Gå til innhold

BMW og Mercedes vurderer elbilsamarbeid


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant. Er det vanskeligere å lage elbiler enn mange har skrålt om?

De overkompliserer bilene, og stapper de fulle av teknologi. Derfor blir de kompliserte kjøretøy, ihvertfall på teknologi siden.

 

Det er vel verdt å nevne at rekkevidden hadde ikke vært så bra som den er i dag om de ikke hadde stappet like mye teknologi inn i bilene.

 

Det virker som at produsentene bruker elbilsatsingen til å prøve ut ny teknologi og funksjoner som de senere vil putte inn i bensinbilene. type en beta. Funksjoner som å skru på fjernvarme er jo ettertraktet, og kommer i flere og flere fossilbiler, men er gjerne standard på elbiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant. Er det vanskeligere å lage elbiler enn mange har skrålt om?

 

Over hundre år med ICE tankegang gjør sitt. EQC ser jo ut som en ICE som er kastet inn EV deler. Designet er pent dog, det må jeg innrømme. Svært pen bil EQC. Derimot er jeg mer usikker på hvor gode EV egenskaper den blir å få. Designet har jo mye med ICE å gjøre og Daimlers tradisjon i design.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det hadde vært rarere om bilprodusentene ikke hadde samarbeidet i det hele tatt.

Men samarbeid har vært/ er der allerede. Selv om de kanskje utformer en del selv, så kundene skal tro de får et unikt produkt  ved sitt merke-valg.

Bilprodusentene samarbeider om elektromotorer, brenselceller, batterier, - og forbrenningsmotor-juks.

Mye er bra.

Men man burde forske mer på en ramme, i aluminium, for å få fram noe som kan brukes på de fleste biler, og bedre bremser og hjullagre.   Så kan  hver bilprodusent forme kakepynten selv.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Du tror de vurderer å samarbeide fordi det er vanskelig ? :rofl:

Hvorfor samarbeider de?

 

 

 

Nei, men ennå så lenge er det fråga om lave volymer. Kun i Norge det selges en stor andel elbiler. Gjennom samarbeid kan man øke volymerne og få ned prisen.

Vel, både i USA og Kina selges det mer og mer, og det vokser i rekordfart.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Interessant. Er det vanskeligere å lage elbiler enn mange har skrålt om?

 

Kan jo spørre alle som går høyt ut og lover Tesla-killers, og ender opp med noe som ikke er i nærheten på spesifikasjoner: forbruk, rekkevidde, plass og akselerasjon.

Eller Tesla, som alltid ligger år etter skjema.

Samarbeid er veien å gå, om elbilene til mb/bmw ikke bare skal bli nesten like god som Tesla, fem år senere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Killers" er vel mer et clickbait ord skapt av mainstream media.

At du sluker slike ting rått får du ta på din kappe, det kan lønne seg å være kritisk av og til.

Ja, vi har jo hørt om eks. "iPhone-killers" i over ti år nå. Det vil altså ikke si det samme som at Apple har hele smartmobilmarkedet for seg selv. Både Samsung og Huawei har en større markedsandel, og Xiaomi vil sannsynligvis passere Apple snart. Media elsker clickbait, og TU og Tek er dessverre ingen unntak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan jo spørre alle som går høyt ut og lover Tesla-killers, og ender opp med noe som ikke er i nærheten på spesifikasjoner: forbruk, rekkevidde, plass og akselerasjon.

Eller Tesla, som alltid ligger år etter skjema.

Samarbeid er veien å gå, om elbilene til mb/bmw ikke bare skal bli nesten like god som Tesla, fem år senere.

bare se på fisker. trenger6 år på å utvikle noe innafor. ergo 6 år bak tesla.

Lenke til kommentar

"Killers" er vel mer et clickbait ord skapt av mainstream media.

At du sluker slike ting rått får du ta på din kappe, det kan lønne seg å være kritisk av og til.

Mulig media bruker det som clickbait, men Tesla-shortere har vært veldig aktive med å spå "Tesla-killere". Det er til og med prominente shortere som mener at Jaguars nye elbil gjør at salget av Tesla i Norge har sunket som en stein, og at det viser at Jaguar vil skape problemer for Tesla over hele verden.

 

Så det er ikke bare media nei. Men nå må det sies at shortere konsekvent har tatt feil om Tesla, og de har ingen troverdighet i det hele tatt. Men de pusher fortsatt "Tesla-killer"-forestillingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jest en el- mini buss m/ rampe og plass for to HC stoler..

 

BMW 's 3 i teknologi er allerede ntegrert i mini el-bussen Karsan Jest og har vært i bruk i Budapest siden 2016. Noe å vurdere for Oslo Kommune i indre bykjerne --- vintersportsteder som Geilo -- Lillehammer?

Mer info: www. karsan.com / jest /el bus

Lenke til kommentar

Jeg antar at

De samarbeider som de gjør andre ting, nemlig for å tjene penger, nå på å slippe og finne opp hjulet for mange ganger. Og på å unngå å gjøre det for evigvarende. Såkalt "riktig kvalitet" Så får de bruke tid og strategisk tenkning på å gjøre deler og utforming slik at kompatiblitet unngåes i etterkant, og krav til spesialverktøy tilstrekkelig høyt. Da binder man opp verdikjeden og gjør den merkespesifikk, og gjør hobbymekking så utilgjengelig som mulig,

for alle andre enn de det ikke er mulig og stoppe.

Skal man tjene penger må man gjøre det vanskelig for de som ikke "hører til" i denne verdikjeden. Det er kynisk og logisk. Elektronikk er tilgjengelig og universell, i utgangspunktet en kompatibel teknologi, er det ingen annen råd så støpes komponenter inn i epoksy. Da blir salg av hel modul mere sannsynlig enn reparasjon av billige enkeltkomponenter.

Sånn er det bare, det er en kamp mot outsiderne dette. Dette har blitt utformet for lenge siden. Outsiderne vil komme etter, men for sent til å takle det som er nyest, heldigvis.

Man forsker ikke bare for at det er nytt, men også på å gjøre det til sitt eget. Man har en lønnsomhet som man har ansvaret for.

Man trenger jo ikke og konstruere 100vis av forskjellige biler, men det må man skal det bli penger av det. Særegenheter er blitt et "nødvendig gode".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...