Skatteflyktning Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 (endret) Nesten morsomt: Gutt saksøker Epic games ... som selv bygger sin business på copyright fordi de har tatt ibruk hans dans. https://www.polygon.com/fortnite/2018/12/18/18146770/backpack-kid-dance-fortnite-epic-games-lawsuit Bør danser også "beskyttes" av copyright ... eller er dette kun gold-diggers som saksøker "deep pockets"? Vel, i dette tilfellet er det kun gold-diggers ... men burde danser kunne copyright-beskyttes? Golden proof: https://www.youtube.com/watch?v=rhaBb36qqGI Man kan også gå inn på det mer generelle spørsmålet om hva som bør kunne "copyrightes", og hva som ikke bør kunne "copyrightes" ettersom det vil være relevant for hvorvidt danser bør kunne "copyrightes". PS. Full disclosure: Jeg ser intet som bør kunne copyrightes. Endret 19. desember 2018 av Skatteflyktning 1 Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 uten å være en advokat eller noe lignende, så har man rett til å ta copyright på artistisk arbeid. dette må derimot søkes på forhånd og registreres antar jeg, slik at hvis denne gutten har gjort det, er det slik at han har rett til å få kompensasjon. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 19. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2018 = dette må derimot søkes på forhånd og registreres antar jeg Du antar feil. 2 Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 (endret) = Du antar feil. nei, du har rett selvsagt. det blir vel automatisk ditt når du publiserer et arbeid. var litt usikker på dansing ettersom jeg ikke har noen erfaring med det feltet. men du bør i skriftlige arbeid og slikt ha © merket i det. og det varer i 70 år visstnok. Endret 19. desember 2018 av Sandy Koufax Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 (endret) Blir litt for teit i mine øyne, gjør det veldig vanskelig for fremtidige artister og gjøre komedie når dem ikke kan referere til "cult" humor. Som er blitt mer en kulturell ting enn noe annet. Blir litt teit om første månelandern skulle hatt betalt for hver gang noen sa "one small step for a man one giant leap for mankind" Så lenge spillet ikke baserer seg på hans dans, men bare som et lite komedie innslag syntes jeg han har ingen rett. Hadde det vært et spill basert rundt han sin dans, ja da er saken en annen. Endret 19. desember 2018 av DirekteDemokrati 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Kopieringsrettigheter er automatisk tildelt skaperen av verket. Rent teknisk sett så ser jeg ingen grunn til at danser skal være unntatt kopieringsrettigheter, men ikke sanger. Om dette irriterer deg så vil jeg rette denne irritasjonen mot musikk- og filmbransjen som har i en årrekke senket terskelen for hva som er akseptabelt bruk av kopieringsbeskyttet materiale. Musikk og film har penger i seg, det har ikke dans hatt, frem til nå. 1 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Jeg går ut i fra at dans allerede er kopibeskyttet, men at man man helt fint kan bruke de i sine spill så lenge det går under "parodi/fair use" eller noe lignende. Så har du også den rare regelen i USA at om du parodierer noen uten at de vet om det på forhånd, så er det lov. Men hvis du spør først, og de sier nei, så er det ikke lov. Bare det at det finnes ord og uttrykk i lovverket som for eksempel "fair use" sier meg at det noen store gråsoner her. NB: Dette er tatt fritt etter hukommelse, og sikkert blir informert til meg via popkultur, så det må tas med en klype salt. Lenke til kommentar
Rydin Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Nathan Barnatt forklarer hvorfor han ikke har copyright på sin dans Lenke til kommentar
jallajall Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Copyright ftw. Dog ikke nødvendigvis på dans, though.. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 For at noe skal være misbruk av andres åndsverk, så må de som misbruker åndsverket tjene penger på det, eller frata innehaver inntekt eller på annen måte skade eier -- og det må kunne dokumenteres.Hvorvidt lovene faktisk gjenspeiler rettferdighet er en annen sak.I dette tilfellet så ser jeg virkelig ikke hvordan noen danser kan tape inntekt;Det er vel heller tvert i mot fordelaktig for hans mulighet til å tjene penger på dansen selv.Da blir spørsmålet om eierene av Fortnite tjener penger på hans dans, og om han har krav på en andel av inntektene fra spillet / strømmetjenester som bruker dansen hans.Der kan han ha en sak. Lenke til kommentar
Zork Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 (endret) Da blir spørsmålet om eierene av Fortnite tjener penger på hans dans, og om han har krav på en andel av inntektene fra spillet / strømmetjenester som bruker dansen hans. Naturligvis tjener de penger på det - hele businessmodellen deres går jo på å selge ekstra-stash som de ulike dansene. Selve spillet er gratis. Verdien på f.eks Carlton sin 'fresh'-dans, er rundt 8 dollar. Endret 21. desember 2018 av Zork Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Han sliter litt med tanke på at det finnes youtube videoer som er 8 år gammle med samme "dans" Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 22. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2018 Det er vel liten tvil om at Fortnite har kopiert bevegelser ... dog skal man kunne forhindre andre i å bevege seg som de vil? https://www.youtube.com/watch?v=oe2cE-eVhtg Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 En kjapp gjennomgang av jussen: Lenke til kommentar
Hansen00 Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 Det er til og med copyright på Kamasutra! Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 24. desember 2018 Del Skrevet 24. desember 2018 Hva med Carlton fra fresh prince seriens hans, han påstår og ha funnet inspirasjon i hva var det fire andre danser, og saksøker jo, har han betalt alle disse 4 folkene, og må FortNite betale alle 4 «underlevrandørene» i tilegg da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå