sverreb Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Kan du utdype? Mener du at hvis anleggsflaten ikke er helt ren, vil skiven bli skjev da? Hvor små toleranser er det her? Så vidt jeg kan finne er en typisk spec på lateral runout ca 0.05mm på friksjonsflaten. Urenheter i monteringsflaten vil forstørres med kanskje 10x så monteringsflaten trenger i så fall å være flat uten høyere avvik enn ca 5um. Med forbehold om at jeg ikke er bilmekaniker vil jeg vel si at her skal du være grundig med rengjøringen, og få deg et måleur så du kan bekrefte at skiven er riktig montert. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Vanlig standard vedlikehold går jeg ut i fra at alle kan, eller så får dem bare kaste nøklene på sjøen. Men da får man ikke start på bilen? 1 Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Pusser alltid nav/anleggsflate når jeg monterer skiver, bruker først stålbørste for å ta det grovste og så pussepapir!Samme gjelder ved hjulbytte, pusser alltid ned og smører inn med fett av et eller anna slag som jeg kje kommer på nå. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 først stålbørste for å ta det grovste og så pussepapir! Da er du hvertfall sikker på at det ruster fast Lurt å smøre et tynt lag gris har jeg funnet ut. Et aldri så tynt lag bare, utrolig hvor mye det hjelper mot rust på sånne plasser. 1 Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Akkurat det jeg gjør, gud ka det hjelper når det en gang skal av igjen! Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Så, et godt tips for alt som skal skrus fast, og som står i fare for å rustes fast over tid, er å børste med grov børste, pusse med fint sandpapir, og smøre på litt fett fra tube fra clas ohlson (usikker på hva "gris" er, kan ikke mekanikerfagspråk")? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Fett. Finnes mange typer. Bare hold vanlig fett borte fra alt av gummi og plast. Der bruker man f.eks. silikonfett. 1 Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Jeg kjøper og bruker biltema sin kjedespray (hvit og rød sprayboks)Holder i lange baner! Koster vel ikke mer en 50kr boksen elns. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Noe sånt er topp: https://www.swedol.no/swedol-entreprenorfett.html Et must i alle garasjer for å hindre ting fra å ruste fast. 1 Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 (endret) Men over til problemet, hvilke merke kjøpte du når du byttet sist?Ser innimellom at billige skiver får man ofte kast i ihht dyre skiver.Men om dette bare er en/to/tre gangs tilfelle vet jeg ikke.Når jeg kjøper bremser så holder jeg meg til Borsch, Zimmermann etc som er kvalitet! hvor jeg aldri har fått kast i skivene. (Ja, noen få har fått kast i disse også, men da er de blitt brukt til noe helt annet en vanlig kjøring)-Brembo hadde faktisk litt problemer tmed skivene sine tidligere. Endret 21. desember 2018 av sveibuen Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Kan du utdype? Mener du at hvis anleggsflaten ikke er helt ren, vil skiven bli skjev da? Hvor små toleranser er det her? Fjerner du den gamle skiven og setter den nye rett på, så vil du får eller senere få kast i den nye skiven. Navet skal pusses rent for løs møkk og rust. Du får det ikke helst strøkent uansett. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Strengt talt, hvis man skal følge alle anvisninger fra produsent skal man måle kast i skiven ved montering før man sier seg ferdig. Svært få gjør dette men noen produsenter har dette som krav. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Strengt talt, hvis man skal følge alle anvisninger fra produsent skal man måle kast i skiven ved montering før man sier seg ferdig. Svært få gjør dette men noen produsenter har dette som krav. Det er sånne ting jeg mener. Vanlige folk har ikke sjans til å få til sånt. Dette kan vel ikke sveibuen mene vanlige folk skal ta som vanlige vedlikehold? Mener ikke å være negativ, men det er mye styr med bil! Masse småting som kan gå galt. Hvis jeg skal ha bil igjen, skal jeg velge meg -ett- bilmerke som jeg skal bli ekspert på. Dét mener jeg alle burde gjøre. Det burde egentlig bare vært -ett- eneste bilmerke, én type bil, som alle kunne alt om. Som vi ble lært opp i skolen om. Hvorfor er det så mange typer biler med så mye forskjellig surr? ^^ Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 (endret) Det er sånne ting jeg mener. Vanlige folk har ikke sjans til å få til sånt. Dette kan vel ikke sveibuen mene vanlige folk skal ta som vanlige vedlikehold? Mener ikke å være negativ, men det er mye styr med bil! Masse småting som kan gå galt. Hvis jeg skal ha bil igjen, skal jeg velge meg -ett- bilmerke som jeg skal bli ekspert på. Dét mener jeg alle burde gjøre. Det burde egentlig bare vært -ett- eneste bilmerke, én type bil, som alle kunne alt om. Som vi ble lært opp i skolen om. Hvorfor er det så mange typer biler med så mye forskjellig surr? ^^ Det er derfor vi har verksted. Nettopp for "vanlige" folk som ikke kan skru selv. Bytte av bremseskiver er uansett ikke vanlig vedlikehold som forventes av "vanlige" folk.Ingen som forventer at du skal gjøre noe vedlikehold når du kjøper bil. Velger du derimot å bytte bremseskiver selv, så er det opp til deg. Gjør du feil, så er det din feil. Du som velger å gjøre dette selv må selv lese opp på hvordan du skal gjøre det. Så kan disse "vanlige" folkene som du heletiden nevner dra til veksted:) Vedlikehold som alle burde kunne er å spyle bilen en gang i blant. Selv det kan du få andre til å gjøre for deg. Så man trenger ikke ha noe kunnskap for å eie en bil, annet enn at du vet hvordan du kjører den. Rettelse: Trenger ikke kunnskaper om hvordan man kjører bil for å eie en heller. Fult lovlig å kjøpe en bil uten å ha lappen. Endret 22. desember 2018 av Cocola 1 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 23. desember 2018 Del Skrevet 23. desember 2018 Moderatormelding Noen innlegg splittet ut i egen tråd etter forespørsel. Tilbakemeldinger på moderering tas på PM eller i Tilbakemeldingsseksjonen. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 23. desember 2018 Del Skrevet 23. desember 2018 Det er sikkert avhengig av hvordan hjulopphenget er konstruert, men på sommerbilen med McPherson foran er det ganske kjent at vibrasjon ved bremsing kan skyldes slitte endeledd/styreledd. Billigere å bytte, og kanskje på tide uansett? Når skiver i tillegg er skiftet såpass nylig ville jeg forsøkt det først tror jeg. Lenke til kommentar
toth Skrevet 24. desember 2018 Del Skrevet 24. desember 2018 Det er sånne ting jeg mener. Vanlige folk har ikke sjans til å få til sånt. Dette kan vel ikke sveibuen mene vanlige folk skal ta som vanlige vedlikehold? Mener ikke å være negativ, men det er mye styr med bil! Masse småting som kan gå galt. Hvis jeg skal ha bil igjen, skal jeg velge meg -ett- bilmerke som jeg skal bli ekspert på. Dét mener jeg alle burde gjøre. Det burde egentlig bare vært -ett- eneste bilmerke, én type bil, som alle kunne alt om. Som vi ble lært opp i skolen om. Hvorfor er det så mange typer biler med så mye forskjellig surr? ^^ Det er ikke meningen du skal gjøre alt selv på en moderne bil. Akkurat som at du ikke skal kødde med elektrisk uten å være elektriker, eller støpe eget baderomsgulv uten å vite hva du gjør. Det samme gjelder din egen jobb, ikke alle kan gjøre alt, så vi betaler hverandre for å gjøre det. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå