Gå til innhold

Nissan: Leaf-batteriene varer og varer


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et batteritap på 20-25% på en bil som ikke har allverdens rekkevidde er egentlig veldig mye. Det var riktig nok for en bil som hadde kjørt 200.000 kilometer, men det viser uansett at man må påberegne et tap over tid sammenlignet med rekkevidden man har fra dag en med elbiler. Enda en grunn til at hydrogenbil har noe for seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva koster 400000km med bensin?

 

Et stort problem med hydrogen er at infrastrukturen ikke er der. Strømnettet er jo allerede her.

 

Hvor mye skal til for at folk i Surnadal kan kjøre på jobb hver dag med hydrogen. Strøm er her allerede

Endret av Limbeck
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva koster 400000km med bensin?

 

Et stort problem med hydrogen er at infrastrukturen ikke er der. Strømnettet er jo allerede her.

 

Antar at det er langkjøring.

Med min eldre V70 så ville det ha kostet meg kr 480 000 hvis snittprisen på bensin var kr 15 per liter.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ganske utrolig i og med at leaf har enormt dårlig hardware til sin BMS, ser en på bilene som har laget dette skikkelig så får en ut langt mer av batteriet. Godt det kommer info ut, enormt mange som enda sitter inne med vrangtanker om det her fra blybatteriene sin tid

Hva er det som gjør Leaf sin BMS spesielt dårlig?

Et lite batteri som man bruker 90-95 % av kapasiteten til hver dag og alltid fullader vil aldri vare spesielt lenge. Prøv selv på din egen bil, kjør 100% ned til 2% hver eneste dag, se hva som skjer med kapasiteten over tid.

På Leaf pleier man å regne ca 3 % tap i batteriets topp kapasitet per år fra den var ny. Litt mer hvis man kjører svært mye og lader ofte til 100%. De Leafer i norge som ligger lavest i Soh ligger på ca. 75%, da 2011-12 modeller med ca 200 tusen på telleren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er det som gjør Leaf sin BMS spesielt dårlig?

Et lite batteri som man bruker 90-95 % av kapasiteten til hver dag og alltid fullader vil aldri vare spesielt lenge. Prøv selv på din egen bil, kjør 100% ned til 2% hver eneste dag, se hva som skjer med kapasiteten over tid.

På Leaf pleier man å regne ca 3 % tap i batteriets topp kapasitet per år fra den var ny. Litt mer hvis man kjører svært mye og lader ofte til 100%. De Leafer i norge som ligger lavest i Soh ligger på ca. 75%, da 2011-12 modeller med ca 200 tusen på telleren.

 

Temperaturkontroll, som er batteriets #1 fiende. Dette med små batteri og stor utladning pr syklus er såklart ett godt poeng, det er heller ikke bra. Forøvrig har jeg ikke kjangs til å drive på slikt med min bil:P 

 

Jeg prøver ikke å snakke ner leaf, det er en kjempe bragd det her.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Ingen Leaf har aktiv kjøling. Det ryktes at Leaf 60 skal få det. Men for norsk bruk er kanskje aktiv varming vel så viktig, hvertfall hvis man skal lade underveis på turen.

Det verste er vel Leaf 30 som lades til 100 % og står i Arizona. Det ryktes at enkelte biler har gått ned til SOH på 70 % etter 2 år bruk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Et batteritap på 20-25% på en bil som ikke har allverdens rekkevidde er egentlig veldig mye. Det var riktig nok for en bil som hadde kjørt 200.000 kilometer, men det viser uansett at man må påberegne et tap over tid sammenlignet med rekkevidden man har fra dag en med elbiler. Enda en grunn til at hydrogenbil har noe for seg.

 

Hvor lenge varer brenselcella på en hydrogenbil? Den blir også slitt. Google sier fra 2000 timer og oppover. Det kan være et problem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et lite batteri som man bruker 90-95 % av kapasiteten til hver dag og alltid fullader vil aldri vare spesielt lenge. 

Levetida er oppgitt i antall ladesykluser, som er 0-100%. Typisk kanskje 3000 sykluser. Om én syklus gir 150 km kjørelengde, så snakker vi 450.000 km før batteriet er nede på 80% av opprinnelig kapasitet. Så kan en sikkert trekke fra noe pga. uvøren bruk i bil etc. Men når en gammel Leaf klarer 400.000 km så er vi i hvert fall inne i ballbingen. Tar litt tid å lade og kjøre 3000 sykluser. 13 år á 230 arbeidsdager f.eks. Og ca. 4 årsverk kjøretid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Et batteritap på 20-25% på en bil som ikke har allverdens rekkevidde er egentlig veldig mye. Det var riktig nok for en bil som hadde kjørt 200.000 kilometer, men det viser uansett at man må påberegne et tap over tid sammenlignet med rekkevidden man har fra dag en med elbiler. Enda en grunn til at hydrogenbil har noe for seg.

Apropos det, hvor lang er egentlig levetida på brenselceller? De slites jo også, men jeg finner ikke noen erfaringstall på det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ingen Leaf har aktiv kjøling. Det ryktes at Leaf 60 skal få det. Men for norsk bruk er kanskje aktiv varming vel så viktig, hvertfall hvis man skal lade underveis på turen.

Man bør ha et navigasjonssystem som ikke kaster bort eneri på oppvarming av batteriet når man bare skal korte turer og som samtidig forvarmer batteriet fra stikkontakten de gangene man skal så langt at man må hurtiglade på turen.

 

Dovreekspressen: Batterier kan måles i 0-100% sykluser, men kan også måles f.eks 20-80% sykluser eller annet. Høy SOC (over ca 80%) sliter på batteriet. Det kan lønne seg å stoppe ladingen på 80%. Da degraderes batteriet mindre per 100 000 km. På Leaf i beste fall ned mot ca 5 % og på Teslaer i beste fall ned mot 2% prosent. Hardkjører man batteriet daglig (mye superlading og lange perioder med 100%) så kan tapet øke betydelig. Her er statistikk over gjenværende kapasitet i Teslas batterier.

Lenke til kommentar

Men du hoppe glatt over faktaene om at nye biler har 3-4 ganger (om ikke mere) rekkevidde, noe som igjen reduserer antall ladesyklusser tilsvarende. Da er plutselig ikke levetid på batteriene et problem fordi bilen har rusta i stykker lenge før du i det hele tatt klarer å få 20 prosent tap på en batteri.

 

Hydrogen har kanskje noe for seg for tungtransport og annet større fremkomstmiddel, men er helt fantastisk udugelig og sløsing av ressurser for privatbiler.

 

Og hvorfor skal første generasjon av elbiler få så mye hat? Blir som om vi skulle tatt de første bilene som kom ut med vanlig motor, og dømt den etter nåtidens forventninger. Skal rett være rett har elbilen omtrent 100 år på seg til å kunne bli like kritisk dømt som vanlig fossilbiler. At dem nå er like gode, om ikke bedre, viser oss jo bare hvor fantastisk bra elbiler er (eller hvor fantastisk dårlige(?) fossilbiler er).

Vi får nesten vente og se hva tapet blir på biler med lengre rekkevidde. Avhenger bl.a. av hvordan man lader. At det er et tap vet vi i alle fall og er som nevnt noe man må ta med i beregningen. Rekkevidden på elbiler er sterkt overdrevet, så ytterligere tap på enten 10% eller 20% er i alle fall ikke positivt.

 

Det du skriver vedrørende at hydrogen er udugelig som privatbil faller på sin egen urimelighet og ikke verdt å kommentere. Og det siste avsnittet ditt kan man egentlig snu og si det samme om hydrogenbiler og hva du selv uttryker om det. Hvorfor skal man dømme allererede i dag en teknologi som fortsatt utvikler seg svært mye og vil forandre seg mye i årene som kommer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apropos det, hvor lang er egentlig levetida på brenselceller? De slites jo også, men jeg finner ikke noen erfaringstall på det.

Dette sies om Nexo:

As to durability, Hyundai engineers say the system has been tested to the equivalent of a 10-year/100,000-mile life span; it would take about 150,000 miles of driving before the fuel-cell stack had degraded so far as to be at an “end of life” voltage.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dovreekspressen: Batterier kan måles i 0-100% sykluser, men kan også måles f.eks 20-80% sykluser eller annet.

 

Jo, men da blir det i så fall enda flere sykluser tilgjengelig. Eller færre ved 0-100%. Kapasiteten er målt 0-100%, men den er strengt tatt ikke tilgjengelig med mindre batteriet kjøres 0-100%. F.eks. er 94Ah cellene som BMW har brukt i i3 angitt til 3200 sykluser ved 80% DoD. Det gir en teoretisk levetid på ca. 850.000 km.

Det beste for batteriet er å holdes midt på treet, og lades minst mulig opp og ut. Å lade til 100% sliter litt mer, men det sliter også om cellene blir lenge på 100%. Samme i motsatt ende. Ikke lagre cellene ved lav soc. 3,91 V/celle er ideell spenning for lagring, i følge batteryuniverisity.com

Lenke til kommentar

Dette sies om Nexo:

As to durability, Hyundai engineers say the system has been tested to the equivalent of a 10-year/100,000-mile life span; it would take about 150,000 miles of driving before the fuel-cell stack had degraded so far as to be at an “end of life” voltage.

Det betyr jo at FC må byttes en gang i bilens levetid, minst.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...