comadore Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 (endret) Hei Alle Trenger litt råd/hjelp. Litt bakgrunn: Utdanning: Bachelor økonomi, men aldri brukt den "offisielt". Erfaring: Har stort sett jobbet innenfor kundeservice yrker. Med litt logistik, ledelse og HMS. Har blant annet vært verneombud. Yrker man blant annet kan nevne: Vekter(3-4år deltid og 1,5år fulltid,i forskjellige forkledninger), arbeidsleder/leveransekoordinator(1år) og stillinger innenfor salg(2år+) Caset: Sliter veldig med å finne stillinger som jeg faktisk møter "Kravene" til. Jeg er ingen regnskapsmann, så desverre er slike stillinger utelukket. Samtidig krever de fleste autorisasjon/revisor utdannelse. Personlig skulle jeg ønsket jeg kunne jobbet innenfor: Strategi, HMS eller HR. Det er nok her min kunnskap/interesse og erfaring kommer best inn og jeg føler jeg har mest å "gi". Ønsker nå jobb bytte pga arbeidsoppgaver og trenger nye utfordringer. Stillinger som spesielt bringer min interesse er naturlig nok: Konsulent innenfor endringsledelse/strategi, HMS medarbeider, Rådgiver, HR/rekruttering og logistikk. Disclaimer: Jeg har full forståelse og "Innsikt" i at noen ganger må man søke og håpe på det beste, men det utifra mange mnd'er søking/leting, ser jeg mye "minimum master/ingeniør" etc. Desverre. Spørsmålet: Iom jeg sliter med å finne stillinger jeg møter kravene til, og anser det som liten sjanse å få jobben. Så vurderer jeg å enten ta en ny bachelor(IT/HMS/bygg evt nærliggende bachelor i økonomi) eller se på muligheten for å ta en master i økonomi/strategi. Eller: Skal jeg bare fortsette å søke og håpe? For å deretter "Bygge meg en karriere". Problemstilling: 1. Lønn(lite lyst å gå ned i lønn, 450k nå) 2. Ikke villig til å flytte vekk for å studere i 2-3år(Bor i Bergen, så studier må enten være nettbasert/kvelds basert eller i Bergens området). 3. Lite lysten å betale 400 000 av egen lomme, studiet må evt være godkjent for lånekasse(studiegjeld wohoo). 4. Per i dag har jeg ikke R1/R2 og fysikk, så må ta dette om jeg skal inn på ingeniør. 5. Tid, jeg er 91 modell så begynner å nå 30årene og har samboer. Dette medfører også et "press" for å opprette holde inntekt til leiligheten vår/kostnader og evt fremtidig familiestiftelse. Da er nok kravene at 3-5år er maks før man er "ferdig" men kravene er selvfølgelig at man kan leve med inntekten. Mål: 1. God lønn. På sikt 600k+ basert på dagens lønn(gjennomsnitt i dag er 540k). 2. Utfordrende oppgaver 3. Mulig for lønn etter innsats enten i form av opprykk, overtid etc. Noen som har tips/vært i samme situasjon? :)Evt tips til nettstudier, som faktisk bærer sin verdi? Endret 21. desember 2018 av comadore Lenke til kommentar
Visum Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 Bli utvikler. Du trenger ikke utdanning, og tjener 600k. Du kan bli selvlært og lage noen prosjekter deretter blir du kalt inn til intervju. Du starter riktignok med lav lønn, da du har lav utdanning. Etter få år tjener du like mye som de med master, 600k. 1 Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 Bli utvikler. Du trenger ikke utdanning, og tjener 600k. Du kan bli selvlært og lage noen prosjekter deretter blir du kalt inn til intervju. Du starter riktignok med lav lønn, da du har lav utdanning. Etter få år tjener du like mye som de med master, 600k. Wow, snakk om (over)forenkling. Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 Begynn med å lage en tiårsplan. Så lager du en jobb du hadde passet inn i. Deretter vurderer du om den jobben finnes. Vurder hva som er kjernekompetansen din. Har du kanskje erfaring innenfor noe, som passer dårlig mot dine jobbønsker? La oss si at vi lager et case, du vil ha jobb innen strategi: Du har ujevn CV, du har ingen erfaring på nivået som kreves, og utdannelsen din er for tynn. Du er snart 30, og må fokusere på å oppnå noe, fremfor å jakte på en jobb du neppe får. Dropp strategi. Kanskje om 10-20 år, når du har en god erfaringsbase som du kan bruke til å komme inn i en slik stilling, uten spesiell erfaring innen strategi. Neste case. HMS: En bachelor innen økonomi er tynn bakgrunn, og yrkeserfaringen din er bare delvis relevant. Du er nesten 30. Du er ikke ukvalifisert for jobben, men det er så fryktelig mange som er bedre kvalifisert. HR/Rektruttering: Du er for ung for å jobbe med rekruttering. Det forventes et godt nettverk og at man gjerne har med seg erfaring fra en stor bransje. Olje/gass, Helse etc. Min enkle "analyse" tilsier at lønnen du har i dag, basert på utdannelse og erfaring, ikke er så verst. Jeg vil langt på vei foreslå at du blir i bransjen du er i, for å få erfaring. Det vil også vise stabilitet, noe som er viktig for neste arbeidsgiver. Skulle jeg foreslå noe, måtte det bli en master i noe. Da må du tenkte NØYE gjennom hva du velger å studere. Du bør velge noe yrkesrettet eller konkret. Samfunnsøkonomi, er for eksempel konkret og tydelig. Så har man mindre tydelige studieretninger. Ord som tverrfaglig, geopolitisk, teknikker for å ..., internasjonalt er ord jeg misliker. Hvis ikke du kan presentere en mastergrad med mindre enn ett avsnitt, burde det kanskje ikke være en mastergrad... 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 (endret) Ville prøvd meg å søke jobb på stillinger som du kanskje virker underkvalifisert for. Det er det 90% av arbeidssøkere gjør der ute. Selv om de lister opp masse krav kan det godt være du har en bakgrunn / erfaring og utdanning, samt personlighet som gjør at de ønsker å ansette deg. Det tar ofte et par år før man er skikkelig inne i jobben uansett, så de / du må forvente endel opplæring. Du har en bachelor og år med arbeidserfaring, du burde komme langt med det selv om ikke alt virker så relevant. Hvis du skulle utdanne deg videre vil en master være absolutt lurest. Du stiller ikke noe særlig bedre med to bachelor med mindre den bacheloren er veldig spesifikk rettet på et yrke og du vet akkurat hva du vil jobbe med. Endret 27. desember 2018 av PgUp 1 Lenke til kommentar
Hansen00 Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 Wow, snakk om (over)forenkling. Det stemmer. Jeg arbeider i Telenor. Her er det flere som ikke har utdanning. De har rundt 600k etter 3 år. Vi har en modell som baserer seg på din virkelige kompetanse fremfor hva du har på papiret. Vi har også noen med master som også har omtrent den samme lønnen. 1 Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 27. desember 2018 Del Skrevet 27. desember 2018 Det stemmer. Jeg arbeider i Telenor. Her er det flere som ikke har utdanning. De har rundt 600k etter 3 år. Vi har en modell som baserer seg på din virkelige kompetanse fremfor hva du har på papiret. Vi har også noen med master som også har omtrent den samme lønnen. Og disse hadde samme bakgrunn og interesser som TS? Hadde de også like kort omstillingstid? At TS skal kunne hive seg rundt og få utviklerjobber i nær fremtid (<3 år), med liten eller ingen utdanning eller erfaring, ser i hvertfall jeg på som komplett umulig. Kanskje kanskje kunne han fått noe dåsemikkelwebutvikler-greier hvor han sitter og klipper+limer inn kodesnutter, men sånt varer ikke veldig lenge. 1 Lenke til kommentar
comadore Skrevet 30. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2018 Begynn med å lage en tiårsplan. Så lager du en jobb du hadde passet inn i. Deretter vurderer du om den jobben finnes. Vurder hva som er kjernekompetansen din. Har du kanskje erfaring innenfor noe, som passer dårlig mot dine jobbønsker? La oss si at vi lager et case, du vil ha jobb innen strategi: Du har ujevn CV, du har ingen erfaring på nivået som kreves, og utdannelsen din er for tynn. Du er snart 30, og må fokusere på å oppnå noe, fremfor å jakte på en jobb du neppe får. Dropp strategi. Kanskje om 10-20 år, når du har en god erfaringsbase som du kan bruke til å komme inn i en slik stilling, uten spesiell erfaring innen strategi. Neste case. HMS: En bachelor innen økonomi er tynn bakgrunn, og yrkeserfaringen din er bare delvis relevant. Du er nesten 30. Du er ikke ukvalifisert for jobben, men det er så fryktelig mange som er bedre kvalifisert. HR/Rektruttering: Du er for ung for å jobbe med rekruttering. Det forventes et godt nettverk og at man gjerne har med seg erfaring fra en stor bransje. Olje/gass, Helse etc. Min enkle "analyse" tilsier at lønnen du har i dag, basert på utdannelse og erfaring, ikke er så verst. Jeg vil langt på vei foreslå at du blir i bransjen du er i, for å få erfaring. Det vil også vise stabilitet, noe som er viktig for neste arbeidsgiver. Skulle jeg foreslå noe, måtte det bli en master i noe. Da må du tenkte NØYE gjennom hva du velger å studere. Du bør velge noe yrkesrettet eller konkret. Samfunnsøkonomi, er for eksempel konkret og tydelig. Så har man mindre tydelige studieretninger. Ord som tverrfaglig, geopolitisk, teknikker for å ..., internasjonalt er ord jeg misliker. Hvis ikke du kan presentere en mastergrad med mindre enn ett avsnitt, burde det kanskje ikke være en mastergrad... Ville prøvd meg å søke jobb på stillinger som du kanskje virker underkvalifisert for. Det er det 90% av arbeidssøkere gjør der ute. Selv om de lister opp masse krav kan det godt være du har en bakgrunn / erfaring og utdanning, samt personlighet som gjør at de ønsker å ansette deg. Det tar ofte et par år før man er skikkelig inne i jobben uansett, så de / du må forvente endel opplæring. Du har en bachelor og år med arbeidserfaring, du burde komme langt med det selv om ikke alt virker så relevant. Hvis du skulle utdanne deg videre vil en master være absolutt lurest. Du stiller ikke noe særlig bedre med to bachelor med mindre den bacheloren er veldig spesifikk rettet på et yrke og du vet akkurat hva du vil jobbe med. Enig med begge her, og takk for svar/bekreftelse Slik jeg ser det, så er det ikke en mulighet for meg der jeg er i dag med opprykk/andre nære stillinger. Så jeg må nok først og fremst "Ut". Vil prøve på dette det nærmeste halvåret Lykkes jeg ikke, så må jeg revurdere om skole er et alternativ(mens jeg fortsatt søker selvfølgelig). Lenke til kommentar
Capa Barsavi Skrevet 2. februar 2019 Del Skrevet 2. februar 2019 Siden du bor i Bergen og har bachelor i økonomi ville en master ved NHH gitt deg startlønn fra 420' (grunnlønn) og gode lønnsutsikter. Du kan ta en masteren på 1,5år hvis du bruker 10uker av sommeren din på Innovation School/Grunderskolen i utlandet. Det er nok ikke fullstendig urealistisk å ta den på 1år heller hvis du er strukturert og villig til å legge ned en solid innsats. Hvis jeg skulle tatt en bachelor i stedet er det åpenbare valget å gå noe IT-rettet, men det passer jo ikke helt med det du beskriver selv. Lenke til kommentar
comadore Skrevet 3. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2019 Siden du bor i Bergen og har bachelor i økonomi ville en master ved NHH gitt deg startlønn fra 420' (grunnlønn) og gode lønnsutsikter. Du kan ta en masteren på 1,5år hvis du bruker 10uker av sommeren din på Innovation School/Grunderskolen i utlandet. Det er nok ikke fullstendig urealistisk å ta den på 1år heller hvis du er strukturert og villig til å legge ned en solid innsats. Hvis jeg skulle tatt en bachelor i stedet er det åpenbare valget å gå noe IT-rettet, men det passer jo ikke helt med det du beskriver selv. Hei og takk for svar. Jeg kommer desverre ikke inn på NHH. Har kun C i snitt Må ha B for å i det hele tatt bli vurdert desverre. Kan virke som MBA er det nærmeste jeg kommer en master(siv.økonom), men da må jeg ha 2-3 år relevant arbeidserfaring. For øvrig ligger startlønnen for sivil.økonomer ca 100 000kr over de 420 du nevner Lenke til kommentar
Capa Barsavi Skrevet 3. februar 2019 Del Skrevet 3. februar 2019 Hei og takk for svar. Jeg kommer desverre ikke inn på NHH. Har kun C i snitt Må ha B for å i det hele tatt bli vurdert desverre. Kan virke som MBA er det nærmeste jeg kommer en master(siv.økonom), men da må jeg ha 2-3 år relevant arbeidserfaring. For øvrig ligger startlønnen for sivil.økonomer ca 100 000kr over de 420 du nevner Ja, da blir det gjerne litt værre. De tilbyr vel ikke master ved BI Bergen (?). Har du sett på muligheten for å ta den på BI Oslo (eller et annet sted) mens du bor i Bergen. Det er ikke alle studer som har noe særlig obligatorisk oppmøte. Det var derfor jeg skrev fra 420'. Grunnlønnen til de som begynner i de fire store (EY, KPMG, Deloitte, PWC) ligger rundt 420-450 etter hva jeg hører fra tidligere studiekamerater som nå er i arbeid. Så kommer selvsagt overtid på toppen. Disse fire selskapene ansetter veeldig mange fra hvert kull. Så får man bedre betalt i endel andre selskaper selvsagt, men vil tro typetallet ligger rundt der, selv som snittet er høyere. Lenke til kommentar
comadore Skrevet 7. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2019 Ja, da blir det gjerne litt værre. De tilbyr vel ikke master ved BI Bergen (?). Har du sett på muligheten for å ta den på BI Oslo (eller et annet sted) mens du bor i Bergen. Det er ikke alle studer som har noe særlig obligatorisk oppmøte. Det var derfor jeg skrev fra 420'. Grunnlønnen til de som begynner i de fire store (EY, KPMG, Deloitte, PWC) ligger rundt 420-450 etter hva jeg hører fra tidligere studiekamerater som nå er i arbeid. Så kommer selvsagt overtid på toppen. Disse fire selskapene ansetter veeldig mange fra hvert kull. Så får man bedre betalt i endel andre selskaper selvsagt, men vil tro typetallet ligger rundt der, selv som snittet er høyere. Har undersøkt litt ang BI ja. Koster desverre 97 000 i året å gå der, dvs hele studielånet går vekk til skolepenger. Studielånet bør gå til deler av huslån/kostnader i hjemmet, desverre Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 7. februar 2019 Del Skrevet 7. februar 2019 Har undersøkt litt ang BI ja. Koster desverre 97 000 i året å gå der, dvs hele studielånet går vekk til skolepenger. Studielånet bør gå til deler av huslån/kostnader i hjemmet, desverre Du kan jo få lån til skolepenger. Lenke til kommentar
comadore Skrevet 8. februar 2019 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2019 Som jeg skrev: lånet vil ikke kunne dekke både skolepengene og leilighet Du kan jo få lån til skolepenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå