djgudleif Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 (endret) Hei, leier for tiden en gammel enebolig. Badet i andre etasje har skeivt gulv, og ikke fall mot sluk men et hjørne mot døra slik at alt vannsøl havner der. Gulvet er av typen gammeldags gulvbelegg, som man finner på bad av eldre standard. Ved kondens og spesielt etter dusjing så har det en tendes til å samle seg vann i dette hjørnet. Jeg merket i går at vanndråper kom gjennom taket og ned i stua i første etasje. Disse var sorte / brune vanndråper. Hvilket ansvar har jeg som leietaker? Jeg har varslet og skrudd av hovedvannkrana til utleier får sett på saken i kveld. Jeg har selvsagt begrenset mitt vannsøl mens jeg har bodd her, og dusjet som en normal person, men det er jo faen meg umulig å drive på sånn i lengden, drive å tørke opp all kondens. Men egentlig lurer jeg på, er jeg fucked fordi jeg "søler" vann eller slipper jeg unna fordi det er defekt våtrom? Hvor mye søl og uansvarlighet skal til før man er skyldig i noe som kan føre til at man må åpne etasjeskillere evt? Endret 20. desember 2018 av Edgelord Lenke til kommentar
toth Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Er det slik å forstå at du dusjer direkte på gulvet(ikke kabinett), og at det ikke er noen form for kondensavhjelp(vindu eller vifte) montert på badet? Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Er det slik å forstå at du dusjer direkte på gulvet(ikke kabinett), og at det ikke er noen form for kondensavhjelp(vindu eller vifte) montert på badet? Hvis han gjør det så er det jo tydeligvis fordi det er slik badet er laget. Kan han da holdes ansvarlig? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Her må man først finne ut hvor lekkasjen kommer fra. Det kan like gjerne være vannrør i vegg/gulv som lekker, som at gulvbelegget er så svekket at det lekker. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 20. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2018 (endret) Jeg dusjer i dusjkabinett. Uansett så samler det seg vann i hjørnet av badet i løpet av en time eller to etterpå. Det gulvet kondenserer så jævlig. Tror kanskje det er gulvbelegget som lekker, men det er jeg ikke 100% sikker på. Endret 20. desember 2018 av Edgelord Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Lekker det mellom dusjkabinettet og utløpet? Dersom det er kondens som er problemet: Er det ikke utlufting over tak, eller vifte, på badet? Og lufteslisse under døren? Lenke til kommentar
toth Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Jeg dusjer i dusjkabinett. Uansett så samler det seg vann i hjørnet av badet i løpet av en time eller to etterpå. Det gulvet kondenserer så jævlig. Tror kanskje det er gulvbelegget som lekker, men det er jeg ikke 100% sikker på. Mener du altså at du ikke søler en dråpe vann ut av kabinettkaret, men likevel blir det vanndam i hjørnet? Det samler seg normalt ikke vanndammer fra kondens. Er det ingen form for lufting på badet? Ville nesten heller mistenkt vannlekkasje under belegget, som siver opp. F.eks fra dusjens avløp, om det krysser under der og det aldri er vann utenom dusjing. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 20. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2018 Mener du altså at du ikke søler en dråpe vann ut av kabinettkaret, men likevel blir det vanndam i hjørnet? Jo, men prøver jo å tørke opp det så godt jeg kan. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 20. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2018 (endret) Men uansett tilfelle, om jeg hadde sølt mye vann ved et uhell, kunne det kommet ansvar over på meg selv om gulvbelegget ikke er tett? Det er ikke så viktig om det faktisk har skjedd, jeg tror kanskje utleier kommer til å tenke at det er det som har skjedd uansett. Endret 20. desember 2018 av Edgelord Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 (endret) Ved leie av en leilighet, leier en vanligvis bare "innendørs", mens bygningsmassen/utsiden er utleiers ansvar. I dette tilfellet leier du en enebolig, så jeg er ikke sikker på hva som er riktig, men vil tro gulvbelegg på bad i utgangspunktet ligger utenfor leietakers ansvar. Har du en kontrakt? Isåfall burde den inneholde noe om ansvar for vedlikehold. Edit: https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/husleie/vedlikehold/ Endret 20. desember 2018 av Axefjord Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå