Gjest Marius B. Jørgenrud Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Selskapet har tatt vekk et grensesnitt for styring av hjemmeelektronikk.Logitech-kunder raser etter at smarthjem slutter å virke Lenke til kommentar
morten7 Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 (endret) Selv om det lokale XMPP-grensesnittet er lukket fungerer HTTPS-grensesnittet for appen helt fint for Harmony Link fremdeles.Sjekket akkurat appen nå med mitmproxy.Kan fjernstyre, sjekke status, oppdatere FW. Skjønner at løsninger internt i huset bruker XMPP når det automatisk bare fungerer lokalt uten brukernavn/passord, men forstår også at Logitech lukker "API". Endret 20. desember 2018 av morten7 Lenke til kommentar
Herr Akkar Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Jeg må si at jeg er rimelig sint på Logitech. De er et firma som absolutt synes å drite i kundene sine. Jeg stoler ikke en døyt på at et produkt jeg kjøper av dem kan brukes etter noen få år. Først Squeezebox. Jeg kjøper inn flere enheter og lager et oppsett, den beste løsningen på markedet. Så legger de ned produktserien. Selger den ikke til noen andre, men legger den ned så kjøperne ikke kan satse videre på det, men må over til andre produsenter og kjøpe alt på nytt, alle penger tapt. Så en harmony fjernkontroll. Programmeres via deres nettside. Så i fjor kom beskjeden om at de legger ned nettsiden så de sparer penger på å drifte den. Neste gang jeg endrer oppsettet er fjernkontrollen ubrukelig. At de i praksis fjern-deaktiverer et produkt jeg har kjøpt er forkastelig og viser null respekt for kundene. Hvordan hadde det gått hvis Mercedes hadde fjerndeaktivert muligheten for å bytte dekk etter 5 år? Noen som hadde kjøpt det bilmerket igjen? Skygg unna Logitech. Gode produkter men de lager løsninger som kan ødelegges i etterkant, og hater kundene sine. 8 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734 Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Jeg må si at jeg er rimelig sint på Logitech. De er et firma som absolutt synes å drite i kundene sine. Jeg stoler ikke en døyt på at et produkt jeg kjøper av dem kan brukes etter noen få år. Først Squeezebox. Jeg kjøper inn flere enheter og lager et oppsett, den beste løsningen på markedet. Så legger de ned produktserien. Selger den ikke til noen andre, men legger den ned så kjøperne ikke kan satse videre på det, men må over til andre produsenter og kjøpe alt på nytt, alle penger tapt. Så en harmony fjernkontroll. Programmeres via deres nettside. Så i fjor kom beskjeden om at de legger ned nettsiden så de sparer penger på å drifte den. Neste gang jeg endrer oppsettet er fjernkontrollen ubrukelig. At de i praksis fjern-deaktiverer et produkt jeg har kjøpt er forkastelig og viser null respekt for kundene. Hvordan hadde det gått hvis Mercedes hadde fjerndeaktivert muligheten for å bytte dekk etter 5 år? Noen som hadde kjøpt det bilmerket igjen? Skygg unna Logitech. Gode produkter men de lager løsninger som kan ødelegges i etterkant, og hater kundene sine. De produktene jeg har vært borti har vært Linux baserte med hvor man kan aktivere ssh tilgang til de. All koden deres er sveiptbasert, så jeg har bare gått inn og endret det jeg vil (litt jobb å reverse enginere det) Men enig. Stusselig at de bare skrur av produktene du har kjøpt Lenke til kommentar
xyzæøå Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Som vanlig gjør oppdateringer tidigere gode programmer dårligere, har skjedd med windows, word pakken, chrome, og de fleste andre programmer. Ok, så har det kommet en del nyttige forbedringer, men generelt blir programmene overlasset med masse funksjoner man aldri bruker, tunge å laste og vanskelige å finne frem i. 1 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Er "supporterer" et ord? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 (endret) Er "supporterer" et ord? Nei, men det har aldri stoppet journalister som skal oversette engelske pressemeldinger... Geir Endret 21. desember 2018 av tom waits for alice 3 Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 (endret) Greit, klarer ikke holde kjeft lenger. Logitech sitt problem er at de var så uheldig å tilby skyfri operasjon i første runde, for dernest måtte trekke denne muligheten tilbake.Har selv vært nødt til å se litt på smarthusprodukt i det siste. Gått så langt som å plage support til noen av disse leverandørene. Det er samme omkvedet overalt - apparatet fungerer ikke uten skytjeneste. Skal ikke fungere uten, by design.Det er åpenbart denne avhengigheten mellom kunden og fabrikantens skytjeneste som er det egentlige motivasjonen deres, ikke direkte profitt på slagsprisen.Samme leksa for IoT og etterhvert oppkoblede biler. Alt ringer hjem til fabrikanten, ikke kunden. For min del er svaret ganske enkelt nei – mine surt ervervede penger skifter da bare ikke eier. Lykkeligvis for meg så er jeg i stand til å bygge disse apparatene selv, etter eget forgodtbefinnende. Endret 21. desember 2018 av 1P4XZQB7 3 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Blir mer og mer slikt. 2 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Først Squeezebox. Jeg kjøper inn flere enheter og lager et oppsett, den beste løsningen på markedet. Så legger de ned produktserien. Selger den ikke til noen andre, men legger den ned så kjøperne ikke kan satse videre på det, men må over til andre produsenter og kjøpe alt på nytt, alle penger tapt. Så en harmony fjernkontroll. Programmeres via deres nettside. Så i fjor kom beskjeden om at de legger ned nettsiden så de sparer penger på å drifte den. Neste gang jeg endrer oppsettet er fjernkontrollen ubrukelig. At de i praksis fjern-deaktiverer et produkt jeg har kjøpt er forkastelig og viser null respekt for kundene. Nå tjente de ikke penger på Squeezebox så vidt jeg vet - og jeg har aldri hørt om kommersielle aktører som fortsetter med produkter de taper penger på. Squeezebox, som faktisk ikke er et Logitech produkt, men ble utviklet av Slim Devices, kom nok for tidlig for markedet. At det ikke ble solgt skyldes nok primært at nesten all programvaren knyttet til Squeezebox er åpen kildekode. Serveren vedlikeholdes ennå, og man kan implementere SqueezeOS hvor man vil. Har brukt Harmony fjernkontroller i årevis (siden 2008) - den styrer fremdeles TV, HiFi osv. Har aldri brukt noen nettside for programmering/oppsett. Alltid programmert via applikasjon på en PC. Så vidt jeg vet støttes fjernkontroller tilbake til 2005. Ellers brukes i dag en app på mobilen for Hub-baserte produkter. Så har du faktisk sjekket at du faktisk ikke har fått med deg all informasjon. Helt enig i at Logitech ikke alltid er kundevennlig - men i realiteten kan vi ikke forvente at teknologiprodukter har særlig lang levetid. Mest skyldes det faktisk at vi kunder i forholdsvis stor grad løper etter det nye produktet med 1 % forbedring. Da blir det etterhvert særdeles ulønnsomt å støtte gamle produkter. 2 Lenke til kommentar
Herr Akkar Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 Greit, klarer ikke holde kjeft lenger. Logitech sitt problem er at de var så uheldig å tilby skyfri operasjon i første runde, for dernest måtte trekke denne muligheten tilbake. Har selv vært nødt til å se litt på smarthusprodukt i det siste. Gått så langt som å plage support til noen av disse leverandørene. Det er samme omkvedet overalt - apparatet fungerer ikke uten skytjeneste. Skal ikke fungere uten, by design. Det er åpenbart denne avhengigheten mellom kunden og fabrikantens skytjeneste som er det egentlige motivasjonen deres, ikke direkte profitt på slagsprisen. Samme leksa for IoT og etterhvert oppkoblede biler. Alt ringer hjem til fabrikanten, ikke kunden. For min del er svaret ganske enkelt nei – mine surt ervervede penger skifter da bare ikke eier. Lykkeligvis for meg så er jeg i stand til å bygge disse apparatene selv, etter eget forgodtbefinnende. Så enig. Jeg bygger også min automatisering selv, med inhouse web server og database og VPN-tilgang når jeg er hjemmefra. Egne protokoller og selvprogrammerte moduler. Ingen sky som vil legges ned når leverandøren har etablert en ny generasjon av produktene sine og det ikke gir penger i kassen å betale leie til Google/Amazon/MS/... for å drifte den gamle løsningen. Bedre å stenge det ned, spare utgifter, og gi kundene et push til å kjøpe den nye generasjonen. Kan så repeteres med noen få års mellomrom. Lenke til kommentar
Herr Akkar Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 Først Squeezebox. Jeg kjøper inn flere enheter og lager et oppsett, den beste løsningen på markedet. Så legger de ned produktserien. Selger den ikke til noen andre, men legger den ned så kjøperne ikke kan satse videre på det, men må over til andre produsenter og kjøpe alt på nytt, alle penger tapt. Så en harmony fjernkontroll. Programmeres via deres nettside. Så i fjor kom beskjeden om at de legger ned nettsiden så de sparer penger på å drifte den. Neste gang jeg endrer oppsettet er fjernkontrollen ubrukelig. At de i praksis fjern-deaktiverer et produkt jeg har kjøpt er forkastelig og viser null respekt for kundene. Nå tjente de ikke penger på Squeezebox så vidt jeg vet - og jeg har aldri hørt om kommersielle aktører som fortsetter med produkter de taper penger på. Squeezebox, som faktisk ikke er et Logitech produkt, men ble utviklet av Slim Devices, kom nok for tidlig for markedet. At det ikke ble solgt skyldes nok primært at nesten all programvaren knyttet til Squeezebox er åpen kildekode. Serveren vedlikeholdes ennå, og man kan implementere SqueezeOS hvor man vil. Har brukt Harmony fjernkontroller i årevis (siden 2008) - den styrer fremdeles TV, HiFi osv. Har aldri brukt noen nettside for programmering/oppsett. Alltid programmert via applikasjon på en PC. Så vidt jeg vet støttes fjernkontroller tilbake til 2005. Ellers brukes i dag en app på mobilen for Hub-baserte produkter. Så har du faktisk sjekket at du faktisk ikke har fått med deg all informasjon. Helt enig i at Logitech ikke alltid er kundevennlig - men i realiteten kan vi ikke forvente at teknologiprodukter har særlig lang levetid. Mest skyldes det faktisk at vi kunder i forholdsvis stor grad løper etter det nye produktet med 1 % forbedring. Da blir det etterhvert særdeles ulønnsomt å støtte gamle produkter. De kunne solgt Squeezebox videre i stedet for å bare stenge ned. At deler av softwaren er open-source er da ingen hindring. At de kunne fortsatt å selge Touch og Boom etc med fortjeneste har jeg full tro på, streaming har jo tatt helt av, og det er svært mange som liker å kunne streame sin egen musikksamling i full kvalitet også. Konkurrerende løsninger som Sonos ligger fremdeles bak på noen områder, for eksempel maksimum størrelse på samlingen. Jeg fikk en epost fra Logitech med eksplisitt varsel om at jeg ikke ville kunne reprogrammere fjernkontrollen min etter en viss dato, så jeg tror ikke jeg tar feil. De stoppet også support for Harmony Link: https://arstechnica.com/gadgets/2017/11/logitech-to-shut-down-service-and-support-for-harmony-link-devices-in-2018/ Her er epost fra Logitech, enkelt og greit forklarer de at produktet mitt vil bli statisk: "Dette er en viktig oppdatering som gjelder din fjernkontroll nr. Harmony 900 og programvaren til Harmony-fjernkontrollen. For å kunne gi deg en optimal Harmony-opplevelse overfører Logitech alle kunder til den aktuelle konfigurasjonen og konfigurasjonsprogramvaren MyHarmony. Din fjernkontroll nr. Harmony 900 støttes ikke på MyHarmony. Hva betyr dette for deg? Din fjernkontroll nr. Harmony 900 vil fortsette å styre alle enhetene dine som vanlig. Du kan imidlertid ikke lenger endre enheter eller fjernkontrollens innstillinger. I slike tilfeller må du erstatte fjernkontrollen. " Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 Skygg unna Logitech. Gode produkter men de lager løsninger som kan ødelegges i etterkant, og hater kundene sine. LOGITECH er best på tastatur og mus..... som bare varer og varer og varer...... Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 (endret) Ingen sky som vil legges ned når leverandøren har etablert en ny generasjon av produktene sine og det ikke gir penger i kassen å betale leie til Google/Amazon/MS/... for å drifte den gamle løsningen. Bedre å stenge det ned, spare utgifter, og gi kundene et push til å kjøpe den nye generasjonen. Kan så repeteres med noen få års mellomrom. Selv om slik Planned Obsolescence i seg selv er en bekymring, så er akkurat den saken ikke en gang på lista mi. Selv har jeg ingen interesse av å invitere hjem – langt mindre betale for – disse trojanske hestene i første runde. Tredjepart har bare intet i mitt hjem å gjøre. Det bekymrer meg at befolkningen hodestups aksepterer hva som helst bare saken er skinnende nok. Og (nett-)avisene konkurrerer i å tildele spalteplass til å reklamere for allskens nettoppkoblede termostater, brannvarslere, alarmsystem, høyttalere og hjemme-assistenter generelt. Det har haglet med slike 'artikler' nå før jul. Endret 26. desember 2018 av 1P4XZQB7 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå