BadCat Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 (endret) Alltid noen drittsekker som skal ødelegge goder med overforbrukOverforbruk eksisterer ikke. Data koster et ensifret antall øre per GB for nettoperatøren. Om nettet brukes eller går idle er bortimot likegyldig. Utbygging og vedlikehold av infrastruktur koster. Bruk av eksisterende infrastruktur koster minimalt. Chill Mobil AS betaler antakelig alt for mye for trafikk. Det skal likevel ikke gå ut over kundene at de i markedsføringen lover mer data enn de kan få til å gå i pluss med. Hvis det et så få som 0.2 % som er reagert ovenfor, burde ikke dette være et problem i det hele tatt om disse så hadde brukt flere TB hver. Hvis de taper på <1 % av kundene skal det likevel gå i pluss. De burde ikke ha reagert på noen og grensen per dag burde ha vært langt dyrere. Hvis Chili fikk røde tall i boka av å tilby 1 TB for 399 kr, skulle det aldri ha vært markedsført. Det de gjør er å lokke med ubegrenset data og så bruke en formel til å fjerne kunder som lager røde tall i boka. Endret 20. desember 2018 av BadCat 2 Lenke til kommentar
FranZe Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Alltid noen drittsekker som skal ødelegge goder med overforbruk Alltid noen drittsekker som skal kalle andre drittsekker når de ikke selv engang vet hvor mye dritt det faktisk er plass til oppi den omtalte sekken. 3 Lenke til kommentar
MartinGM Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 (endret) 222 GB over 18 dager er unormalt for folk som faktisk bruker dette abonnementet med intensjon om at det skal være mobilbruk, og ikke erstatning for annen typer nettverk som bredbånd. Jeg driver selv med 3d modellering, sender store 3d filer, filer, bilder og whatnot frem og tilbake gjennom måneden flere timer om dagen - men er ikke i nærheten av å kunne nå slike grenser (har ikke chili abonnement engang); så da blir spørsmålet, hva slags forbruk skaper 222 GB på 18 dager? Er dette normalt? I så fall vil jeg se et regnestykke som viser at dette ikke er data som enten er a) Benyttet til å streame 4k videoer timer ut og inn (som da ikke er vanlig mobilbruk men går over til vanlig bredbåndsbruk), b) Torrent eller nedlastninger av filer, i så fall hvilke typer filer og mengder må til for å nå over 200GB på 18 dager og som igjen ikke faller inn under kategorien bruk som gjøres fra normalt bredbånd og ikke mobil. Når det er sagt, Chili må faktisk begynne å skrive et sted at 200GB faktisk er en slags grense, slik at dette kommer klarere frem. Det er ikke akseptabelt å operere med ca, her må det faktisk være noe konkret. Hehe, du har åpenbart ikke barn. Her hadde jeg et slikt abonnement til dattera (rumpa ADSL nett er for oss andre), hu bedriver multitasking på høyt nivå, med både youtube, Netflix samt litt sportssendinger i bakgrunnen. Nå har det bikket over de berømmelige 220GB og abonnementet er endret til et hun ikke vil ha. Tilbyr man fri data (ja de har endret fra tidligere 1TB tii helt fritt i reklamen) så burde vel 220GB på 19 døgn være mindre enn hva de ser for seg folk skal bruke. Skylder på bruk av ikke personlige enheter, en total skivebom naturlig nok, men noe tull må de vel hoste opp for å bli kvitt kunder de ikke tjener på. Abonnementet bør vel omdøpes til max 220GB, noe som er langt fra fri data Der omtaler du selv selve kjernen i denne problemstillingen. Dette er et abonnement ment til personlig bruk (en person) innenfor gjennomsnittet. Å konsumere en bøtte strømmetjenester samtidig er ikke innenfor ÉN person sitt gjennomsnittlige bruk på ett abonnement - med mindre det deles med/brukes av flere personer - og ikke brukes personlig. Da kan man få Chili MobilBredbånd som koster 599,- for 100GB og kan brukes av 10 brukere samtidig. Men tydeligvis har man en normalfordelt bruken til kundene og hvis man befinner seg for langt unna midten er det utenfor snittet.. Så antakelig burde navnet på abonnementet være "Opplevd Fri Bruk for snittkunden". Endret 20. desember 2018 av MartinGM 2 Lenke til kommentar
EmLeX Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Der omtaler du selv selve kjernen i problemet. Dette er en abonnement ment til personlig bruk (en person) innenfor gjennomsnittet. Å konsumere en bøtte strømmetjenester samtidig er ikke innenfor EN person sitt gjennomsnittlige bruk på ett abonnement - med mindre det deles med flere personer - og ikke personlig. Da kan man få Chili MobilBredbånd som koster 599,- for 100GB og kan brukes av 10 samtidige enheter. Klart det er nå når det inkluderer hotspot hva er galt med og koble det opp mot sin pc og streame en 4k film til tv som en gjest vill se mens man sitter selv på youtube. fortsatt dine persjonlige enheter. det skal vell fult vere låv 1 Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Om man leser det Chili skriver under sitt abb er det ikkje så merklig at folk blir forbanna når det ikkje viser seg å være sant. Med Chili Fri Data får du ubegrenset datamengde i Norge og 19 GB i EU/EØS (fra 1. januar 2019). Du kan dele data til dine egne enheter. Når du har benyttet 5 GB på én dag, fyller du enkelt på med 3 GB via SMS. Kunden kan fylle på ubegrenset antall ganger uten at det koster noe ekstra. Det står utbegrenset datamengde, og du kan fylle på så mange ganger du vil. Dvs om du fyller på 5 eller 50 eller 500 ganger speler ingen rolle. Leser man så vilkåra står det framleis at man kan surfe ubegrensa. Bruken av abonnementet anses ikke lenger å være personlig hvis Kundens forbruk er unormalt, herunder hvis Kundens forbruk av data vurderes å vesentlig overstige tilsvarende kunders gjennomsnittsforbruk. Ser ut som eineste løysinga er at alle bruker masse data, slik at masse data ikkje blir unormalt. Definisjonen på unormalt er jo ikkje godt å vite for kvar enkelt bruker. 4 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 spiller ingen rolle. fri data er fri data. Ble selv kasta ut før jeg hadde brukt 250GB på en mnd...Ikke i nærheten av lovte 1000GB Chili bør raskest mulig sende nye simkort til de som ble stengt av, med en unnskyldning, og et abbo uten sms aktivering før massesøksmåla kommer. ....og de kommer nok. Men en trøst er at dette er slutten for chili All you can eat buffè betyr at man kan spise alt man orker, ikke og spise gratis resten av livet. Chili må betale for kapasiteten de bruker da de ikke har egne satelitter. Når man bruker mer kapasitet enn du tar betalt så går det ikke. Det er ikke ment som bredbånd, men som mobil. Det er du bruker det som bredbånd får du ta på egen kappe. Noen idioter må dessverre ødelegge for normale brukere som dette hadde vært perfekt for. 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Bare tull at fri data er forbeholdt folk som bruker lite data. Da kunne de like gjerne ha valgt et mindre abonnement. Ubegrenset data er for folk som bruker hvor mye som helst med data. 2 Lenke til kommentar
BizzyX78 Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Det dem burde ha gjort om økonomisk levelig. Gjort noe lignende som OneCall's "Try Before You Buy"-Løsning. Der dem gir kundene muligheten til å gå litt nuts. Da at dem åpner for ekte, no nonsense, Fri og Ubegrenset bruk av Data i 3 måned, f.eks "fra 1.Januar-2019 til 31.Mars-2019". For så å se hvor høyt peaks går og hvor lavt dips går. Så lansere produktalternativer som tilfredstiller disse kravene fra lavest til så høyt som det er økonomisk lønnsomt for dem. Da vil nok de aller fleste bli fornøyd vil jeg tro. Selv ved litt mer realistiske priser så vil Chili alikevel gi mer for pengene en nesten samtlige av sine konkurenter her på berget. På den måten blir det mindre restriksjoner og mindre hyling. Slik det er i dag så går forbruket samlet sett utover Chili selv og andre kunder hos dem. Ideelt sett så bør det ene og alene gå utover den kunden som har brukt opp kvoten sin før månedskiftet. Og ikke ha negative konsekvenser for andre kunder hos Chili eller for Chili selv. Men det er da et spørsmål om kapasitet både teknisk og økonomisk sett. Noe Chili tydeligvis sliter med, eller rettere sagt det er slik jeg oppfatter situasjonen slik den fremstår i media. Jeg irriterer meg over at OneCall får kalle 60 GB data i mnd før struping av hastighet for fri bruk av mobildata. I anledning at Netcom fylte 20 år i 2014 (før de skiftet navn til Telia) så lanserte de ett år med fri bruk av data uten begrensning av mengde eller fart for 299 kr mnd. Dette justerte de raskt ned til maks 6 GB data: Netcom startet feiringen av sitt 20 årsjubileum med å lansere et meget godt tilbud til nye kunder. FRI BRUK av tale, sms, mms og data i 12 måneder for bare 299 kr pr måned (full hastighet, ubegrenset med data og ingen binding). Etter fire dager ble tilbudet justert fra fri bruk av data til 6 GB Data. Dette var basert på responsen i markedet, og for å unngå å etablere data som «gratis». Samtidig ble tilbudet møtt med tilsvarende tilbud fra de andre operatørene. Attraktiviteten til tilbudet ble dermed redusert og det gjorde det mye mer utfordrende å nå salgsmålene. https://kampanje.com/byraguiden/byraer/carat-norge-as/cases1/netcoms-20-ars-jubileum/ Så jeg tenker at det ikke blir et slik stunt igjen med det første. Banzai som leverte mobilabonnement med 100 GB data inkludert var en utfordrer som også døde ut pga Telia ikke lot de få leie kapasitet hos dem lengre. ChiliMobil må rydde opp i vilkårene, markedsføring og praksisen for hvordan abonnementet håndheves når det gjelder bruk av datamengden om dette skal overleve som produkt. Har fått med meg at flere har klaget prasksien deres inn for forbrukermyndighetene så blir interessant å se hvordan de vil håndtere klagene fremover. Jeg sendte inn en klage på at OneCall får kalle 60 GB for fri data for et par år siden og fikk da til svar at det var langt over det de anså som normalforbruk og dermed greit å bruke denne betegnelsen, så tenkte å sende en ny klage om de slår ned på ChiliMobil sin praksis og tittel på abonnementet for å se om dette blir praktisert konsekvent hos forbrukermyndighetene. - Jeg nevnte OneCall kun som et eksempel. Jeg sa også "lignende", men mente ikke nødvendigvis ikke helt likt det OneCall gjor/gjør. Det er også stor forskjell på 12 måneder og 3 måneder, så den økonomiske påkjenningen et slikt prøveprosjekt vil medføre er langt mindre i så måte. Men noe som Chili potensielt sett kan komme til å tjene på i det lange løp. Med mer realistiske kvote-baserte abonnementsløsninger, og priser i så måte. Setter man Chili's "Fri Data"(Ubegrenset Data)-løsning opp imot den velkjente "Spis hvor mye du vil"-løsningen som noen restauranter skilter med. Så skal det ikke mye til for å skjønne at prisen pr.GB Data er langt høyere en f.eks. kilo-prisen på Gullerøtter eller Asparagis. Jeg står fast ved at har man betalt for en gitt kvote med Data/porsjon med Mat, så har man sin fulle rett å bruke/spise opp hver bit av det. Kan og har argumentert for at har man betalt for ubegrenset Data/Mat, så bør man også få det som er lovet. Men med nærmere ettertanke så er ikke det levelig i hvert fall ikke med tanke på Data. Siden en HDD/SSD kan romme langt mer Data enn en MAGE kan romme Mat. En annen ting er også det faktum at folk har ofte flere HDD'er/SSD'er, men de har kun en MAGE. Mat er naturligvis mer viktig enn Data, men det er ingen tvil om at Data også er viktig i dagens teknologiske samfunn. Data-kvoten(e) er i seg selv ikke et stort problem. Det er først når man tar "Hastigheten" i betraktning at kvotene blir et problem. OneCall struper hastigheten, ja, men de kveler den ikke helt. Da gjentår det nesten bare subjektive synspunkter med tanke på funksjonalitet. Når det kommer til Data-kvoter og Dataforbruk så finnes det pr. dags dato ikke en "Win<->Win"-løsning. Enten så hyler leverandørene eller så hyler kundene. En alternativ vri på et gammelt og godt uttrykk... "You're damned if you do, and they're damned if they do." Snu rekkefølgen der og man ender opp med samme resultat. Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Klart det er nå når det inkluderer hotspot hva er galt med og koble det opp mot sin pc og streame en 4k film til tv som en gjest vill se mens man sitter selv på youtube. fortsatt dine persjonlige enheter. det skal vell fult vere låv Hva som er lov og hva som er riktig er ikke alltid det samme. At dere ikke klarer og se problem stillingen er utrolig. Chili må betale for kapasiteten de bruker. Når kapasiteten som blir brukt er mer kroner enn kronene som kommer inn så må noe gjøres.. Og når det er enkelte som misbruker noe så inni granskauen som og streame 4k på mobil så er det bare og strupe de idiotene. Enkel matte. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Det er ikke ment som bredbånd, men som mobil. Det er du bruker det som bredbånd får du ta på egen kappe. Det eneste bredbånd betyr er at det sier noe om hastigheten. Mobilnettet er ofte raskere enn andre forbindelser til Internett. For mange vil mobilen være et bredere bånd enn alternativene. Hvorfor nevner du satellitter? 1 Lenke til kommentar
EmLeX Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Hva som er lov og hva som er riktig er ikke alltid det samme. At dere ikke klarer og se problem stillingen er utrolig. Chili må betale for kapasiteten de bruker. Når kapasiteten som blir brukt er mer kroner enn kronene som kommer inn så må noe gjøres.. Og når det er enkelte som misbruker noe så inni granskauen som og streame 4k på mobil så er det bare og strupe de idiotene. Enkel matte. Vell nå er det så at da må jo bere di sette ned prisene på grosist trafikk internt i telias nett da. Gb koster telia et par øre gigabyten om det. det som koster er å bygge ut og om det blir for mye trafikk i et område burde di jo bygge ut ikke sitte og sende penger ut av lande til andre billig land. 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 (endret) Chill Mobil AS må bare sette opp prisen hvis det er det som skal til for å levere nok data. Jeg står klar med portemonen om det så koster 999, 1299, 1499 eller 1999 kr i måneden for 1 TB data. Men da skal eg ha det skriftlig at jeg får 1 TB til fri disposisjon. Endret 20. desember 2018 av BadCat 1 Lenke til kommentar
Bambozlee Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Hva som er lov og hva som er riktig er ikke alltid det samme. At dere ikke klarer og se problem stillingen er utrolig. Chili må betale for kapasiteten de bruker. Når kapasiteten som blir brukt er mer kroner enn kronene som kommer inn så må noe gjøres.. Og når det er enkelte som misbruker noe så inni granskauen som og streame 4k på mobil så er det bare og strupe de idiotene. Enkel matte. Så slutt å reklamer for fri bruk da, jeg ser at den usynlige grensen ligger å 250 gb isj, så kall nå abn 250 gb da, for bruker du mer enn det så er det tydligvis ikke greit ... Ikke reklamer for noe du ikke forsvarlig kan gi til kundene dine. Man kjøper abnomentet på bakgrunn av at det er ubegrenset, så skal man bli straffet fordi man bruker for mye ? Går man på en all you can eat buffet så kan man spise så mye man orker mens man sitter på restauranten. Kjøper man dette abnomentet så har man ubegrenset bruk i tidsperioden som er definert av selger. Er da vel ikke så sykt vanskelig å kalle det for hva det er istedenfor å lure/lokke til seg kunder på falsk markedsføring.... Jeg kunne ikke brydd meg mye om hva som passer perfekt for andre ????? Jeg handler det jeg har brukt for, I dette tilfellet så selger chilli mobil et abonoment som heter fri data, der det står at du kan bruke ubegrenset data i Norge og fylle på etter brukte 5 gb uten ekstra kostnad ved å sende en sms ... javel så få det jeg betaler for eller slutt å selg det ! Å slutt å sitte der og fortelle meg at det er ok å selge noe dem ikke leverer fordi di er di eneste som gjør det Og at det passer jo for noen så da bør det være slik .... Hvis jeg sitter på bussen uten WiFi fra Oslo til Bodø og ønsker å se på favoritt steamerene mine så kan jeg det i henhold til disse vilkårene Jeg kan også ha lol mesterskapet i ene øret på telefonen mens jeg bruker Netflix å ser en film på nettbrettet mitt? Det er jo fult mulig at det er normalt for min del? Du har da ingen business å legge deg borti hva som er normalt for alle andre selv om det ikke er normalt for deg ...... 4 Lenke til kommentar
BizzyX78 Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Bare tull at fri data er forbeholdt folk som bruker lite data. Da kunne de like gjerne ha valgt et mindre abonnement. Ubegrenset data er for folk som bruker hvor mye som helst med data. - Det kan argumenteres som subjektivt og/eller høyst relativt. Men en ting er helt sikkert og det er at "Hastighet" er den definerende faktoren når det kommer til dataforbruk. Desto høyere Hastighet, desto høyere Dataforbruk. Med mindre alt av tjenester setter en fast individuell grense på båndbreddebruken så vil alltid dette være et problem når leverandørene av Mobil-Abonnementer setter grensene slik at man kan oppleve opp imot flere hundre Megabit pr. sekund. Man skal ikke høyt opp i Hastighet før Data'en flyr ut av vinduet på et månedlig-basis. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Chill Mobil AS må bare sette opp prisen hvis det er det som skal til for å levere nok data. Jeg står klar med portemonen om det så koster 999, 1299, 1499 eller 1999 kr i måneden for 1 TB data. Men da skal eg ha det skriftlig at jeg får 1 TB til fri disposisjon. Hvorfor skal de være så mye billigere enn andre operatører? Hva med 5.000,- / mnd? 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Fordi mange andre ikke er like bemidlede som meg. Også ulogisk å skulle betale mer enn jeg betaler i dag. Spesielt når jeg er i et uproblematisk kundeforhold som strekker seg over flere år og så skal man ut på ei hengemyr kalt Chill Mobil AS. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Alltid noen drittsekker som skal ødelegge goder med overforbruk Om noen er drittsekker er det de som stilltiende aksepterer ukulturen til Chili, bare fordi de selv er på rktig side av grensen av hv Chili tåler. Fysj! 4 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 (endret) - Det kan argumenteres som subjektivt og/eller høyst relativt. Men en ting er helt sikkert og det er at "Hastighet" er den definerende faktoren når det kommer til dataforbruk. Desto høyere Hastighet, desto høyere Dataforbruk. Med mindre alt av tjenester setter en fast individuell grense på båndbreddebruken så vil alltid dette være et problem når leverandørene av Mobil-Abonnementer setter grensene slik at man kan oppleve opp imot flere hundre Megabit pr. sekund. Man skal ikke høyt opp i Hastighet før Data'en flyr ut av vinduet på et månedlig-basis. Jeg bruker lav hastighet 6 Mbps ca halve døgnet. Da blir det 800 GB - 1 TB data i løpet av en måned. I tillegg kommer opplasting til YouTube og da går det 50-100 GB per prosjekt. Det tar mye lenger tid å produsere/redigere/rendre en å laste opp. Bruker 500 Mbps fiber til laste opp, men da må jeg kjøre 6 km med en ekstern SSD. Endret 20. desember 2018 av BadCat 1 Lenke til kommentar
Amphel Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Om man leser det Chili skriver under sitt abb er det ikkje så merklig at folk blir forbanna når det ikkje viser seg å være sant. Det står utbegrenset datamengde, og du kan fylle på så mange ganger du vil. Dvs om du fyller på 5 eller 50 eller 500 ganger speler ingen rolle. Leser man så vilkåra står det framleis at man kan surfe ubegrensa. Ser ut som eineste løysinga er at alle bruker masse data, slik at masse data ikkje blir unormalt. Definisjonen på unormalt er jo ikkje godt å vite for kvar enkelt bruker. Var innom tanken selv, men siden Chili opererer som et diktatur og regulerer statistikken med og kappe hånden av dem som har høyt forbruk, blir det umulig og få til. Det er noe meget rart med dette selskapet. Er som òg lure et bytte inn i en felle, gi byttet litt mat og kos før man med et smil skyter byttet i nakken. 2 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Man får avvente og se om forbrukerrådet kan få orden i rekkene. Her nytter det ikke med silkehansker. Her må det settes ei stram linje slik at noe lignende ikke gjentar seg med med fremtidige selskap. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg