Gå til innhold

Kan jeg bare "slutte på dagen" når arbeidsgiver aldri ga meg en arbeidskontrakt, selv etter gjentatte løfter om han skulle?

TeaRex

Anbefalte innlegg

Lang historie kort, så sluttet jeg "på dagen" etter en arbeidsgiver gjentatte ganger feilet å gi meg en arbeidsavtale/kontrakt. Det var bare en av grunnene, men igjen så var bare arbeidsgiver så utrolig uprofesjonell og viste lite interesse til å gjøre noe.

Han mener da jeg har brutt loven med å "si opp på dagen", noe jeg mener jeg ikke hadde gjort. Det er ingen form for gyldig arbeidskontrakt verken skriftlig eller verbalt. Han siterte "straffelovens § 409" og at det jeg "gjorde" kan være straffbart og kan bli bøtelagt. Når jeg selv søker opp dette paragrafet, så er det eneste infoen jeg finner er noe som er utdatert og skrivet på GAMMEL norsk. Loven er sikkert utrolig gammel.

Jeg mener jeg ikke har gjort noe galt, og er nå i en konstant krangel med ham, og jeg oppretter straks sak i Forliksrådet siden han viser null interesse å betale mine utestående timer.

Edit:

Ikke bare fikk jeg aldri arbeidskontrakt/avtale som ble lovet 3 ganger, men heller fikk jeg aldri verneutstyret som trengs til jobben (vernesko). Så ikke bare feilet arbeidsgiver å gjøre klar en arbeidskontrakt innen 30 dager etter start (noe arbeidstilsynet sier du SENEST skal ha en ferdig), men klarte også å gå i mot hva arbeidstilsynet har å si om verneutstyr:

"Arbeidsgiver skal sørge for at arbeidstakerne bruker personlig verneutstyr når sikkerheten, helsen og velferden ikke kan vernes på annen måte."

I følge arbeidmiljøloven § 2-3. Arbeidstakers medvirkningsplikt, punkt c) kan arbeidstaker avbryte arbeidet dersom arbeidstaker mener at det ikke kan fortsette uten å medføre fare for liv eller helse.

Endret av TeaRex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...