Trondz1 Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Har satt inn nytt hk, cpu, ram og en M2 disk for en kompis. Startet opp uten den gamle ssd'n med OS på for og slippe eventuelt kluss der. Etter at Windows er blitt instalert og div drivere er i orden slår jeg av og kobler til den gamle ssd'n går inn i bios velger nvme på boot priority 1 og disabler den gamle ssd'n. Klikker på boot priority 1 og pc'n laster inn Windows og alt er fint. Så slår jeg av og på igjen men da kommer jeg ikke til POST engang, bare svart skjerm og lys i tastaturet slukker. Må restarte og den vil bare laste inn Windows hvis jeg går inn i bios og trykker boot priority 1? Hvorfor kan den ikke klare det automatisk? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Noen HK har to steder man setter boot-priority. Et sted som kun gjelder neste boot og et annet sted hvor man velger permanent boot device. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Hvilket hovedkort er det? Lenke til kommentar
Trondz1 Skrevet 22. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2018 (endret) https://www.komplett.no/product/1103079/datautstyr/pc-komponenter/hovedkort/intel-socket/asus-rog-strix-z390-f-gaming-s-1151 Når jeg gikk inn på boot på hk så fant jeg bare et sted man satt boot priority. Endret 22. desember 2018 av Trondz1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Du må også sørge for at HK ikke faller tilbake fra UEFI-mode til Legacy-mode når du kobler til SATA-enheter. Velg UEFI Only under boot-settings (eller hvor det ligger på ditt HK). Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Når jeg gikk inn på boot på hk så fant jeg bare et sted man satt boot priority. Her? https://rog.asus.com/forum/attachment.php?attachmentid=73558&d=1525038276&thumb=1 eller her? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Du har her satt boot til SATA-SSD, ikke NVME. Lenke til kommentar
Trondz1 Skrevet 22. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2018 Her? https://rog.asus.com/forum/attachment.php?attachmentid=73558&d=1525038276&thumb=1 eller her? Ja der, fjerna 2 og 3 så nvme bare var på options 1. Men ja husker at det sto noe legasy greier, skal det byttes til uefi? Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Du har her satt boot til SATA-SSD, ikke NVME.Det er to eksempler på hvor du kan sette boot priority. Ikke mine bilder, og det er ikke en fasit. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Ja der, fjerna 2 og 3 så nvme bare var på options 1. Men ja husker at det sto noe legasy greier, skal det byttes til uefi? Prøvd å forandre boot priority der bildet er tatt i det første eksempelet? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 (endret) Jeg pleier å gå inn i Advanced mode i stedet for n00b-mode og forandre settings. Synes det er mer oversiktlig. Sjekk forresten under CSM (Compatibility Support Module). Se at ingen ting ting står til Legacy. Endret 22. desember 2018 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
Trondz1 Skrevet 22. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2018 Skal se i morra ? takk for hjelpa sålangt Lenke til kommentar
Trondz1 Skrevet 22. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2018 Da prøvde vi og sette alt inne på CSM (Compatibility Support Module) (alt sto på legacy forresten) til UEFI, men da forsvant nvme disken fra boot priority lista nå da vil den jo ikke boote i det heletatt. Vil det være greiere og bare instalere windows på vanlig ssd og bruke nvme til bare lagring av spill? Lenke til kommentar
Emsal Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 (endret) Hmm bare installer windows på nytt på nvme disken nå så burde det gå fint. Tar uansett ikke mer enn 5 min å teste teorien. Edit: fjernet noe tull. Endret 22. desember 2018 av Emsal Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 (endret) Følgende måtte jeg gjøre for å få til å boote fra nvme: Sette alt til UEFI. Ikke auto eller UEFI first eller lignende. Alt måtte tvinges til UEFI. Lage en Windows oppstarts-USB (med GPT/UEFI-partisjon). Igjen, UEFI only! Ha kun nvme-kortet tilkoblet og så installere Windowns fra denne. NVME-kortet kom ikke opp i BIOS før etter installasjonen var ferdig. Dog var dette et eldre HK så er ikke sikkert det er likt på nye HK. Endret 22. desember 2018 av sedsberg Lenke til kommentar
Trondz1 Skrevet 22. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2018 så jeg har fått instalert windows på nvme da den sto i legacy så da er jeg fucked på en måte? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Ikke annet enn at du kan installere på nytt i UEFI-mode. Lenke til kommentar
Trondz1 Skrevet 22. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2018 Får se om vi rekker det i morra da Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Du kan jo også sjekke om du allerede har Windows i UEFI mode: https://itsfoss.com/check-uefi-or-bios/ Lenke til kommentar
Trondz1 Skrevet 22. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2018 Nå kommer jeg jo ikke lengre enn bios egentlig siden den ikke finner igjen nvme disken heller så får bare ta en re install Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå