Redaksjonen. Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Nytt råd fra Verdens helseorganisasjon.FORSKNING: WHO mener folk ikke bør bo i områder med flystøy over 45 desibel. Forskere mener det er for strengt Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Nå er det ekstremt lavfrekvent støy fra jetfly. Denne støyen kommer i med i tradisjonelle målemetoder dBa dBc. Men all forskning viser at lavfrekvent støy påvirker oss mennesker negativt. 1 Lenke til kommentar
uGn Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 TU: Dere mangler et paar linker i artikkelen. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 (endret) Men all forskning viser at lavfrekvent støy påvirker oss mennesker negativt. Hvordan? Det er vel gjengs oppfatning av at lavfrekvent støy ikke skader hørselen? I hvert fall ikke like mye som moderate og høyere frekvenser. Ellers så bør vel slike støykrav utformes mest mulig teknologinøytralt. Altså med fokus på frekvenser, lydtrykk, varighet, tid på døgnet osv. i stedet for å fokusere veldig på at kilden er en flyvende trafikkmaskin. F.eks støyer også droner, biler, busser, skip og industri også. Endret 20. desember 2018 av Simen1 3 Lenke til kommentar
55GE57GD Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Flystøy med et gjennomsnitt på 45 dB (må være dBA) sammenlignes med støyen fra viften til en PC en har på fanget, men hva slags PC støyer med 45 dB? Jeg forsøkte å måle støyen fra den jeg har på jobben, som er 5–6 år gammel, og med vanlig harddisk istedenfor SSD (stilledisk) som gjerne brukes i dag. PC-støyen lot seg ikke måle fordi den ble fullstendig overdøvet av bakgrunnsstøy fra ventilasjonsanlegg og passerende biler. Samlet støynivå var på ca. 32 dBA. Noe lignende gjelder for min egen PC av omtrent samme årgang, og andre PC-er på nabokontorene. Det er jo derfor butikkansatte hos Elkjøp og andre kan gå går frem og tilbake mellom dusinvis av PC-er uten å få for mye støy. Til sammenligning er høyeste tillatte støynivå fra tekniske installasjoner på kontorer på 35 dB (Lp,AFmax, maksverdi med støymåler innstilt på Fast) ifølge gjeldende utgave av Norsk Standard NS 8175 – Lydforhold i bygninger – Lydklasser for ulike bygningstyper. Jeg mener en slik feilaktig påstand ikke styrker tilliten til de andre påstandene i intervjuet. Pål Jensen Seniorrådgiver i Norsk forening mot støy 4 Lenke til kommentar
55GE57GD Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Har målt støyen fra min egen, 5 1/2 år gamle PC under stillere forhold med mindre bakgrunnsstøy: Ca. 25 dBA når harddisk og kjølevifte gikk for fullt. Som kjent er desibelskalaen slik at en økning på 10 dB tilsvarer ti ganger så høyt lydtrykknivå (støynivå), og 20 dB økning tilsvarer hundregangeren. De 45 dB-ene kan altså oppnås hvis en setter 100 PC-er på fanget. Pål Jensen Seniorrådgiver i Norsk forening mot støy 2 Lenke til kommentar
stigmv Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Ut fra abstract og figurer ser det ut til at de bare har spurt hvor plaget folk føler seg av støyen. Andre undersøkelser har vist at også støy som man ikke er bevisst på eller som man har vendt seg til har en negativ effekt på helsen. Dermed ser det for meg ut som om WHO har bommet i motsatt retning av hva Sintef påstår. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå