Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

VPN - Er det helt anonymt?


Anbefalte innlegg

Jeg har lite kunnskap når det kommer til nettverk.

 

Jeg abonnerer og bruker Windscribe. Er jeg da helt anonym? Slik jeg har forstått det så er ISPen min pålagt å logge og lagre internettrafikken min for en periode eller hva det var for noe. Men stemmer det da at de nå ikke har peiling på hva jeg driver med på nettet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er litt komplisert iblant, men om du sender all dataen din via en VPN tjener vil ISPen din kun se dette. VPN tilbyderen din vil dog sitte på hva du i realiteten har besøkt og gjort, så du bytter ut ISPen din med VPN tilbyder, og det er ikke alltid bedre så velg tilbyder med omhu.

 

Så er det diverse DNS lekkasjer, IPV6 lekkasje osv som kan hindre anonymitet i tillegg.

Lenke til kommentar

Anonymitet har egentlig ganske lite med VPN å gjøre. Selskapene har null problem å selge deg en illusjon av anonymitet så lenge du betaler. Dette er mest noen som kapitaliserer på uvitenhet, frykt og behovet for å beskytte seg. Mistenker også en god del VPN-tilbydere for å være rene innsamlingspunkter, altså det motsatte av hva de markedsfører. Ønsker man å overvåke og det popper opp uønskede sikringsmekanimer er det er god strategi og sette opp egne falske for å utvanne de ekte.

 

VPN er en teknologi som er designet for å lage en kryptert forbindelse mellom et punkt på internet og en destinasjon som normalt er et bedriftsnett hvor trafikk ikke går videre ut til internet slik det gjør på typiske business to consumer VPN som dukket som et svar på internet-overvåkning.

 

Browseren din f.eks har et fingerprint som VPN vanligvis ikke sikrer deg mot i tillegg til mange andre lekkasjer som allerede nevnt.

Endret av vidor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...