Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Installere dab, Ford Kuga 2010

Niram

Anbefalte innlegg

Hei,

Trenger en enkel og grei løsning til DAB i kugaen min som er "stuck" med fm-radio. Har lest ymse om at disse frontvindu-antennene får problemer når det er varmetråder i frontruten slik min ford har. Erfaringer på dette?

Jeg er ikke ute etter noen løsning til mange tusen kroner, men et diskre adapter som gir meg dab. Har 0 erfaring med montering av bilstereo, så det bør ikke være spesielt avansert.

Har sett på muligheten til å bytte til en såkalt DIN2 spiller også, men jeg må vel fremdeles ha antenne? Og da snakker man vel fort om kategorien "mange tusen".

Takk for råd og tips!

Edit: Har sett litt på denne https://mainstreet.no/produkt/biltilbehor/bilstereo/adaptere-og-antenner/tiny-audio-c11-dab-adapter

BT + handsfree er det allerede på originalradioen.

Endret av Niram
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en gammel Megane, integrert anlegg, skiftet ut hele anlegget med et nytt Pioneer med USB/DAB/FM/BT. Bestilte og satte inn nytt konsollpanel selv, ble perfekt med litt finsliping. Ca. 2200,- for anlegg + panel, bruker de originalmonterte høytalerne.

Dekningen på DAB kan falle helt ut noen sekunder i blindsoner, det tipper jeg skjer med de fleste. For mitt vedkommende er det et sted like ved en tunnellåpning, og et sted mellom to små fjellknauser i området, begge tilbakelagt på få sekunder. Tak-antenne vil kanskje hjelpe litt, vindusantenne holder for det meste men det blir enkelte drop-outs på visse steder som de nevnte. Er ikke så gærnt at det er plagsomt, men kanskje det er verre på steder jeg ikke ferdes. YMMV.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Har installert Pure Highway 200 nå, antenne i frontruten. Fungerer heldigvis bra.

Men enkelte steder får jeg bare inn p1, feks vanskeligere med p5 hits osv. Er det kjent i områder med litt svakere dekning? Feks p1 detter aldri ut.

Jeg byttet til en 2din-spiller (ja, betalte mange tusen), men fikk aldri antennen til å fungere i frontruten. Har nå trukket kabelen bak til sidevinduet i bagasjerommet. Du var nok heldig, eller jeg var uheldig...eller udugelig.

Jeg betalte 500,- for adapteret og installerte selv, så det var en fin pris.

Men er det andre som erfarer at enkelte kanaler har dårligere dekning i litt grisgrendte strøk?

Jeg har ingen problemer med dekning, verken med Kugaen eller jobbilen (original spiller og antenne), men skikkelig langt ut på landet har jeg ikke testet.
Endret av Dr. Brodsky
Lenke til kommentar

Høres fremdeles ut som oppskrift på støy. Omtrent like logisk som disse trådløse antistatiske armlenkene man får kjøpt.

Oppskrift på støy å jorde antennen i karosseriet? Hvor skal du ellers jorde den? Tungvindt å ha en ekstra kabel ned til spilleren igjen.

Tidligere antenner hadde bare en teip man la intill karosseriet. Da får man lim imellom så magnet er nok bedre.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...