Gå til innhold

validiering av input

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

PHP 4.3.2, windows XP, Apache 2.0.45. Og nei, her så får jeg false :dontgetit:

Men i errorlog får jeg noen warnings:

[sat Dec 20 21:06:29 2003] [error] [client 127.0.0.1] PHP Warning:  eregi(): REG_ERANGE: in D:\Alexander\My Documents\Programming\Web\rornett-new-20031111\public_html\echotest.php on line 10

[sat Dec 20 21:06:30 2003] [error] [client 127.0.0.1] PHP Warning:  eregi(): REG_ERANGE: in D:\Alexander\My Documents\Programming\Web\rornett-new-20031111\public_html\echotest.php on line 10

Denne warning kommer ikke frem hvis jeg bruker a-zæøå.. kanskje min PHP ikke liker a-å som range...

Testet med preg_match, der fungerte a-å, men hvis jeg skrev a-ø eller a-æ så matchet den fordet :ermm: Men hadde jeg bare a-z så matchet den ikke. Så jeg foretrekker a-zæøå, virker som det fungerer for begge funksjonene akuratt slik jeg synes det skal ;)

Endret av FuLu
Lenke til kommentar

Har sendt dem en mail for tja, 1år siden :D De sa de ville oppdatere serveren når Cobolt eller hva skvipet het kom med en oppdatering ala RedHat's RPM opplegg. Virker ikke som det har kommet noe eller om de har giddet å gjort noe. Kanskje jeg skal ta å sende enda en mail og si at det kanskje er på tide å oppgradere ;)

(Begynner å bli offtopic dette nå)

Lenke til kommentar

Jeg ville brukt denne eregi("^[0-9a-zæøå]+$", $tekste_som_skal_sjekkes)

Denne gir deg bool true/false som resultat. Den er case-insensitive.

Skal du bruke preg_match, som i noen tilfeller kan være raskere, så blir det preg_match("/^[0-9a-zæøå]+$/i", $tekste_som_skal_sjekkes)

Denne gir det tallet 1 eller 0, 1 for match, 0 for ingen match. /i opsjonen er en case-insensitive sak.

Lenke til kommentar
at Å og å er to forskjellige bokstaver? Like forskjellige som a og b ?
:no:

PHP har full oversikt over at Å er stor bokstav, og å den litenbokstaven for Å!

"Like forskjellig som a og b". Hvis du mener like forskjellig som a og A er jeg enig med deg, men ikke ellers.

Som jeg nevnte tidligere kan du jo teste det selv:

echo strtolower("ÆØÅ"); // resultatet blir æøå

:thumbup:

Eneste gangen PHP ikke vet forskjellen på Å og å eller A og a er i navnet på variabler, f.eks. $øl - for da baserer den seg på ascii, ellers kunne det oppstått store problemer ved å gi en variabel et navn med æ ø å ä ö

Eller er det noe helt annet dere sikter til?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...