Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bygge mopedbil ut av en bil


KPlanting

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man tror noe kan man enten spørre x antall personer hvor x antall ikke kan et pip om det du spør om, eller du kan gå inn på internettet og sjekke lovverket.

Det siste krever litt mer egeninnsats, litt som å bygge om en bil uten sammenligning forøvrig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man tror noe kan man enten spørre x antall personer hvor x antall ikke kan et pip om det du spør om, eller du kan gå inn på internettet og sjekke lovverket.

 

Det siste krever litt mer egeninnsats, litt som å bygge om en bil uten sammenligning forøvrig.

ja. Men finner ikke noe lovverk om det..

Lenke til kommentar

Som moped regnes også firehjuls motorsykkel med en egenmasse på under 350 kg (motorvogn gruppe L6e), ikke medregnet batterienes masse for elektrisk drevne motorvogner, hvis høyeste konstruksjonshastighet ikke overstiger 45 km/t, som har motor med slagvolum på 50 cm³ eller mindre for motorer med elektrisk tenning (eller største netto effekt på 4 kW eller mindre for andre forbrenningsmotortyper eller maksimal kontinuerlig nominell effekt på høyst 4 kW for elektrisk motor).

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_2#%C2%A72-5

Lenke til kommentar

ja. Men finner ikke noe lovverk om det..

Finnes ikke lovverket får du heller ikke godkjent byggverket.

 

Norge har et av verdens strengeste lovverk på området, samt omtrent den eneste etaten i Norge som pussig nok fungerer bedre enn resten til sammen.

 

Har en kamerat som har bygget biler i et par tiår, han er rådyktig og gjør absolutt alt fra å plukke bilen i atomer, bygger opp motor og drivverk samt klart å "knekke" hjernen i bilen så har egen hjerne med selvlaget kontroll interface i hanskerommet koblet til en laptop med selvskrevet software. 

Dette var ikke nok på godkjenning av en bil som tok 7 måneder da dette måtte settes bort til et annet fylke pga kjenner en lokalt som da ble innhabil.

 

Og da finner man ut av hva kynisk maktmisbruk er, vedkommende som satt med godkjenningen klarte på telefon og lire av seg "skjønner ikke hvorfor det er så mye mas, du har jo flere xxxxxxxx..."

Lenke til kommentar

Som moped regnes også firehjuls motorsykkel med en egenmasse på under 350 kg (motorvogn gruppe L6e), ikke medregnet batterienes masse for elektrisk drevne motorvogner, hvis høyeste konstruksjonshastighet ikke overstiger 45 km/t, som har motor med slagvolum på 50 cm³ eller mindre for motorer med elektrisk tenning (eller største netto effekt på 4 kW eller mindre for andre forbrenningsmotortyper eller maksimal kontinuerlig nominell effekt på høyst 4 kW for elektrisk motor).

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_2#%C2%A72-5

Finnes jo mopedbiler over 350kg.. Å er det kun 50ccm? Mopedbiler har mye mer en 50ccm (om 50cm³ betyr ccm)

Lenke til kommentar

Finnes ikke lovverket får du heller ikke godkjent byggverket.

 

Norge har et av verdens strengeste lovverk på området, samt omtrent den eneste etaten i Norge som pussig nok fungerer bedre enn resten til sammen.

 

Har en kamerat som har bygget biler i et par tiår, han er rådyktig og gjør absolutt alt fra å plukke bilen i atomer, bygger opp motor og drivverk samt klart å "knekke" hjernen i bilen så har egen hjerne med selvlaget kontroll interface i hanskerommet koblet til en laptop med selvskrevet software. 

Dette var ikke nok på godkjenning av en bil som tok 7 måneder da dette måtte settes bort til et annet fylke pga kjenner en lokalt som da ble innhabil.

 

Og da finner man ut av hva kynisk maktmisbruk er, vedkommende som satt med godkjenningen klarte på telefon og lire av seg "skjønner ikke hvorfor det er så mye mas, du har jo flere xxxxxxxx..."

Ok..

Lenke til kommentar

Dette var ikke nok på godkjenning av en bil som tok 7 måneder da dette måtte settes bort til et annet fylke pga kjenner en lokalt som da ble innhabil.

 

I call bullshit, så vidt jeg kan erindre vil et slikt prosjekt høre innunder SFOOR, spesialgruppen for ombygde og oppbygde kjøretøy.

 

Gruppen består av fem personer, en i hver region, som sammen avgjør slike saker, nettopp for at det skal være likt over hele landet.

Lenke til kommentar

I call bullshit, så vidt jeg kan erindre vil et slikt prosjekt høre innunder SFOOR, spesialgruppen for ombygde og oppbygde kjøretøy.

 

Gruppen består av fem personer, en i hver region, som sammen avgjør slike saker, nettopp for at det skal være likt over hele landet.

Da får du friske opp "så vidt jeg kan erindre" når du finner tid på nyåret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...