Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til Mercedes !


Patrick1234

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis den har kjørt rundt i saltsørpa her på Østlandet de siste 13 årene er det rust, rust og atter rust som er problem nr. 1, 2 og 3 på stort sett alle biler. Deretter pleier det å bli registerreimskifte ett eller annet sted mellom 120k og 180k på de fleste merker, og så er det toppakninga som muligens nærmer seg risikoalderen, men med såpass lav kilometerstand er det ikke nødvendigvis krise helt ennå.

 

Det er mange år siden jeg hadde Merce nå så ta alt med en klype (vei)salt, men jeg ville i hvert fall sjekket at forrige eier(e) har spandert noe ekstra rustbeskyttelse på den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sjekk for rust, rust og rust! Ellers god kjøremaskin. Ikke den største plassen men fungerer :)

Annbefaler deg å hive den inn på naf test elns, så har du grei oversikt over hva som må gjøres med den. For noe er det uansett!


Som han over skriver, hiv på noe rustbeskyttelse aka Fluid Film, da tectyl vil bli alt for dyrt da den garantert har rust på seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som eier av en C180 fra 2000 som har gått uten understellsbehandling i 18 saltede vestlandsvintre, gir jeg min støtte til de som mener du bør se etter rust. Merceders hadde ekstremt store rustproblemer fra slutten av 90-tallet til kanskje nærmere 2010, der rust dukker opp på de merkeligste plassene. Farlig rust på slike biler selv under 10 år er ikke uvanlig. Er den ikke understellsbehandlet, er det nesten en selvfølge at det er rustet hull opptil flere steder i understellet.

 

Ville ikke engang vurdert å kjøpe denne bilen uten å ta den på en grundig NAF-sjekk først.

 

Ellers er vel disse ganske skuddsikre. Min er riktignok en fem år eldre modell, men jeg har hatt ekstremt lite problemer med den bortsett fra all rusten. Motoren bruker verken olje eller vann, og har ingen ulyder selv etter nesten 300 000 kilometer. Og alt elektrisk, med unntak av passasjervindu foran og passasjerspeil, fungerer fremdeles.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjører en E320 CDI 2000 modell.

Fy f... den ruster, men fikk stoppet det meste når jeg behandlet den med fluid film for 2 år si. Har ikke kommet noe som helst mer rust etter det.
Måtte sveise inn et nytt 2x2cm metall bit i hver kanal da forgje eier hadde vert stygg med kanalen.


Den du ser på er fra rundt samme tid.

Samme tid hvor mercedes fant ut at de skulle spare på stålet og fikk noe gjenbruksstål i fra øst europa som var elendig kvalitet.
Begynte å ruste fra innsiden og ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar. Kjøpte denne bilen. Jeg byttet termostat ettersom bilen ikke ble noe særlig varm og det var vellykket, men jeg la merke til det store røret i fiber som satt rett over som jeg løsnet ikke var helt tett nederst. prøvd å google meg til hva dette røret heter men klarer ikke finne det. Kanskje dere vet. Er et stort rør som går inn der hvorluftfilteret er og kommer fra radiotaroen eller vifta forann motoren. Hvor evt kan jeg få kjøpt dette? eller om jeg bare skal bruke noe gaffa å surre rundt.

Endret av Patrick1234
Lenke til kommentar

Som eier av en C180 fra 2000 som har gått uten understellsbehandling i 18 saltede vestlandsvintre, gir jeg min støtte til de som mener du bør se etter rust. Merceders hadde ekstremt store rustproblemer fra slutten av 90-tallet til kanskje nærmere 2010, der rust dukker opp på de merkeligste plassene. Farlig rust på slike biler selv under 10 år er ikke uvanlig. Er den ikke understellsbehandlet, er det nesten en selvfølge at det er rustet hull opptil flere steder i understellet.

De hadde problemer på noen modeller. 203 er en av disse men det er ikke slik at problemene var store frem til 2010.

 

 

Kjører en E320 CDI 2000 modell.

Fy f... den ruster, men fikk stoppet det meste når jeg behandlet den med fluid film for 2 år si. Har ikke kommet noe som helst mer rust etter det.

Måtte sveise inn et nytt 2x2cm metall bit i hver kanal da forgje eier hadde vert stygg med kanalen.

 

 

Den du ser på er fra rundt samme tid.

 

Samme tid hvor mercedes fant ut at de skulle spare på stålet og fikk noe gjenbruksstål i fra øst europa som var elendig kvalitet.

Begynte å ruste fra innsiden og ut.

Bilen din er jo av det verste produktet Mercedes har levert (210), 203 er faktisk en del bedre mtp. rust.

 

Fluid film er en fin måte å beskytte bilen på, i mange tilfeller bedre enn tectyl og andre tilsvarende midler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg kjøpte ein Mercedes C200 stasjonsvogn 97 modell for 8.5 år sidan, som eg nå pensjonerer i løpet av dei nærmeste månedane. Eg har alltid hatt rust, men bare på det kosmetiske. Ved forrige EU kontroll for 2 år siden så måtte eg sveise. Men det har vore ein fantastisk bil, ingen problemer før nå dei siste månedane, kjøleveskesensoren i motoren har tatt kveld, speilet er løst (teipa med gaffateip til nå) og bensinlokk som ikkje lenger låses opp. Ellers har det vært ein rimelig bil som har gått som ei klokka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...