Redaksjonen. Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 BMW og Mercedes vurderer elbilsamarbeid Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Interessant. Er det vanskeligere å lage elbiler enn mange har skrålt om? 7 Lenke til kommentar
Bjowol Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Interessant. Er det vanskeligere å lage elbiler enn mange har skrålt om? De overkompliserer bilene, og stapper de fulle av teknologi. Derfor blir de kompliserte kjøretøy, ihvertfall på teknologi siden. Det er vel verdt å nevne at rekkevidden hadde ikke vært så bra som den er i dag om de ikke hadde stappet like mye teknologi inn i bilene. Det virker som at produsentene bruker elbilsatsingen til å prøve ut ny teknologi og funksjoner som de senere vil putte inn i bensinbilene. type en beta. Funksjoner som å skru på fjernvarme er jo ettertraktet, og kommer i flere og flere fossilbiler, men er gjerne standard på elbiler. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Interessant. Er det vanskeligere å lage elbiler enn mange har skrålt om? Over hundre år med ICE tankegang gjør sitt. EQC ser jo ut som en ICE som er kastet inn EV deler. Designet er pent dog, det må jeg innrømme. Svært pen bil EQC. Derimot er jeg mer usikker på hvor gode EV egenskaper den blir å få. Designet har jo mye med ICE å gjøre og Daimlers tradisjon i design. 4 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 At bilprodusenter samarbeider er ikke noe nytt. Eks. BMW og Toyota har samarbeidet om utvikling og produksjon av nye Z4 og Supra. 4 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 (endret) Det hadde vært rarere om bilprodusentene ikke hadde samarbeidet i det hele tatt. Men samarbeid har vært/ er der allerede. Selv om de kanskje utformer en del selv, så kundene skal tro de får et unikt produkt ved sitt merke-valg. Bilprodusentene samarbeider om elektromotorer, brenselceller, batterier, - og forbrenningsmotor-juks. Mye er bra. Men man burde forske mer på en ramme, i aluminium, for å få fram noe som kan brukes på de fleste biler, og bedre bremser og hjullagre. Så kan hver bilprodusent forme kakepynten selv. Endret 20. desember 2018 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
Leif D Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Interessant. Er det vanskeligere å lage elbiler enn mange har skrålt om? Nei, men ennå så lenge er det fråga om lave volymer. Kun i Norge det selges en stor andel elbiler. Gjennom samarbeid kan man øke volymerne og få ned prisen. 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg nebrewfoz Skrevet 20. desember 2018 Populært innlegg Del Skrevet 20. desember 2018 Interessant. Er det vanskeligere å lage elbiler enn mange har skrålt om? Du tror de vurderer å samarbeide fordi det er vanskelig ? 12 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 (endret) Du tror de vurderer å samarbeide fordi det er vanskelig ? Hvorfor samarbeider de? Nei, men ennå så lenge er det fråga om lave volymer. Kun i Norge det selges en stor andel elbiler. Gjennom samarbeid kan man øke volymerne og få ned prisen. Vel, både i USA og Kina selges det mer og mer, og det vokser i rekordfart. Endret 20. desember 2018 av hekomo 2 Lenke til kommentar
bharald Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Interessant. Er det vanskeligere å lage elbiler enn mange har skrålt om? Kan jo spørre alle som går høyt ut og lover Tesla-killers, og ender opp med noe som ikke er i nærheten på spesifikasjoner: forbruk, rekkevidde, plass og akselerasjon. Eller Tesla, som alltid ligger år etter skjema. Samarbeid er veien å gå, om elbilene til mb/bmw ikke bare skal bli nesten like god som Tesla, fem år senere. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 "Killers" er vel mer et clickbait ord skapt av mainstream media. At du sluker slike ting rått får du ta på din kappe, det kan lønne seg å være kritisk av og til. 5 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Det blir jo mange felles komponenter uansett, ved at OEM leverandører som Bosch, Denso og Panasonic tilbyr det meste som skal til for å lage en elbil. 3 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 "Killers" er vel mer et clickbait ord skapt av mainstream media. At du sluker slike ting rått får du ta på din kappe, det kan lønne seg å være kritisk av og til. Ja, vi har jo hørt om eks. "iPhone-killers" i over ti år nå. Det vil altså ikke si det samme som at Apple har hele smartmobilmarkedet for seg selv. Både Samsung og Huawei har en større markedsandel, og Xiaomi vil sannsynligvis passere Apple snart. Media elsker clickbait, og TU og Tek er dessverre ingen unntak. 2 Lenke til kommentar
Bjowol Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Kan jo spørre alle som går høyt ut og lover Tesla-killers, og ender opp med noe som ikke er i nærheten på spesifikasjoner: forbruk, rekkevidde, plass og akselerasjon. Eller Tesla, som alltid ligger år etter skjema. Samarbeid er veien å gå, om elbilene til mb/bmw ikke bare skal bli nesten like god som Tesla, fem år senere. bare se på fisker. trenger6 år på å utvikle noe innafor. ergo 6 år bak tesla. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 "Killers" er vel mer et clickbait ord skapt av mainstream media. At du sluker slike ting rått får du ta på din kappe, det kan lønne seg å være kritisk av og til. Mulig media bruker det som clickbait, men Tesla-shortere har vært veldig aktive med å spå "Tesla-killere". Det er til og med prominente shortere som mener at Jaguars nye elbil gjør at salget av Tesla i Norge har sunket som en stein, og at det viser at Jaguar vil skape problemer for Tesla over hele verden. Så det er ikke bare media nei. Men nå må det sies at shortere konsekvent har tatt feil om Tesla, og de har ingen troverdighet i det hele tatt. Men de pusher fortsatt "Tesla-killer"-forestillingen. 1 Lenke til kommentar
karlem Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Jest en el- mini buss m/ rampe og plass for to HC stoler.. BMW 's 3 i teknologi er allerede ntegrert i mini el-bussen Karsan Jest og har vært i bruk i Budapest siden 2016. Noe å vurdere for Oslo Kommune i indre bykjerne --- vintersportsteder som Geilo -- Lillehammer? Mer info: www. karsan.com / jest /el bus Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Hvorfor samarbeider de? For å redusere produksjonskostnadene og dermed oppnå større fortjeneste på bilene de selger. Husk at disse bilprodusentene er vant til å tjene penger. 5 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 De forventer altså ikke å selge så mange elbiler hver, og må derfor slå seg sammen for å gjøre det billigere for begge? 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Det kan være vanskelig å skjønne bakgrunnen og logikken for dette. Jeg gjør det ikke, og kanskje gjør ikke BMW og MB det heller. En felles fabrikk for battericeller derimot, det kan jeg se muligheten og grunnen til. 2 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 25. desember 2018 Del Skrevet 25. desember 2018 Jeg antar at De samarbeider som de gjør andre ting, nemlig for å tjene penger, nå på å slippe og finne opp hjulet for mange ganger. Og på å unngå å gjøre det for evigvarende. Såkalt "riktig kvalitet" Så får de bruke tid og strategisk tenkning på å gjøre deler og utforming slik at kompatiblitet unngåes i etterkant, og krav til spesialverktøy tilstrekkelig høyt. Da binder man opp verdikjeden og gjør den merkespesifikk, og gjør hobbymekking så utilgjengelig som mulig, for alle andre enn de det ikke er mulig og stoppe. Skal man tjene penger må man gjøre det vanskelig for de som ikke "hører til" i denne verdikjeden. Det er kynisk og logisk. Elektronikk er tilgjengelig og universell, i utgangspunktet en kompatibel teknologi, er det ingen annen råd så støpes komponenter inn i epoksy. Da blir salg av hel modul mere sannsynlig enn reparasjon av billige enkeltkomponenter. Sånn er det bare, det er en kamp mot outsiderne dette. Dette har blitt utformet for lenge siden. Outsiderne vil komme etter, men for sent til å takle det som er nyest, heldigvis. Man forsker ikke bare for at det er nytt, men også på å gjøre det til sitt eget. Man har en lønnsomhet som man har ansvaret for. Man trenger jo ikke og konstruere 100vis av forskjellige biler, men det må man skal det bli penger av det. Særegenheter er blitt et "nødvendig gode". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå