Gå til innhold

Chilimobil snur: anker likevel «Fri Data»-vedtaket fra Nkom


Anbefalte innlegg

Problemet er som jeg skrev tidligere, at vi som forbrukere kan ikke lengre stole på at operatøren opprettholder abonnementet innenfor måneden man har betalt for og på den måten bryter de tillitserklæringen de pådrar seg som operatør. Dette er IKKE bra i ett Norge der offentlige tjenester betales gjennom apper og data tilgang.!

 

 

 

Ubegrenset nett sperrer pdd. ut forbrukere ved 200 gb. Ingen ting ville overrasket meg om det tallet blir 150 eller 100 gb neste mnd. De bestemmer fritt uten tallfestet kvote i kontrakten.

Det er forøvrig lov med deling @hekomo. Det var ikke lov da det var 1000 GB, men kunder ble uavhengig av det kastet pga mistanke lenge før de var i nærheten av kvotetak.

Kjernen virker å være chili som ønsker å fremstå som de selger ubegrenset nett. Tar seg betalt for ubegrenset nett.
Leverer 200 gb denne mnd. Leverer hvem vet hva neste mnd?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

De som ikke liker hva Chili gjør kan enkelt bli kunde hos Telenor eller Telia. Jeg er uansett fornøyd med større valgfrihet innen tjenester fra mobilselskapene - what ever happens.

Lenke til kommentar

 

Uansett om du er "misbruker" eller "bruker" så kommer man ikke bort ifra at Chili her ønsker å få i både pose og sekk.

De ønsker å utad kunne tilby "Fri Data" for å få kunder, uten å faktisk levere produktet "Fri Data".

 

Skal du reklamere for et produkt, så må du faen meg levere produktet også.

Andre har "fri SMS" men likevel et teoretisk tak på antall SMS. Men det er visst greit når Telenor eller Telia gjør det.

 

Å si at NKOM ikke har myndighet og lovhjemmel til å fastholde nettnøytraliteten blir bare patetisk utdradgningstaktikk og et tragisk forsøk på å få mer mediadekning.

Det er helt legitimt å være uenig med NKOM om tolkningen av nettnøytraliteten, og jeg er enig med Chili om at det virker tåpelig at dette skal rammes av reglene.

 

Og Telenor brøt jo åpenbart nettnøytraliteten med "fri musikk"-greiene sine, men da var det ingen som brydde seg. Det er bare galt når Chili, som utgjør en massiv trussel mot konkurrentene, gjør noe upopulært for konkurrentene (men populært for reelle og fornøyde kunder).

Jammen da er det jo greit da hvis telenor og telia også lurer kundene sine, da har jo chili full rett til å lure kundene sine også, for det er sånn verden blir et bedre sted.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Med prisene de tilbyr for 1000 GB og senere ubegrenset nett er det ganske selvsagt at storforbrukere og mennesker bosatt i steder uten adsl eller fiber vil komme løpende.

 

Dessverre betaler man for et annet produkt enn de skisserer.

Neida, man må bare følge med på hva abonnementet faktisk er ment å være. Og de har vært tydelige på at de ikke godtar deling med andre enheter, så her har misbrukerne ingen unnskyldning.

Jeg bare lurer litt her.. Hvilken relasjon har du med Chili Mobil?

 

Jeg har fulgt med litt på diskusjonen. Du er den eneste som forsvarer Chili.

 

Det er litt rart å kalle noe for fri bruk, for så å sette en masse restriksjoner. Da er det ikke fri bruk lengre.

 

Jeg tenker dere i Chili Mobil ville hatt bedre utbytte av å kalle en spade for en spade. Da får dere mer fornøyde brukere. Personlig stoler jeg ikke på produkter med "betingelser i liten tekst". Tror det er flere som tenker slik :-).

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Forskjell på å spise så mye du vil, og ta med deg mat og dele med alle ved bordet. Om du begynner å dele med resten av de som kom inn, finner du nok fort ut at du blir utestengt...

 

Dette ble jo løst, da man fikk lov til (og ble pålagt) å dele med egne enheter

 

Merkelig nok har ikke jeg hatt noen problemer med å forstå markedsføringen. Men Telenor og Telia har tydeligvis mange "støttespillere" som har fryyyktelig store problemer.

 

Hva er argumentet ditt? Hvis jeg sier til deg at du kan spise så mye du vil, men ikke dele med andre - men du spiser mer enn jeg trodde du kom til å gjøre - er det da ditt problem? For løsningen på problemet her, er jo bare å lempe det tilbake på forbrukeren

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neida, man må bare følge med på hva abonnementet faktisk er ment å være. Og de har vært tydelige på at de ikke godtar deling med andre enheter, så her har misbrukerne ingen unnskyldning.

Abonnementet ble endret fra 1/12, og man kunne dele med personlige enheter. I vilkprene står det at man kan bli utestengt dersom man har overdreven bruk i forhold til det vanlige gjennomsnittet av andre kunder. (Sier de opp alle med høyt forbruk går naturlig nok dette snittet gradvis ned og vi ender opp under 100GB til slutt)

 

Så spørs det bare om det finnes en mulighet for Chili å lovlig sperre disse kundene ute. Jeg mener de skulle ha lov til å velge sine egne kunder, men de som blir sperret ute er selvfølgelig uenige i det.

Med det grunnlaget de bruker så har de vel ikke det, det står man kan dele med personlige enheter, men mitt abb. ble flyttet fra fri til 25GB fordi jeg (min datter) i følge dem hadde delt med fler, noe som definitivt ikke er tilfelle. (vi har 4 abb i familien og trenger derfor ikke dele oss i mellom). Jeg sa bare opp det gjeldende abb og ordnet en midlertidig løsning frem til vi får noe bedre i huis.

 

De som ikke liker hva Chili gjør kan enkelt bli kunde hos Telenor eller Telia. Jeg er uansett fornøyd med større valgfrihet innen tjenester fra mobilselskapene - what ever happens.

 

Fra 15 Januar får jeg et Telia abb. med 1TB fri "whatsoever" bruk, 398,- pr mnd så ja for noen går det rett vei :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser at mange hevder det går en "usynlig" grense på 220GB. Hvis man, som jeg har gjort, pendler til og fra skole, hvor det er 60 minutter reisevei, så er det "ledig" tid man kan se på Netflix f.eks.. Netflix kan på beste kvalitet ta opp til 7GB i timen, ganger du det med til og fra, så har du 14GB om dagen. De fleste er på skole eller arbeid 5 dager i uka, så da har man 70GB i uka, og med ca. fire uker i måneden, så har man 280GB. Som ungdom flest, så bruker jeg også mobilen i løpet av skoledagen til Snapchat, Instagram og Facebook. I tillegg til at man ofte er ute i helger og kvelder med venner, og da er man fort oppe i 300GB.

 

Det er da 300GB, uten at det er erstatning for fiberen som man kobler seg på når man kommer hjem. Noen som vet hvordan Chili regner ut "gjennomsnittlig" forbruk grensa si?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Chili- mobil er et selskap som selger 1000 gig data under navnet "fri bruk", samtidig som de nedgraderer alle som bruker ca. 1/3 av det de har betalt for. Realiteten er at det å gi kundene sine 100 gig er for dyrt selv for Chili, jeg tipper at bare infrastrukturleien til Telia alene ville kjørt firmaet konkurs. 

 

Det blir som å bestille sjøtungefilet og få servert pangasius.

 

Kan ikke Chili love hva man markedsfører, så får man heller kutte ut produktet eller kalle produktet hva det faktisk er. Ikke klage over at NKOM er kritiske til det de driver med.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Noe man kan få om man melder seg opp i noe surr på Blindern?

Ikke godt å si, du får bare prøve

 

Chili- mobil er et selskap som selger 1000 gig data under navnet "fri bruk", samtidig som de nedgraderer alle som bruker ca. 1/3 av det de har betalt for. Realiteten er at det å gi kundene sine 100 gig er for dyrt selv for Chili, jeg tipper at bare infrastrukturleien til Telia alene ville kjørt firmaet konkurs. 

 

Det blir som å bestille sjøtungefilet og få servert pangasius.

 

Kan ikke Chili love hva man markedsfører, så får man heller kutte ut produktet eller kalle produktet hva det faktisk er. Ikke klage over at NKOM er kritiske til det de driver med.

Er man dyktig kan man få gode avtaler på de utroligste steder, hvilken avtale Chilli har bryr meg ikke så mye. Det som bryr meg er hva de reklamerer med og hva de leverer, når de skryter å ha fjernet grensen totalt, men likevel kaster ut folk etter 220GB på 19 dager er det definitivt brudd på reklameloven. Dessverre bruker slike etater gjerne så lang tid på å reagere at selskapet de skal reagere mot er oppløst i forkant.

 

Applauderer virkelig Chilli for å lansere et abb. som totalt forandret markedet, kan ikke applaudere villedende reklame, og frykter denne tilbyderen er forsvunnet innen vi skriver 2020. 

 

I

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...