Gå til innhold

Fjernstyrt bil-leke: Hvor enkelt er det å lage avansert bil?


Anbefalte innlegg

Avoid Tracking Motor Smart Robot Car Chassis DIY Kit 4WD Ultrasonic For Arduino

 

Om vi tar noe slik som utgangspunkt:

 

 

 

Hvor enkelt er det å koble til LED lys og høytaller til slike?

 

Slik det nesten blir like avansert som tesla biler i miniformat?

Kanskje litt forenkelet versjon av denne?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men jeg vet ikke om det er mening å bruke mobilapp eller fjernkontroll? Da blir det vanskelig å vite om den funger eller ikke, vet at motoren og hjulkontrollene virker, siden det er mulig å bare koble den til strøm.

Men selve maskinen får jeg ikke gjort annet.

 

 

#include <AFMotor.h>

AF_DCMotor Motor1(1);
AF_DCMotor Motor2(3);

void setup()
{
}

void loop()
{
Motor1.setSpeed(255);
Motor2.setSpeed(255);
Motor1.run(FORWARD);
Motor2.run(FORWARD);
delay(1000);
Motor1.run(BACKWARD);
Motor2.run(BACKWARD);
delay(1000);
Motor1.run(FORWARD);
Motor2.run(BACKWARD);
delay(1000);
Motor1.run(BACKWARD);
Motor2.run(FORWARD);
delay(1000);
Motor1.setSpeed(0);
Motor2.setSpeed(0);
Motor1.run(BRAKE);
Motor2.run(BRAKE);
delay(1000);
}

Slik jeg forstår det skal denne kjøre frem og tilbake om den er koblet til strøm?

Lenke til kommentar

Meningen er at du skal programmere den til å gjøre det du vil, ikke fjernstyre den via en mobilapp eller en fjernkontroll - selv om du teoretisk sett kan legge til en bluetooth-modul på arduinoen og lage en mobilapp.

 

Som sagt; du kommer ikke utenom å forstå elektronikk og programmering. Ta utgangspunkt i programmet over, last det til datamaskinen ombord i bilen, og se hva som skjer. Modifiser. Se hva modifikasjonene dine førte til.

Lenke til kommentar

Har noen erfaringer med:

Smart Car Robot Plastic Tire Wheel with DC 12V Gear Motor for Arduino DIY

 

Stepper Motor Drive Controller Board Module L298N Dual H Bridge DC For Arduino

Kan man kobinere disse?

 
 L298N as main chip, ST corporation production.

Low heat,outstanding anti-interference performance.
High working power to 46v,large current can reach 3A MAX and continue current is 2A, power to 25w.
Can drive one 2-phase stepper motor, one 4-phase stepper motor or two DC motors.
Built-in 78M05,get power from drive power,however, when drive power over12V, please use the external 5v power as power supply.
Large capacity filter capacitance,afterflow protection diode, more stable and reliable.



Specification:
 

Double H bridge drive
Chip: L298N (ST NEW)
Logical voltage: 5V
Drive voltage: 5V-35V
Logical current: 0mA-36mA
Drive current: 2A(MAX single bridge)
Max power: 25W
Size:43 x 43 x 26mm
Net weight: 26g


Package weight:36g
 

Note:
This module has a built-in 5v power supply, when the driving voltage is 7v-35v, this supply is suitable for power supply
DO NOT input voltage to +5v supply interface, however ledding out 5v for external use is available.
When ENA enable IN1 IN2 control OUT1 OUT2
When ENB enable IN3 IN4 control OUT3 OUT4

 

Hvor kraftig er hjulene?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ingen som har peiling? Siden fått de å virke, men må ha 12 volt per hjul.

Betyr det må være 48 volt inn 4 amp?

Slik jeg må ha 2 slike L298N?

 

Siden med usb funger hjulene kun hvis man har de på luft, virker ut som hjulene er litt svake, siden skal ikke mye vekt eller tepper før hjulene stopper opp.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har du fått hjulene til å virke med den H-Bridge saken?

 

Det er nesten ikke til å tro at strømtrekket ikke står listet på produktsiden. det virker som strømforsyningen din er for svak siden hjulene ikke går rundt. Enten det eller så bruker du H-bridgen på feil måte..

 

Hvorfor setter du ikke 12V direkte på motoren og måler med et multimeter? Sjekk hva som skjer når du belaster motoren litt. Hvis spenningen faller mye under 12V er strømforsyningen for svak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har noen mulighet å sjekke spec på

Upgraded V5 Arduino Sensor Shield for Arduino UNO R3 Expansion Board V5.0 IIC

 

CH340G one ARDUINO UNO R3 ATmega328P Development Board with USB Cable C

 

Siden det er 5 volt usb og 12 volt plug, men virker ut som ingen av disse gir nok kraft.

Eller om koden blir feil? At man trenger kraftigere utstyr til disse?

Det er hhv. sensor-IO og et arduinokort. Ingen av de vil kunne drive en motor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fant ut det går 5 volt maks fra aurduino til broa. Uansett om man kobler til 12 volt psu eller 5 volt men den blir mye varmere med 12 volt.

 

arduino_4wd_wiring_diagram.png

Kan noen bekrefte denne? Siden har fremdeles litt problemet å få det å virke, finner ikke noe annet så dette må være riktig.

Hvordan vil dere koble broa hvis dere vil teste den fungere?

 

Forstår dere om denne skal virke med 2 jumpere og kortslutte de 2 pluggene så skal motoren gå ellers funger den ikke?

Pcb-module-l298-motor-driver-circuit-dia

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Litt usikker på detaljene her, har et par H-bruer i skuffen jeg ikke har testet ennå.. ;)

 

Poenget med en H-bro er at du kan snu spenningen for å kjøre en motor i revers, dessuten kan du også ofte regulere motorhastigheten med PWM-modulering av utgangen.

 

 

Du setter strømforsyningen på 'Power' og motorene på 'output'. A/B enable tror jeg har å gjøre med om du skal ha en vanlig DC-motor eller en stepper motor. På en DC-motor så går signalene fra Arduinoen inn på Logic input(inkluderer pwm-signal)

 

 

Fant en tutorial her som ser ut til å være tett på det du prøver på:

https://tronixlabs.com.au/news/tutorial-l298n-dual-motor-controller-module-2a-and-arduino/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Finally, connect the Arduino digital output pins to the driver module. In our example we have two DC motors, so digital pins D9, D8, D7 and D6 will be connected to pins IN1, IN2, IN3 and IN4 respectively. Then connect D10 to module pin 7 (remove the jumper first) and D5 to module pin 12 (again, remove the jumper). 

The motor direction is controlled by sending a HIGH or LOW signal to the drive for each motor (or channel). For example for motor one, a HIGH to IN1 and a LOW to IN2 will cause it to turn in one direction, and  a LOW and HIGH will cause it to turn in the other direction.

However the motors will not turn until a HIGH is set to the enable pin (7 for motor one, 12 for motor two). And they can be turned off with a LOW to the same pin(s). However if you need to control the speed of the motors, the PWM signal from the digital pin connected to the enable pin can take care of it.

Sliter å se denne er komplett? Hva med andre siden? Siden forstår ikke dette får det heller ikke å virke sikker på dette er riktig? Begynner å bli lei, er mye problemer og lite fremgang, bedre hvis det hadde brukt sata eller annet kabel.

 

Edit fant:

 

s-l1600.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Når jeg kåler med ting jeg egentlig ikke kan så tar jeg musesteg. ;)

 

Her hadde jeg nok startet analogt, kjørt motor rett fra batteri, i begge retninger, sørge for å måle strømtrekk samtidig.

 

Så hadde jeg lagt motoren og H-brua til side og brukt de digitale utgangene til å styre noen LEDs, la dem simulere motorer. Du trenger 3 digitale utganger per motor. 'A enable' skrur motor av eller på, eventuelt så kan du mate den med et PWM signal. IN+IN2 setter retningen.

 

Når LEDene oppfører seg kan du forsøke å koble til H-brua med en motor. Litt usikker på 'A enable', siden det er en jumper er en av pinnene jord/5V mens den andre skal kobles tilarduino (lurer på om denne H-brua er 'active high')

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sliter å se denne er komplett? Hva med andre siden? Siden forstår ikke dette får det heller ikke å virke sikker på dette er riktig? Begynner å bli lei, er mye problemer og lite fremgang, bedre hvis det hadde brukt sata eller annet kabel.

Som jeg skrev over krever slikt en viss kunnskap. Ikke mye; du vil lære ettersom du går fremover, men du bør ha en forståelse av hvorfor du prøver å løse noe på en måte som foreslått i tutorials og dokumentasjon. 

 

Grunnen til at man bruker enkeltledere fremfor ferdige kabler er at du kan kombinere ting på ulike måter, og dermed lage nye ting. Det hadde ikke vært noe problem å selge ferdige duppedingser, men det er ikke formålet med det settet du har kjøpt. Formålet er å bygge din egen dings, og programere den selv. 

 

Det kan være bratt læringskurve om du ikke kan elektronikk fra før, men desto mer givende når du får taket på det. Jeg foreslår atter en gang at du ser på læremidlene for elektro og elektronikk for videregående skole.

 

Når det kommer til å formidle hvordan du har koblet, vil jeg anbefale Fritzing som lar deg lage gode tegninger enkelt. Da kan du dele det du har gjort, og få bedre hjelp. I tillegg er det alltid lurt å tegne det man holder på med.

Endret av barfoo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...