KjeRogJør Skrevet 25. desember 2018 Del Skrevet 25. desember 2018 De fleste bilprodusenter bør nå vite hvordan deres egen elbil generelt bør konstrueres. Da elektronikk er en universell teknologi handler det om å følge med på den generelle utviklingen innen elektronikk, batteriteknologi inkludert, for å fange opp interesante muliheter underveis, som så kan "tilpasses" egen strategi. Det handler også om underleverandørenes behov for å gjøre seg atraktive, Borch og disse. Kan de komme opp med atraktive løsninger vil det gjøre bilprodusentenes jobb enklere og billigere ved at man ikke trenger å ha alle løsninger i eget hus. Slikt er vanlig. Dette er jo ikke en bransje, men et konglomerat av produsenter og leverandører. Den ferdige bilen er bare det som kunden ser. Underleverandørene er alt kunden ikke ser. Som en tidlig produsent som ønsket å stikke seg ut måtte sikkert Tesla gå opp mye av denne løypa alene, og kanskje skape mange løsninger i eget hus. Det er dyrt å unngå hyllevarer som kanskje ikke finnes enda. Det kommer de til å gjøre når bredden av produsenter skaper grunnlag for dette. Batteriene var heller ikke annet enn beleilig hyllevare, som det ble voldsom etterspørsel etter. Leveringsproblemer har nok holdt prisene oppe på tross av påstander om det motsatte, i tillegg til bruk av skjeldne metaller. Utviklingskostnader skal nok også være med og holde prisene enda en stund. Man er neppe i nærheten av fornøyd met ladetid og kapasitet enda, og for at absolutt alle skal se seg tjent med en elbil skal en helt annen rekkevidde vere en selvfølge uansett temperatur. Folk er vant til at bilen gir frihet og mestringsfølelse, serlig for folk i distriktene med barn og næringsvirksomhet. De urbane er oppvokst med "vi leier transport til døra".På bygda er enten transport ikke tilgjengelig, eller koster mer enn det som skal transporteres. Dette frister lite til byløsninger. Å greie seg selv er rasjonel bruk av resurser, og har vert det gjennom historien fram til nå. At de urbane kommer og omfamner distriktene med sine løsninger til samme pris som i byen kommer ikke til å skje med nåværende farge på himmelen. Det er nemlig ikke lønnsomt! Her er man er vant til å være selvhjulpen. Og det er bra, for det er den selvhjulpne som hjelper byfolk på (u)tur. Men hvem er det som så kjekt vet, at den som ikke stoler på rekkevidden er for dårlig til å planlegge. Det er nettop planlegging vi kan vi som handler for en uke av gangen og transporterer varene hjem selv, hvitevarer i varerom eller på henger. Det finnes ikke busser heller som vil kjøre halvtomme rundt på bygda, der folk har forskjellig arbeidstid og ulike behov som alle andre. En elbil i dag til en levelig pris er en bil som ikke passer til alt det en trenger bil til på bygda. Her er bil først et redskap, ikke noe en smykker seg med. Da må man ha flere. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 31. desember 2018 Del Skrevet 31. desember 2018 De forventer altså ikke å selge så mange elbiler hver, og må derfor slå seg sammen for å gjøre det billigere for begge? De forventer å tjene mer pr. elbil solgt hvis de samarbeider. Husk at disse bilprodusentene er vant til å tjene penger ... 1 Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 Over hundre år med ICE tankegang gjør sitt. EQC ser jo ut som en ICE som er kastet inn EV deler. Designet er pent dog, det må jeg innrømme. Svært pen bil EQC. Derimot er jeg mer usikker på hvor gode EV egenskaper den blir å få. Designet har jo mye med ICE å gjøre og Daimlers tradisjon i design. Fin inni, men fronten ser ut som Mikke Mus. Lenke til kommentar
Øyvind Lunde Skrevet 30. januar 2019 Del Skrevet 30. januar 2019 Interessant. Er det vanskeligere å lage elbiler enn mange har skrålt om? Bilprodusenter har alltid samarbeidet om ymse. Motorer, girkasser og understell deles over en lav sko. Gjett hvorfor ? Lenke til kommentar
oophus Skrevet 1. februar 2019 Del Skrevet 1. februar 2019 (endret) Interessant. Er det vanskeligere å lage elbiler enn mange har skrålt om? Nei, men det er billigere å produsere om man produserer flere om gangen. Når volumet er såpass lite fremdeles nå om dagene, så er det greit å samarbeide. Selv runkematerialet ditt (Tesla) samarbeider med andre merker på enkelte deler. Slik sparer man penger, og tjener mer per bil. Endret 1. februar 2019 av oophus3do 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå