Gå til innhold

Chilimobil tvinger kunder vekk fra Fri Data. – Et ekstremt forbruk, sier Chili-sjefen


Anbefalte innlegg

Hadde folk vært fornøyd dersom tilbudet bare var 200gb for 499,- og uten begrensinger?

Hva dersom det var 100gb for 499,-?

Eller 50gb, eller 30gb, eller... 16gb, 1gb mer enn Telenor...?

 

Ellers tullete at Chili får pes for ett tilbud som i praksis er 499,- for ca. 200GB, når nermeste konkurrent er både dyrere og mindre data. Joda, de reklamerer med 1000gb/fri bruk, men sett bort fra villedende markedsføring er det allikevel det beste tilbudet på markedet.

Ikke tullete når de ikke leverer hva de lover?

Og i tillegg må man sende sms når man har brukt mer enn 5Gb? Latterlig

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde folk vært fornøyd dersom tilbudet bare var 200gb for 499,- og uten begrensinger?

Hva dersom det var 100gb for 499,-?

Eller 50gb, eller 30gb, eller... 16gb, 1gb mer enn Telenor...?

 

Ellers tullete at Chili får pes for ett tilbud som i praksis er 499,- for ca. 200GB, når nermeste konkurrent er både dyrere og mindre data. Joda, de reklamerer med 1000gb/fri bruk, men sett bort fra villedende markedsføring er det allikevel det beste tilbudet på markedet.

 

Nei, det er ikke tullete at de får pes for villedende markesføring. Selv Chili må følge lover og regler.

 

Jeg betaler gjerne 499,- for 200GB, hvis jeg er sikker på at det er det jeg får.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hadde folk vært fornøyd dersom tilbudet bare var 200gb for 499,- og uten begrensinger?

Hva dersom det var 100gb for 499,-?

Eller 50gb, eller 30gb, eller... 16gb, 1gb mer enn Telenor...?

 

Ellers tullete at Chili får pes for ett tilbud som i praksis er 499,- for ca. 200GB, når nermeste konkurrent er både dyrere og mindre data. Joda, de reklamerer med 1000gb/fri bruk, men sett bort fra villedende markedsføring er det allikevel det beste tilbudet på markedet.

Kan si meg enig, eg hadde begrenset meg til 200 om dette var tilfelle og mulig. Problemet er at chili sier at du ikke skal tenke over hvor mye data du bruker og oppfordrer deg til å bruke det så mye du ønsker,slik at dem kan sette deg på et 25Gb abonnement uten varsel når du bruker mer enn hva andre bruker. Det er jo en helt fantastisk, men ulovlig måte og svindle folk på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ikke blande gjennomsnittlig søvnlengde med hva man faktisk trenger.

Er jo avgjerande for å finne ut kor mange timar gjennomsnittet har per dag til å glo på ein skjerm og dermed bruke data.

Kan jo ikkje bruke minimumsverdiar til slikt. Er folk som klarar seg med under fire timar, men det betyr ikkje at gjennomsnittet ikkje er mellom 7 og 9 timar.

For min del er under 7 timar over fleire dagar ikkje bra. Då mister eg konsentrasjon og har lite overskot.

 

 

Uansett så har Chili eit problem når dei ikkje kan halde det dei lovar.

"Normal bruk" vil jo verte endra kraftig når folk ikkje treng å tenke på ei grense.

 

Ei grense på 200GB ville vore meir fornuftig, men det høyrer jo ikkje så bra ut som "fri data".

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke tullete at de får pes for villedende markesføring. Selv Chili må følge lover og regler.

 

Jeg betaler gjerne 499,- for 200GB, hvis jeg er sikker på at det er det jeg får.

Samme her. Hovedproblemet er jo at di tuller så felt. 1000gb hadde jo folk problemer med runt 200gb. og samme er det jo nå. om di kunne gitt et klart svar hadde di jo fortsatt vert di beste på markede

Lenke til kommentar

 

Beffa1 og Merko. - interesante synspunkter og kanskje noe jeg ikke helt tenkte over - at det nødvendigvis ikke bare skal brukes av en person, og som du sier - unge som bruker flere av tingene på samme tid.

Ang 15 gb om dagen; ville dette "trigga" en reaksjon fra dem? Hørt andre har spekulert i at med 30 så reagerer dem, men at det som brukes under ser ut til å passere.

 

Og så har dere bare konkludert det selvsagte, jeg begynner tydeligvis å bli så gammel at jeg ikke lengre følger med i tiden (i hva angår dataforbruk) :(

 

 

Vel for den kunden i artikkelen så ble det altså 220 GB dataforbruk på 19 dager før Chili tvangsflyttet ham fra fri data til 25GB per mnd. 

 

11,5 GB i snitt per døgn. Da reagerte Chili og kastet kunden ut. Hallo. vi er straks i 2019 og folk konsumerer data i mange kanaler nå om dagen. 11 GB døgn ville vært ekstremt for ti år siden. Og kanskje også for 5-6 år siden. Men idag må en nok si at 11 GB døgn er helt normal bruk. 

 

Uredelig oppførsel av Chili og jeg håper både forbrukerrådet og Nkom kommer på banen og krever endringer. Nå har det allerede vært så mye tull fra Chili sin side rundt gjennomføringen av dette at for min egen del så må jeg bare si at jeg nok ikke kommer til å bytte til Chili. Chili ønsker jo kunder som ikke trenger data og som de kan ta seg greit betalt for, alle som faktisk har et dataforbruk som er i tråd med tiden vi lever i blir jo sparket ut eller får andre merkelige begrensninger. Reboot av mobil før ny datakvote er tilgjengelig eller worst case å bli tvangsflyttet til 25 GB abonnement. 

"Men idag må en nok si at 11 GB døgn er helt normal bruk. "

 

Det er kun 'normalt' forbruk dersom du erstatter et vanlig bredbånd med mobildata, og det har de jo sagt at dette ikke er.

totalforbruket på en person gjennom døgnet er sikkert i overkant av både 12 og 20 Gb, men da er også det som normalt er bredbåndstrafikk medregnet.

Lenke til kommentar

Hva er greia med folk?

 

Har dere ikke jobb, eller annet å finne på enn å presse disse grensene til Chili hele tiden? Jeg er forsåvidt enig i at det er teit å sette en 1000GB grense når dette egentlig er uoppnåelig, men ikke kom her å si at du bruker 222 gb på 18 dager kun på streaming av Netflix og Viaplay  :rofl: Men ikke det, ser man kun på 4K oppløsning går dataen fort, 12,3 GB vil si ca 1-2 filmer i 4K oppløsning hver ENESTE dag... men er dette normal bruk?  :nei:

 

Jeg skjønner godt at mange av dere ser deres snitt til å si opp bredbånd og andre merkostnader for å kun streame, laste ned, dele osv fra din mobil, for mobilnettet vårt er faktisk raskt nok til dette. Men det å så klage når du blir utestengt for å bryte retningslinjene er for meg helt bak mål, og det er virkelig på tide å ta seg selv et tak i nakken å finne på noe bedre å gjøre. 

 

Jeg skjønner også at Tek.no har lite å skrive om, når et eller annet om Chili Mobil har vært headline så mange ganger nå at jeg har mistet tellinga på dette. Men det drar kanskje mange klikk, så fair enough.

 

Spent på hva neste "klagestorm" fra "ærlige kunder" er altså.

Takk for meg  :tease:

 

Du virker litt fjernt fra realitetene. Tek.no skriver om et selskap som lurter sine kunder med 1000GB i måneden. Når de kastes ut etter ca halve tiden med 220GB så er det det som vi andre kaller svindel.

 

Tek.no bør fortsette med disse artiklene frem til Chili leverer et ærlig produkt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

200Gb på en hel mnd er faktisk bare 6,66Gb pr dag..

Dvs 3-4 timer streaming i Full HD fra flere tjenester.

Ca 1time med 4K.. Så hvordan er det mye?

7,5timer på jobb? 8 timer minus en 30min matpause er normalt. Dvs de fleste er på jobb 8timer eller mer.

Jeg sover 5-6timer i døgnet. 6timer er generelt nok for en voksen person. 8timer for barn og unge. Så har endel timer å bruke ussle 6-7Gb data på om man vil..

 

Men håper Chili blir tygd og spyttet utigjenn for dette lureriet sitt der de reklamerer og lover en ting men ikke leverer. Glad jeg aldri gikk på dette tullet deres og heller beholdt min operatør.

 

 

Når jeg snakker med folk om Chili fri data så virker det som om mange av de som satt på gjerdet og avventet for å se hvordan dette ble i praksis før de byttet har blitt ennå mer lojale til sin eksisterende leverandør av mobildata og mobilabonnement. Biter meg merke i at flere faktisk har ringt opp leverandøren og forhandlet frem bedre tilbud. Virker som at alle som ringer inn får mellom 15-25% prisreduksjon for å ikke bytte. Når de samtidig da kan forholde seg til en leverandør de er kjent med, som de vet leverer både på hastighet, nettverkskapasitet og kvalitet så ser det for meg ut som mange nå faktisk velger mindre data hos sin eksisterende leverandør siden de nå har fått reduserte priser. 

 

Jeg har hatt mange og sterke meninger om hvordan ledelsen i Chili har håndtert denne saken, hvordan de har utarbeidet tilbudet og hvordan Chili har markedsført det. Og med god grunn føler jeg. For så langt så har Chili virkelig ikke levert. Og nå regner jeg med det blir en jevn strøm av klager til både Nkom og forbrukerrådet fremover slik at Chili pånytt blir nødt til gjøre justeringer slik at de faktisk selger et produkt som er i tråd med hva de leverer. 

 

Gevinsten må jo likevel sies å være betydlig. For konkurransen virker jo. Når feks Telia kan gi 25% prisreduksjon for å unngå å miste en kunde så går ting rette veien. Kanskje ser vi også at andre leverandører øker datakvotene utover vinteren. 

 

Enn så lenge så beholder jeg dagens leverandør og nyter prisavslaget. Jeg kan begrense databruken slik at jeg totalt sett får en datakvote som er til å leve med til en pris som er akseptabel. Storforbrukerne får kanskje dekt behovet også fra andre enn Chili utover vinteren 

Lenke til kommentar

Problemet med denne nedgraderingen er at den gjøres etter et ganske lavt forbruk i forhold til hva reklamen tilsier (fri bruk og del med egne enheter). Her i huset har vi 4 Chilliabb. og et bredbånd i tillegg, vi er storforbrukere av streaming tjenester og spes dattera som kan streame flere kilder samtidig via flere nettbrett og bærbar pc. 

De sendte ut en flott mail om at de måtte skru opp prisen til 499, men da fjernet de den øvre grensen og man kunne dele med egne enheter. Da er det noe pussig at man blir degradert etter 220GB og kun har delt med egne enheter, dette er helt klart villedende reklame og bør derfor ikke tillates. Hadde de sagt at grensen var 220GB, vel da hadde det vært helt greit for prisen er mer enn konkurransedyktig, dessverre har de rotet seg inn i noe de trolig ikke skjønner konsekvensene av. 

Med tilgang øker mengden man konsumerer, og hadde jeg kunne byttet bredbåndet med helt fri kvote ville jeg nok lett passert 4TB pr mnd (uten torrent)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

220 GB med mobildata på 18 dager er ekstremt. Han har jo allerede brutt avtalevilkårene når han bruker dette som erstatning for vanlig bredbåndlinje han ikke kan få.

220GB over 18 dager (ca. 12GB per dag) er relativt lite i 2019. Det tilsvarer ca. 5 timer med Full-HD (1080p) Netflix per dag (ref. https://help.netflix.com/nb/node/306). Det er klart man bruker et abonnement på 1TB/mnd til mye av det samme som man ville brukt en fastlinje til. Nettet er foreløpig innholdsnøytralt (så lenge det varer med trusler fra selskap som Chili...). Her er det ikke bare brudd på markedsføringsloven når Chili ikke opplyser at det er et gjenomsnittstak basert på alle kunders bruk. Her er det brudd på EUs nettnøytralitetslovverk som også Norge faller under ved at Chili overvåker trafikk og nekter bruk av nettverksdeling (andre enheter enn SIM-holder).

Endret av GitKenneth
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ble også nedgradert til 25GB for noen dager siden etter å ha brukt 250GB på 14 dager. Sendte en epost til avdelingslederen (pr instruks fra telefonsupport) og fikk et generisk svar hvor han pekte til vilkårene. Nå er jeg på en sinnsyk treig 4G linje da jeg har brukt mine 25GB for lengst, fikk ikke disse i tilegg da jeg ble nedghradert. Jævlig dårlig for å si det pent.

Lenke til kommentar

Må være lav bitrate på den Full HD-en. 1080p ser heller dårlig ut hvis bitraten ikke er minst 5-6 Mbps og Helst 10+.

 

Chili Mobil AS har ikke noe med hva folk bruker data på. De må rett og slett bare slutte å lokke med mer data enn de har tenkt å gi. De bør sette ei grense og så justere ned hastigheten etter det.

 

Bedrageri er en formuesforbrytelse som går ut på å skaffe seg selv eller andre en uberettiget vinning ved å lure eller forlede noen til å foreta en handling slik at de påføres et tap, eller det oppstår fare for at et tap vil oppstå. ... I dagligtale omtales bedrageri gjerne som svindel.

Grovt bedrageri straffes med fengsel inntil 6 år. Ved avgjørelsen av om bedrageriet er grovt skal det særlig legges vekt på om

 

a) det har hatt til følge en betydelig økonomisk skade

c) det er begått ved flere anledninger eller over lengre tid

d) det er begått av flere i fellesskap eller har et systematisk eller organisert preg

g) lovbryteren har forledet allmennheten eller en større krets av personer

 

Kundene risikerer å miste tilgangen på data fordi de er lurt til å tegne et abonnement under falske løfter om fri data og ubegrenset påfyll. Data er i dag minst like viktig som elektrisk kraft. Mange av tjenestene folk er avhengige av i hverdagen er slutter å virke når det ikke er tilgang på data.

Endret av BadCat
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har hatt "Fri data" i et par måneder nå og har brukt cirka 80-100GB måneden uten problemer. Er selv en av de som ble kastet ut nå for å "vesentlig overstige tilsvarende kunders gjennomsnittsforbruk" etter å ha hatt en travel desember så langt, der jeg har vært lite hjemme og brukt cirka 12-13GB dagen. Jeg har etter min mening ikke misbrukt data på noen som helst måte, jeg har ikke delt data og jeg har bare brukt "fri data" som fri data uten å sitte å holde telling på hver GB som går. Å bli kastet ut midt i måneden uten noe varsel og ikke i nærheten av å nå grensene de har definert er jo bare tull. Synes at de burde ta i betraktning at kunder i perioder bruker mer en "tilsvarende kunders gjennomsnittsforbruk" siden mobildata forbruk er jo ikke statisk slik det hadde vært om man faktisk brukte det som en erstattelse for hjemmelinjen slik de prøver å hindre.

 

Så ja det ser ut til at de har en usynlig grense på rundt 200GB før du ryker ut uten varsel. Hadde ikke hatt noe problem å forholde meg til det om de hadde faktisk opplyst om det.

 

Har ikke noen radikale meninger om at de svindler oss fordi 200GB for 499,- hadde fortsatt vært langt bedre enn hva andre operatører tilbyr men det er åpenbart at de skaper mye unødvendig styr med å ikke definere hva som er greit å bruke med abonnementet deres. 

Endret av LarsErik22
  • Liker 5
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...