Gå til innhold

Fire skip skal settes i drift fra 2021: Slik vil Havila Kystruten unngå forsinkelser fra verftene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om de hadde fylt båten med batterier fra kjølen og opp til broen, inklusive de fleste lugarene, så hadde hydrogen og brenselsceller vært helt unødvendig. Da kunne skipene helt fint klart seg med kun batterier. Selvfølgelig måtte båten ligget å ladet annethvert døgn, men det ville alle de 14 passasjerene tålt.

 

Alle vet jo at batterier er mye mer energieffektive å bruke enn hydrogen, og derfor gir det ikke mening å bruke denne teknologien. Dessuten så måtte man satt opp hydrogenstasjoner i hver havn, og alle vet at da måtte hele bygda flytte pga eksplosjonsfaren.

 

Eller er det mulig at jeg tenker feil.........

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om de hadde fylt båten med batterier fra kjølen og opp til broen, inklusive de fleste lugarene, så hadde hydrogen og brenselsceller vært helt unødvendig. Da kunne skipene helt fint klart seg med kun batterier. Selvfølgelig måtte båten ligget å ladet annethvert døgn, men det ville alle de 14 passasjerene tålt.

 

Alle vet jo at batterier er mye mer energieffektive å bruke enn hydrogen, og derfor gir det ikke mening å bruke denne teknologien. Dessuten så måtte man satt opp hydrogenstasjoner i hver havn, og alle vet at da måtte hele bygda flytte pga eksplosjonsfaren.

 

Eller er det mulig at jeg tenker feil.........

 

Les om desse skipa en gang til. Dei kjem til og gå på LNG, og i tillegg ha en batteripakke på 6,1mwh. Der er også satt av plass til å evt muligns sette inn hydrogen brenselceller seinere

Lenke til kommentar

Om de hadde fylt båten med batterier fra kjølen og opp til broen, inklusive de fleste lugarene, så hadde hydrogen og brenselsceller vært helt unødvendig. Da kunne skipene helt fint klart seg med kun batterier. Selvfølgelig måtte båten ligget å ladet annethvert døgn, men det ville alle de 14 passasjerene tålt.

Alle vet jo at batterier er mye mer energieffektive å bruke enn hydrogen, og derfor gir det ikke mening å bruke denne teknologien. Dessuten så måtte man satt opp hydrogenstasjoner i hver havn, og alle vet at da måtte hele bygda flytte pga eksplosjonsfaren.

Eller er det mulig at jeg tenker feil.........

Hverken hydrogen eller batteri er moden teknologi for slik trafikk. Det er vanskelig nok med flytende naturgass.

 

Hydrogen vil gi enorme oppstarts kostnader med regelverk, fuel celler som skal driftes 7-8000 timer i året, dyre komponenter, dobbel rør i skipet, så kommer hydrogen kostnader som vi skattebetalere måtte ha kostet.

 

Bare strømforbruket for å lage hydrogen ville gitt Norge betydelig reduksjon i strøm eksport.

 

Lng kan lages av biogass også og Norge velger å produsere dette i litt skala. Dette kan blandes inn i fossil Lng uten store problemer.

Lenke til kommentar

 

Om de hadde fylt båten med batterier fra kjølen og opp til broen, inklusive de fleste lugarene, så hadde hydrogen og brenselsceller vært helt unødvendig. Da kunne skipene helt fint klart seg med kun batterier. Selvfølgelig måtte båten ligget å ladet annethvert døgn, men det ville alle de 14 passasjerene tålt.

 

Alle vet jo at batterier er mye mer energieffektive å bruke enn hydrogen, og derfor gir det ikke mening å bruke denne teknologien. Dessuten så måtte man satt opp hydrogenstasjoner i hver havn, og alle vet at da måtte hele bygda flytte pga eksplosjonsfaren.

 

Eller er det mulig at jeg tenker feil.........

 

Les om desse skipa en gang til. Dei kjem til og gå på LNG, og i tillegg ha en batteripakke på 6,1mwh. Der er også satt av plass til å evt muligns sette inn hydrogen brenselceller seinere

Jeg tror du bør lese artikkelen om igjen selv jeg :-)

 

"Pilot-E: Støtter Havila Group med 41,7 millioner kroner for utvikling av H2 og brenselcelleteknologi

 

Fase 2: Enova støtter implementering av H2/brenselscelleteknologi på de fire Kystruteskipene"

Lenke til kommentar

Enova burde brukt pengene på å gi støtte til dem som kan redusere hydrogen kost ned til 20kr PR kilo.

 

Å brenne den opp er enkelt. Det er bare å brenne den, lage damp som driver en dampturbin som igjen driver en generator.

 

Ikke helt ufarlig men det bør være kurant. Fuel celler som varer 200 000 timer finnes ikke. Å brenne hydrogen i stempelmotorer er mulig men krever at noen tilpasser motoren hydrogen drift. Hydrogen er en gass som tar en stor del av volumet i forbrenningsrom pga liten energitetthet. Det er derfor kun mulig med dampmaskin prinsipp om man på død og liv vil drive hurtigruten med hydrogen med det vi har i dag. Å utvikle en 6MW celle som klarer å konkurrere med damp og stempelmotorer på levetid koster nok mer enn 40 millioner.

Lenke til kommentar

 

 

Om de hadde fylt båten med batterier fra kjølen og opp til broen, inklusive de fleste lugarene, så hadde hydrogen og brenselsceller vært helt unødvendig. Da kunne skipene helt fint klart seg med kun batterier. Selvfølgelig måtte båten ligget å ladet annethvert døgn, men det ville alle de 14 passasjerene tålt.

 

Alle vet jo at batterier er mye mer energieffektive å bruke enn hydrogen, og derfor gir det ikke mening å bruke denne teknologien. Dessuten så måtte man satt opp hydrogenstasjoner i hver havn, og alle vet at da måtte hele bygda flytte pga eksplosjonsfaren.

 

Eller er det mulig at jeg tenker feil.........

 

Les om desse skipa en gang til. Dei kjem til og gå på LNG, og i tillegg ha en batteripakke på 6,1mwh. Der er også satt av plass til å evt muligns sette inn hydrogen brenselceller seinere

Jeg tror du bør lese artikkelen om igjen selv jeg :-)

 

"Pilot-E: Støtter Havila Group med 41,7 millioner kroner for utvikling av H2 og brenselcelleteknologi

 

Fase 2: Enova støtter implementering av H2/brenselscelleteknologi på de fire Kystruteskipene"

"Vi setter av plass, og gjør klar til plassering av tanker, rør og annet utstyr" I en anna artikkel om desse skipa står det at det ikkje kjem brenselceller i dei til sjøsetting i 2021, evt seinere "når teknologien er moden". Eller klarer du å finne en dato for fase to?

Lenke til kommentar

https://www.lngworldshipping.com/news/view,kawasaki-ship-designs-support-japans-hydrogensociety-plans_46421.htm

Japan har planer om lage hydrogen med brunkol frå australia og skipe det til japan. Kawasaki bygge et tankskip for å frakte flytande hydrogen, med elektrisk framdrift. Straumen vil bli produsert med       -dieselgenerator-            Ingenting hadde vore bedre enn om hydrogen kunne fungere som energibærer, men eg tar dette som et døme på at vi er langt unna det

Lenke til kommentar

 

Kristian Steinsvik, head of Havyard’s R&D work, says that the project aims to develop a high-capacity hydrogen energy system and to start using it on board one of Havila Kystruten’s coastal route vessels.

 

‘This way, we can create the most environmentally friendly vessel on the Norwegian coast, and the project may also result in a technology shift in sea transport. Never before have had so many big vessels crossed such long distances with zero emissions as projected in our current plans.’

 

With hydrogen energy, Kystruten’s vessel can sail half the coastal route from Bergen to Kirkenes without any emissions whatsoever. This means that the voyage through UNESCOS’s World Heritage Fjords will be totally emission-free.

 

The system will be installed on board and be in operation by the end of 2022.

https://fuelcellsworks.com/news/havila-kystruten-granted-nok-104-million-to-develop-hydrogen-powered-coastal-route-vessels/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt det er enkelt å bruke hydrogen om den bare er billig.

 

Disse skipene kan enkelt utstyres med dampturbin. De har det sikkert allerede. Denne er tilkoblet generator og batterier/motorer.

 

Utfordringen består i å finne en plass til tanken og rør ned til en brenner. Å lage steam er kjent teknikk.

 

Man kan sette det hele på taket på båten og føre steam ned til turbinen. Vips så går båten på billig hydrogen

Lenke til kommentar

Kristian Steinsvik, head of Havyard’s R&D work, says that the project aims to develop a high-capacity hydrogen energy system and to start using it on board one of Havila Kystruten’s coastal route vessels.

 

Ok, hydrogen energi system på ett av fire skip, i 2022. Men om dei faktisk skal bruke hydrogen er dei nok avhengig av at noken vil levere det gratis

Lenke til kommentar

Hvorfor er staten engasjert i hurtigrutedriften? Hurtigrutefarten var opprinnelig nordnorges eneste livlinje til omverden. Person og godstrafikk i landsdelen, og inn og ut av landsdelen. I dag er disse skipene så og si kun turistbasert. Billettpriser, tilgjengelighet og godspolitikk har gjort disse skipene mer eller mindre uinterressante for det de opprinnelig var ment som.

 

Om den norske stat skal prioritere i samferdselssammenheng til gode for det norske folk (og det skal den jo), så er hurtigruten blitt irrelevant. Verdiskapingen nordover langs kysten vår er nå avhengige av helt andre befordringsaktører, og kortbaneflyplassene våre er helt sentrale i så måte.

 

Oppretthold og styrk disse!

La all turisttrafikk på skip finansiere seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt det er enkelt å bruke hydrogen om den bare er billig.

 

Disse skipene kan enkelt utstyres med dampturbin. De har det sikkert allerede. Denne er tilkoblet generator og batterier/motorer.

 

Utfordringen består i å finne en plass til tanken og rør ned til en brenner. Å lage steam er kjent teknikk.

 

Man kan sette det hele på taket på båten og føre steam ned til turbinen. Vips så går båten på billig hydrogen

Det er mange måter å få det til på hvis man virkelig vil, men å kalle hydrogen billig er jo durekte feil. Hydrogen er dyrt å produsere og håndtere, og de store tapene gjør at kostnaden drives opp ytterligere.
Lenke til kommentar

Det er mange måter å få det til på hvis man virkelig vil, men å kalle hydrogen billig er jo durekte feil. Hydrogen er dyrt å produsere og håndtere, og de store tapene gjør at kostnaden drives opp ytterligere.

Nettopp. Og det går lenge før hydrogen kan konkurrere med annet fuel..

Endret av U0RPREN6
Lenke til kommentar

 

 

 

Om de hadde fylt båten med batterier fra kjølen og opp til broen, inklusive de fleste lugarene, så hadde hydrogen og brenselsceller vært helt unødvendig. Da kunne skipene helt fint klart seg med kun batterier. Selvfølgelig måtte båten ligget å ladet annethvert døgn, men det ville alle de 14 passasjerene tålt.

 

Alle vet jo at batterier er mye mer energieffektive å bruke enn hydrogen, og derfor gir det ikke mening å bruke denne teknologien. Dessuten så måtte man satt opp hydrogenstasjoner i hver havn, og alle vet at da måtte hele bygda flytte pga eksplosjonsfaren.

 

Eller er det mulig at jeg tenker feil.........

 

Les om desse skipa en gang til. Dei kjem til og gå på LNG, og i tillegg ha en batteripakke på 6,1mwh. Der er også satt av plass til å evt muligns sette inn hydrogen brenselceller seinere

Jeg tror du bør lese artikkelen om igjen selv jeg :-)

 

"Pilot-E: Støtter Havila Group med 41,7 millioner kroner for utvikling av H2 og brenselcelleteknologi

 

Fase 2: Enova støtter implementering av H2/brenselscelleteknologi på de fire Kystruteskipene"

"Vi setter av plass, og gjør klar til plassering av tanker, rør og annet utstyr" I en anna artikkel om desse skipa står det at det ikkje kjem brenselceller i dei til sjøsetting i 2021, evt seinere "når teknologien er moden". Eller klarer du å finne en dato for fase to?

Legger ved pressemeldingen fra Enova her:

http://presse.enova.no/pressreleases/satser-paa-nullutslippsseilas-bergen-kirkenes-2817516

 

"Satser på nullutslippsseilas Bergen-Kirkenes."

Enova støtter tiltakene knyttet til energieffektivisering med nesten 88 mill. NOK, fordelt med 22 mill. NOK på hvert av de fire skipene. I TILLEGG har selskapet fått støtte til LNG-motor og en batteripakke på 6000kWh fra NOx-fondet.

 

Uavhengig av om fremdriftssystemene for skip er basert på batteri, hydrogen eller en kombinasjon av energibærere, så må fartøyene bli mer energieffektive. For at Enova skal nå sitt mål om få fram konkurransedyktige nullutslippsfartøy, er derfor slike prosjekt uhyre viktige.

 

Nullutslipp betyr at LNG bare er en midlertidig løsning. Jeg tviler på at hydrogenløsningen er klar til 2021, men det er liten tvil om at ambisjonen er kun brenselsceller og batterier på sikt.

Lenke til kommentar

 

 

Kristian Steinsvik, head of Havyard’s R&D work, says that the project aims to develop a high-capacity hydrogen energy system and to start using it on board one of Havila Kystruten’s coastal route vessels.

 

‘This way, we can create the most environmentally friendly vessel on the Norwegian coast, and the project may also result in a technology shift in sea transport. Never before have had so many big vessels crossed such long distances with zero emissions as projected in our current plans.’

 

With hydrogen energy, Kystruten’s vessel can sail half the coastal route from Bergen to Kirkenes without any emissions whatsoever. This means that the voyage through UNESCOS’s World Heritage Fjords will be totally emission-free.

 

The system will be installed on board and be in operation by the end of 2022.

https://fuelcellsworks.com/news/havila-kystruten-granted-nok-104-million-to-develop-hydrogen-powered-coastal-route-vessels/

Helt riktig Gamlefar

Det er ganske fasinerende. Her står det svart på hvitt hva det er satt av penger til og når produktet skal være ferdig. Men likevel så skal Tesladuttebassene krangle og misjonere om batteriene sine :-)

 

Hydrogenteknologi blir en stor eksportvare for Norske skipsverft. Den vil også bli dominerende på tungtransport, mens batterier duger på mindre lastebiler som skal ferdes over kortere distanser.

 

Ganske logisk egentlig, for alle andre enn Teslamisjonærene.

Lenke til kommentar

Helt riktig Gamlefar

Det er ganske fasinerende. Her står det svart på hvitt hva det er satt av penger til og når produktet skal være ferdig. Men likevel så skal Tesladuttebassene krangle og misjonere om batteriene sine :-)

Hydrogenteknologi blir en stor eksportvare for Norske skipsverft. Den vil også bli dominerende på tungtransport, mens batterier duger på mindre lastebiler som skal ferdes over kortere distanser.

Ganske logisk egentlig, for alle andre enn Teslamisjonærene.

Tesla her vel ikke noe med dette å gjøre. Ingen problem å brenne hydrogen bare den er billig nok.

 

Fremdrift med Lng koster under en krone PR kWh. Koster hydrogen 90kr PR kilo vil man med 0,6 virkningsgrad klare 4,6kr PR kWh. Å brenne den i en kjele som er tilgjengelig vil man klare 40% virkningsgrad eller 6,8kr PR kWh.

 

Enten må noen komme opp med Hydrogen til 20kr PR kilo ellers vil prosjektet måtte subsidieres kolossalt.

 

En slik båt bruker ca 4MW 8000 timer i døgnet og det er 11 av dem.

 

Å subsidiere disse 350 millioner kWh med 3,5 kr vil koste 1,2 milliarder i året. Eller skal hurtigruten betale dette fordi de fikk 20 millioner i støtte?

 

Noe ekstremt må skje før dette blir en realitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt riktig Gamlefar

Det er ganske fasinerende. Her står det svart på hvitt hva det er satt av penger til og når produktet skal være ferdig. Men likevel så skal Tesladuttebassene krangle og misjonere om batteriene sine :-)

Hydrogenteknologi blir en stor eksportvare for Norske skipsverft. Den vil også bli dominerende på tungtransport, mens batterier duger på mindre lastebiler som skal ferdes over kortere distanser.

Ganske logisk egentlig, for alle andre enn Teslamisjonærene.

Hydrogenmenigheita les nyheiter om hydrogen som fanden les bibelen; les første linje av sitatet ditt....(One vessel betyr ett fartøy, dersom du slit med å forstå engelsk)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...