Gå til innhold

Chilimobil tvinger kunder vekk fra Fri Data. – Et ekstremt forbruk, sier Chili-sjefen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde vært interessant om noen brukte 25GB-abonnementet som om det var "Fri Data" og nektet å betale mer enn 499kr, med argumentet om at nedgraderingen er ugyldig gitt kriteriene til "Fri Data".

Det kan man vell gjøre. di kan vell i teorien ikke sende purring om du melder fra om klage? . men strupingen høres jo forferdelig ut

Lenke til kommentar

Det kan man vell gjøre. di kan vell i teorien ikke sende purring om du melder fra om klage? . men strupingen høres jo forferdelig ut

De kan fint sende purring selvom du klager. Det er inkasso som ikke er lov på et påklaget/bestridet gebyr/regning.

Lenke til kommentar

Nå koster deksningsutbyggingen av Norge betraktelig mer enn det gjør i Danmark.  I areal er Danmark en god del mindre enn feks. Finnmark fylke. I tillegg er det i Norge LANGT mere fjell, noe som gjør det mye dyrere å bygge ut nettet.  Det er derfor mer naturlig at det er dyrere å bruke dette enn i Danmark.

 

 

Dritlei av å høre det argumentet. Se på inntjeningen til Telenor ASA. Det lille telekom markedet i Norge er der de tjener det aller meste av profitten og slik har det vært i årevis. Har ikke sjekket tallene for Telia men det er ikke urimelig å tro at også de har feit inntjening på mobilnettet sitt. 

 

Det finnes både penger og kundemasse nok til gjøre oppgradering på nettverket men slik det er her til lands har det jo ikke vært nødvendig fordi kundene har godtatt lave datakvoter til ublu pris. 

 

Så selv med både fjell, fjorder og spredt befolkning så er det profitt nok til å forsvare å forbedre kapasiteten og dekningsgrad. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Telenettet Telenor tjener penger på, ble bygd når Telenor var heleid av staten og utbyggingen ble betalt over skatteseddelen. Er ikke rart at de tjener penger på noe, når de ikke har betalt for det.

Det der stemte for 20 år siden, men ikke nå lenger.  Mobilnettet er rustet opp for summer som langt overstiger verdien på det gamle nettet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Regnet litt på det. med 38 000 nye kunder siden lansering og om man antar di fleste av di er fri data kunder har di en intekt på rundt 19M, med grosist prisene i markede er det faktisk bere 71-117GB på hvordan prismodel di har. Så om alle kunder bruker over 117GB taper di vertfall penger. Kan jo hende di har en bedre avtale med telia, men sånn som di holder på er det heller tvilsomt

Lenke til kommentar

Forhåpentligvis er det bare et spørsmål om tid før sceneteppet går ned for disse klovnene.

 

Tydeligvis består ledelsen av gamle gubber som har et urealistisk syn på hva digitale tjenester 2018/19 krever av data.

Fremfor sånne som deg som opererer med det høyst realistiske synet at 3TB mobildata i måneden er normalt forbruk, selv om du ikke i noen av dine titalls innlegg i denne tråden har klart å forklare hva dette forbruket faktisk består av. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor er behovet og kjøre så høy kvalitet på en liten mobilskjerm?

 

Fordi videostrømmer uten partnerskap ikke har quality options til enhver tid. Da får man kvaliteten til den opprinnelige strømmen da tjenestetilbyderen ikke rendrer om stømmen til lavere kvalitet. Det er heller ikke nødvendigvis ikke snakk om "høy" kvalitet men 60 FPS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har Chili fri data abonnement og har brukt over 500 til 530gb mnd med det nå i vel over 5 måneder. Har ikke fått en eneste advarsel, nedgradert eller kastet ut. Har bare betalt fakturaene mine og ingenting mer hørt.

Jeg lurer fælt på hvordan noen klarer å bli kastet ut/nedgradert. Er det noen kunder som blir overvåket og sjekket hva dem bruker dataen til?

Og hvordan kan dem avsløre eller se at vi deler data til ikke personlig bruk?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har Chili fri data abonnement og har brukt over 500 til 530gb mnd med det nå i vel over 5 måneder. Har ikke fått en eneste advarsel, nedgradert eller kastet ut. Har bare betalt fakturaene mine og ingenting mer hørt.

Jeg lurer fælt på hvordan noen klarer å bli kastet ut/nedgradert. Er det noen kunder som blir overvåket og sjekket hva dem bruker dataen til?

Og hvordan kan dem avsløre eller se at vi deler data til ikke personlig bruk?

Tipper de gjør som en stod så stolt fram her gjør og laster ned store (tomme) filer konstant for og "teste" 

 

Med ditt 500G mnd rundt 16G dagen, dette er ikke så mye når du kan tenkte deg du kan svi av 500G på noen timer om du går inn for det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har Chili fri data abonnement og har brukt over 500 til 530gb mnd med det nå i vel over 5 måneder. Har ikke fått en eneste advarsel, nedgradert eller kastet ut. Har bare betalt fakturaene mine og ingenting mer hørt.

Jeg lurer fælt på hvordan noen klarer å bli kastet ut/nedgradert. Er det noen kunder som blir overvåket og sjekket hva dem bruker dataen til?

Og hvordan kan dem avsløre eller se at vi deler data til ikke personlig bruk?

Chilimobil kan teoretisk sett se hva kunder bruker data til men da bryter de loven.

Det er grunnen til at de peker mot en hjemmel om generell overforbruk når de nedgraderer kunder og ikke vil gi noen svar på hvordan kundene misbrukte data.

 

Brukte du 500GB data i desember uten å bli nedgradert? Etter det jeg har lest har ikke noen hatt problemer med å bruke et par hundre GB før de endret vilkårene i desember.

 

Hadde selv fri data i noen måneder før jeg ble nedgradert i desember etter å ha brukt cirka 200GB over 18 dager. 

Endret av LarsErik22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

toppbanner_25gb.jpeg

Hvordan kan 25 GB måneden være fri bruk? Har chilimobil nedjustert seg?

 

 

Chili

FRI DATA

TaleFri

SMSFri

MMSFri

19 GB i EU/EØS inkludert

(fra 1.1.2019)

Inkludert deling til egne enheter

Inkludert TV 2 Sumo i 60 dager

499,-/mnd

Faktisk er fri data dårligere tilbud i eu.

Hva ting koster i USA\australia eller uten for eu eller båt\fly er ikke så tydlig fremvist.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...