Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Nissan: Leaf-batteriene varer og varer


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke alle er begeistret over ladetiden med elbil.

I sitatet ditt står det at det var et styr å finne en ladestasjon i en bydel i utkanten av LA. Ikke at ladetiden var dårlig.

 

Hvis du åpner Google Maps og ser satellittbilde av denne plassen så er det nesten bare boliger og hus. Det er heller ingen Tesla ladestasjoner (superchargers) i området som kan benyttes, kun noen trege Type 1 ladere på 6,6kw som det tar flere timer å lade opp en bil på, som igjen betyr kø på ladestasjonene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til opplysning så veier brenselceller+tank mye mindre enn store batterier i en elbil.

 

Produksjonskostnader av brenselceller+tanker vil også bli mye rimeligere på sikt enn dagens batterier, noe det finnes gode prognoser på. Det er delt før og ikke noe poeng å dele det på nytt hvis ikke folk gidder å lese det.

 

Fyllestasjoner i Tyskland øker rimelig raskt forøvrig. Nå er man kommet opp 60 stk og det åpnes en ny ca. annen hver uke. Innen utganger av 2020 vil det være minst 300 stasjoner der. Det er et greit tempo i forhold til hvordan det ligger ann med nye hydrogenbiler fremover. Det er først om 3-4 år man vil begynne å få litt større produksjon av hydrogenbiler. 

 

Er lansert en spennende brenselcelle teknologi fra et Israels og Australsk selskap som gir langt rimeligere drivstoff og lengre rekkevidde. Vi får se om det har livets rett.

https://revolution-green.com/australian-israeli-startup-creates-water-based-fuel-electric-vehicles/

 

Ellers satt rekord i i effektivitet med brenselceller nylig:

 

Researchers at Forschungszentrum Jülich have commissioned a highly efficient fuel cell system that achieves an electrical efficiency in hydrogen operation of over 60 percent. Such a high value has not been reported by any other research team worldwide. And the plant has yet another special feature: The newly developed reversible high-temperature fuel cells can not only generate electricity, but can also be used for the production of hydrogen by electrolysis.

Kilde: https://fuelcellsworks.com/news/fuel-cell-system-breaks-efficiency-record/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

Produksjonskostnader av brenselceller+tanker vil også bli mye rimeligere på sikt enn dagens batterier, noe det finnes gode prognoser på.

...

Det finnes også gode prognoser på at batterier blir rimeligere på sikt. Skal du sammenlikne noe må du sammenlikne pris på morgendagens brenselceller+tanker med pris på morgendagens batterier. Jeg forstår det godt om du ikke ønsker å vise oss prognoser på den sammenliningen. :p

 

Fant for øvrig noen notater for min forrige bil. I løpet av 12 år hadde jeg kjørt ca 125000km. Det gikk da med ca 10000l bensin, på strøm hadde det blitt 25000kWh, eller ca 1150kg hydrogen. Med 14/l for bensin, 1,00/kWh for strøm og 90/kg for hydrogen blir strøm drøye 80% billigere enn bensin mens hydrogen ville blitt 25% billigere enn bensin. Merk da at hydrogen er avgiftsfritt, i motsetning til strøm og bensin.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Til opplysning så veier brenselceller+tank mye mindre enn store batterier i en elbil.

Selv om batteriene veier mer bruker bilene mindre energi fordi batterier har høyere virkningsgrad. Elbilene kunne i teorien vært utstyrt med 500 kWh batterier (ca 3 tonn batteri) og likevel hatt lavere eneribruk enn hydrogenbiler (målt før elektrolysen).

 

Produksjonskostnader av brenselceller+tanker vil også bli mye rimeligere på sikt enn dagens batterier, noe det finnes gode prognoser på. Det er delt før og ikke noe poeng å dele det på nytt hvis ikke folk gidder å lese det.

Framtidige brenselceller + tanker konkurrerer ikke mot dagens batterier.

 

De prognosene du linket tidligere er ikke gode. Det var en 10-17 år gammel glanset brosjyre fra en selger av hydrogenutstyr.

 

 

Fyllestasjoner i Tyskland øker rimelig raskt forøvrig. Nå er man kommet opp 60 stk og det åpnes en ny ca. annen hver uke. Innen utganger av 2020 vil det være minst 300 stasjoner der. Det er et greit tempo i forhold til hvordan det ligger ann med nye hydrogenbiler fremover. Det er først om 3-4 år man vil begynne å få litt større produksjon av hydrogenbiler.

Hvor mange hydrogenbiler er det i Tyskland nå? Er det trengsel om plassen på de 60 stasjonene?

 

Er lansert en spennende brenselcelle teknologi fra et Israels og Australsk selskap som gir langt rimeligere drivstoff og lengre rekkevidde. Vi får se om det har livets rett.

https://revolution-green.com/australian-israeli-startup-creates-water-based-fuel-electric-vehicles/

 

Ellers satt rekord i i effektivitet med brenselceller nylig:

Kilde: https://fuelcellsworks.com/news/fuel-cell-system-breaks-efficiency-record/

Spennende! Jeg legger spesielt merke til at den ene der skal være reversibel. Altså elektrolyse og brenselcelle i ett, med en rekordhøy round trip virkningsgrad på 43%* og effekt på hele 5 kW. Det betyr at man trenger bare 4 sånne for å kunne holde konstant 100 km/t hastighet på autobahn, på sommerføre med en effektiv strømlinjeformet bil (a la model S). Vanligvis oppnår man maks virkningsgrad ved minimum effekt og vise verca. Det går ikke fram av artikkelen om 43% og 5 kW er korresponderende verdier, men jeg lar tvilen komme de til gode og antar det. Elektrisk fobruk ved elektrolysøren kan vi estimere til 200 Wh/km / virkningsgraden 0,43 = 461 Wh/km. Hvis de når målet sitt om 50% roundtrip virkningsgrad i framtida snakker vi om "bare" 400 Wh/km.

 

(* 70% i elektrolysedrift * 62% i brenselcelledrift = 43,4%)

 

Det står ikke noe om hvor mye hydrogen eller kWh som går med til å varme opp disse 800 'C varme brenselcellene f.eks ved oppstart en kald vinterdag, men jeg lar tvilen komme de til gode og antar null energi. Dermed skulle de også egne seg fint til daglig småkjøring.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det finnes også gode prognoser på at batterier blir rimeligere på sikt. Skal du sammenlikne noe må du sammenlikne pris på morgendagens brenselceller+tanker med pris på morgendagens batterier. Jeg forstår det godt om du ikke ønsker å vise oss prognoser på den sammenliningen. :p

Det er jo gjort! Prisene på batterier er fortsatt merkbart dyrere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det så idiotisk å spørre? Jeg klarte ikke å finne noen tall på det i farta.
 

Det er jo gjort! Prisene på batterier er fortsatt merkbart dyrere.

Fortsatt? Er det ikke Toyota som har som målsetning at brenselcellene deres skal bli like billige som batteriet i en Tesla model X P100D? Eller var det Hyundai?

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det finnes også gode prognoser på at batterier blir rimeligere på sikt. Skal du sammenlikne noe må du sammenlikne pris på morgendagens brenselceller+tanker med pris på morgendagens batterier. Jeg forstår det godt om du ikke ønsker å vise oss prognoser på den sammenliningen. :p

Det er jo gjort! Prisene på batterier er fortsatt merkbart dyrere.

Nei, det er dei ikkje. Brenselcella til ein Toyota Mirai kostar like mykje som eit 100 kWh Tesla-batteri, i fylgje Toyota. Toyota trur dei kan få prisen ned til 8-10.000 USD i 2020.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvor mange hydrogenbiler er det i Tyskland nå? Er det trengsel om plassen på de 60 stasjonene?

Meget saklig. Snakk om å oppføre seg om en idiot.
Han er veldig mykje meir sakleg enn deg.

 

I Danmark har talet på hydrogenbilar gått ned etter at dei fekk full dekning av hydrogenstasjonar i landet. 10 stk spreidd utover eit relativt lite land. Frå 86 hydrogenbilar då det berre var eit par stasjonar ti København til 84 no. Totalt i heile Danmark. I Danmark er hydrogenbilar framleis avgiftsfrie, medan det er avgifter på elbilar.

 

I Noreg gjekk salet av hydrogenbilar ned med 7% i 2018 samanlikna med 2017. Tippar trenden er den same i resten av Europa, der salet av hydrogenbilar har gått ned sidan rekorden på 189 nyregistreringar i 2015. (EU + EFTA + Tyrkia.)

 

Det er ikkje mangel på hydrogenstasjonar som gjer at folk ikkje vil ha hydrogenbil. Folk vil ikkje ha hydrogenbil fordi hydrogenbilar er dyre drift, upraktiske og har dårleg rekkjevidde samanlikna med elbilar som dei kan lade heime, på jobb og/eller på butikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ikke alle er begeistret over ladetiden med elbil.

Det var å finne ladere som var problemet, greit å lese det du selv siterer. Vi som lader smart venter ikke på bilen, den venter på oss. Men er det ikke ladere ledig så er det verre

Eg trur marknaden som etterspør kortare ladetid er veldig liten. Fleire har prøvd seg med batteribytestasjonar, som kan skifte heile batteriet på under 2 minutt, men forsøka har feila pga manglande etterspurnad. Kan hende etterspurnaden kjem når det vert slutt på registrering av nye eksosbilar i 2025? Med batteribyte kan ein Tesla Model S 100D få 632 km ekstra på 90 sekund. Mykje raskare enn å tanke ein hydrogenbil.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg trur marknaden som etterspør kortare ladetid er veldig liten. Fleire har prøvd seg med batteribytestasjonar, som kan skifte heile batteriet på under 2 minutt, men forsøka har feila pga manglande etterspurnad. Kan hende etterspurnaden kjem når det vert slutt på registrering av nye eksosbilar i 2025? Med batteribyte kan ein Tesla Model S 100D få 632 km ekstra på 90 sekund. Mykje raskare enn å tanke ein hydrogenbil.

 

Ja det er sjeldent jeg ser elbillister klage på tiden de bruker på lading, for de fleste bruker ekstremt liten tid. 

 

Klart, i langtransport og for folk som kjører ekstremt mye kan jeg se behovet. Men de færreste av oss driver på slikt. Majoriteten holder seg godt innenfor rekkevidden som moderne elbiler nå leverer på daglig basis. Lading kan en gjøre hjemme eller på jobb om en har muligheten. Da bruker en mindre tid på å lade enn hva en tilbrakte på bensinstasjon med diesel/bensinbilen sin. Har en ikke slike muligheter kan en være kreativ å lade de plassene en tilbringer lengre perioder(trening, diverse hobbyer, handel osv). Men da er det jo veldig viktig at det er ledige ladere på disse plassene, som jeg forsto var problemet til personen som gamlingen siterte. 

Lenke til kommentar

Meget saklig. Snakk om å oppføre seg om en idiot.

 

Jeg forstrår du er frustrert fordi det stort sett ikke er andre som deler din optimisme for hydrogen.

 

Vær så snill. Ikke kall andre for idioter i debatten. Det setter både deg og det du snakker om i et dårlig lys.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til opplysning så veier brenselceller+tank mye mindre enn store batterier i en elbil.

 

Det er mulig vekten er lavere men de tar mer plass og er vanskeligere å pakke effektivt. Du kan ikke ha hydrogentanker under gulvet slik som med batterier. Dessuten må hydrogenbilen ha et batteri på noen kilowattimer i tillegg, hvis ikke har man ingen måte å gjenvinne bremseenergien på, ei heller å få god akselerasjon. 

 

Toyota Mirai veier forøvrig 1850kg. Den er litt større utvendig enn Tesla Model 3 men mindre innvendig (bl.a med mye mindre bagasjeplass). Tesla Model 3 LR RWD veier 1730kg og har nest lengst rekkevidde av alle elbiler på veien nå (kun Model S 100D har lengre rekkevidde, og forskjellen er minimal). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...