Niklasp Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Hvor realistisk er Elon Musks tunnelplaner? Vi spurte en ekspert Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Hvor realistisk er Elon Musks tunnelplaner? Vi spurte en ekspert Musk får til det eksperter ikke klarer. Han er en visjonær .. 6 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Jeg skjønner ikke hvorfor folk stadig spør om dette: "Musk ser tross alt for seg biler som kjører i lynraske hastigheter bortover smale tunneler, men hvordan vil det fungere hvis titusener av biler skal ned i tunnelene samtidig, og alle må heises ned én etter én?" Dette forklarte han jo under presentasjonen. Heisen er bare en av flere løsninger, og kanskje den som vil brukes minst. En annen løsning er å kjøre rett fra garasjeplass og ut i tunellsystemet. Dessuten er det ikke slik at det bare er en og en påkjøringsrampe, men det vil være mange av dem slik at man alle må stå i kø og vente på den ene. 3 Lenke til kommentar
Beernuts Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Dette blir aldri noe av i stor skala. Musk har boret i svært stabilt fjell, vanligvis er det løse masser, vann, sprekker, porøst fjell og leire som gjør boring vanskelig og som krever mye forsterkningsarbeid, ventilasjon og drenering. Heimdal peker også på sikkerhet, og den er fraværende i Musks eksperiment. Prisen blir kanskje lavere enn vanlige tunneler, men brukskost blir fortsatt høy på grunn av 'terminalene' i hver ende. At de også kun kan benyttes av spesialutstyrte elbiler gjør de ubrukelige for 99,99999% av verdens kjøretøy.. 3 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Dette blir aldri noe av i stor skala. Musk har boret i svært stabilt fjell, vanligvis er det løse masser, vann, sprekker, porøst fjell og leire som gjør boring vanskelig og som krever mye forsterkningsarbeid, ventilasjon og drenering. Heimdal peker også på sikkerhet, og den er fraværende i Musks eksperiment. Prisen blir kanskje lavere enn vanlige tunneler, men brukskost blir fortsatt høy på grunn av 'terminalene' i hver ende. At de også kun kan benyttes av spesialutstyrte elbiler gjør de ubrukelige for 99,99999% av verdens kjøretøy.. av dagens kjøretøy, men det betyr bare at tunnelene får en soft-start, så kan de kjøre ut "Alpha" med ekte brukere og øke etterhvert vis det blir populært 3 Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Dette blir aldri noe av i stor skala. Musk har boret i svært stabilt fjell, vanligvis er det løse masser, vann, sprekker, porøst fjell og leire som gjør boring vanskelig og som krever mye forsterkningsarbeid, ventilasjon og drenering. Heimdal peker også på sikkerhet, og den er fraværende i Musks eksperiment. Prisen blir kanskje lavere enn vanlige tunneler, men brukskost blir fortsatt høy på grunn av 'terminalene' i hver ende. At de også kun kan benyttes av spesialutstyrte elbiler gjør de ubrukelige for 99,99999% av verdens kjøretøy.. Men konseptet til autonomi er at du ikke trenger eie eller føre transportmiddel selv. Hvis du kan leie en automatisert taxi som kjører deg til jobb i 200km/t uten kø, er det ikke så viktig om kjøretøyet eies av Per nedi gaten eller Oslo Taxi. 8 Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Men konseptet til autonomi er at du ikke trenger eie eller føre transportmiddel selv. Hvis du kan leie en automatisert taxi som kjører deg til jobb i 200km/t uten kø, er det ikke så viktig om kjøretøyet eies av Per nedi gaten eller Oslo Taxi.Vi skal vente mange år før vi har full autonomi på norske vinterveier uten merking, skogsveier og fjellveier tror jeg. 2 Lenke til kommentar
Mads Furnes Kristoffersen Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Hvis maskinen står i 6 måneder får den taes i bruk så er jo dette "nedetid". At folk skal gå hjem klokken 3 på ettermiddagen og kun jobbe 20-25% av døgnets tilgjengelig tid er jo også noe som er veldig spesielt i Norge. Vi kjenner jo til at arbeidstakere i offentlig sektor er godt vant med å gå hjem klokken 3 om dagene og dersom dyrt maskineri og teknologi ikke utnyttes fordi personellet har fri så er jo dette noe som regnes som tap. Det var vel Michael Fassbender som var overrasket over at film crewet sluttet å filme i 4 tiden på ettermiddagen når de filmet Snømannen. Film industrien, spesielt i America jobber 12-15 timers dager og filmer både dag og natt, vel så det. En av de medvirkende faktorene som komprimerer næringslivets jobbdager er i min mening strenge politiske reguleringer av blant annet salg og skjenking av alkohol. Dette har en domino effekt ved at det skaper mindre jobber og det er mindre sosialisering på kveld og natt. Når det er mindre natt liv er det mindre behov for spisesteder til å ha åpne, tilgjengelig person transport (drosje, uber) osv osv og dette konsoliderer til at alt skal kun skje mellom 8 og 4 på dagen. Da er det forståelig at slik teknologi ikke blir utnyttet til sitt fulle når personellet skal gå hjem klokken 3. Nå er det jo også slikt at det er noen bransjer som jobber både så vel som dag og natt og at dette sikkert er tifelle i follobanen, men Musk er inne på noe når han prater om å effektivisere. Det at alle skal til og fra jobb til akkurat samme tidspunkt er jo også nummer uno årsak til at vi får all den rush traffikken. 1 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 (endret) Musk får til det eksperter ikke klarer. Han er en visjonær ..Oida kan ikke si slikt, nå kommer nok den mannlige versjonen av bilde under og forteller deg at alt er funnet på før Musk kom med idèen. Musk er knall han, og putter penga der kjeften hans er og. Hva er ikke og like. Endret 22. desember 2018 av DirekteDemokrati 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Virker som reporter ikke har gjort skikkelig research. Selv om alt er vagt om dagen er det gitt ut en konseptvideo som viser noen av løsningene det stilles spørsmål om i artikkelen. Som dette med å få bilene ned uten at de må stoppe, dette gjøres i seperate tilløp slik at bilen kjører inn i selve kjøre "røret" i en åpning mellom bilene. Virker som reporter tror det bare skal være ett langt rør hvor bilene heises ned direkte. 2 Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Musk får til det eksperter ikke klarer. Han er en visjonær ..Oida kan ikke si slikt, nå kommer nok den mannlige versjonen av bilde under og forteller deg at alt er funnet på før Musk kom med idèen. Musk er knall han, og putter penga der kjeften hans er og. Hva er ikke og like. Putter penger i pedofili? Kaller SEC for "løgnhalser"? Er du så dum som du gjør deg til? 3 Lenke til kommentar
Fungus Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Denne artikkelen viser på en veldig enkel og ryddig måte hva som er den store forskjellen mellom det å drive en klassisk bedrift som leverer «anbud til staten», og det å drive en fremoverlent, hyper-innovativ bedrift hvor de eneste begrensingene er de som blir satt av en leder som sitter med makta, bukta og begge endene. Musk har en visjon, og kanskje sikkert en bråte tanker og teorier han ikke deler med omverden ennå, og iverksetter. Han iverksetter med kanskje bare 50% håndfast, og resten «tar man som det kommer», eller gambler på at det kan utvikles i framtiden. Dette høres kanskje latterlig ut. Men spol tilbake til perioden 2002-2007, også hører man noen si: «Jeg har planer om å revolusjonere romfart, ved å produsere raketter billig, som kan gjenbrukes.» Det hørtes fullstendig latterlig ut selv i september 2008 når første Falcon ble launched. Det hørtes faktisk latterlig ut helt fram til desember 2015 når det faktisk skjedde. Når SpaceX landet verdens første orbital first stage booster. Tesla, spol tilbake til perioden fram til 2011. Tesla hadde noen få, håndlagde, små sportsbiler som gikk på batteri. Og de skulle revolusjonere bil-indistrien. Hvor mange annonser har vi sett om diesel og bensinmotorer siste halvdel av 2018? Hvilke bilmerke er det som ikke har en hel-elektrisk strategi fram mot 2025? The Boring Company, er en visjon, det er ett bilde. Ett bilde i hodet til Musk. Ett bilde som er i konstant endring. Der utvikling og innovasjon er malerkosten i ett bilde som er stadig under endring. Versjon 1 av TBM jobber nå, men versjon 2 og 3 er allerede på gang. V1 blir nok deaktivert umiddelbart V2 er klar. Musk venter ikke på ROI (ReturnOfInvestment). Så la oss si at entry og exit point pr idag ikke fungerer, og/eller at det blir en flaskehals for gjennomstrømming av biler i en single line tunnell. Det spiller ingen rolle. Det å bygge tunneller er en uendelig mye større kostnad, enn å lage ett entry point som håndterer store mengder biler nå idag. Teknologi/metodikk for å sende biler inn i tunnellene kan endres femti ganger før man har nok biler klar til å faktisk skape flaskehalser. Hvordan det skal gjøres? Aner ikke, men føler meg sikker på at en mann som lander raketter er i stand til å finne det ut. Så tilbake til starten av innlegget. Vårt samfunn er ikke bygget opp slik at man kan levere ett anbud der siste 30% av anbudet er en «blurry ubestemmelig tåke av tech som ikke finnes, visjoner og sci-fi ideer». Likevel klarte Boring Company og få kontrakt med en by, for å bygge transportløsning til en ekstremt travel flyplass. Go figure. 7 Lenke til kommentar
Fungus Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Men konseptet til autonomi er at du ikke trenger eie eller føre transportmiddel selv. Hvis du kan leie en automatisert taxi som kjører deg til jobb i 200km/t uten kø, er det ikke så viktig om kjøretøyet eies av Per nedi gaten eller Oslo Taxi.Vi skal vente mange år før vi har full autonomi på norske vinterveier uten merking, skogsveier og fjellveier tror jeg. Dette var ikke en artikkel som handlet om kjøring på skogs- og fjellveier. Hvordan i alle verdens dager klarte du å blande det inn med biler som «går på skinner» i en spesiallaget tunnell? Blir omtrent som å si at om jeg ikke får ketchup på pølsa, så kan jeg ikke spise, så da får jeg bare sulte i hjel. 6 Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Veidekke snakket ikke om korrupsjon, det gjorde ikke Musk heller. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Putter penger i pedofili? Kaller SEC for "løgnhalser"? Er du så dum som du gjør deg til? Nå prøver du bare å forandre på tema, og du svarer ikke på det som blir skrevet. Om han kaller noen for pedofile så endrer ikke det alt det andre Musk har gjort, som PayPal, Tesla, SpaceX og Boring Company. Patetisk. 5 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 23. desember 2018 Del Skrevet 23. desember 2018 (endret) Men konseptet til autonomi er at du ikke trenger eie eller føre transportmiddel selv. Autonomi muliggjør deling på nye måter, men det er ingen motsetning mellom autonomi og eierskap. Det er heller et gammel konsept om ressurdeling som blir mer interessant på grunn av autonomi. Carpooling og taxier følger det prinsippet allerede. Endret 23. desember 2018 av tommyb Lenke til kommentar
Jack Johnson Skrevet 23. desember 2018 Del Skrevet 23. desember 2018 Musk får til det eksperter ikke klarer. Han er en visjonær ..Oida kan ikke si slikt, nå kommer nok den mannlige versjonen av bilde under og forteller deg at alt er funnet på før Musk kom med idèen. Musk er knall han, og putter penga der kjeften hans er og. Hva er ikke og like. Putter penger i pedofili? Kaller SEC for "løgnhalser"? Er du så dum som du gjør deg til? Nå gikk rett i fella.. 3 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 23. desember 2018 Del Skrevet 23. desember 2018 Putter penger i pedofili? Kaller SEC for "løgnhalser"? Er du så dum som du gjør deg til? Flott eksempel på Ad hominem. Er det slik man debatterer? Er du så dum som du gjør deg til? 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå