Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan jeg "slutte på dagen" når arbeidsgiver aldri gav meg arbeidskontrakt som ble lovet flere ganger?

The Avatar

Anbefalte innlegg

Vi hadde aldri en arbeidsavtale. Ikke skriftlig eller muntlig. Det er problemet mitt her. Jeg kan ikke ha brutt en avtale som vi aldri har hatt.

Så du begynte bare plutselig å jobbe uten å avtale noe som helst om arbeidstider, lønn arbeidsoppgaver osv.? Om arbeidsgiver lar deg møte opp på jobb har du nok uansett en avtale basert på sedvane.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du begynte bare plutselig å jobbe uten å avtale noe som helst om arbeidstider, lønn arbeidsoppgaver osv.? Om arbeidsgiver lar deg møte opp på jobb har du nok uansett en avtale basert på sedvane.

Jeg "begynte" fordi jeg ble lovet at kontrakten skulle være klar. Jeg så ikke et problem med dette med tanke på at arbeidsgiver på den tiden virket seriøs, og jeg var bare tolmodig og ventet. Men kontrakten kom aldri, men ble lovet igjen at den skulle være klar. Jeg ble spurt om oppdrag etter dette, og tenkte enkelt og greit at timene fører jeg bare uansett.

"Stillingen" (som jeg tydeligvis aldri hadde) var som "tilkallingsvikar" eller "ringehjelp" som det heter. Ville aldri egentlig vite når jeg skulle jobbe eller ikke. Timelønn fikk jeg aldri vite til å begynne med, siden vi aldri hadde en avtale, samtale eller kontrakt som sa noe. Timelønn fikk jeg vite i senere tid via SMS. Dette viste seg også til å være langt under tariff, noe jeg fant ut i etterkant.

Det var etter tredje gang at jeg ble lovet arbeidskontrakt hvor jeg bestemte meg for at dette bare var tull og at denne "arbeidsgiveren" var useriøs og viste ingen tegn eller interesse til å gi meg en arbeidskontrakt.

Endret av TeaRex
Lenke til kommentar

"Stillingen" (som jeg tydeligvis aldri hadde) var som "tilkallingsvikar" eller "ringehjelp" som det heter. Ville aldri egentlig vite når jeg skulle jobbe eller ikke. Timelønn fikk jeg aldri vite til å begynne med, siden vi aldri hadde en avtale, samtale eller kontrakt som sa noe. Timelønn fikk jeg vite i senere tid via SMS. Dette viste seg også til å være langt under tariff, noe jeg fant ut i etterkant.

Om du kan bevise at du er ringehjelp eller tilkallingsvikar har du ditt på det tørre. Da har du rett til å takke nei til oppdrag og kan i praksis gå på dagen om du ikke har bundet deg til et oppdrag.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Om du kan bevise at du er ringehjelp eller tilkallingsvikar har du ditt på det tørre. Da har du rett til å takke nei til oppdrag og kan i praksis gå på dagen om du ikke har bundet deg til et oppdrag.

Det jeg fikk vite under opplæring var at en av de ansatte hadde mistet jobben, og jeg i trodde jeg skulle erstatte denne personen. Det var ikke tilfelle. Jeg skulle bli den som ble ringt opp om noen var syke, skulle på ferie eller slikt. Så ja, jeg vil si at det er en "ringehjelp" stilling. Arbeidsgiver sa det at han som mistet jobben ikke skulle erstattes med det første.

Lenke til kommentar

Da har du heller ikke noe lønnskrav. Uten avtale, ingen lønn.

Uenig. Jeg har fortsatt gjort en jobb hvor jeg ble lovet avtale. Jeg ble også bedt om å logge timer i en timeliste. Det er flere som mener det er en avtale her, selv om det ikke er noen. Så om det er avtale eller ikke, så har jeg fortsatt rett til å få betalt for timene jeg har jobbet.

Lenke til kommentar

Uenig. Jeg har fortsatt gjort en jobb hvor jeg ble lovet avtale. Jeg ble også bedt om å logge timer i en timeliste. Det er flere som mener det er en avtale her, selv om det ikke er noen. Så om det er avtale eller ikke, så har jeg fortsatt rett til å få betalt for timene jeg har jobbet.

Hvis dere Har en enighet som tilsier at du skal få lønn for å arbeide så har dere en avtale om lønnsplikt og arbeidsplikt.

Hvis du mener du ikke har arbeidsplikt så må du bare ha dukket opp på en tilfeldig arbeidsplass og begynt med dugnadsarbeid. Da har antagelig ikke arbeidsplassen lønnsplikt ovenfor deg heller. Dette er sikkert ikke slik det har foregått.

Dere har en avtale.

Om den er nedskrevet eller ikke så er en avtale en avtale -

Eneste grunnen til at vi setter kontrakter på papir er for å kunne dokumentere avtaler siden mange har en tendens til å gå tilbake på sitt ord når det passer dem.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ikke det at man har gjort en jobb som utløser krav på betaling. Du kan ikke måke naboens hage av eget initiativ, ringe på, og kreve 500,- kr for jobben.

Det er avtalen - "du gjør X mot Y kr per time" - som gir rett til lønn.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Man kan prøve noe nytt som kalles kommunikasjon, eller prate sammen for de som sliter med disse nymotens fremmedordene.

Dette innebærer at man ber om et møte og rett og slett spør om du får en kontrakt før endt arbeidsdag, eller at det går greit at du går på dagen da du har annet å finne på.

Vil de ha deg der får du den før endt arbeidsdag, eller så er du fristilt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...