Sandy Koufax Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 https://www.space.com/42760-time-travel-possible-with-infinite-mass.html interessant artikkel. https://arxiv.org/pdf/1708.09505.pdf Lenke til kommentar
tore1946 Skrevet 19. februar 2019 Del Skrevet 19. februar 2019 Tror ikke noen seriøse forskere tror på tidsreiser. Men det er en grei fantasi og vi har vel alle noe vi skulle ha gjort annerledes i vår fortid. Og vi kan jo alle drømme om ftemtiden. Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 21. februar 2019 Del Skrevet 21. februar 2019 Såvidt jeg kan se er dette bare et nytt spesialtilfelle av en type løsninger av generell relativitetsteori som det finnes mange av fra før. Slike løsninger tillater i prinsippet tidsreiser, men felles for alle er at de er fullstendig upraktiske (eller i hvert fall utilgjengelig for oss i overskuelig fremtid selv med optimistisk fremskriving av teknologisk utvikling). Lenke til kommentar
tore1946 Skrevet 21. februar 2019 Del Skrevet 21. februar 2019 Relativitetsteorien er jo også så fantastisk som noen fantasi kan være og egner seg kun til å leke med i filmer og tegneserier. Sorry Abert. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 22. februar 2019 Del Skrevet 22. februar 2019 (endret) Den generelle relativitetsteorien er noe langt mer enn en fantastisk fantasi for leking. F.eks ville GPS-systemet hatt en feilvisning på ca 12 km per døgn hvis man ikke hadde tatt hensyn til hvordan jordas gravitasjonsfelt bremser tiden. Tidsforskjellen mellom GPS-satelittene og jordoverflaten er ca 38 mikrosekunder per døgn, dette må man ta hensyn til. Les mer om relatvitetsjusteringen av GPS på https://en.wikipedia.org/wiki/Error_analysis_for_the_Global_Positioning_System#Relativity Endret 22. februar 2019 av SeaLion 5 Lenke til kommentar
tore1946 Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 (endret) Den generelle relativitetsteorien er noe langt mer enn en fantastisk fantasi for leking. F.eks ville GPS-systemet hatt en feilvisning på ca 12 km per døgn hvis man ikke hadde tatt hensyn til hvordan jordas gravitasjonsfelt bremser tiden. Tidsforskjellen mellom GPS-satelittene og jordoverflaten er ca 38 mikrosekunder per døgn, dette må man ta hensyn til. Les mer om relatvitetsjusteringen av GPS på https://en.wikipedia.org/wiki/Error_analysis_for_the_Global_Positioning_System#Relativity Hvordan påvirker hastighet tiden? Tiden, hva er nå det? Kan tiden stå stille? Har hastigheten vi beveger oss i innflytelse på tiden? Universets utbredelse (etter Big-Bang og alder. Og hva om noe beveger seg raskere enn lyset? https://no.wikipedia.org/wiki/Universet https://www.moava.org/index.php?pageID=248 Og her er det noe som er rart, Her påstås det at universet utvider seg raskere enn lysets hastighet. Vi må jo forutsette at Jorden befinner seg i universets sentrum dersom teorien om at tiden står stille ved en hastighet på lysets hastighet. Og alt som beveger seg raskere enn lyset blir yngre og yngre? Om Big bang var universets begynnelse for 13,7 milliarder år siden. Og om universet har utvidet seg til en diameter på mins 91 milliarder lysår, må det vel konkluderes at dette er umulig. Det må vel kunne konkluderes at den delen som har utvidet seg raskere en lyset ikke eksisterer? Det må vel kunne stilles spørsmål ved alle disse teoriene. Om hastighet påvirker vår opplevelse av tid, endrer vel ikke den universelle tiden seg.- Tore Karlsen Endret 1. april 2019 av tore1946 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 Det er definitivt mulig å reise i tid, men så langt har klarer vi berre å reise sakte framover i tid, og å bremse tida ved å reise i høg hastigheit. Nytten av dette er foreløpig svært begrensa. 1 Lenke til kommentar
tore1946 Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 Det er definitivt mulig å reise i tid, men så langt har klarer vi berre å reise sakte framover i tid, og å bremse tida ved å reise i høg hastigheit. Nytten av dette er foreløpig svært begrensa. Kan du forklare hvorledes det definitivt er mulig å reise i tid? Tore Karlsen Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 Kan du forklare hvorledes det definitivt er mulig å reise i tid? Tore Karlsen Det er berre å vente ein time, så har du reist ein time fram i tid. Det er også ein form for tidsreise. Tida går også saktare ombord i f.eks. eit raskt fly eller anna farkost som beveger seg i høg hastigheit. Med høgastigheitsfly vil ein med atom-ur kunne måle ein svært liten tidsforskjell mellom uret som var ombord i flyet og uret som har blitt ståande igjen på bakken. Nytten av å bruke 67 timar på å fly jorda rundt, medan ein etter realitivitetsteorien har brukt 67 timar minus ca 1/500 000 sekund er som sagt svært begrensa, men det er mulig. Lenke til kommentar
tore1946 Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 Det er berre å vente ein time, så har du reist ein time fram i tid. Det er også ein form for tidsreise. Tida går også saktare ombord i f.eks. eit raskt fly eller anna farkost som beveger seg i høg hastigheit. Med høgastigheitsfly vil ein med atom-ur kunne måle ein svært liten tidsforskjell mellom uret som var ombord i flyet og uret som har blitt ståande igjen på bakken. Nytten av å bruke 67 timar på å fly jorda rundt, medan ein etter realitivitetsteorien har brukt 67 timar minus ca 1/500 000 sekund er som sagt svært begrensa, men det er mulig. Du er en liten luring, du! Spiller det noen rolle om flyet du sitter i flyr med eller mot rotasjonsretningen (ved ekvator), da? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 (endret) Jeg tror det er mulig, men saken er heller hva som skjer med vedkommende som reiser igjennom det. Om jeg ikke husker feil så er det snakk om at vedkommende blir mange ganger eldre enn om man ville gått den naturlige aldringsprossesen.. Det er det samme med dette greia man ser i si-fi filmer at man kan bøye tiden for å komme seg raskere et sted. Etter hva jeg forstår så vil du med andre ord bli ganske gammel når du kommer fram fordi tiden har så mye kjappere når du reiser fram eller tilbake og bøyer tiden.. Fint om noen eventuelt retter meg på dette, da jeg ikke har faktiske kilder på dette, men heller noe jeg har hørt fra ulike kilder på youtube osv. Ifølge denne videoen så er det å være i bane rundt jorden også som å drive med tidsreiser, da Sergei Krikelev reise inn i sin egen framtid med 0.02 sekunder: Endret 1. april 2019 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
Janzen Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 Her er min teori når det kommer til reise i tid. Si at du reiser frem 10 år ved hjelp av en tidsmaskin. Dette er da 10 år hvor du er borte, folk du kjenner og mulig dyr du har har gått 10 år uten å hvite hvor du er. Så ankommer du 2029, oppdager feilen du har gjort og reiser tilbake til 2019... Her oppstå¨r problemet. Du lager nå en ny tidslinje Du har 2019 hvor du ikke lenger eksisterer og kan heller aldri lenger besøke (blir ny tidslinje vær gang du reiser fremover). De vet du eksisterer tilbake i 2019, men kan aldri se deg igjen... Du er borte. Dette skjer vær gang du reiser frem og så tilbake i tid. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 Du er en liten luring, du! Spiller det noen rolle om flyet du sitter i flyr med eller mot rotasjonsretningen (ved ekvator), da? Etter som eg har forstått så har det betydning ja, sidan ein ved å fly mot rotasjonsretninga får relativt sett høgare hastigheit for ein observatør som står på bakken og som følger jordrotasjonen motsatt veg. Lenke til kommentar
tore1946 Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 Jeg tror det er mulig, men saken er heller hva som skjer med vedkommende som reiser igjennom det. Om jeg ikke husker feil så er det snakk om at vedkommende blir mange ganger eldre enn om man ville gått den naturlige aldringsprossesen.. Det er det samme med dette greia man ser i si-fi filmer at man kan bøye tiden for å komme seg raskere et sted. Etter hva jeg forstår så vil du med andre ord bli ganske gammel når du kommer fram fordi tiden har så mye kjappere når du reiser fram eller tilbake og bøyer tiden.. Fint om noen eventuelt retter meg på dette, da jeg ikke har faktiske kilder på dette, men heller noe jeg har hørt fra ulike kilder på youtube osv. Ifølge denne videoen så er det å være i bane rundt jorden også som å drive med tidsreiser, da Sergei Krikelev reise inn i sin egen framtid med 0.02 sekunder: At universet er krummet er vel ulogisk i forhold til "Big-Bang", det store smellet-teorien. Om "Big-Bang" virkelig hadde skjedd, ville alt som i en eksplosjon blitt spredd rett ut i alle retninger, forutsatt at det ikke fantes noe der ute fra før. Lenke til kommentar
tore1946 Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 Etter som eg har forstått så har det betydning ja, sidan ein ved å fly mot rotasjonsretninga får relativt sett høgare hastigheit for ein observatør som står på bakken og som følger jordrotasjonen motsatt veg. Så, med andre ord, er tiden forskjellig ved polene og ekvator? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 Ja, tida går nok i forskjellig hastigheit ved polane og ekvator, sjølv om forskjellen er liten. I tillegg så veg ein også mindre ved ekvator, både som eit direkte resultat av at jordrotasjonen gir ei sentrifugalkraft som virker motsatt på tungdekrafta.Jordas rotasjon har også gjort at landmassene ved ekvator blir dratt utover, dette medfører at når du står på ekvator så er du lenger vekke frå jordas kjerne, og når du står på ein av polane så er du nærmare jordas kjerne. Tilsaman utgjer summen av disse kreftene at jordas gravitasjon er omtrent 0,3% mindre ved ekvator. Det er derfor alle vekter blir kalibrert mot det fysiske kiloloddet i Frankrike. Om to månedar så får vi ein ny definisjon av kilogram basert på ein fysisk konstant frå kvantemekanikken, men prinsippet blir det same. Dersom ein ikkje hadde kalibrert vekter mot ein felles standard så betyr det at dersom ein transporterer 1000 kg fisk frå nordpolen, så hadde denne lasta mangla 3 kg når den kjem fram til ekvator. Lenke til kommentar
tore1946 Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 (endret) Ja, tida går nok i forskjellig hastigheit ved polane og ekvator, sjølv om forskjellen er liten. I tillegg så veg ein også mindre ved ekvator, både som eit direkte resultat av at jordrotasjonen gir ei sentrifugalkraft som virker motsatt på tungdekrafta. Jordas rotasjon har også gjort at landmassene ved ekvator blir dratt utover, dette medfører at når du står på ekvator så er du lenger vekke frå jordas kjerne, og når du står på ein av polane så er du nærmare jordas kjerne. Tilsaman utgjer summen av disse kreftene at jordas gravitasjon er omtrent 0,3% mindre ved ekvator. Det er derfor alle vekter blir kalibrert mot det fysiske kiloloddet i Frankrike. Om to månedar så får vi ein ny definisjon av kilogram basert på ein fysisk konstant frå kvantemekanikken, men prinsippet blir det same. Dersom ein ikkje hadde kalibrert vekter mot ein felles standard så betyr det at dersom ein transporterer 1000 kg fisk frå nordpolen, så hadde denne lasta mangla 3 kg når den kjem fram til ekvator. Dette er jo en diskusjon om tidsreiser er mulig. Mange mener det. Jeg legger inn mitt svar til "SeaLion" tidligere i tråden hvor jeg belyse en del motforestillinger og fremholder spørsmålet om ikke den universelle tiden løper upåvirket: Hvordan påvirker hastighet tiden? Tiden, hva er nå det? Kan tiden stå stille? Har hastigheten vi beveger oss i innflytelse på tiden? Universets utbredelse (etter Big-Bang og alder. Og hva om noe beveger seg raskere enn lyset? https://no.wikipedia.org/wiki/Universet https://www.moava.org/index.php?pageID=248 Og her er det noe som er rart, Her påstås det at universet utvider seg raskere enn lysets hastighet. Vi må jo forutsette at Jorden befinner seg i universets sentrum dersom teorien om at tiden står stille ved en hastighet på lysets hastighet. Og alt som beveger seg raskere enn lyset blir yngre og yngre? Om Big bang var universets begynnelse for 13,7 milliarder år siden. Og om universet har utvidet seg til en diameter på mins 91 milliarder lysår, må det vel konkluderes at dette er umulig. Det må vel kunne konkluderes at den delen som har utvidet seg raskere en lyset ikke eksisterer? Det må vel kunne stilles spørsmål ved alle disse teoriene. Om hastighet påvirker vår opplevelse av tid, endrer vel ikke den universelle tiden seg.- Tore Karlsen Endret 1. april 2019 av tore1946 Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 Om hastighet påvirker vår opplevelse av tid, endrer vel ikke den universelle tiden seg. Det første du må gjøre er faktisk å kvitte deg med forestillingen om universell tid. Einstein påviste at det ikke finnes. Først da kan du begynne å analysere muligheten for tidsreiser på en riktig måte (men enkelt er det uansett ikke). Lenke til kommentar
tore1946 Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 Det første du må gjøre er faktisk å kvitte deg med forestillingen om universell tid. Einstein påviste at det ikke finnes. Først da kan du begynne å analysere muligheten for tidsreiser på en riktig måte (men enkelt er det uansett ikke). Om universell tid ikke finnes, hvorfor diskuterer vi tidsreiser for da? Om universell tid ikke finnes, finnes i allefall ikke reiser i tid? Albert påviste vel ikke at universell tid ikke finnes? Var ikke dette en påstand han fremsatte og som kalles en teori. Denne er vel ikke bevist, vel? Lenke til kommentar
tore1946 Skrevet 1. april 2019 Del Skrevet 1. april 2019 (endret) Ja, tida går nok i forskjellig hastigheit ved polane og ekvator, sjølv om forskjellen er liten. I tillegg så veg ein også mindre ved ekvator, både som eit direkte resultat av at jordrotasjonen gir ei sentrifugalkraft som virker motsatt på tungdekrafta. Jordas rotasjon har også gjort at landmassene ved ekvator blir dratt utover, dette medfører at når du står på ekvator så er du lenger vekke frå jordas kjerne, og når du står på ein av polane så er du nærmare jordas kjerne. Tilsaman utgjer summen av disse kreftene at jordas gravitasjon er omtrent 0,3% mindre ved ekvator. Det er derfor alle vekter blir kalibrert mot det fysiske kiloloddet i Frankrike. Om to månedar så får vi ein ny definisjon av kilogram basert på ein fysisk konstant frå kvantemekanikken, men prinsippet blir det same. Dersom ein ikkje hadde kalibrert vekter mot ein felles standard så betyr det at dersom ein transporterer 1000 kg fisk frå nordpolen, så hadde denne lasta mangla 3 kg når den kjem fram til ekvator. Det er riktig at gravitasjonen påvirkes av massen, men også hvor gjenstanden befinner seg i forhold til massen og hva massen består av, https://www.dagsavisen.no/innenriks/nisse-setter-tyngdekraften-pa-prove-1.475297 Endret 1. april 2019 av tore1946 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå