???????? Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 php vet ikke at åæø er små bokstaver for ÅÆØ Kan du utdype det litt? Prøv denne: echo strtolower("ÆØÅ"); // resultatet blir æøå Jeg motsier alle i dag Håper dere ikke blir fornærmet! Lenke til kommentar
FuLu Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 (endret) PHP 4.3.2, windows XP, Apache 2.0.45. Og nei, her så får jeg false Men i errorlog får jeg noen warnings: [sat Dec 20 21:06:29 2003] [error] [client 127.0.0.1] PHP Warning: eregi(): REG_ERANGE: in D:\Alexander\My Documents\Programming\Web\rornett-new-20031111\public_html\echotest.php on line 10 [sat Dec 20 21:06:30 2003] [error] [client 127.0.0.1] PHP Warning: eregi(): REG_ERANGE: in D:\Alexander\My Documents\Programming\Web\rornett-new-20031111\public_html\echotest.php on line 10 Denne warning kommer ikke frem hvis jeg bruker a-zæøå.. kanskje min PHP ikke liker a-å som range... Testet med preg_match, der fungerte a-å, men hvis jeg skrev a-ø eller a-æ så matchet den fordet Men hadde jeg bare a-z så matchet den ikke. Så jeg foretrekker a-zæøå, virker som det fungerer for begge funksjonene akuratt slik jeg synes det skal Endret 20. desember 2003 av FuLu Lenke til kommentar
???????? Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 Okay, jeg kjører PHP 4.3.4 virker som de har rettet på en liten bug her da Kjekt å vite! Lenke til kommentar
FuLu Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 Gleder meg ikke akuratt å slenge ut det jeg driver med på en 4.1.2 server Webhotellet er ikke akuratt oppdatert Lenke til kommentar
???????? Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 Så jeg foretrekker a-zæøå, virker som det fungerer for begge funksjonene akuratt slik jeg synes det skal Jeppers, ingen tvil om at det er den beste! med a-å vil det komme med mange andre tegn også - hadde tenkte ikke på det når jeg skrev i forumet! Lenke til kommentar
???????? Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 Gleder meg ikke akuratt å slenge ut det jeg driver med på en 4.1.2 server Webhotellet er ikke akuratt oppdatert Den var ikke helt ny! Bug listen siden den versjonene er jo lang! Tror du må sende de en liten klage mail. Lenke til kommentar
FuLu Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 Har sendt dem en mail for tja, 1år siden De sa de ville oppdatere serveren når Cobolt eller hva skvipet het kom med en oppdatering ala RedHat's RPM opplegg. Virker ikke som det har kommet noe eller om de har giddet å gjort noe. Kanskje jeg skal ta å sende enda en mail og si at det kanskje er på tide å oppgradere (Begynner å bli offtopic dette nå) Lenke til kommentar
???????? Skrevet 20. desember 2003 Del Skrevet 20. desember 2003 php vet ikke at åæø er små bokstaver for ÅÆØ Hva mente Torbjørn med det? Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 22. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2003 at Å og å er to forskjellige bokstaver? Like forskjellige som a og b ? Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 22. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2003 jeg blir helt forvirra. kan noen gi meg et eksempel jeg kan bruke? Når jeg sjekker syntax i manualen, blir det bare værre. tillatte tegn er a-z, A-Z, 0-9, æøå, ÆØÅ Lenke til kommentar
FuLu Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 Jeg ville brukt denne eregi("^[0-9a-zæøå]+$", $tekste_som_skal_sjekkes) Denne gir deg bool true/false som resultat. Den er case-insensitive. Skal du bruke preg_match, som i noen tilfeller kan være raskere, så blir det preg_match("/^[0-9a-zæøå]+$/i", $tekste_som_skal_sjekkes) Denne gir det tallet 1 eller 0, 1 for match, 0 for ingen match. /i opsjonen er en case-insensitive sak. Lenke til kommentar
???????? Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 at Å og å er to forskjellige bokstaver? Like forskjellige som a og b ? PHP har full oversikt over at Å er stor bokstav, og å den litenbokstaven for Å! "Like forskjellig som a og b". Hvis du mener like forskjellig som a og A er jeg enig med deg, men ikke ellers. Som jeg nevnte tidligere kan du jo teste det selv: echo strtolower("ÆØÅ"); // resultatet blir æøå Eneste gangen PHP ikke vet forskjellen på Å og å eller A og a er i navnet på variabler, f.eks. $øl - for da baserer den seg på ascii, ellers kunne det oppstått store problemer ved å gi en variabel et navn med æ ø å ä ö Eller er det noe helt annet dere sikter til? Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 22. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2003 tror kanskje vi snakker forbi hverandre ??????... beklager. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 24. desember 2003 Del Skrevet 24. desember 2003 har ikke fått sjekke tilbake før nå - men eter imeg det jeg sa, følgende linjer beviser min uvitenhet: <?php $string = "ÆØÅ"; if(eregi("æ",$string)){ print "match!\n"; } ?> Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå