AnonymDiskusjon Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Seniorrådgiver Siri Furre skriver på Nrk Ytring om sin tur med nattbussen hvor hun observerer en ung mann sette seg bort til ei fremmed ung kvinne, selv om det er en haug av ledige seter. https://www.nrk.no/ytring/pa-vei-hjem-fra-julebord-1.14346326 Jeg mener Furre har noen viktige poeng, det kan være grunn til å være litt på vakt i slike situasjoner. Det er stor sjanse for at kvinnen er i en potensiell sårbar situasjon i dette tilfellet. Kvinner er jo jevnt over mindre enn menn i kroppsstørrelse og styrke. Og hun er dessuten alene. Etter min mening gjorde Furre rett i å være årvåken. Men man kan spørre seg om det nødvendigvis var riktig av henne å blande seg inn så direkte. Ville hun blandet seg inn dersom det var motsatt, at en kvinne satt seg bort til en fremmed mann? Magefølelsen min sier at hun ikke hadde brydd seg. Det er jo allikevel ikke helt uvanlig at kvinner kan være fysisk overlegne noen menn dem treffer på. Uønsket oppmerksomhet blir gitt stadig vekk på kryss og tvers av begge kjønn. Som oftest blir det ikke noe verre enn det, men i blant, alt for ofte -det må sies, går det over til overgrep. Selvsagt skal man være årvåken. Men man kan ikke gå ut fra at folk i utgangspunktet har dårlige hensikter. I Norge har vi et innarbeidet prinsipp om at man er uskyldig inntil det motsatt er bevist. Det er tross alt et lite mindretall av befolkningen som begår overgrep, det være seg voldelige eller seksuelle, mot andre folk. En slik holdning at man skal forsikre seg om at en hver mann som prater med ei fremmed dame på en nattbuss ikke har dårlige hensikter vil være stigmatiserende ovenfor menn. Det skal heller ikke skyves under en stol at det er mange tilfeller hvor kvinner forgriper seg på menn. Det blir bare ikke pratet like mye om. Jada, det er menn som begår desidert flest overfallvoldtekter. Men det er nok av tilfeller hvor kvinner forgriper seg på menn. Samfunnet trenger ikke å fremstille menn som verre en dem er. Folk flest vil ofte kunne få en magefølelse om en annen person ikke er interessert i kontakten. Men det er jo aldeles ikke slik at alle kan skjønne hele tiden hva den andre tenker og føler! Folk misforstår jo hverandre hele tiden! Dette innlegget hennes må jeg si er for overfladisk og arrogant. Jeg kan heller ikke huske på stående fot å ha sett noen menn bli direkte agressive ved en avvisning. Anonymous poster hash: e9384...6a8 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Slik har samfunnet blitt, ingen tør å gjøre noe lenger i frykt for å bli stemplet som voldtektsmann. Man tør verken å se på eller snakke med visse mennesker. Imens synker fødselstallene ned til 1.62 per fruktbare kvinne. Innen 2100 er etnisk norske en minoritet i dette landet. De norske genene vil sakte men sikkert dø ut. 8 Lenke til kommentar
wampster Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Så vi er kommet til et punkt der "unge jenter" (hvilken alder nå det enn er) ikke tør å si det de mener? Hvis du selv setter deg i en situasjon du synes er ubehagelig kan du ikke skylde på den andre parten.. Det blir for dumt bare. 1 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 På byen er det noe som heter "hjelpsom hvit mann" som er fremmede menn som later som de kjenner kvinnemennekse de egler seg inn på. De er hjelpsomme som bare det men mange har til hensikt å forsyne seg av fruktfatet ved ledighet. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Jeg synes denne var vrien, og har vel vært i visse slike situasjoner før. Det er omtrent som ekstremt innpåslitne selgere, som jeg senest var borti i dag. Men ikke helt det samme, for når man går i gata, har man muligheten til å bare gå videre. Det har man ikke på en buss, man kan jo flytte seg, men den psykologiske terskelen er jo høyere. Ja, jeg vet ikke hva mine endelige tanker er helt rundt det her. Min første tanker er at hun kunne flyttet seg fremover mot sjåføren i bussen, da har man litt lettere adgang til autoriteten. Men det igjen er jo urettferdig; Det er ikke hun som lager bråk, det er fyren. Samtidig tenker jeg at denne fyren som drev og sjekka ho opp, kunne spart seg det i en sånn omgivelse. Det er klasseløst å drive sånne ting i en omgivelse der motparten ikke har noe annet valg enn å bli værende. Så hos meg ligger alltid hovedansvaret hos initiativtageren. Man må gi mye rom og ikke være pågående. Men der har man jo også problemet: Folk som ikke har sosiale eller empatiske antenner, bryr seg heller ikke om sånne ting. Så da må man gå enda dypere. Man må få inn lærdom om psykologi og personlig utvikling der alle går for å lære om livet: I skolen. Og siden dette ikke læres i skolen, så blir det som det blir: Ned til "den sterkestes rett", den som slipper unna, slipper unna, og ofrene må bare lide. Jeg mener det er ekstremt uetisk. Vi burde lære litt om klasse og stil, og hvordan behandle hverandre med respekt. Så da må man bare ta sine forholdsregler. Blir man "antastet" og utilbørlig belastet, så står man i sin fulle rett til å flytte seg vekk, avslutte dialogen ved å ignorere, eller be vedkommende la være, og til påkalle hjelp fra nærmeste autoritet. Jeg vil vel tro at bussjåføren har en rett til å kaste ut folk som ikke oppfører se etter gjentatte advarsler. Så dette er en vrien situasjon som åpner for mange nyanser, og den mest etisk og empatisk bærekraftige løsningen finnes på et dypere nivå som mange ofte ikke evner å finne så lett. 2 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Harregu... Folk må oppdra ungene sine bedre. Spør man om man kan sette deg ced og åpenbart tar kontakt også skal folk måtte bryte inn for å hjelpe den ene til å avslutte kontakten... Og imens sitter foll hjemme og hyler på tastaturet at dem ikke klarer å finne noen... Jeg blir matt! Vi trenger åpenbart innvandrere for å unngå at det norske folk dør ut... Lenke til kommentar
wampster Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Så hos meg ligger alltid hovedansvaret hos initiativtageren. Man må gi mye rom og ikke være pågående. Men der har man jo også problemet: Folk som ikke har sosiale eller empatiske antenner, bryr seg heller ikke om sånne ting. Litt vanskelig selv med sosiale og empatiske evner å skjønne at noe er feil når hun gir uttrykk for at det er ok. Forventer du at folk at tankelesere? Dette minner meg om den saken i USA med komikeren Anziz Anzari eller hva han nå enn het. Dama ble med ham hjem fra middagen, tok klart initiativet og var med på sex'en de hadde. For så dagen etter å mene at han hadde utnyttet/forgrepet seg på henne fordi hun selv (visstnok) synes situasjonen var ubehagelig og mente at han burde skjønt det... NULL EGENANSVAR. Er det greit? Ikke etter min mening. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Når man angrer er det bare å anmelde. Nok av uskyldige folk som har blitt anmeldt og fått store problemer i ettertid. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2018 Slik har samfunnet blitt, ingen tør å gjøre noe lenger i frykt for å bli stemplet som voldtektsmann. Man tør verken å se på eller snakke med visse mennesker. Imens synker fødselstallene ned til 1.62 per fruktbare kvinne. Innen 2100 er etnisk norske en minoritet i dette landet. De norske genene vil sakte men sikkert dø ut. Aner ikke hvilket samfunn du snakker om, men det er langt fra det samfunnet jeg kjenner. Det finnes heller ikke norske gener. Anonymous poster hash: fa96c...5b1 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Sånn er verden, vi oppfatter ting ulikt. Som regel er det ikke så rosenrødt dog. Jeg er mer han halvtomt glass typen. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Litt vanskelig selv med sosiale og empatiske evner å skjønne at noe er feil når hun gir uttrykk for at det er ok. Forventer du at folk at tankelesere? Dette minner meg om den saken i USA med komikeren Anziz Anzari eller hva han nå enn het. Dama ble med ham hjem fra middagen, tok klart initiativet og var med på sex'en de hadde. For så dagen etter å mene at han hadde utnyttet/forgrepet seg på henne fordi hun selv (visstnok) synes situasjonen var ubehagelig og mente at han burde skjønt det... NULL EGENANSVAR. Er det greit? Ikke etter min mening. Neida. Og det er jo aldri bra når det skjer andre veien, damer som driver sånn har vel også problemer. Har lest og hørt om sånne før. Det er derfor enda en bedre grunn til å få det her inn som fag i skolen. Man bør vite hvem man involverer seg med. Men jeg velger å holde meg til det jeg skrev; At man bør tenke seg litt om i henhold til hvilket miljø man er i når man innleder en samtale med noen. Det er ikke alle som er like flinke til å verne om seg selv og sitt privatliv. Samtidig er det visse folk som er frekke som få, er veldig direkte og ikke har noen hemninger. Den selgeren jeg skrev om i forrige post, som jeg møtte på i går, det første han sa til meg var: "Hvordan telefon har du?" Svært pågående og direkte. Det bryter jo gjennom samvittigheten og man blir usikker på hva man skal si. Jeg vet fyren er en selger og skal tjene penger, men samtidig er det andre folk rundt, og hvis jeg gjør det frekkeste tilbake og bare ignorerer, vil jeg jo vise meg som hensynsløs mot andre mennesker. Så da gjelder det å finne en mellomting, jeg er svært direkte tilbake og sier "Jeg har talkmore" med et smil. Har møtt på selgere der før, og de solgte talkmore-abonnement, så jeg regnet med at det var en selger fra samme stabelen, og det var det også. "Ok, ha en fin dag videre" fikk jeg da. Men hadde det vært en annen selger, måtte jeg ha svart at jeg dessverre ikke har tid eller er fornøyd med det jeg har og gått videre. Det er ikke lett, dette med interpersonlige grenser, og hvordan å håndtere disse kvikke, raske psykologiske mellomsamtalene som dukker opp. Mange føler det bare som en plikt og en norm å være hyggelig nesten uansett hva. Men man må være obs på folks motiver. Og man må reflektere over hvilken posisjon i samtunnet folk har, og hva man oppnår med å gi etter for folks krav. Et annet eksempel er tiggere. Jeg møter minst 1 tigger hver dag jeg går gjennom byen, ofte 2-5. Metodene de bruker er forskjellige, noen sitter stille og sier ikke mye, noen sitter stille og følger deg som en hauk og smiler og sier "please" når du går forbi. Personen jeg møtte på for 2 dager siden kom rett opp til ansiktet mitt med håndskrevne julekort, som han prøvde å legge i hånda mi med det mest sympatiske ansiktet du kan forestille deg, også midt blant masse andre mennesker. Jeg har noen kjerneverdier jeg har tenkt meg frem til, og det er at 1) Jeg mener det er opp til verdens autoriteter å finne ut av sosioøkonomiske problemer, sånn at alle minst kan leve et vanlig liv, 2) Hvis jeg gir penger til tiggere, så vil det aldri slutte, og 3) Jeg vet ikke om det er tiggeren som beholder pengene, eller om det går til kriminelle aktiviteter, derfor vil jeg at autoriteter skal håndtere dette. Jeg synes så klart synd på mennesker som er i situasjonen deres, enten om det er tvang av kriminelle eller om det er ekte nød. Men jeg mener at å drive å gi penger svart ikke fører til noe bra. Samfunnet er ikke som det var for 100 år siden. Så som jeg skrev, dette er et svært nyansert tema, som involverer mange både dype og grunne psykologiske grenser og kjerneverdier. Og siden staten ikke lærer oss noe om det her i skolen, så mener jeg at staten må ta ansvaret når folk blir lurt opp i stry av kyniske mennesker med talegaven i orden. Det er ikke opp til godtroende mennesker å bli mer kyniske, det er opp til de kyniske å jobbe hardt for å bli snille. Men det virker som at staten ikke bryr seg om det her. Antageligvis fordi det er fritt marked som gjelder, som betyr rovdrift på mennesker, fritt vilt. Så man er bare nødt til å skru inn sikkerhetsrutiner i livet sitt, velge hvem man omgås, velge hvor man setter seg på bussen, hvem man setter seg ved siden av, ta litt ansvar selv på en litt mer abstrakt måte. Det kan virke kynisk, men det er mange kyniske mennesker der ute. Møter jeg et snilt menneske, så lar jeg det henge ved meg veldig lenge også, og overskygge møter med kanskje 5 kyniske. 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Litt vanskelig selv med sosiale og empatiske evner å skjønne at noe er feil når hun gir uttrykk for at det er ok. Forventer du at folk at tankelesere? Man kan ikke forvente at folk er tankelesere, men man bør kunne forvente en viss grad av empati. "Hvor lett er det for henne å si nei i denne situasjonen?" er et spørsmål man bør stille seg selv. Sett deg selv i hennes situasjon. Du sitter sliten på et vindussete på bussen og vil hjem. Så kommer det en svær boler på 120kg bort og spør om han kan sette seg ved siden av deg. Det plenty av plass på bussen, så du skjønner at denne karen er ute etter én eneste ting fra deg. Videre vet du av erfaring at en del bolere takler avvisning dårlig og du orker rett og slett ikke ta den kampen nå - så du jatter med, tar på deg fake-smilet og håper at fyren ikke skal av på samme busstopp som deg. Er det helt greit? Ville du i den situasjonen følt at du hadde et reelt valg? 1 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Man kan ikke forvente at folk er tankelesere, men man bør kunne forvente en viss grad av empati. "Hvor lett er det for henne å si nei i denne situasjonen?" er et spørsmål man bør stille seg selv. Sett deg selv i hennes situasjon. Du sitter sliten på et vindussete på bussen og vil hjem. Så kommer det en svær boler på 120kg bort og spør om han kan sette seg ved siden av deg. Det plenty av plass på bussen, så du skjønner at denne karen er ute etter én eneste ting fra deg. Videre vet du av erfaring at en del bolere takler avvisning dårlig og du orker rett og slett ikke ta den kampen nå - så du jatter med, tar på deg fake-smilet og håper at fyren ikke skal av på samme busstopp som deg. Er det helt greit? Ville du i den situasjonen følt at du hadde et reelt valg? Var bussen i slummen i kongo så hadde jeg nok vært betenkt og åpnet meg opp for frivillig voldtekt, men på en nattbuss i norge med flere tilstede så hadde jeg takket nei om en 120 kilo bolegorilla kom bort og "tvang" seg på. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 (endret) Var bussen i slummen i kongo så hadde jeg nok vært betenkt og åpnet meg opp for frivillig voldtekt, men på en nattbuss i norge med flere tilstede så hadde jeg takket nei om en 120 kilo bolegorilla kom bort og "tvang" seg på. Og det ville antakelig ha fungert helt fint de første 20 gangene, inntil du kom utfor en av dem som ikke takler avvisning veldig bra, begynte å bli aggressiv og regelrett skremmende – men ingen på bussen hjelper deg for det første fordi halvparten av alle på bussen er bolegorillaer de også og for det andre fordi alle sitter med holdningen at "du må da bare kunne være tydelig og si nei". Når du skal vurdere slike ting, prøv heller å tenk over hvordan du selv ville ønsket at en person som er omtrent dobbelt så stor som deg, og hvis lynne og humør du ikke kjenner, skulle kommet deg i møte. Du ville sannsynligvis ikke ønsket at vedkommende skulle sperre deg inne på vindussetet sånn med en eneste gang. Du ville sannsynligvis ønsket et eller annet slags forhåndssignal om hvordan vedkommende ville reagere dersom du sa nei. Kort fortalt: du ville ha ønsket tydelige tegn på at det var trygt å si nei. For vedkommende i eksempelet her ville en langt bedre måte å angripe sjekkesituasjonen på å få praten i gang og forsikre seg om at dama var interessert også når hun ikke bokstavelig talt var trengt opp i et hjørne, før han satte seg rett ved siden av henne. Gjør det lett for folk å si nei, først da kan du være sikker på at de faktisk mener det når de sier ja. Det er stikk motsatt av typiske salgssituasjoner, hvor man gjerne prøver å gjøre det så vanskelig som mulig å si nei og gjerne prøver alle mulige vinkler for å klare å få til et ja. Det er feil måte å angripe det å oppnå kontakt med andre mennesker, da det skaper unødvendig mye press på "kjøperen". Endret 21. desember 2018 av henrikwl Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Og det ville antakelig ha fungert helt fint de første 20 gangene, inntil du kom utfor en av dem som ikke takler avvisning veldig bra, begynte å bli aggressiv og regelrett skremmende – men ingen på bussen hjelper deg for det første fordi halvparten av alle på bussen er bolegorillaer de også og for det andre fordi alle sitter med holdningen at "du må da bare kunne være tydelig og si nei". Når du skal vurdere slike ting, prøv heller å tenk over hvordan du selv ville ønsket at en person som er omtrent dobbelt så stor som deg, og hvis lynne og humør du ikke kjenner, skulle kommet deg i møte. Du ville sannsynligvis ikke ønsket at vedkommende skulle sperre deg inne på vindussetet sånn med en eneste gang. Du ville sannsynligvis ønsket et eller annet slags forhåndssignal om hvordan vedkommende ville reagere dersom du sa nei. Kort fortalt: du ville ha ønsket tydelige tegn på at det var trygt å si nei. For vedkommende i eksempelet her ville en langt bedre måte å angripe sjekkesituasjonen på å få praten i gang og forsikre seg om at dama var interessert også når hun ikke bokstavelig talt var trengt opp i et hjørne, før han satte seg rett ved siden av henne. Gjør det lett for folk å si nei, først da kan du være sikker på at de faktisk mener det når de sier ja. Det er stikk motsatt av typiske salgssituasjoner, hvor man gjerne prøver å gjøre det så vanskelig som mulig å si nei og gjerne prøver alle mulige vinkler for å klare å få til et ja. Det er feil måte å angripe det å oppnå kontakt med andre mennesker, da det skaper unødvendig mye press på "kjøperen". Joda, jeg er helt enig i at man bør være høflig og ikke pågående, men på den andre siden sutrer også alle damene over at norske menn er for forsiktige og feminine og "niceguys" blir overkjørt av selvsikre "alfaer" som er freidige og frempå. Alt man gjør er feil så det er ikke lett å være mann, gitt. Jeg vil absolutt påstå at jeg er både empatisk og reflekterende så jeg klarer å se for meg situasjoner der jeg ville følt meg utrygg, men på et tidspunkt må man sette ned foten og si "ærlig talt". Hvis man ikke mestrer å være i ute i samfunnet etter mørkets frembrudd så må man starte i det små - jobb med å takle dagtid med masse folk rundt. Det var jo forøvrig ikke bare bolere der heller. Det var jo både en buss sjåfør og en frekk oppegående dame som blandet seg i samtalen. For all del, ser jeg noen som blir plaget så stepper jeg inn - det har jeg gjort mange ganger på vegne av andre menn, unger og damer - og det er nettopp poenget mitt med å presisere at vi er i norge. Man ser videoer fra mer underutviklede kulturer hvor folk blir ranet/banket/påkjørt på høylys dag midt i en folkemengde uten at noen hjelper, men jeg nekter å tro at det er å forvente her i norge. Dermed faller det på at man må klare å stå opp for seg selv å si nei når man mener nei. En åpenbar løsning er jo at vi endelig begynner å avlive avvikere her til lands istedet for å utdanne dem. Da vil det iallefall være færre av de aller farligste som utnytter de svake så man slipper å sitte på busser fullastet av voldtektsmenn. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Joda, jeg er helt enig i at man bør være høflig og ikke pågående, men på den andre siden sutrer også alle damene over at norske menn er for forsiktige og feminine og "niceguys" blir overkjørt av selvsikre "alfaer" som er freidige og frempå. Alt man gjør er feil så det er ikke lett å være mann, gitt. Det er ikke de samme damene som synes at denne typen "sjekking" er for påtrengende og skremmende, som også synes at norske menn er for pusete og pinglete. Det er, utrolig nok, like stor forskjell på kvinner som det er på menn, og når en frustrert mann bryter ut med spørsmålet "men hva er det damer vil ha da?" så er svaret på det spørsmålet: "det varierer voldsomt fra dame til dame". Jeg vil absolutt påstå at jeg er både empatisk og reflekterende så jeg klarer å se for meg situasjoner der jeg ville følt meg utrygg, men på et tidspunkt må man sette ned foten og si "ærlig talt". Hvis man ikke mestrer å være i ute i samfunnet etter mørkets frembrudd så må man starte i det små - jobb med å takle dagtid med masse folk rundt. Det var jo forøvrig ikke bare bolere der heller. Det var jo både en buss sjåfør og en frekk oppegående dame som blandet seg i samtalen. For all del, ser jeg noen som blir plaget så stepper jeg inn - det har jeg gjort mange ganger på vegne av andre menn, unger og damer - og det er nettopp poenget mitt med å presisere at vi er i norge. Man ser videoer fra mer underutviklede kulturer hvor folk blir ranet/banket/påkjørt på høylys dag midt i en folkemengde uten at noen hjelper, men jeg nekter å tro at det er å forvente her i norge. Dermed faller det på at man må klare å stå opp for seg selv å si nei når man mener nei. En åpenbar løsning er jo at vi endelig begynner å avlive avvikere her til lands istedet for å utdanne dem. Da vil det iallefall være færre av de aller farligste som utnytter de svake så man slipper å sitte på busser fullastet av voldtektsmenn. Det er også en utfordring at de aller fleste av oss som er villige til å diskutere slike ting som dette, faktisk er helt innafor. Som du sier, vi er oppmerksomme på hvordan vi kanskje utilsiktet kan påvirke andre og prøver å balansere det å vise hensyn med det å selv kunne uttrykke oss og være oss selv. Noen, slik som fyren i eksempelet, er ikke bevisst disse tingene på den samme måten. Selv om man kanskje kan argumentere for at kvinnen kanskje var litt oversensitiv, vil denne fyren nå for all fremtid være bevisst på hvordan hans oppførsel – selv om den er i beste mening og uten baktanker – kan virke skremmende og vil forhåpentligvis være bittelitt mer oppmerksom på det. Og så har du jo selvsagt slaskene, som driter i alt så lenge de får seg noe og bruker de pressmidler de kan for å klare å tyne et "ja" ut av dama … hvis de i det hele tatt gidder å jobbe så hardt. De driter i slike diskusjoner som dette, og det eneste som hjelper mot dem er for alle oss andre å bryte inn og ødelegge for dem. 2 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Det er ikke de samme damene som synes at denne typen "sjekking" er for påtrengende og skremmende, som også synes at norske menn er for pusete og pinglete. Det er, utrolig nok, like stor forskjell på kvinner som det er på menn, og når en frustrert mann bryter ut med spørsmålet "men hva er det damer vil ha da?" så er svaret på det spørsmålet: "det varierer voldsomt fra dame til dame". Nå er jeg litt vanskelig, men jeg tror isåfall vi må være enige om å være uenige. "Folk flest" er svært enkle og svært like i min erfaring og nesten alle sier en ting mens de gjør noe annet. Politisk korrekthet og fasadebygging er en sport her til lands. Jeg har aldri opplevd ei dame som foretrekker en spak mann. Min egen vil jeg påstå er et klassisk eksempel på en "fin frue" som søker "snille menn". Hun er utdannet, sjenert og forsiktig. Hennes nettverk består av akademikere og pent kledde med "flotte fasader" og hun forkynner at empati og intelligens er det viktigste med en mann. Allikevel, når hun valgte så valgte hun en freidig apekatt uten utdannelse med brede skuldre og muskler. I min erfaring så vil nesten alle damer ha en "mannemann", selv om de færreste innrømmer det høyt. Jeg var en idiot som ung og oppførte meg ofte som en drittsekk og de fleste av kvinnfolka ristet på hodet av meg, men jeg kunne velge fra øverste hylle og jeg har aldri fått et nei når jeg la an på ei, selv om det var den skoleflinke supereleven som fnøs av oss huleboere. Det er forskjell på oss, ja .. men ikke så mye.. og når den enorme majoriteten heller en vei så er det veien man må gå om man skal komme noe sted. Vi er dyr hele gjengen Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2018 Trådstarter her. Jeg må si det uannsett var mangel på Fingerspitzgefühl fra mannens side da han satt seg ned hos den dama. Selv ville jeg ikke jeg som en mann funnet på å sette seg med ned hos ei fremmed dame på en buss med mange ledige seter i en slik situasjon. Uannsett hvem det er, mann eller dame, ung eller gammel, så er det jo ofte noe unaturlig ved å sette seg ned ved en fremmed på bussen når det er mange ledige seter. Jeg skjønner godt at det kan være ubehagelig, og kanskje til og med skummelt. Men det er mange nyanser her. Det kunne jo skjedd at jeg hadde satt meg ned hos ei god bekjent på nattbussen. Da kunne det jo vist seg at hun var trøtt og ikke så engasjert i det jeg hadde å si. Da kunne jo Furre trodd vi var fremmede. Kanskje hadde jeg flyttet på meg, men kanskje hadde jeg også blitt for trøtt til å gidde det. I såfall ville jeg nok oppfattet det som litt brysomt dersom ei fremmed dame, som Furre, plutselig skulle blandet seg. Men det hadde ikke vært mer brysomt enn at jeg ville tatt det veldig fint og forstått det. Hadde derimot Furre tydelig fulgt etter meg ut av bussen ville jeg nok følt det litt inngripende, og blitt litt mer gretten. Men jeg ville ikke startet noe krangel, og ville kommet meg fort hjem. Og ja, det er jo klart at i tilfeller hvor en fremmed mann setter seg ned hos ei dame på nattbussen så er jo sannsynligheten veldig stor for at han har lyst å få seg noe. I så fall er det smakløst og lite intelligent å sette seg ned hos ei fremmed dame, som er alene og ikke kan komme seg avgårde så lett, når hensikten er å få seg noe. Da prøver man seg heller på byen eller noe. Hadde derimot damen vært sammen med noen venner, og det var en del flere folk på bussen ville situasjonen vært annerledes. Allikevel er det jo et lite mindretall som vil finne på å begå overgrep. Slike situasjoner har mange nyanser det burde vi alle og Furre tenke på. Anonymous poster hash: e9384...6a8 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Trådstarter her. Jeg må si det uannsett var mangel på Fingerspitzgefühl fra mannens side da han satt seg ned hos den dama. Selv ville jeg ikke jeg som en mann funnet på å sette seg med ned hos ei fremmed dame på en buss med mange ledige seter i en slik situasjon. Uannsett hvem det er, mann eller dame, ung eller gammel, så er det jo ofte noe unaturlig ved å sette seg ned ved en fremmed på bussen når det er mange ledige seter. Jeg skjønner godt at det kan være ubehagelig, og kanskje til og med skummelt. Men det er mange nyanser her. Det kunne jo skjedd at jeg hadde satt meg ned hos ei god bekjent på nattbussen. Da kunne det jo vist seg at hun var trøtt og ikke så engasjert i det jeg hadde å si. Da kunne jo Furre trodd vi var fremmede. Kanskje hadde jeg flyttet på meg, men kanskje hadde jeg også blitt for trøtt til å gidde det. I såfall ville jeg nok oppfattet det som litt brysomt dersom ei fremmed dame, som Furre, plutselig skulle blandet seg. Men det hadde ikke vært mer brysomt enn at jeg ville tatt det veldig fint og forstått det. Hadde derimot Furre tydelig fulgt etter meg ut av bussen ville jeg nok følt det litt inngripende, og blitt litt mer gretten. Men jeg ville ikke startet noe krangel, og ville kommet meg fort hjem. Og ja, det er jo klart at i tilfeller hvor en fremmed mann setter seg ned hos ei dame på nattbussen så er jo sannsynligheten veldig stor for at han har lyst å få seg noe. I så fall er det smakløst og lite intelligent å sette seg ned hos ei fremmed dame, som er alene og ikke kan komme seg avgårde så lett, når hensikten er å få seg noe. Da prøver man seg heller på byen eller noe. Hadde derimot damen vært sammen med noen venner, og det var en del flere folk på bussen ville situasjonen vært annerledes. Allikevel er det jo et lite mindretall som vil finne på å begå overgrep. Slike situasjoner har mange nyanser det burde vi alle og Furre tenke på. Anonymous poster hash: e9384...6a8 Han gjorde jo ikke det. Han satte seg ved et annet sete for sp å spørre henne om han kunne sette seg ved henne til hvilket hun svarte "ja". Et klart eksempel på "jeg vil ha kontakt med deg- vil du ha kontakt med meg?" Jeg tolker det slik at det var hun som trenger å lære, ikke han. Han kommuniserte jo tydelig selv om hans evne til å vurdere hennes signaler videre sikkert var manglende. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2018 Han gjorde jo ikke det. Han satte seg ved et annet sete for sp å spørre henne om han kunne sette seg ved henne til hvilket hun svarte "ja". Et klart eksempel på "jeg vil ha kontakt med deg- vil du ha kontakt med meg?" Jeg tolker det slik at det var hun som trenger å lære, ikke han. Han kommuniserte jo tydelig selv om hans evne til å vurdere hennes signaler videre sikkert var manglende. Der er jeg enig med deg. Hun kunne selvsagt sagt nei, dersom hun egentlig ikke ønsket å si ja. På generelt grunnlag er det allikevel ikke sikkert damen ville følt det som et reelt valg i en slik situasjon. I Furres situasjon får jeg inntrykk av at mannen er en som har en snill fremtoning, og ikke fremstår som noe skummel. I såfall burde det gått greit å si nei hvis hun egentlig mente det. Kvinner burde helt klart bli tydeligere i sin kommunikasjon. -Trådstarter. Anonymous poster hash: e9384...6a8 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå