Mr Pepe Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 (endret) Kjøpte selv en LG tv i 2010 og moren min en Samsung mobil hos dem som ny, og de var brukt. Så dette er ikke noe nytt. Har alltid vært skeptisk og nå sjekker jeg sealen nøye før jeg tar imot noe esker fra dem.. Endret 21. desember 2018 av Mr Pepe Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 (endret) Her er det sånn jeg ser det to kritikkverdige forhold: 1. At Elkjøp har solgt en brukt vare som ny. 2. At Elkjøp ikke har gjenopprettet fabrikkinstillinger på varen før den er videresolgt. Synes sistnevnte er det desidert mest problematiske, da det kan være sensitiv informasjon eller ubehagelige data. I tillegg vet man jo aldri om dingsen kan ha vært satt opp med automatisk lagring over internett eller om produktet er registrert med gammel eier hos produsenten. Man kan jo risikere: - At ungen din finner bøttevis med porno på sin "nye" telefon. - At ens "nye" telefon er satt opp slik at den videresender alle bilder/video som tas til en backup som gammel eier kontrollerer. - Spyware. - At gammel eier står som produktets eier i produsentens register slik at du blir nektet å registrere den for firmware-updates. Jeg er helt enig i punkt 1. Men jeg er helt uenig i punkt 2. Det kan ikke være slik at man skal legge ansvaret på butikker for å beskytte ens egen personlige data. Se for deg at du hadde handlet en dagbok, og du fikk beskjed om at den kunne leveres inn igjen for refusjon hvis du hadde brukt opp mindre enn 5 sider i den. La oss si at du brukte bare en side før du bestemte deg for å returnere den igjen, og på denne siden hadde du skrevet ned konto og kortinformasjoner for brukskontoene dine. Ville du virkelig levert den inn igjen uten å rive ut denne siden? Det er i min mening galt å legge ansvaret for personlige selvinntastede opplysninger på en eller annen ukjent person som går på jobb for å tjene til sitt levebrød. Ta nå ansvar selv! Fjern personlig informasjon ved å nullstille før du leverer tilbake. Filmer du deg selv naken med en telefon og returnerer telefonen uten å slette det tenker jeg ingenting annet enn good riddance hvis dette kommer på avveie. Da er man selv ansvarlig, og ikke selgeren på Elkjøp. Virker som om folk ikke er i stand til, og heller ikke ønsker å gjøre seg i stand til å ta vare på seg selv lenger... Endret 21. desember 2018 av IceBlitz 3 Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Kjøpte en Chromecast Ultra som enda var registrert på forrige eier. Kontaktet personen tilogmed. Var perfekt pakket men med litt fingermerker. Kanskje personen pakket den inn selv? Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Det er i min mening galt å legge ansvaret for personlige selvinntastede opplysninger på en eller annen ukjent person som går på jobb for å tjene til sitt levebrød. Ta nå ansvar selv! Fjern personlig informasjon ved å nullstille før du leverer tilbake. Filmer du deg selv naken med en telefon og returnerer telefonen uten å slette det tenker jeg ingenting annet enn good riddance hvis dette kommer på avveie. Da er man selv ansvarlig, og ikke selgeren på Elkjøp. Virker som om folk ikke er i stand til, og heller ikke ønsker å gjøre seg i stand til å ta vare på seg selv lenger... Hva om du må levere inn igjen en defekt telefon til reprasjon hvor defekten gjør det umulig for deg å fjerne personlig data? Ikke en veldig uvanlig ting som kan oppstå Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Jeg kjøpte et produkt presentert som nytt hos Power når jeg åpnet det når jeg kom hjem var produktet sagd i to. (var en flat utvidelsesrør til en støvsuger) Lenke til kommentar
Kjella Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Like flaut at Tek (VG) faktisk gidder å trykke saken. Det finnes jo sikkert tusenvis av slike tilfeller i Norge... Enda større grunn til at det er bra at det skrives om, no? Hadde det vært snakk om noen få enkelttilfeller hadde det vært én ting, men når det er så stor systemsvikt bør det omtales i media. Det er bare naturlig. 3 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Er nok ikke alltid man kan se det like lett nei. Jeg returnerte en vare til Komplett, som jeg hadde brukt i et par uker. Denne ble lagt tilbake som ny vare på nettsiden.. Kjøpte komfyr, fikk den levert hjem, masse riper i keramisk topplate. Den ble solgt som ny.Fikk annullert kjøpet, men mye bryderi! Måtte møte opp i butikken for å få registrert retur.Er nok en policy de har, idet de har returrett ..aldri mer Elkjøp .. Det burde vel strengt tatt du ha sett på forhånd. man ser jo lett om en hvitevare har blitt åpnet før eller ikke, da disse er emballert med isopor og plast. Lenke til kommentar
ili Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Dette har jeg opplevd også med elkjøp. Dette er bevisst taktikk. Spesielt kjipt når du gir ting i gave og de får noe som er brukt. Lenke til kommentar
Kjella Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 (endret) Jeg er helt enig i punkt 1. Men jeg er helt uenig i punkt 2. Det kan ikke være slik at man skal legge ansvaret på butikker for å beskytte ens egen personlige data. Se for deg at du hadde handlet en dagbok, og du fikk beskjed om at den kunne leveres inn igjen for refusjon hvis du hadde brukt opp mindre enn 5 sider i den. La oss si at du brukte bare en side før du bestemte deg for å returnere den igjen, og på denne siden hadde du skrevet ned konto og kortinformasjoner for brukskontoene dine. Ville du virkelig levert den inn igjen uten å rive ut denne siden? Det er i min mening galt å legge ansvaret for personlige selvinntastede opplysninger på en eller annen ukjent person som går på jobb for å tjene til sitt levebrød. Ta nå ansvar selv! Fjern personlig informasjon ved å nullstille før du leverer tilbake. Filmer du deg selv naken med en telefon og returnerer telefonen uten å slette det tenker jeg ingenting annet enn good riddance hvis dette kommer på avveie. Da er man selv ansvarlig, og ikke selgeren på Elkjøp. Virker som om folk ikke er i stand til, og heller ikke ønsker å gjøre seg i stand til å ta vare på seg selv lenger... Ja, man er selv ansvarlig for hvilke data som blir levert til butikken ved en retur, men det er utelukkende butikkens ansvar at den informasjonen ikke spres videre når de har fått det i hende. Det er ikke alle som er like kompetent i bruken av tekniske duppeditter eller som i det hele tatt tenker på at de har logget inn på sin egen konto når de startet enheten (det gjøres bare én gang - når man uansett holder på med mye annet rundt oppsettet av enheten). Og ærlig talt, man forventer at en profesjonell part gjør slike enkle tiltak som å nullstille enheter til fabrikkinstilling når de skal selge den videre til en ny kunde. Uansett hva tilfellet er, hvis butikken ikke nullstiller utstyret før de sender det videre, vitner det om grov inkompetanse og rutiner som burde vært etablert og ettergått for lengst. Kan garantere at datatilsynet har noe å si på dette og at det et punkt eller 5 i GDPR som angår temaet. ----- Edit: Og som en tidligere kommentar skrev - de hadde fått en TV som hadde vært reparert uten at den var merket som B-vare eller nullstilt til fabrikkinnstillingene. Hvordan skal kunden som leverte den til service forholde seg til sin persondata når de ikke selv kan gå inn for å nullstille det før levering? Når de bare får en ny vare og den som hadde vært til rep ble solgt videre. Ville du ikke forventet samme behandling ved en retur som ved en servicehenvendelse? Endret 21. desember 2018 av Kjell-a Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 I Norge er dette én og samme person: 1. Klager på hvor høyt taket er på å få returnert vrangkjøp. 2. Lyger om at produktet er ubrukt. 3. Klager på at kjøpt produkt har vært brukt. 2 Lenke til kommentar
Woods Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Jeg har aldri forstått meg på mennesker som er villige til å bli avbildet med navn og bilde i saker som dette. Det står jo klart og tydelig at selger ble flau og omleverte varen. Guess what? Det jobber mennesker hos Elkjøp, mennesker kan gjøre feil! For ordens skyld jobber jeg ikke hos Elkjøp (eller i bransjen i det hele tatt). Jeg er simpelthen en simpel kar som forstår folk kan gjøre feil. Det som er viktig er hvordan de håndterer det når uhellet er ute. Her rydda de enkelt og greit opp i saken. Jeg vil tippe det er mange som misbruker returretten disse butikkene opererer med. Kanskje vi skal dekke den vinkelen i tillegg? 2 Lenke til kommentar
Istrav Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Akkurat det samme skjedde med meg på Power på Sørlandssenteret i Kristiansand. Skulle kjøpe et par ørepropper fra kygo. Kommer hjem og åpner pakken. Det mangler ladekabe, skinnetui og de andre alternativene for størrelse på øreproppene. Samt det første jeg la merke til var all ørevoksen i proppene.... ekkelt. Fikk ingen kompensasjon for at jeg måtte kjøre tilbake igjen for andre gang for å få nye. De mente det var en «b-vare» som hadde kommet på avveie? Virket heller ikke så «sjokkerte» over det. Beklaget seg bare lett. Lenke til kommentar
Pizza3333 Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Er nok ikke alltid de er like gode til å sjekke varer som går i retur. Det kan skje. 1 Lenke til kommentar
Pizza3333 Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Akkurat det samme skjedde med meg på Power på Sørlandssenteret i Kristiansand. Skulle kjøpe et par ørepropper fra kygo. Kommer hjem og åpner pakken. Det mangler ladekabe, skinnetui og de andre alternativene for størrelse på øreproppene. Samt det første jeg la merke til var all ørevoksen i proppene.... ekkelt. Fikk ingen kompensasjon for at jeg måtte kjøre tilbake igjen for andre gang for å få nye. De mente det var en «b-vare» som hadde kommet på avveie? Virket heller ikke så «sjokkerte» over det. Beklaget seg bare lett. Dette er helt uakseptabelt, tenk å kjøpe Kygo headset! Butikken burde også skamme seg. 2 Lenke til kommentar
Danijel Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 KRISE! Stakkars Elisabeth som ble utsatt for dette! Hvordan kunne dette skje?? Viktig at dette prioriteres, snakkes om og settes på dagsorden! #agurk 1 Lenke til kommentar
Vannlinjen Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Problemet ligg hos dei som misbrukar returordningane slik at forhandlarane får att produkt i hopetal. Ein ven her om dagen skulle kjøpa seg ein ny TV. Han bestilte to ulike typar frå nettet fordi han "berre kunne senda attende TVen han ikkje ville ha". Eg ser for meg at det er fleire som nyttar desse ordningane på denne måten; dei kjøper fleire produkt, opnar og nyttar alle, så tek dei ei avgjerd om kva produkt dei vel å halde på. Det seier seg sjølv at detta ikkje er vettug. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Man skulle kun fått tilbake det produktet kan selges for som b-vare. Det skal koste litt, så får folk tenke på det å levere tilbake så mye. 1 Lenke til kommentar
Gralle Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Akkurat det samme skjedde meg da jeg handlet ny mus (Logitech G903) hos Elkjøp i Moss. De ordnet så klart opp etter at jeg klaget. Den var full av støv og plastikken var tatt av når jeg åpnet den, samt merker etter fingre på knappene. Lenke til kommentar
5YN6PQB1 Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Kjøpte ei DJI Phantom drone på Elkjøp, totaltpris med alt ca 20000. Pakka såg åpna ut, men dei sa at det var kun for å sjekke om alt låg i boksen. Dei forsikra meg at den aldri hadde vært brukt. Etter ei stund sjekka eg handkontrollen, og der var det videofilmar som viste at den hadde vært i bruk 5-6 mnd før i ein annan del av landet. Tok kontakt og skulle få kompensasjon. Har ikkje høyrt noko meir, og det nærmar seg eit halv år sidan kompensasjonen vart lovd. Useriøse greier. Lenke til kommentar
Tåka Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Har handlet masse på Elkjøp og alltid vært kjempefornøyd med produktet, servicen og pris. Elkjøp kan gjøre feil som alle andre. Når de beklager og rydder opp er det merkelig att det skal markeres nok en gang i media. Er det bare for å være negativ. Merkelige greier. Ja lurte på det samma ser ut som noen liker å henge ut diverse firmaer til stadighet selv om de har får ett nytt produkt som erstatter det det kjøpte! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå