uansett hver 10 000km/1år viss man er glad i bilen)

Storservice med alle filter ca hvert annet år(kupe, dieselfilter, luftfilter etc) ca 1500kr fant jeg ut, vurderer å sette i en KN innsatsfilter for å slippe å bytte annethvert år.

Kjølevæske, servoolje etc må også byttes innimellom.

Girkassen skal jo ha oljebytte hvert 4år/80000km - ca 6000kr

Polering 2 ganger i året, ca 6-7000kr, vurderer sterkt å lære meg selv med maskin, som gir best resultat.

I tillegg til vaskestoff hver til annenhver uke.

 

Neste eu kontroll som er i 2020 så må bremser på hele bilen byttes (skiver og klosser)

Innimellom så ryker det jo et hjullager og andre småting.

Dysene må jo også byttes etterhvert, men de lever som regel 250-300k km ved godt vedlikehold, samme med turbo.
Har optimalisert motor og girkasse til ca 150hk, tok også å blendet egr ventil elektronisk da denne ødelegger motorene.

 

 

- må bare legge til at jeg føler meg som mannen i gata, men har lært meg en smule ang bil og vedlikehold.

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

For å si det enkelt, så er bil tapsprosjekt nesten uten unntak, det man kan gjøre er å gjøre kostnadene minst mulig. Det er ikke en menneskerett å kjøre bil, det er en tillatelse fra myndighetene. Mange er avhengige av den, og det er som regel fordi man bor langt unna kollektiv transport og jobb etc. Jeg synes det er en ambivalent situasjon, fordi jeg synes at bil gir frihet, og gir rom for at folk kan fortsette å bo ruralt, noe som er verdifullt for oss, og i noen tilfeller nødvendig med det landet vi bor i. På en annen side så koster det oss samfunnsborgere mye, og mange tyr til den løsningen fordi de ikke har noe valg. Det er dyrt å bo i byer, og ikke alle vil bo eller jobbe i by. Mange jobber er jo også geografisk bestemt. Men med tanke på at det bare blir dyrere og dyrere å kjøre bil, så vi mange til slutt bli tvunget til å endre livssituasjonen sin, kanskje bytte jobb, flytte, eller finne annen løsning for transport. Til slutt er det kun de rikeste som får mulighet til å kjøre bil, og de "fattigste" må kanskje flytte inn til byer for å kunne jobbe. Det er jo motsatt av hvordan samfunnsstrukturen er blitt frem til i dag. Norge er også et land der kollektiv transport er utfordrende, samt bruk av sykkel og moped vanskelig halve året, så noe må endres for at samfunnsstrukturen ikke skal bli helt skakkjørt med tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du sparer ekstremt mye på å gjøre ting selv, skjønner ikke at folk som ikke gjør det har råd til noenting egentlig...

 

Det gjelder også i "alt" annet, ikke bare bil.

Feks å bytte inngangsdør - Det kan fort koste 15-20k++ om man skal ha snekker til å gjøre det.

Dette kan man fint greie selv, om man har litt tid, verktøy og mindre enn 10 tommeltotter...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

-snip-

Ja, du har mye rett i det du skriver.

Jeg føler jeg har en gjennomsnittslønn og hadde jeg måtte feks levere bilen inn på verksted hver eneste gang så kunne jeg og fruen ha glemt feks 1-2 sydenturer i året. For det er dyrt, veldig dyrt med bil.

Har spart mye på å skru selv.

Så lenge jeg kan skru på bil selv så klarer vi oss uten de store kostnadene, men den dagen man er nødt til å bruke verksted så må man kanskje vurdere andre ting. Kanskje helt ny bil med garanti og ta det meste på garantien eller flytte til byen.

For slik det er med det kollektivet nå, så eksisterer det ikke der vi bor, det går skolebuss om morgen og ettermiddag. Skolen er ca 1 mil i fra der vi bor. 2 mil til nærmeste butikk.

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Du sparer ekstremt mye på å gjøre ting selv, skjønner ikke at folk som ikke gjør det har råd til noenting egentlig...

 

Det gjelder også i "alt" annet, ikke bare bil.

Feks å bytte inngangsdør - Det kan fort koste 15-20k++ om man skal ha snekker til å gjøre det.

Dette kan man fint greie selv, om man har litt tid, verktøy og mindre enn 10 tommeltotter...

 

Så har du de som gjør ting selv på bilene sine, etter youtube videoer. Har hatt folk inne med drivakslinger som har løsnet, fjærer som er satt opp/ned, løse støtdempere og ikke minst, klassikeren; løse hjul som skjer hver eneste gang det legges om til sommer/vinterhjul.

 

Vet du hva du driver med, så er det helt klart mye å spare på å skru selv, hvis du ikke vet, så er det like greit å la være, både for din egen og andres sikkerhet.

Endret av Simkin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så har du de som gjør ting selv på bilene sine, etter youtube videoer. Har hatt folk inne med drivakslinger som har løsnet, fjærer som er satt opp/ned, løse støtdempere og ikke minst, klassikeren; løse hjul som skjer hver eneste gang det legges om til sommer/vinterhjul.

 

Vet du hva du driver med, så er det helt klart mye å spare på å skru selv, hvis du ikke vet, så er det like greit å la være, både for din egen og andres sikkerhet.

Helt enig! Ikke alle som har anlegg for å kunne skru, eller interesse! Har man ikke det så skal man la vær. Det nytter ikke å skru på bilen sin selv for å kun spare penger, det kan fort bli MYE dyrere enn hvis du hadde satt bilen til et verksted med en gang

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flere og flere flytter til blokker og sånt, hvor de har liten plass til å mekke på bilen og folk flest har nok penger til at de kan sette bort arbeidet

Ikke trenger de å levere bilen heller, de avtaler "time", kjører innom og får gjort arbeidet mens de venter, eller på vei til arbeid

 

Hjulene skifter jeg på bilen selv, men kun fordi jeg har tilgang på garasje jekk

Lenke til kommentar

Moderne bilar er vanskeligare å fikse sjølv, og skal ein være tidseffektiv så må ein ha tilgang på ein del utstyr.

 

Enkle ting som å bytte eksospotte kostar ikkje så mykje å få bytta på eit verksted som løfter bilen opp i passelig arbeidshøgde og som har det rette verktøyet tilgjengeleg.

 

Eg kan sjølvsagt jekke opp bilen 20 cm og ligge å krype ute på gata og med dårlig verktøy, og etter mange timar har eg fått bytta eksospotta og rydda opp etter meg og står møkkete tilbake, men til slike ting er det greit å berre betale nokon andre for å gjere.

Og dersom eg kunne brult denne tida på å jobbe i min ordinære jobb, så hadde det vært billegare med tanke på inntekter og utgifter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...