Gå til innhold

– Å se skuten du er glad i ligge i fjæresteinene er verdens tristeste syn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når HI nå ligger på havets bunn, etter en totalt unødvendig kollisjon med et fullastet tankskip i et godt overvåket område, er det åpenbart at skipssjefen ikke har gjort jobben sin. Det er en ulykke som aldri skulle skje. Med 13 vanntette skott skulle fregatten flyte selv med en 45 meter flenge i siden, hvor mesteparten av flengen var over vann. Hva gjorde mannskapet konkret for å redde HI? Var alle dører i skottene lukket? Var det riktig å kjøre et tynnhudet skip opp i fjæresteinene for å "redde" det, eller gjorde det situasjonen verre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når HI nå ligger på havets bunn, etter en totalt unødvendig kollisjon med et fullastet tankskip i et godt overvåket område, er det åpenbart at skipssjefen ikke har gjort jobben sin. Det er en ulykke som aldri skulle skje. Med 13 vanntette skott skulle fregatten flyte selv med en 45 meter flenge i siden, hvor mesteparten av flengen var over vann. Hva gjorde mannskapet konkret for å redde HI? Var alle dører i skottene lukket? Var det riktig å kjøre et tynnhudet skip opp i fjæresteinene for å "redde" det, eller gjorde det situasjonen verre?

 

Les intervjuet du. Mange av dine spørsmål er svart der.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jau du Ottesen...hva har du lært dine undersåtter før den ulykksalige hendelsen? Å oppføre seg som hovmodige krigere som kun stoler på egne instinkt og kategorisk ignorerer all input utenfra? Eller (i hvertfall i fredstid) utvise forsiktighet og ydmykhet for det folk og de installasjoner dere er ment å passe på og verne?....Skjønner godt at du har behov for å knytte armene beskytende over brystkassa. ,for dette var en fullstendig fuck up.....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Når HI nå ligger på havets bunn, etter en totalt unødvendig kollisjon med et fullastet tankskip i et godt overvåket område, er det åpenbart at skipssjefen ikke har gjort jobben sin. Det er en ulykke som aldri skulle skje. Med 13 vanntette skott skulle fregatten flyte selv med en 45 meter flenge i siden, hvor mesteparten av flengen var over vann. Hva gjorde mannskapet konkret for å redde HI? Var alle dører i skottene lukket? Var det riktig å kjøre et tynnhudet skip opp i fjæresteinene for å "redde" det, eller gjorde det situasjonen verre?

Har du noen dokumentasjon på det jeg har uthevet i dine påstander?

Lenke til kommentar

 

Med 13 vanntette skott skulle fregatten flyte selv med en 45 meter flenge i siden, hvor mesteparten av flengen var over vann.

 

Har du noen dokumentasjon på det jeg har uthevet i dine påstander?

 

Svar til *

At HI har 13 skott finner du på nettet. Om den ville flyte med en 45 m lang flenge i siden er selvsagt usikkert, la oss kall det "educated guessing", og er basert på følgende: HI veier 5300 tonn og er 134 m lang. Den har en bredde på16,8 m og dybbdegang 7,6 m. Anta så at der er 10 mellom hvert skott, høyde kjøl til dekk 10 m, og middel bredde 15 m. Volumet mellom to skott midtskips blir da 15x10x10 = 1500 kbm. Så fire tette rom, 6000 kbm, skulle holde HI flytende. Nå er det også viktig å merke seg at mesteparten av flengen i skroget er over vannlinjen, hvor mye og hvordan dette påvirket flyteevnen er vanskelig å si, men det trekker selvsagt i positiv retning. Om der var penetreringer i skottene for propellakslinger som lakk, og som til slutt senket HI, så er det en alvorlig glipp av Marinen. Uansett er dette en særdeles flau og kostbar ulykke for en maritim nasjon, og i vanlig norsk tradisjon blir opplysning om hendelsen holdt til et skamfullt minimum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rett etter forliset av Ingstad mente mange i kommentarfeltene at den synlige skaden ikke var stor nok til å senke fregatten. (Det meste av den lå over vannlinja). Der måtte være andre og større hull i skroget under vannlinjen, forårsaket av bulben på Sola TS.?

Nå er vel skroget grundig sjekket av dykkere, og jeg har ikke lest om andre skader på Ingstad enn det som ankerføringen til Sola laget langs siden på fregatten. Så hvorfor ble ingenting prøvd for å begrense vanninntrenging i den del av hullet som var i under vann.

Og hvorfor ble det ikke brukt lenser fra de omkringliggende slepebåtene? Været var rolig, Ingstad fløt lenge. Man hadde relativt god tid til å handle.

All passiviteten får meg til å tro at der må finnes grunner til at man ikke grep inn men lot båten synke. Kanskje "tryggere" å la fregatten gå til bunns enn i ettertid å bli anklaget for at man gjorde "noe galt". Menneskene ble reddet, og båten dytta brutalt opp i fjæra av slepebåtene....og det var det..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F
Proton1 skrev (På 26.12.2018 den 13.36):

Med 13 vanntette skott skulle fregatten flyte selv med en 45 meter flenge i siden, hvor mesteparten av flengen var over vann.

 

Har du noen dokumentasjon på det jeg har uthevet i dine påstander?

 

Svar til *:

At HI har 13 skott finner du på nettet. Om den ville flyte med en 45 m lang flenge i siden er selvsagt usikkert, la oss kall det "educated guessing", og er basert på følgende: HI veier 5300 tonn og er 134 m lang. Den har en bredde på16,8 m og dybbdegang 7,6 m. Anta så at der er 10 mellom hvert skott, høyde kjøl til dekk 10 m, og middel bredde 15 m. Volumet mellom to skott midtskips blir da 15x10x10 = 1500 kbm. Så fire tette rom, 6000 kbm, skulle holde HI flytende. Nå er det også viktig å merke seg at mesteparten av flengen i skroget er over vannlinjen, hvor mye og hvordan dette påvirket flyteevnen er vanskelig å si, men det trekker selvsagt i positiv retning. Om der var penetreringer i skottene for propellakslinger som lakk, og som til slutt senket HI, så er det en alvorlig glipp av Marinen. Uansett er dette en særdeles flau og kostbar ulykke for en maritim nasjon, og i vanlig norsk tradisjon blir opplysning om hendelsen holdt til et skamfullt minimum.

Så når båten synker, kan man konkludere med at dine antakelser er feil, siden fasiten ligger på havbunnen.

Skolert og gjetting er to ting som ikke kan være i samme linje. enten er man skolert eller så gjetter man.

Kvalifisert synsing er også noe man skal være forsiktig med og som man aldri bør bruke som grunnlag for bastante påstander.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...