steinjarle Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Forbrukertilsynet sier de vil se på saken.Chilimobil tvinger kunder vekk fra Fri Data. – Et ekstremt forbruk, sier Chili-sjefen Lenke til kommentar
Populært innlegg marvol Skrevet 19. desember 2018 Populært innlegg Del Skrevet 19. desember 2018 Hvordan kan 222gb over 18 dager være unormalt når det er et tak på 1000? I så fall vil det jo være umulig å benytte seg av alle de «inkluderte» gigabytes, og villedende markedsføring, eller? 50 Lenke til kommentar
Populært innlegg aquaplex Skrevet 19. desember 2018 Populært innlegg Del Skrevet 19. desember 2018 Dette er så dumt at jeg finner ikke ord. SKJERP DERE Chilimobil! 20 Lenke til kommentar
Populært innlegg The Very End Skrevet 19. desember 2018 Populært innlegg Del Skrevet 19. desember 2018 (endret) Hvordan kan 222gb over 18 dager være unormalt når det er et tak på 1000? I så fall vil det jo være umulig å benytte seg av alle de «inkluderte» gigabytes, og villedende markedsføring, eller? 222 GB over 18 dager er unormalt for folk som faktisk bruker dette abonnementet med intensjon om at det skal være mobilbruk, og ikke erstatning for annen typer nettverk som bredbånd. Jeg driver selv med 3d modellering, sender store 3d filer, filer, bilder og whatnot frem og tilbake gjennom måneden flere timer om dagen - men er ikke i nærheten av å kunne nå slike grenser (har ikke chili abonnement engang); så da blir spørsmålet, hva slags forbruk skaper 222 GB på 18 dager? Er dette normalt? I så fall vil jeg se et regnestykke som viser at dette ikke er data som enten er a) Benyttet til å streame 4k videoer timer ut og inn (som da ikke er vanlig mobilbruk men går over til vanlig bredbåndsbruk), b) Torrent eller nedlastninger av filer, i så fall hvilke typer filer og mengder må til for å nå over 200GB på 18 dager og som igjen ikke faller inn under kategorien bruk som gjøres fra normalt bredbånd og ikke mobil. Når det er sagt, Chili må faktisk begynne å skrive et sted at 200GB faktisk er en slags grense, slik at dette kommer klarere frem. Det er ikke akseptabelt å operere med ca, her må det faktisk være noe konkret. Endret 19. desember 2018 av The Very End 15 Lenke til kommentar
Populært innlegg forduser Skrevet 19. desember 2018 Populært innlegg Del Skrevet 19. desember 2018 Hvordan kan 222gb over 18 dager være unormalt når det er et tak på 1000? I så fall vil det jo være umulig å benytte seg av alle de «inkluderte» gigabytes, og villedende markedsføring, eller? 222 GB over 18 dager er unormalt for folk som faktisk bruker dette abonnementet med intensjon om at det skal være mobilbruk, og ikke erstatning for annen typer nettverk som bredbånd. Jeg driver selv med 3d modellering, sender store 3d filer, filer, bilder og whatnot frem og tilbake gjennom måneden flere timer om dagen - men er ikke i nærheten av å kunne nå slike grenser (har ikke chili abonnement engang); så da blir spørsmålet, hva slags forbruk skaper 222 GB på 18 dager? Er dette normalt? I så fall vil jeg se et regnestykke som viser at dette ikke er data som enten er a) Benyttet til å streame 4k videoer timer ut og inn (som da ikke er vanlig mobilbruk men går over til vanlig bredbåndsbruk), b) Torrent eller nedlastninger av filer, i så fall hvilke typer filer og mengder må til for å nå over 200GB på 18 dager og som igjen ikke faller inn under kategorien bruk som gjøres fra normalt bredbånd og ikke mobil. Når det er sagt, Chili må faktisk begynne å skrive et sted at 200GB faktisk er en slags grense, slik at dette kommer klarere frem. Det er ikke akseptabelt å operere med ca, her må det faktisk være noe konkret. spiller ingen rolle. fri data er fri data. Ble selv kasta ut før jeg hadde brukt 250GB på en mnd...Ikke i nærheten av lovte 1000GB Chili bør raskest mulig sende nye simkort til de som ble stengt av, med en unnskyldning, og et abbo uten sms aktivering før massesøksmåla kommer. ....og de kommer nok. Men en trøst er at dette er slutten for chili 18 Lenke til kommentar
Populært innlegg EgTykjerDetErFlott Skrevet 19. desember 2018 Populært innlegg Del Skrevet 19. desember 2018 Har jeg sagt fra dag 1.. Dette kommer til å bli begrenset. Men dette ville ikke de som skrytte så voldsomt av Chili høre noe av? Også litt merkelig at de har skiftet navn på abonnementet fra "fri data" til "1000Gb" til fri-data igjenn. Men hele tiden har de hatt diverse begrensninger som f.eks antall Gb pr dag osv. så det har faktisk aldri vært ekte fri data.. men "fri" data innenfor deres egne unike betingelser og vilkår. Så at de nå har satt den på 200Gb var absolutt ingen overraskelse. Flere som er misfornøyd med Chili så derfor valgte jeg å styre langt unna de og heller ta en tlf til operatøren jeg har å heller få rabatt istedenfor å skifte operatør. 11 Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Hvordan kan 222gb over 18 dager være unormalt når det er et tak på 1000? I så fall vil det jo være umulig å benytte seg av alle de «inkluderte» gigabytes, og villedende markedsføring, eller? De har hele tiden hatt begrensing på antall Gb or dag eller uke. Så i realiteten har det aldri vært fri data. Villedende markedsføring skjønte jeg at det var med å ta meg 5min å lese vilkår og andres erfaringer med de. 3 Lenke til kommentar
forduser Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 finn gruppa på fb som nå skal senke chili, og husk bruk: https://www.forbrukerradet.no/klageguide/ 2 Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Dei kan jo ikkje levere med Tv2 Sumo og forvente at folk ikkje bruker det. 7 Lenke til kommentar
BizzyX78 Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 - Her fikk jeg meg en god latter, men må si at den var ironisk passende... "Forbrukertilsynet er myndigheten som følger med på om norske selskaper lover det de holder i sin markedsføring." Det er akkurat det som er problemet her... Dem holder ikke det dem lover. Etter artikkelen å bedømme så virker det mer logisk at Chili døper om "Fri Data" til "Fri Data 200GB", alternativt "Fri Data 300GB", maks "Fri Data 400GB". Da har kundene en takhøyde å forholde seg til og det er stort sett innenfor grensen til Chili's kapasitet. Prisen er alikevel svært lav i forhold til konkurentenes alternativer. Skulle nesten tro at Chili-sjefen var/er en "Star Trek"-Fan. Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Jeg valgte Chilimobil som leverandør da jeg bor på en slik plass at det ikke lar seg gjøre å få bredbånd eller andre nettverksløsninger utenom mobilt bredbånd. Jeg eier ikke TV eller datamaskin, men jeg streamer en del Netflix, Viaplay, Youtube og Spotify. Samtidig eller? Hva gjorde han før chili mobil lanserte fri data? 6 Lenke til kommentar
EmLeX Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Jeg valgte Chilimobil som leverandør da jeg bor på en slik plass at det ikke lar seg gjøre å få bredbånd eller andre nettverksløsninger utenom mobilt bredbånd. Jeg eier ikke TV eller datamaskin, men jeg streamer en del Netflix, Viaplay, Youtube og Spotify. Samtidig eller? Hva gjorde han før chili mobil lanserte fri data? Det er jo normalt at når man får mer bruker man mer. jeg brukte lett infor datagrensen på tiligere mobil. men så vennet jeg meg till ubegrenset og bruker 15x mer. er jo det som skjer i marked 4 Lenke til kommentar
Hetland Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Er slike snyltere som dette som ødelegger for andre 5 Lenke til kommentar
Lasse Nessøe Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Chili tar en fight de vil tape. De må tørre å gå i bresjen om de skal vinne kunder. Nå oppfører de seg veldig rart. For å bruke 1TB på 30 dager må man bruke 33,4GB i døgnet. Hvor logikken er her forstår jeg ikke 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg Beffa1 Skrevet 19. desember 2018 Populært innlegg Del Skrevet 19. desember 2018 222 GB over 18 dager er unormalt for folk som faktisk bruker dette abonnementet med intensjon om at det skal være mobilbruk, og ikke erstatning for annen typer nettverk som bredbånd. Jeg driver selv med 3d modellering, sender store 3d filer, filer, bilder og whatnot frem og tilbake gjennom måneden flere timer om dagen - men er ikke i nærheten av å kunne nå slike grenser (har ikke chili abonnement engang); så da blir spørsmålet, hva slags forbruk skaper 222 GB på 18 dager? Er dette normalt? I så fall vil jeg se et regnestykke som viser at dette ikke er data som enten er a) Benyttet til å streame 4k videoer timer ut og inn (som da ikke er vanlig mobilbruk men går over til vanlig bredbåndsbruk), b) Torrent eller nedlastninger av filer, i så fall hvilke typer filer og mengder må til for å nå over 200GB på 18 dager og som igjen ikke faller inn under kategorien bruk som gjøres fra normalt bredbånd og ikke mobil. Når det er sagt, Chili må faktisk begynne å skrive et sted at 200GB faktisk er en slags grense, slik at dette kommer klarere frem. Det er ikke akseptabelt å operere med ca, her må det faktisk være noe konkret. Hehe, du har åpenbart ikke barn. Her hadde jeg et slikt abonnement til dattera (rumpa ADSL nett er for oss andre), hu bedriver multitasking på høyt nivå, med både youtube, Netflix samt litt sportssendinger i bakgrunnen. Nå har det bikket over de berømmelige 220GB og abonnementet er endret til et hun ikke vil ha. Tilbyr man fri data (ja de har endret fra tidligere 1TB tii helt fritt i reklamen) så burde vel 220GB på 19 døgn være mindre enn hva de ser for seg folk skal bruke. Skylder på bruk av ikke personlige enheter, en total skivebom naturlig nok, men noe tull må de vel hoste opp for å bli kvitt kunder de ikke tjener på. Abonnementet bør vel omdøpes til max 220GB, noe som er langt fra fri data 12 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Jeg driver selv med 3d modellering, sender store 3d filer, filer, bilder og whatnot frem og tilbake gjennom måneden flere timer om dagen - men er ikke i nærheten av å kunne nå slike grenser Da er nok din definisjon på store filer annerledes en veldig mange andres. Tror ikke jeg hadde hatt store problemer med å bruke minst 15GB dagen dersom jeg ikke skulle ha vært forsiktig med mobilbruken. Streaming av film bruker jo en del data. Har cloudbackup som synkroniserer mobilen din daglig (noe man bør), så tar jo dette en del data dersom man filmer mye med mobilen i feks 4K / 60fps ol. Ja, unormalt mye om man var i år 2010, men nå er vi snart i 2019.. 4 Lenke til kommentar
EgTykjerDetErFlott Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Dette er så dumt at jeg finner ikke ord. SKJERP DERE Chilimobil! Synst det er tragikomisk at folk seriøst har gått på denne falske reklamen deres jeg? De har hele tiden hatt merkelige begrensninger på det som liksom skulle være fri bruk. 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg PosseSandboe Skrevet 19. desember 2018 Populært innlegg Del Skrevet 19. desember 2018 Er det ikke litt morsomt at alle som står fram etter å ha blitt kasta ut av Chili har maksimert forbruket med torrents, delt nett eller helt usannsynlige mengder streaming? Det er ikke en eneste en med "normalt" forbruk eller forbruk som passer inn i noe annet enn fastinstallert bredbånd. Det forteller meg at disse utkastelsene treffer slik de skal. 12 Lenke til kommentar
Populært innlegg EgTykjerDetErFlott Skrevet 19. desember 2018 Populært innlegg Del Skrevet 19. desember 2018 Er slike snyltere som dette som ødelegger for andre Snyltere? Du vet vist ikke hva ordet fri data betyr ser jeg...? Chili som ikke klarer å levere der de så høylytt reklamerer for og dermed ødelegger for seg selv 11 Lenke til kommentar
Magnus Rydningen Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Har hatt chili siden de lanserte FriData og er strålende fornøyd, hjemme har jeg eget bredbånd som brukes til streaming der. Men er mye på farten og bruker mobilen mye og ligger på opp mot 100GB i månden. Før måtte jeg begrense bruken og de absolutt værste jeg har vært borti er Talkmore/Telenor som var så treige med meldinger om overforbruk at det makset 100kr grensen med en gang det kom melding om 100% oppbrukt. Føler en heksejakt fra folk innad i de litt større teleselskapene har fått vunnet fram her da de selv til slutt kommer til å ende opp med å måtte tilby lignende og da blir kanskje julebonusen til toppene litt magrere? Jeg tenker ikke på datakvoter lengre og bruker mobilen normalt til både musikk og streaming samt med noen tilfeller har jeg og delt data i kortere perioder og aldri hatt problem med det. Billigere og bedre en Talkmore og Telia? 7 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg