Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Nissan: Leaf-batteriene varer og varer


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Hydrogen er dårlig nytt for bensinstasjoner og selgere av hydrogendrivstoff på sikt i og med det går mot løsninger hvor man kan produsere hydrogen hjemme. Det åpner selvsagt døren for et nytt marked og aktører.

 

Ellers så består argumentene deres i stor grad av misforståelser og feile fakta. Og det kommer dere til å se etterhvert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hydrogen er dårlig nytt for bensinstasjoner og selgere av hydrogendrivstoff på sikt i og med det går mot løsninger hvor man kan produsere hydrogen hjemme. Det åpner selvsagt døren for et nytt marked og aktører.

 

Ellers så består argumentene deres i stor grad av misforståelser og feile fakta. Og det kommer dere til å se etterhvert. 

 

Men hvorfor viser du ikke til din "realitet" da? Fakta, linker, kilder osv? Spessielt dette med at det "år mot løsninger hvor man kan produsere hydrogen hjemme". 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Regner med de som er har interesse av det, kan finne ut av det selv. Har verken tid eller lyst til å grave frem masse informasjon til folk som forhåndsdømmer og fremstår som mer interessert i å vinne en diskusjon framfor å finne ut av realiteter og fakta.

 

Flere har kanskje økonomiske interesser i Tesla o.l. også. Eller man gjentar det som vi har sett i historien: At de som har omfavnet en ny teknologi blir de største motstanderne av neste nye teknologi. Det er et psykologisk behov for å være med på noe som vinner og det andre fremstår som en trussel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det høres jo mest ut som en lang skrøne du ikke kan dokumentere, fordi det ikke er sant. For eksempel elektrisk tilførselseffekt til hydrogenstasjoner dersom det skal elektrolyseres. Et annet eksempel er påstanden om hjemmeproduksjon. Et tredje er den påståtte tidsbesparelsen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det høres jo mest ut som en lang skrøne du ikke kan dokumentere, fordi det ikke er sant. For eksempel elektrisk tilførselseffekt til hydrogenstasjoner dersom det skal elektrolyseres. Et annet eksempel er påstanden om hjemmeproduksjon. Et tredje er den påståtte tidsbesparelsen.

For sikkert 10 år sidan såg eg "konkrete planar" om apparat som kunne produsere hydrogen til bilen i garasja, men dei vart ganske meiningslause etter at det kom gode elbilar på marknaden. Ein slik personleg hydrogenstasjon vert jo enormt dyr samanlika med ein enkel kontakt som dei fleste har i garasja frå før, brukar i alle fall fire gonger meir straum og treng innlagt vatn i tillegg. Med innlagt vatn i garasja må ein ha sluk med oljeutskiljar, og det i seg sjølv vert ein dyr installasjon.

Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hydrogen er dårlig nytt for bensinstasjoner og selgere av hydrogendrivstoff på sikt i og med det går mot løsninger hvor man kan produsere hydrogen hjemme. Det åpner selvsagt døren for et nytt marked og aktører.

 

Ellers så består argumentene deres i stor grad av misforståelser og feile fakta. Og det kommer dere til å se etterhvert.

Men hva synes du egentlig om dette røverkjøpet?

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=134931191

 

Hvis dette markedet for hydrogenbiler faktisk er der, hvorfor kaster ikke folk seg over denne bilen?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ser noen Mirai i Oslo, men da nesten utelukkende som drosjer. En bil som kun er interessant fordi det er så få av dem.

 

Helt unødvendig å omtale motdebattanter som 'hestkuk'.

UnoX hadde vel noen også, kjøpt inn for å drive lobbyvirksomhet for å dra inn støttemidler til fyllestasjoner som staten skulle fullfinansiere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hvorfor viser du ikke til din "realitet" da? Fakta, linker, kilder osv? Spessielt dette med at det "år mot løsninger hvor man kan produsere hydrogen hjemme". 

Har følgt med på utviklingen av hydrogen en god stund nå. Det skjer utrolig mye, men jeg tar ikke vare på så mye av det jeg leser. Og grave det frem igjen er ikke aktuelt. Men det er flere selskaper som jobber med løsninger for hydrogen produksjon hjemme i verden. Det er garantert noe som vil komme mer og mer. En løsning ser du i linken under og andre linken viser et dansk firma som jobber med noe.

http://www.hydrogenfuelnews.com/housing-complex-in-sweden-runs-fully-on-stored-hydrogen-and-solar-power/8536620/

https://h2kactus.wixsite.com/website?fbclid=IwAR1DL-g9ir3QhokzvJiq7snLhuyYBaPtwzB8mZphppB92ANPCC-zTYK71po

Endret av gamlefar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men hvorfor viser du ikke til din "realitet" da? Fakta, linker, kilder osv? Spessielt dette med at det "år mot løsninger hvor man kan produsere hydrogen hjemme". 

Har følgt med på utviklingen av hydrogen en god stund nå. Det skjer utrolig mye, men jeg tar ikke vare på så mye av det jeg leser. Og grave det frem igjen er ikke aktuelt. Men det er flere selskaper som jobber med løsninger for hydrogen produksjon hjemme i verden. Det er garantert noe som vil komme mer og mer. En løsning ser du i linken under og andre linken viser et dansk firma som jobber med noe.

http://www.hydrogenfuelnews.com/housing-complex-in-sweden-runs-fully-on-stored-hydrogen-and-solar-power/8536620/

300 bar. Det får ikkje bilen langt. Han må ha 700 bar. Dette er eit typisk meiningslaust EU-støtta prosjekt. Står det hydrogen i søknaden, renn pengane inn på konto. Hydrogengreiene vert nok fråkopla og erstatta med batteri so snart brenselcellene er utslitne etter ca 5000 timar.

 

Seriøst? Naviger litt rundt på den sida. Til dømes her:

https://h2kactus.wixsite.com/website/blog

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med dagens elbiler og som gjør de vil bli erstattet av bedre teknologi IMO er følgende:

- Batteriene er kostbare å produsere. Selv med masseproduksjon

- Batteriene veier mye

- Energitettheten er lav. Rekkevidden blir dårlig sammenlignet med en fossilbil. Skal vi tippe at f.eks en Model X har en reell rekkevidde på kalde vinterdager med gjennomsnittshastighet på 80-90 km/t på maks 20-25 mil? Den oppnådde ikke mer enn 27 mil i den hastigheten på varme dager i en test.

- Ladetiden er lang. Og lade evt. veldig mye strøm blir dyrt, men tar fortsatt lang tid sammenlignet med en fossilbil i forhold til rekkevidde

- Man kan også ta med at dagens batterier bruker mineraler det finnes lite av og utvinnes med barnearbeid og farlige forhold

 

Elbilen er et framskritt på noen området, men også et betydelig tilbakeskritt på flere områder. Det er ikke godt nok til å overta helt for fossilbilen. Vi trenger en bedre teknologi. Selv om ny og bedre batteriteknologi vil hjelpe, så er det heller neppe tilstrekkelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med dagens elbiler og som gjør de vil bli erstattet av bedre teknologi IMO er følgende:

- Batteriene er kostbare å produsere. Selv med masseproduksjon

Joda, batterier er dyre, men brenselceller er ennå dyrere. Toyota har som mål å senke prisen på brenselceller ned til prisen på batteriet i Tesla model X P100D, men det er usikkert når og om de klarer det.

 

- Batteriene veier mye

- Energitettheten er lav.

Her lager du to punkter ut av ett punkt. Vekta har liten betydning for energiforbruket. Elbilene kunne antagelig hatt 500-1000 kWh batterier med dagens batteriteknologi før de kom opp i samme energiforbruk som hydrogenbiler som går på elektrolyse-hydrogen.

 

Rekkevidden blir dårlig sammenlignet med en fossilbil. Skal vi tippe at f.eks en Model X har en reell rekkevidde på kalde vinterdager med gjennomsnittshastighet på 80-90 km/t på maks 20-25 mil? Den oppnådde ikke mer enn 27 mil i den hastigheten på varme dager i en test.

Jeg hadde ikke tatt risikoen med å kjøre i 160 km/t på autobahn en kald vinterdag uansett biltype. Hadde du?

 

Forøvrig så rekker man så langt man gidder å kjøre. Stoppe må man uansett. Jeg har rett og slett ikke tro på at noen klarer å holde seg fra Bodø til Stavanger. Ikke er det trygt heller.

 

- Ladetiden er lang. Og lade evt. veldig mye strøm blir dyrt, men tar fortsatt lang tid sammenlignet med en fossilbil i forhold til rekkevidde

Ladetiden er akseptabel. Man trenger ikke stå ute i kulda og holde i håndtaket på bensinpumpa hele tida. Man får gjort de nødvendige kroppslige ærend når man lader på langturer. Ved hverdagskjøring trenger man ikke dra innom stasjoner for å fylle i det hele tatt. Personlig har jeg kjørt ca 3-4000 km siden sist jeg var innom en stasjon. Prøv det med en bensin, diesel eller hydrogenbil.

 

- Man kan også ta med at dagens batterier bruker mineraler det finnes lite av og utvinnes med barnearbeid og farlige forhold

Ja, så da stiller elbilene likt med brenselcellebilene - hva var poenget ditt igjen? At diesel er best?

 

Elbilen er et framskritt på noen området, men også et betydelig tilbakeskritt på flere områder. Det er ikke godt nok til å overta helt for fossilbilen. Vi trenger en bedre teknologi. Selv om ny og bedre batteriteknologi vil hjelpe, så er det heller neppe tilstrekkelig.

Det vi trenger er hovedsaklig høyere ladeeffekt for de små elbilene så de også kan langkjøres med fornuftig lengde på pausene. Og selvsagt at ladeinfrastrukturen skaleres opp i takt med behovet.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg hadde ikke tatt risikoen med å kjøre i 160 km/t på autobahn en kald vinterdag uansett biltype. Hadde du?

Gjennomsnittsfarten på hele turen var 93,2 km/t og bilen oppnådde aldri bedre rekkevidde enn 27 mil. Ikke snu på fakta for å skape et billig poeng. Det er useriøst.

 

Drammen – Randers: 245 km (380) (via Larvik-Hirtshals)
 
Randers – Aabenraa: 185 km (400)
 
Aabenraa - Bispingen: 249 km (409)
 
Bispingen – Rhüden: 154 km (379)
 
Rhüden – Wehrheim: 270 km (409)
 
Nordover er tallene slik:
 
Wehrheim – Lutterberg 187 km (436)
 
Lutterberg – Bispingen 240 km (432)
 
Bispingen – Kiel 157 km (378)

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Gjennomsnittsfarten på hele turen var 93,2 km/t og bilen oppnådde aldri bedre rekkevidde enn 27 mil. Ikke snu på fakta for å skape et billig poeng. Det er useriøst.

 

 

 

Å komme over 100 i snitt i Tyskland er jo mer eller mindre umulig med sinkene, veiarbeidet osv. Forbuk ved 93km/t er lavt, det hadde du visst om du bare hadde prøvd.

 

Har selv kjørt til tyskland med min, jeg stoppet alltid lenge før bilen hadde behov.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke alle er begeistret over ladetiden med elbil. 

 

 

After a month driving a Tesla, I was only too pleased to see the back of it. To be clear, the car is great, but the hassle of finding somewhere to charge it around the Palos Verdes Peninsula was just not worth the hassle.

 
On the other hand, I did drive a hydrogen-fuel-cell-powered car for four years, and although there were very few fueling stations, the four-minute fill-up time never made it a hassle. Even if you were third in line, you knew you were only six or seven minutes away from a full tank, a wait that vanishes into insignificance in L.A. driving.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet med dagens elbiler og som gjør de vil bli erstattet av bedre teknologi IMO er følgende:

- Batteriene er kostbare å produsere. Selv med masseproduksjon

 

Kva slags betre teknologi ser du føre deg? Brenselcella i ein Toyota Mirai kostar like mykje som batteriet i ein Tesla med større rekkjevidde. Batteriet har lengre forventa levetid enn brenselcella.

 

Kan hende det du ventar på er billigare batteri?

 

- Batteriene veier mye

Det same gjer hydrogentankar, brenselceller og alle støttesystema. Batteria fell raskare i vekt pr kWh enn hydrogenleamikken.

 

- Energitettheten er lav. Rekkevidden blir dårlig sammenlignet med en fossilbil.

Dette er sjølvsagt eit diskusjonstema, men treng du eigentleg rekkjevidda til ein eksosbil når du kan køyre heimefrå med full tank kvar morgon?

 

Med hydrogenbilar er sjølvsagt dette eit problem. Spesielt fordi hydrogenstasjonar stadig er nede. Den i Porsgrunn har vore nede sidan 29. november i fjor. Den på Gardermoen rapporterer ikkje om han er oppe eller nede, og kven veit etter at eigaren HyOp, har lagt ned? ASKO sin i Trondheim er berre open etter avtale, men den rapporterer heller ikkje. Til eikvar tid er minst 10% av hydrogenstasjonane i Tyskland nede.

 

Skal vi tippe at f.eks en Model X har en reell rekkevidde på kalde vinterdager med gjennomsnittshastighet på 80-90 km/t på maks 20-25 mil?

Det er nok veldig dårleg tippa. Eg har køyrt min gamle Model S 85 over fjellet austover midt på vinteren mange gonger. Har over 300 km til den fyrste superladaren på Gol. Med 90% opplada batteri på starten av turen, går det med veldig god margin. Det går kanskje ikkje i 80-90 (kombinasjonen kuldegrader og 80-90 km/t i snitt trur eg er vanskeleg å få til på ein trygg måte), men det er over eit par bratte fjell. I tillegg er Gol vel 300 meter høgare enn startpunktet, om eg hugsar rett.

 

Den oppnådde ikke mer enn 27 mil i den hastigheten på varme dager i en test.

- Ladetiden er lang. Og lade evt. veldig mye strøm blir dyrt, men tar fortsatt lang tid sammenlignet med en fossilbil i forhold til rekkevidde

Straum er billigare enn alle andre drivstoff. Ikkje pr kWh, men fordi verknadsgrada er høgare, slik at prisen pr km vert lågare.

 

Total tid brukt til lading er nok for dei fleste lågare enn den tida dei ville brukt til å tanke ein eksosbil. Det er berre på langtur at ladetida vert ein faktor å ta omsyn til. Eg tek uansett pauser på langturar, sopass fekk eg med meg frå førarkortopplæringa, so eg trur ikkje eg brukar vesentleg meir tid på langtur enn eg uansett ville gjort. Spesielt med kone og ungar.

 

- Man kan også ta med at dagens batterier bruker mineraler det finnes lite av og utvinnes med barnearbeid og farlige forhold

Det gjer alle bilar. Sjølv lyspærene finst det wolfram, som er eit av dei verste. Mobiltelefonar og annan elektronikk inneheld mykje. Det er ikkje eit peoblem med metalla i seg sjølv, men med måten enkelte utvinn dei på.

 

Elbilen er et framskritt på noen området, men også et betydelig tilbakeskritt på flere områder. Det er ikke godt nok til å overta helt for fossilbilen. Vi trenger en bedre teknologi. Selv om ny og bedre batteriteknologi vil hjelpe, så er det heller neppe tilstrekkelig.

Det er mange grunnar til at elbilen ikkje tan ta over for eksosbilen i morgon føremiddag , men du har ikkje nemnt nokon hinder for at elbilen kan ta heilt over for eksosbilen om nokre år.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...