Gå til innhold

EU forbyr engangsplast: På forbudslista står 5 ting de fleste har i huset


Anbefalte innlegg

Stakkars oss arme mennesker da :cry:

 

En trenger ikke hugge urskog for å lage sugerør og engangsbestikk, det kan man lage av lettdyrket vegetasjon, biprodukt av matproduksjon osv osv. Å late som om det er rovdrift på naturen, mens ikke-nedbrytbar plast liksom er en nyttig gammel tradisjon som det vil gjøre vondt å miste er et sørgelig selvbedrag. Eller kanskje bare bedrag? Det er ikke rart verden er vond å endre til det bedre når sånne filleting liksom skal være et sårt offer eller fremstilles som en endring til det verre.

Både bestikk og sugerør , og "plast"-poser kan lages av  plastliknende tremasse/materiale som brytes ned i naturen.

95% av all plast i havet kommer fra tre kjente elver i Asia, og burde lett kunne fanges opp ved munningen før det går uti havet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er denne beslutningen fattet på bakgrunn av forskning på den faktiske miljøbelastningen til engangsprodukter av plast vs andre materialer, eller på Facebook-bilder av plastforurensning fra steder i verden der alt skrot går rett i elva? Synes ikke det er lenge siden jeg leste at forskere hadde kommet fram til at plastposer hadde langt mindre miljøbelastning enn andre emballasjeformer hvis de ble resirkulert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

elbiler vinner uansett hva miljøregnskap angår. men jo mindre batteri og bedre energimiks - desto mer knuser det bensin og diselbiler.

Mere forurensing ved produksjon, ved bruk og ved skroting og likevel bedre miljøregnskap? La meg gjette, regnet ut av de samme som mener at vi bør blande palmeolje inn i bensinen?

Forskjellen i miljøkostnaden i produksjonen av elbil og disesel/bensin ligger først og fremst i produksjonen av batteriet selvfølgelig.

 

Det produserer foreløpig ca. 175 kg CO2 per kwt batteri.

 

Forbrenne 1 liter disel produserer ca. 2,6 kg CO2, og bensin ca. 2,3 kg CO2.

 

Alt sammen omtrentlige størrelser men nok til at du kan regne på det selv. Energimiksen er forskjellig i ulike land, men du kan fineregne på elektrisitet til bruk i elbilen her:

 

https://energiogklima.no/klimavakten/live-data-strom-og-co2/

 

Samt når man nå ser at batteriene overlever bilene og det nok vil opprettes et ettermarked, vil det forbedre regnskapet enda mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forskjellen i miljøkostnaden i produksjonen av elbil og disesel/bensin ligger først og fremst i produksjonen av batteriet selvfølgelig.

 

Det produserer foreløpig ca. 175 kg CO2 per kwt batteri.

 

Forbrenne 1 liter disel produserer ca. 2,6 kg CO2, og bensin ca. 2,3 kg CO2.

 

Alt sammen omtrentlige størrelser men nok til at du kan regne på det selv. Energimiksen er forskjellig i ulike land, men du kan fineregne på elektrisitet til bruk i elbilen her:

 

https://energiogklima.no/klimavakten/live-data-strom-og-co2/

 

Samt når man nå ser at batteriene overlever bilene og det nok vil opprettes et ettermarked, vil det forbedre regnskapet enda mer.

 

 

Å sammenligne strømforbruk + produksjon av batteri med kun diesel-/bensinforbruk er ikke riktig. En må også regne produksjon av fossilmotoren og utvinning/raffinering av drivstoffet. For ikke å snakke om palladium til katalysatorer o.l.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva skal ungene suge opp brusen med da? Må vi tørke stengelen til høymuggel og tromsøpalmer....eller hule ut en trepinne...og gi dem.?

Flergangs sugerør er heller ikke enkle å rengjøre...

 

Av alle hjelpeløse "jammen hva skal vi gjøre nå da"-kommentarer som pleier følge saker om miljølovgiving tror jeg denne tar kaka, servert på pappfat!

Appropo, pappfat har vel også vanligvis et lag med plastfolie.....

Lenke til kommentar

Forskjellen i miljøkostnaden i produksjonen av elbil og disesel/bensin ligger først og fremst i produksjonen av batteriet selvfølgelig.

 

Det produserer foreløpig ca. 175 kg CO2 per kwt batteri.

 

Forbrenne 1 liter disel produserer ca. 2,6 kg CO2, og bensin ca. 2,3 kg CO2.

 

Alt sammen omtrentlige størrelser men nok til at du kan regne på det selv. Energimiksen er forskjellig i ulike land, men du kan fineregne på elektrisitet til bruk i elbilen her:

 

https://energiogklima.no/klimavakten/live-data-strom-og-co2/

Et vanlig energiforbruk på elbil ligger på ca. 2 kWh/mil. Siden vi har et felles europeisk strømmarked må vi regne med gjennomsnittlig utslipp fra elproduksjonen i hele EU. Vi finner da at elbilen faktisk genererer ca. 0,55 kg CO2/mil.

 

Det vi da har glemt er at det er energitap i strømnettet. Det er på ca 15% som betyr at elbilen egentlig gir ca. 0,65 kg CO2/mil. Det tilsvarer et bensinforbruk på ca. 0,28l/mil.

 

Det store problemet med dette regnskapet er at man kun har sett på CO2 og ikke de langt mere skadelige utslippene. Microplast fx. gir jo de tunge elbilene mere utslipp av.

Samt når man nå ser at batteriene overlever bilene og det nok vil opprettes et ettermarked, vil det forbedre regnskapet enda mer.

Det er nok det motsatte vi ser. Batteriene taper effekt og batteriteknologien går fremover så det er masse brukte batterier som må håndteres fremover.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Å sammenligne strømforbruk + produksjon av batteri med kun diesel-/bensinforbruk er ikke riktig. En må også regne produksjon av fossilmotoren og utvinning/raffinering av drivstoffet. For ikke å snakke om palladium til katalysatorer o.l.

 

er klar over at det ikke er riktig, og det blir i elbilens disfavør - men.. jeg har ikke samlet alle tall enda. Finnes det noen side som kan tilby de nødvendige tallene/ evt. at utregningene allerede er gjort?

 

Robertaas:

 

Som Ola Leier påpeker er det en rekke jeg ikke har tatt med i det forenklede regnestykket mitt - vel så mye som hadde vært fordelaktig for elbilen.

 

Samt.. det er en teknologi i en ekstrem utvikling hvor tallene bare blir bedre og bedre for hvert år. Etterhvert som energimiksen blir bedre og bedre vil det igjen få enda bedre resultat. Så regnskapet vil være veldig mye bedre om bare 10 år. Det krever at de får solgt biler og har stort nok incentiv til å fortsette forskningen på feltet.

 

Så å argumentere imot elbil nå er feilslått. ...og selvom utviklingen mot all formodning hadde stått stille så hadde elbil fortsatt vært best.

 

"De langt mer skadelige utslippene [...]" som NOx f.eks. som jeg ikke har nevnt da eller? Det blir iallefall et ekstremt dårlig argument å sette den noe økede mikroplasten opp mot lokalforuresningen forbrenningsbiler "tilbyr".

 

Samt når det er batteri nok til at et ettermarked er fornuftig å etablere så vil det settes igang ting på den fronten også. Hvis du ser på effekttapet til Tesla sine bilbatterier f.eks. er det masse igjen selv etter 400000 km.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal man ta med egen kniv og gaffel på byen til gatekjøkkenmat for så putte det skitne i lomma og ta det med hjem? Skal man kjøpe inn hundrevis av krus til kaffen for så ta de med hjem og vaske de til dugnaden, idrettsarrangementet, millitærøvelsen eller lignende? Skal man servere øl i glass på festivaler, konserter, fotballkamper osv?

 

Er det vi som synes ting er vanskelige, eller er det folk som deg som ikke tenker på at ting har uønskede konsekvenser.

 

Hvordan gatekjøkkenmat er det du spiser med kniv og gaffel?

Studenter har egen kopp, bensinstasjonsmennesker har egen kopp. Syklister har sågar egen flaske.

Militæret bruker ikke engangskopper, de bruker stål.

Festivaler osv. er pålagt å samle inn det de leverer ut. Det serveres ikke øl på fotballkamper her til lands. Det du tror er engangs er faktisk ofte gjenbruk, i plast. Ingen problem å få til noe i andre materialer.

 

Det er faktisk du som ikke tenker på de uønskede konsekvensene, og samtidig ser på ting som for vanskelige, når du enten tar feil eller syter.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg driver cafe. Der har vi skje, gaffel og kniv i trefiber. Beger i papp og lokk til beger i PLA. Det vi sliter med er en god erstatning for sugerør, selv om den beste erstatningen for sugerør er å drikk med kjeften.

 

Flere restauranter i London har begynt med papirsugerør. Høres ut som om det ikke vil funke, men det gjør det.

Lenke til kommentar

Både bestikk og sugerør , og "plast"-poser kan lages av  plastliknende tremasse/materiale som brytes ned i naturen.

Hvilke(t) matrial(er) tenker du på spesifikkt? Bionedbrytbare polymere som PLA (Som brukes mye til engangsservise og bestikk) trenger et høytemperatur komposteringsanlegg for å faktisk brytes ned. I.e. de brytes ikke ned i naturen i noe nevneverdig tempo, men må returneres til gjenvinning. (Men da kompostabel, ikke plastgjenvinning)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forbod frå høge hald er nok det som må til, men håpar det lar seg gjennomføre utan auka CO2-utslepp. Om dei td. erstattar plasten med ting som krev endå meir CO2 å utvinnast. I dei fleste tilfelle bør det gå greit å finne alternativer, men det blir interessant å følje med på. Kva skal dei erstatte plastkoppane på konsertar, festivalar osv. med skal tru.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...