NTB - digi Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Denne uken begynner Sveriges største flyplasser å tanke fly med biodrivstoff Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Svenskene ligger laaangt foran Norge i satsingen på biodrovstoff laget av avfall, og har som målsetting å fase ut fossilt drivstoff innen 2030. I Norge kaster vi dessverre bort pengene på lite brukervennlige elbiler som er fulle av blodmineraler og som har kort levetid og skyhøye produksjonsutslipp. Svenskene er som vanlig MYE smartere og flinkere. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Har 80 prosent lavere CO2-utslipp enn vanlig flydrivstoff Hvis 4 av 5 karbonatomer er fjernet fra drivstoffet, hvilket kokepunkt og forbrenningsegenskaper har da det nye drivstoffet? Beklager at jeg spiller dum her, men jeg vil bare fram til at det nye drivstoffet gir like mye CO2-utslipp som før, bare at de klarer å grønnvaske bort 80% av utslippene med kreative regnestykker om at skog opptar CO2 som er sluppet ut fra biodrivstoff-fly og ikke CO2 fra fly som går på vanlig drivstoff. Trærne "ser" jo hvor CO2-molekylene har vært før sånn at de kan bestemme seg for å bare oppta de CO2-molekylene som er sluppet ut fra biodrivstoff.. Eller var det en antagelse om at biomasse alltid må råtne og slippe ut CO2? Ok, poenget er uansett at dette er et grønnvaskings-regnestykke og ikke reelt lavere CO2-utslipp fra flyene. 5 Lenke til kommentar
Sondre2 Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Har 80 prosent lavere CO2-utslipp enn vanlig flydrivstoffHvis 4 av 5 karbonatomer er fjernet fra drivstoffet, hvilket kokepunkt og forbrenningsegenskaper har da det nye drivstoffet? Beklager at jeg spiller dum her, men jeg vil bare fram til at det nye drivstoffet gir like mye CO2-utslipp som før, bare at de klarer å grønnvaske bort 80% av utslippene med kreative regnestykker om at skog opptar CO2 som er sluppet ut fra biodrivstoff-fly og ikke CO2 fra fly som går på vanlig drivstoff. Trærne "ser" jo hvor CO2-molekylene har vært før sånn at de kan bestemme seg for å bare oppta de CO2-molekylene som er sluppet ut fra biodrivstoff.. Eller var det en antagelse om at biomasse alltid må råtne og slippe ut CO2? Ok, poenget er uansett at dette er et grønnvaskings-regnestykke og ikke reelt lavere CO2-utslipp fra flyene. Du spiller veldig godt hele veien til siste punktum. Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 På Gardermoen går det med ca 1.600 tonn jetdrivstoff per døgn, så 542 tonn frityrolje er en dråpe i havet og der ligger problemet. Frityrolje er bare av akademisk interesse og biolfuel basert på matvarer er en forbrytelse mot dagens verden. Bare siviløkonomer kan se noe positivt i det! 4 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 (endret) Svenskene ligger laaangt foran Norge i satsingen på biodrovstoff laget av avfall, og har som målsetting å fase ut fossilt drivstoff innen 2030. I Norge kaster vi dessverre bort pengene på lite brukervennlige elbiler som er fulle av blodmineraler og som har kort levetid og skyhøye produksjonsutslipp. Svenskene er som vanlig MYE smartere og flinkere. Det statlige selskapet Swedavia har kjøpt inn 542 tonn med biodrivstoff, som nå er å finne i pumpene på flyplassene Arlanda, Landvetter, Bromma, Visby og Luleå. Biodrivstoffet er produsert av brukt frityrolje og vil redusere CO2-utslippet med rundt 80 prosent i forhold til vanlig flydrivstoff, ifølge Swedavia. Tja, er de nå det? Drivstoffet er kjøpt av World Energy som etter alt jeg kan se er ett selskap i USA. Endret 20. desember 2018 av Salvesen. Lenke til kommentar
55GE57GD Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Biodrivstoffet er ikke engang i teorien «miljøvennlig» eller bærekraftig. Virkningene av CO2-utslipp er betydelig større i flyene marsjhøyde på 10–12 km enn nær bakken. I tillegg slipper flyene ut andre klimagasser. Antagelig tilsvarer virkningen av hvert tonn CO2-utslipp fra et fly ca. 3 tonn CO2-ekvivalenter fra bakkenære kilder. Selv om biodrivstoffet i seg selv skulle være klimanøytralt (noe som forutsetter at produsentene kan oppheve naturlovene), vil hvert tonn CO2-utslipp fra flyene tilsvare ca. 2 tonn CO2-utslipp fra bakkenære kilder. Hvis brukt frityrolje reduserer CO2-utslippet med 80 % i forhold til vanlig flydrivstoff, vil hvert tonn CO2-utslipp fra flyene altså tilsvare ca. 2,2 tonn CO2-utslipp ved bruk av fossilt drivstoff fra bakkenære kilder Pål Jensen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå