Joachim Seehusen Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Silisium kan gi elbiler lengre rekkevidde, men ingen vet helt hvordan. Her skal de knekke koden Lenke til kommentar
Kjetil Sandal Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Fantastisk :-) bort med skitne Diesel og inn med Eldrift over alt. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 100 000 elbusser i året - bare i Kina! Det er mye. I hele Norge var det registrert 16 041 busser per 31.12.18. På to måneder kunne Kina produsert nok til å erstatte alle bussene våre med helelektriske. Ikke at det er aktuelt å ta alt i en jafs, men jeg synes elektrifiseringen av busser i Norge går tregt. 8 Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 (endret) 100 000 elbusser i året - bare i Kina! Det er mye. I hele Norge var det registrert 16 041 busser per 31.12.18. På to måneder kunne Kina produsert nok til å erstatte alle bussene våre med helelektriske. Ikke at det er aktuelt å ta alt i en jafs, men jeg synes elektrifiseringen av busser i Norge går tregt. Det kan du jo si, men gitt at blant annet mange av Vestfold sine busser (og renovasjonskjøretøy) har vært CNG drevet en stund nå, er det ikke en forsvinnende liten gevinst? Fabrikken til Vesar utsetter CO2 syklusen til matavfall, men rett gjerne på meg om jeg tar feil. På sikt kan kanskje dette anlegget lage strøm av gassen isteden, men dette vil nok ha problemer med å konkurrere med vann, vind og sol-kraft. Jeg vet ikke hvor bra det totale regnskapet er for dette anlegget, men ser for meg at tankegangen bak igjennom antagelsen; at folk kommer til å ha behov for henting av matavfall, bønder behov for gjødsel og drivhus behov for CO2 som vekst akselerator kommer til å bli en stund så vi bør utnytte det mest mulig. Kilde, http://kampanje.vesar.no/den-magiske-fabrikken/ Det er klart at elektriske busser har sin funksjon uansett, argumenterer ikke i mot som sådan. Endret 21. desember 2018 av karl-wilhelm Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Tja, hvordan man bruker metan mest mulig lønnsomt i et hvert tilfelle har jeg ikke noen fasit på, men det bør i hvert fall forbrennes på et eller annet vis. Gjerne via varmekraftverk (= varme + el), men jeg ser ingen grunn til å tvinge en kunde til å bruke den energikilden foran andre hvis det er ulønnsomt for kunden. Dersom det ikke er lønnsomt på andre måter, fyr for kråka. Det bør redusere kostnadene til CO2-avgifter betraktelig siden CO2-ekvivalente utslipp reduseres kraftig. 1 Lenke til kommentar
Ask Ibsen Lindal Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Veldig bra dette her, men vi må ha i bakhodet at Elkem har kinesiske eiere Lenke til kommentar
Egil Hjelmeland Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Veldig bra dette her, men vi må ha i bakhodet at Elkem har kinesiske eiere Kan hende det er en fordel fremfor å være eid av en dagligvaremillardær. 1 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 (endret) "I 2030 snakker man om at 30 prosent av nybilsalget skal være elektrisk." Og med minst halvparten hydrogen-elektriske kjøretøy, med 1/6 av batterimengden , så vil det ikke være noen økning i forhold til i dag. Endret 21. desember 2018 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 24. desember 2018 Del Skrevet 24. desember 2018 "I 2030 snakker man om at 30 prosent av nybilsalget skal være elektrisk." Og med minst halvparten hydrogen-elektriske kjøretøy, med 1/6 av batterimengden , så vil det ikke være noen økning i forhold til i dag. No er det vel ingen fare for a halvparten har råd eller lyst til å kjøpe noko so upraktisk som ein hydrogenbil, og heller ingen stor sjans for at det kjem fleire modellar på marknaden innan 2030. Den einaste som er annonsert er ein oppdatert Toyota Mirai i 2020, men ingen detaljar er kjende, utanom at Toyota siktar mot å kunne lage berre brenselcella like billig som eit 100 kWh Tesla-batteri. Det er forresten veldig billige hydrogenbilar å få kjøpt på bruktmarknaden no. To år gamle bilar med berre kring 40.000 km bak seg til halv pris av ny. Skulle vere gode kjøp, om du har tru på hydrogen. Viss ikkje kan du tenkje litt over kvifor dei er so vanskelege å verte kvitt. 2 Lenke til kommentar
0laf Skrevet 24. desember 2018 Del Skrevet 24. desember 2018 Løsningen for høyere energitetthet i batterier ligger nok i vibranium, ikke silisium. Lenke til kommentar
Thor Simonsen Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 Hydrogen er framtiden uansett hva elbil fanatiske folket i Norge sier bare vent og se. NEL hydrogen fabrikk vil revolusjonere bilindustrien garantert. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 Hydrogen er framtiden uansett hva elbil fanatiske folket i Norge sier bare vent og se. NEL hydrogen fabrikk vil revolusjonere bilindustrien garantert.Det har eg høyrt i 30 år. Kan du då forklare kvifor salet av hydrogenbilar har gått ned i Europa frå 169 selde bilar i toppåret 2015, kvifor ingen bilprodusentar har annonsert nye hydrogenbilar (utanom oppdatert Toyota Mirai i 2020) og kvifor brukte hydrogenbilar fell fortare i pris enn dieselbilar? Hydrogenbilar har for kort rekkjevidde og er for dyre og upraktiske i drift, samanllikna med batteribilar. Yara produserer tonnevis av hydrogen kvar einaste dag på Hærøya. Ein ny liten hydrogenfabrikk frå klimaparasittane i NEL kjem ikkje til å gjere hydrogenbilar meir attraktive for nokon. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå