Gå til innhold

Hevder Elkjøp solgte brukte produkter som nye


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er helt enig i punkt 1. Men jeg er helt uenig i punkt 2.

Det kan ikke være slik at man skal legge ansvaret på butikker for å beskytte ens egen personlige data.

 

Se for deg at du hadde handlet en dagbok, og du fikk beskjed om at den kunne leveres inn igjen for refusjon hvis du hadde brukt opp mindre enn 5 sider i den. La oss si at du brukte bare en side før du bestemte deg for å returnere den igjen, og på denne siden hadde du skrevet ned konto og kortinformasjoner for brukskontoene dine. Ville du virkelig levert den inn igjen uten å rive ut denne siden?

 

Det er i min mening galt å legge ansvaret for personlige selvinntastede opplysninger på en eller annen ukjent person som går på jobb for å tjene til sitt levebrød. Ta nå ansvar selv! Fjern personlig informasjon ved å nullstille før du leverer tilbake.

 

Filmer du deg selv naken med en telefon og returnerer telefonen uten å slette det tenker jeg ingenting annet enn good riddance hvis dette kommer på avveie. Da er man selv ansvarlig, og ikke selgeren på Elkjøp. Virker som om folk ikke er i stand til, og heller ikke ønsker å gjøre seg i stand til å ta vare på seg selv lenger...

Hovedgrunnen til at jeg mener butikken er ansvarlig for å slette innholdet er at det potensielt kan være farlig/ubehagelig for en ny eier. Selv om jeg er enig i at det er lurt å verne om sine egne data, mener jeg også at butikken som den profesjonelle parten plikter dette ovenfor både ny og gammel eier.

Lenke til kommentar

Hovedgrunnen til at jeg mener butikken er ansvarlig for å slette innholdet er at det potensielt kan være farlig/ubehagelig for en ny eier. Selv om jeg er enig i at det er lurt å verne om sine egne data, mener jeg også at butikken som den profesjonelle parten plikter dette ovenfor både ny og gammel eier.

 

Det er jeg da selvfølgelig enig i :)

 

Men grunnen til at butikkene skal gjøre dette bør ikke være for å ta ansvar for andre menneskers dumme forglemmelser med å slette personlig data, men heller for å virke profesjonell utad mot nye kunder.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+241541

Her er det sånn jeg ser det to kritikkverdige forhold:

1. At Elkjøp har solgt en brukt vare som ny.

2. At Elkjøp ikke har gjenopprettet fabrikkinstillinger på varen før den er videresolgt.

Synes sistnevnte er det desidert mest problematiske, da det kan være sensitiv informasjon eller ubehagelige data. I tillegg vet man jo aldri om dingsen kan ha vært satt opp med automatisk lagring over internett eller om produktet er registrert med gammel eier hos produsenten. Man kan jo risikere:

- At ungen din finner bøttevis med porno på sin "nye" telefon.

- At ens "nye" telefon er satt opp slik at den videresender alle bilder/video som tas til en backup som gammel eier kontrollerer.

- Spyware.

- At gammel eier står som produktets eier i produsentens register slik at du blir nektet å registrere den for firmware-updates.

 

Er forsåvidt enig men dessverre så tviler jeg på at det er mulig for Elkjøp eller andre med liknende returordning å aldri gjøre noe feil. Har selv jobbet der for en del år siden og det er vanvittige mengder med varer som kommer i retur hver dag, og da er det ikke til å unngå at det av og til er et produkt som havner i feil hylle

 

Butikken gjorde en feil, som de umiddelbart beklaget ovenfor kunden og rettet opp i. Ser ikke helt nyhetsverdien i dette for å være helt ærlig. Det er vel heller sånn at de fleste av oss er så heldige å ha en jobb hvor en slurvefeil ikke umiddelbart blir avisoverskrift.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+241541

Dette har jeg opplevd også med elkjøp. Dette er bevisst taktikk. Spesielt kjipt når du gir ting i gave og de får noe som er brukt.

 

Nei, det er ikke bevisst taktikk. Slurvete ja, men tror du virkelig at de gjør dette bevisst når det skaper misfornøyde kunder og avisoppslag? Rutinene er klare, men dessverre er det ikke alle som gjør jobben sin uten feil. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Alle må forholde seg til lover og regler, og det burde Elkjøp også klare. Nå har jeg lest her i kommentarfeltet hvor ofte Elkjøp driter på draget. De gjør tydeligvis dette med vilje for ikke å tape noen kroner på å selge varene som B-vare.

Er varen levert inn med angreretten skal butikken selge det som B-vare. I stedet bare lurer Elkjøp nye kunder til å kjøpe det de tror er en ubrukt vare. Det er overhodet ikke greit!

Nei, det er overhodet ikke greit..du har rett i det.

Lenke til kommentar

Alle må forholde seg til lover og regler, og det burde Elkjøp også klare. Nå har jeg lest her i kommentarfeltet hvor ofte Elkjøp driter på draget. De gjør tydeligvis dette med vilje for ikke å tape noen kroner på å selge varene som B-vare.

Er varen levert inn med angreretten skal butikken selge det som B-vare.

Jaså? Hvor finner jeg denne regelen?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg kjøpte en plasma for ca 8 år siden på Elkjøp og den fikk innbrenning etter et par dager. Leverte den tilbake på angrefristen og tok en ny LCD i steden.

 

Når jeg sto å valgte ny TV så noterte jeg at de tok min TV med skader ut i butikken igjen å satte den på en pall med b-varer. Men den var ikke merket med at det var menyer fra et spill over hele skjermen. Jeg sa til om det og sef skulle de merke den med det, noe jeg ikke vet om de gjorde.

 

Kan ikke tenke meg noen som er villig å kjøpe en TV med innbrenningen i skjermen. Tipper denne ble solgt og returnert igjen.

 

Plasma TVen jeg hadde for mange år siden degausset jeg er innbrent kanallogo ved å kjøre et helt hvitt bilde på skjermen et par timer. Borte vekk!

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

"Vi beklager at du oppdaget at dette hadde skjedd med deg og..."

 

Dette er nok prisen for å ha "fri returrett".

 

Nja, mer prisen av at folk ikke kan oppføre seg og bevisst misbruker ordningen. På samme måte som vi alle betaler for forsikringssnyltere.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Mye BS her. Jobber på elkjøp selv. Ved retur av data og mobil blir ALT sendt inn til eet eget firma som kun driver med å rense maskiner å selger de for Elkjøp.

 

Kjøpte nylig en gaming laptop derfra selv. Dette var en bvare. Den var brukt. Noe jeg ikke kunne se eller merke. All plastikken var på den. Den kostet normalt 12000 kroner med fikk den for 4500 kroner

 

 

Elkjøp butikken selger ikke b vare av data i butikk. Noe mobiler men de har vært innsendt hos et firma og swipet først.

 

Det at det er fingeravtrykk på en tv kan være for at du har betalt for kalibrering. Da må TVen tas ut av esken å settes på stativ og innstilles. Da blir det fingeravtrykk på siden viss ikke de har sånne plastikk pads å ta på.

 

 

Elkjøp er bra og 50 dagers retur er nesten uhørt blir selv overrasket hver gang jeg er der som kunde. Er fortsatt kunde selvom jeg sluttet å jobbe der

 

 

Det at det skjer feil er uheldig, men ingen som tjener på det. Grunnen til 50 dagers er for at kundene skal velge elkjøp igjen og kan med hånden på hjertet si at butikksjef hverken tjener noe på eller ønsker at bvarer blir solgt som nye. De er velzig nøye på det.

 

Ebeste grunnen til det skjer er at noen på service er late og ikke gidder å resette et produkt som er tungvint å resette og bare putter det inni butikken. Men samtidig pleier ikke service ansatte å putte ting i butikken. Alle varene blir merket og puttet i bur som igjen blir satt på plass av andre folk så høres veldig rart ut. Kanskje noen har tatt av bvare skiltet eller glemmer å fortelle å se kjøpte en bvare

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye BS her. Jobber på elkjøp selv. Ved retur av data og mobil blir ALT sendt inn til eet eget firma som kun driver med å rense maskiner å selger de for Elkjøp.

 

Kjøpte nylig en gaming laptop derfra selv. Dette var en bvare. Den var brukt. Noe jeg ikke kunne se eller merke. All plastikken var på den. Den kostet normalt 12000 kroner med fikk den for 4500 kroner

 

 

Elkjøp butikken selger ikke b vare av data i butikk. Noe mobiler men de har vært innsendt hos et firma og swipet først.

 

Det at det er fingeravtrykk på en tv kan være for at du har betalt for kalibrering. Da må TVen tas ut av esken å settes på stativ og innstilles. Da blir det fingeravtrykk på siden viss ikke de har sånne plastikk pads å ta på.

 

 

Elkjøp er bra og 50 dagers retur er nesten uhørt blir selv overrasket hver gang jeg er der som kunde. Er fortsatt kunde selvom jeg sluttet å jobbe der

 

 

Det at det skjer feil er uheldig, men ingen som tjener på det. Grunnen til 50 dagers er for at kundene skal velge elkjøp igjen og kan med hånden på hjertet si at butikksjef hverken tjener noe på eller ønsker at bvarer blir solgt som nye. De er velzig nøye på det.

 

Ebeste grunnen til det skjer er at noen på service er late og ikke gidder å resette et produkt som er tungvint å resette og bare putter det inni butikken. Men samtidig pleier ikke service ansatte å putte ting i butikken. Alle varene blir merket og puttet i bur som igjen blir satt på plass av andre folk så høres veldig rart ut. Kanskje noen har tatt av bvare skiltet eller glemmer å fortelle å se kjøpte en bvare

Amen

Lenke til kommentar

Kundene er late. På 9 ut av 10 tv som er returnerte ligger pålogging til Netflix, kode til hjemme nettverk og da også tilgang til visekort pga Netflix og andre tjenester.

. Utrolig uansvarlig avlange kunder. Vi sletter selvfølgelig dette, men feil kan skje og ting kan bli oversett når man har slettet den 20. TVen for dagen. Ja kan komme såpass mange retur tv på en dag. Spesielt i januar. Utrolig hvor mange folk som kjøper en 70 tommer tv. Åpner den. Bruker den i 1 uke og finner ut at, hey nei, jeg trenger ikke den jeg så jeg bare bytter den inn. Litt trist. Koster masse for klima og miljø og alle andre kunderer med på å betale for de vanskelig kundene som vil bytte alt de kjøper.

 

 

Elkjøp taper jo stort på dette desverre.

 

 

Selv handler jeg kun på steder med god retur rett fordi da føler jeg meg trygg, men bruker det kun viss jeg har en god grunn.

Lenke til kommentar

At mange får kalde føtter når de har kjøpt en 70" TV som kanskje kostet uhorvelig mye samtidig kan jeg forstå. Jeg fikk selv et tilfelle av det når kjøpte en veldig dyr TV nylig. Har aldri brukt så mye penger på en TV noen gang. Kjøpte den også før jeg trengte den pga. 25% rabatt.

 

Når esken stod her ventet jeg med å åpne den for å tenke litt over det. Når jeg hadde fått noen til å kjøpe den gamle så jeg kunne sette opp den nye så jeg at størrelsen var litt større enn jeg hadde sett for meg.

 

De neste timene og dagene ble litt. "Huff det er så mye penger" og "Den virker nesten litt for stor", "Hva om jeg vil ha en 8K tv om et år?", "Jeg klarer meg jo fint med en TV som koster en brøkdel", "Burde jeg valgt OLED istedet"/"Burde valgt QLED istedet" og mye annet hehe. Og jeg bruker MYE tid på research før et kjøp så det var kun kalde føtter.

 

Det måtte samboer til for å overtale meg til at "Du har fortjent den, du vet den er mer enn god nok, nyt den og slå deg til ro med kjøpet". Og jeg er veldig sjelden ukomfortable med kjøp jeg gjør men når det blir mye penger er det godt å ha en mulig returrett hos en god forhandler som elkjøp.

 

Jeg ventet med å kaste esken helt til siste dag på returfrist. Den forrige TVen var 8 år gammel så det er ikke ofte.

 

EDIT:
Skulle jeg returnert den hadde jeg sørget for at alt var resatt og at all embalasje satt på som orginalt, også beskyttelsesplatene som er tapet på for å motvirke fingeravtrykk.

 

Og jeg er sterk motstander av alle som kjøper for å "prøve et par måneder" og vet med sikkerhet at de vil levere tilbake. Da bruker de en dyr ordning som låneordning.

 

 

EDIT:

Jeg tenker også at ordningen fint kan ha "prikk-ordning" utover 14-dager returer, som tømmes etter perioder på 12mnd. Har du brukt mer enn 3 prikker så får du ikke returnere produkter før neste periode hvor resett av prikker er fellesferie hvert år.

 

"3-prikk retur opptil 60dager per 12mnd!"

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Uansett - Elkjøp har utviklet sitt eget system for "50 dager åpent kjøp" og ordningen er en ubetinget suksess som bidrar til å øke salget. De mange sutre-huene her inne som mener noe annet.....bør sende sine "klager" til Elkjøp sentralt. For meg som forbruker fungerer løsningen veldig bra og Elkjøp blir et enkelt valg når nye dingser skal handles.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...