LMH1 Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Hvorfor ikke har du mobil abb fra foreksempel telia i finland kan du bruke ubegrenset data i hele norden. om di får det till i norge skal man no vell få det till med norske opratører. er jo bere at vi norske folk finner oss i alt for mye dritt fra opratørene Fordi ingen gidder å ta saken til domstolen, er eneste som nytter, men det koster penger med advokater, og chilimobil har jo dårlig rykte fra før av. Man vet risikoen man kan bli utstengt men fremdeles burde de gitt tydligere informasjon hvor grensene går. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Kjernen virker å være chili som ønsker å fremstå som de selger ubegrenset nett. Tar seg betalt for ubegrenset nett. Det gjør de såvisst ikke. Dette abonnementet er (var) utrolig billig når man ser på hva man fikk for pengene. For 399 fikk du vel maks 12-15 GB i måneden hos konkurrentene. Så egentlig betalte man for 12-15 GB, men fikk hundretalls av GB. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Skjønner ikke hvorfor de lanserer et abonnement som heter FRI data, for så å gjøre alt de kan for at folk ikke skal få FRI data. De burde da se hvor det kom til å bære avgårde allerede ved tegnebordet... Mulig de undervurderte hvor mange grinebitere det er der ute, og ikke minst ansatte i konkurrerende selskaper som gjorde alt de kunne for å sabotere. Vanlige folk skjønte poenget med abonnementet: Vanlig bruk, men uten å måtte tenke på datakvoter. Poenget var ikke å bruke det som et mobilt bredbåndsabonnement. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Jammen da er det jo greit da hvis telenor og telia også lurer kundene sine, da har jo chili full rett til å lure kundene sine også, for det er sånn verden blir et bedre sted. Chili lurer ikke kundene sine. Jeg har aldri hatt problemer med å skjønne hva abonnementet var ment som. Poenget er uansett at det tydeligvis er greit å kalle noe f.eks. "fri SMS" selv om et er et tak på antall SMS. Men det er bare galt når underdog Chili gjør noe slikt. Når gigantene Telia og Telenor gjør det er det visst helt greit. Hykleri og dobbeltmoral fra ende til annen. 1 Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Mulig de undervurderte hvor mange grinebitere det er der ute, og ikke minst ansatte i konkurrerende selskaper som gjorde alt de kunne for å sabotere. Vanlige folk skjønte poenget med abonnementet: Vanlig bruk, men uten å måtte tenke på datakvoter. Poenget var ikke å bruke det som et mobilt bredbåndsabonnement. På tide å få fakta på bordet. Han jobba jo ikkje for konkurrerende selskaper. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Jeg bare lurer litt her.. Hvilken relasjon har du med Chili Mobil? Jeg har fulgt med litt på diskusjonen. Du er den eneste som forsvarer Chili. Det er litt rart å kalle noe for fri bruk, for så å sette en masse restriksjoner. Da er det ikke fri bruk lengre. Jeg tenker dere i Chili Mobil ville hatt bedre utbytte av å kalle en spade for en spade. Da får dere mer fornøyde brukere. Personlig stoler jeg ikke på produkter med "betingelser i liten tekst". Tror det er flere som tenker slik :-). Min relasjon til selskapet er at jeg hoppet på Fri Data da det ble lansert, og det var et perfekt abonnement for meg. Og det er jævlig irriterende med alle som aktivt prøvde å sabotere det perfekte abonnementet som i tillegg kunne ha tvunget frem lignende tilbud fra andre operatører. Det er mange som forsvarer Chili, men Telenor-ansatte og andre som har interesse av å ødelegge for kundene er veldig aktive. Det er ikke "dere" i Chili Mobil da jeg bare er en kunde og ikke representerer selskapet. Men vi vet jo at minst en Telenor-ansatt har vært høyt ute med sabotasje på vegne av sin arbeidsgiver. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Forskjellen er at de satte grensene for "ubegrenset bruk" er satt så høyt at de ikke får horder med kunden som når denne grensen. Med andre ord er grensen reklamert som høy, men faktisk levert er mye lavere. De selger noe de ikke en gang prøver å levere. Grunnen til at Telenor brøt nettnøytraliteten var ikke at de tilbød gratis musikkstreaming i seg selv uten at det gikk på kvoten, det gikk på at kun visse streamingtilbydere fikk være inkludert imens andre ble utelukket. Hvis de hadde inkludert alle musikkstreamere i sin "dette teller ikke på mobilkvoten" med en gang så hadde de ikke brutt nettnøytraliteten i det hele tatt. Fri Data-grensen er også såpass høy at ingen i utgangspunktet burde ha kommet i nærheten av å nå grensen. Dessverre tok de ikke sabotører og konkurrenter med i beregningen. Noe av det første som skjedde var jo at en sabotør som jobbet for en konkurrent kunngjorde offentlig at han kom til å bevisst misbruke abonnementet for å provosere frem en reaksjon - før han også gjorde det med påfølgende pressedekning og generell oppmerksomhet. Ja, Telenor brøt nettnøytraliteten ved at de inkluderte enkelte tjenester på den nevnte måten. Og det var tydeligvis greit at Telenor hadde et åpenbart brudd på loven. Det er bare galt når Chili gjør noe som kanskje kan tolkes i lignende former. 2 Lenke til kommentar
forduser Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Jeg skjønner ikke at folk sitter der og forsvarer chili ennå? Og at de fortsatt snakker om at noen MÅTTE ødelegge ved å bedrive overforbruk av sorten som er "extrem" Jeg brukte maks 7gigabytes pr dag, som var ca 3 timer surf, pluss 2 eller 3 apisoder på nrk og tv2, samt frokosttv i 3-4 timer, og en eller 2 filmer på kvelden på netflix. Dele hatt jeg fått lov til av chili, det sto jo helt tydelig på siden dems. Og dette var kun delt til smart tv, og chromecast, pluss en time med spilling på xbox/ps4, samt nedlasting av 2 spill, som jeg faktisk pauset hver dag for å ikke overforbruke mye på en gang. Maks forbruk på 31 dager var 220gb. Er dette å ødelegge for de som later som de er fornøyde chili kunder? Dette forbruket var i gj.snitt for alle de som har blitt kastet ut, inkludert meg. 2 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Jeg skjønner ikke at folk sitter der og forsvarer chili ennå? Og at de fortsatt snakker om at noen MÅTTE ødelegge ved å bedrive overforbruk av sorten som er "extrem" Jeg brukte maks 7gigabytes pr dag, som var ca 3 timer surf, pluss 2 eller 3 apisoder på nrk og tv2, samt frokosttv i 3-4 timer, og en eller 2 filmer på kvelden på netflix. Dette er selvfølgelig ikke uvanlig bruk av nett, men de fleste bruker jo bredbåndet de har hjemme til sånne greier. Lenke til kommentar
forduser Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Dette er selvfølgelig ikke uvanlig bruk av nett, men de fleste bruker jo bredbåndet de har hjemme til sånne greier. Har ikke fiber, kun adsl. Og adsl'n blir brukt til andre saker. Som tv til og spill til resten av familien.Jeg spurte jo chili support om dette var greit for dem, og fikk svar "helt greit" da dette ikke var erstatning for hjemmenett, men et tillegg. og kun 1/4 av det dem oppga som maks grense 2 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Har ikke fiber, kun adsl. Og adsl'n blir brukt til andre saker. Som tv til og spill til resten av familien. Jeg spurte jo chili support om dette var greit for dem, og fikk svar "helt greit" da dette ikke var erstatning for hjemmenett, men et tillegg. Hæ?? Om ikke dette er erstatning for hjemmenett, hva er det da? Merkelig svar fra Chili. Er dog enig i at det er synd du blir utestengt om du har fulgt råd fra kundeservice. 1 Lenke til kommentar
-ɐMoԀ- Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Hæ?? Om ikke dette er erstatning for hjemmenett, hva er det da? Merkelig svar fra Chili. Er dog enig i at det er synd du blir utestengt om du har fulgt råd fra kundeservice. Rart de velger og selge med Tv2 suno da dem vet at streaming spiser mye data. Så om folk benytter seg av Tv2 skal også få kjeft? 1 Lenke til kommentar
tsetsefluen Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Kan ikke chili komme med er tall som viser kan forholde oss til. Òg som vi kan bruke til hva som helst. 6 Lenke til kommentar
Qvernstrøm Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 God kveld fokens. Ser det er noen som henger seg opp i at det kun er et lite antall av chilli sine fri data kunder som er "arrestert" mtp for høyt forbruk. Så langt, så er vel denne informasjonen kommet fra chili og chili alene. Og dem har jo visst at dem ikke er til å stole på. Tror tallene er MYE høyere. Og til dere som mener vi "misbruker" abonnementet, ta dere en bolle. Er virkelig livet så leit og selvtilliten så lav at dere føler for å lufte rævhålet dokkars i offentligheten. Ler meg i hjel. Dette har med lover og regler å gjøre. Hvis dere ikke skjønner det, så håper kommer dere aldri til å skjønne noe stakkars. Personlig så har jeg tidligere ikke orket å bruke min rett å klage når jeg føler at jeg har noe å klage for. Men det har jeg nå ved flere anledninger. Det kan virke som stress og ork å gjøre dette. Men det er definitivt verdt det. Og etter noen ganger, så ser en at selv om det tar litt tid, så er det forholdsvis enkelt å gjøre. God jul folkens - Lars 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Rart de velger og selge med Tv2 suno da dem vet at streaming spiser mye data. Så om folk benytter seg av Tv2 skal også få kjeft? Tv2 sumo er ikke kjent for å ha veldig høy databruk, 720p i bestefall irriter meg over dårlig optimalisering for pc. Lite vits med full hd skjerm\4k skjerm hvis man må bruke youtube. Vi får være glad for chilimobil ansatte tar ferie, men uansett hvis man får problemer med chilimobil i julen er det slik livet er. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Dette har med lover og regler å gjøre. Hvis dere ikke skjønner det, så håper kommer dere aldri til å skjønne noe stakkars. Rart at du velger å se bort ifra "reglene" for abonnementet da. Lenke til kommentar
elboco Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Har vært kunde av Chili siden "fri data" ble lansert , og har vært kjempe fornøyd siden dag 1. Klarer ikke brukere å se at alternativene til Chili er betraktelig dårligere? Mister vi dette abonnementet, har man i realiteten ingen alternativer. Hvorfor man har behov for å dele data til andte enheter forstår jeg ikke, man har da wifi til slikt. Er ikke alle som har tilgang til Wi-Fi. Alle bor ikke midt i en stygg og fæl by. Noen som faktisk bor på landet også. Desemberprisen for årets løk tilfaller deg?? 2 Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Så dere som bor på landet og er avhengig av å bruke flere 100 GB data på mobil hver mnd. Hvilke selskap hadde dere før Chili og hvor stor var regningen deres? Sier ikke at jeg støtter chili slik de har holdt på, men heller ikke de veldig få som "missbruker" dette mobilabonnementet. 2 Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 23. desember 2018 Del Skrevet 23. desember 2018 Så dere som bor på landet og er avhengig av å bruke flere 100 GB data på mobil hver mnd. Hvilke selskap hadde dere før Chili og hvor stor var regningen deres? Sier ikke at jeg støtter chili slik de har holdt på, men heller ikke de veldig få som "missbruker" dette mobilabonnementet. Forskjell på må bruke og kan bruke. 4 Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 23. desember 2018 Del Skrevet 23. desember 2018 Ble tvunget nedgradert etter å ha brukt rundt 280gb på 20 dager. Kan ikke skjønne at dette kan være lov og tilfelle. I alle fall ikke fra et abonnement jeg kjøpte hvor de lovte 1000gb på en måned, før de så høynet prisen med 100kr og gikk over til fri bruk. Etter det jeg kan skjønne er det ikke noe som står i veien for at jeg bruker min Internett på flere enheter så lenge det er jeg som disponerer den. Dette har vært sagt etter tvang fra forbrukerrådet. Internett var enten på telefonen min, eller noen ganger på PCen dersom jeg trengte raskere Internett siden jeg har dårlig bredbåndtilbud der jeg bor. Så ble en grense på 5gb, før melding om gratis og uendelig mengde påfyll i 3gb intervaller introdusert. Uendelig med påfyll ble nevnt i klartekst. - Begge løsninger fungerte fint for meg som har lyst til å streame 4k og den slags. Men i et punkt i avtalen så stod det at de forbeholdt seg retten til å nedgradere abonnement dersom mengde data var mye høyere enn gjennomsnittet. Hva er gjennomsnittsgrensen for fri bruk? 280gb på 20 dager blir omlag 500gb på en måned. Skulle ikke dette være fint innenfor på begge modeller av abonnementet? Fri bruk og uendelig er litt store ord å bruke på et abonnement som baserer seg på å sperre de øverste prosentene på forbruk fra kunder. Deretter settes de ned til et abonnement som er 100kr billigere og opererer med 25gb grense per måned. 25gb - Er det dette som er gjennomsnittet for de som blir lokket av fri bruk på av chili mobil? De burde i så fall introdusere en liten lightsaber duell på hjemmesidene deres slik at en kan se hvor mye forbruk er for mye fri bruk. Dette er vanskelig å sette seg inn i chili. Vil anbefale å pynte litt på markedsføringen deres før dere er i stand til å etterleve det dere tilbyr. Og er det en prosent som faktisk benytter seg av det dere har tilbudt så får dere bare leve med det. Hvis det er en grense på 200-250gb på en måned som skal til for at dere reagerer så kanskje gjør om abonnementet til 250gb i måneden da. Med samme pris som fri bruk, evt. 50kr billigere. Om noen ikke ønsker å ha bredbånd ved siden av så er jo dette et bra tilbud og mulighet. Eventuelt full god Internett på hytta. Håper forbrukerrådet tar en titt på dette her for det lover ikke bra at et selskap holder på sånn. De snakker om at det er et tillithetsforhold mellom de og kundene sine, men det burde jo gå begge veier. En setter som regel tillit til at en leverandør tilbyr det som står skrevet uten at forbruker rådet korrigerer de gang på gang. Før de på nytt setter opp villkårene på vage premisser for hvordan en skal bruke abonnementet de tilbyr. Skjerpings! 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg