kremt Skrevet 25. desember 2018 Del Skrevet 25. desember 2018 I motsetning til deg, som tilfører diskusjonen hva? 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. desember 2018 Del Skrevet 26. desember 2018 I motsetning til deg, som tilfører diskusjonen hva? Han tilførte litt kunnskap angående "red herring" Lenke til kommentar
55GE57GD Skrevet 28. desember 2018 Del Skrevet 28. desember 2018 Sier du eksos-lokomotiv, eksos-ferge, eksos-fly og eksos-generator? Det er sterk korreleasjon mellom folk som bruker uttrykket eksosmotor og folk som ikke er interessert i eller evner å delta i en saklig debatt. Så vidt jeg kan se så har du heller ikke kommet med noen innsikt i temaet for tråden, hvordan forbedre effektiviteten til forbrenningsmotoren. Om bensinbil og dieselbil. Disse betegnelsene er for så vidt greie nok når det er behov for å presisere; eksosbil er et fellesnavn på biler med eksosrør. «Bil med forbrenningsmotor» eller «forbrenningsmotorbil» er slike lange konstruksjoner at de i praksis brukes temmelig sjelden – av samme grunn som at automobiler og flyvemaskiner er erstattet av biler og fly. Og er de mindre tendensiøse enn eksosbil? En forbrenningsmotor har jo nødvendigvis eksosrør. Om eksoslokomotiv: Siden praktisk talt alle lok med eksosrør går med diesel, har jeg ikke følt noe behov for å snakke om eksoslok. Diesellok er mer presist. Om eksosfly; Hittil har også praktisk talt alle fly hatt eksosrør. Riktignok finnes forskjellige teknologier (stempelmotorer, turbofanmotorer, rakettmotorer osv.), men til daglig ser jeg ikke noe stort behov for å presisere dette. Hvis elfly får nevneverdig utbredelse, kan det være hensiktsmessig å snakke om eksosfly. Det samme gjelder ferger. Om elbildisiplene: Deres ordbruk, samt deres mulige behov for å føle seg overlegne, må tas opp med dem. Om min angivelig manglende innsikt: Jeg har aldri utgitt meg for å være ekspert på hvordan en kan forbedre effektiviteten til forbrenningsmotoren. Temaet for artikkelen var for øvrig eksosmotorens levetid. Pål Jensen Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 28. desember 2018 Del Skrevet 28. desember 2018 Så lenge forbrenningsmotoren er effektiv og ren vil den nok leve lenge ennå. Har kjørt gjennom småbyer der det kun er en sparelyspære PR hus? Tviler på om de ønsker seg el bil. Men gamle corollaer fra 70 tallet kjører de rundt med. Bensin og diesel kan lages fra luft og vann bare man har el kraft nok. Når dette blir vanlig og prisen synker vil dette bli fraktet rundt om i verden. En liter bensin inneholder 10kwh. En tank på 25 liter like mye som et teslabatteri med 35% motor virkningsgrad. El biler er bra men det trengs mye utvikling før prisen og strømnett er bra nok for den 3 verden. Vi får håpe at utvikling går raskt. Se bare BMW sin el bil. Fortsetter utvikling i samme takt vil den snart kunne gå 500 km. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. desember 2018 Del Skrevet 28. desember 2018 Så lenge forbrenningsmotoren er effektiv og ren vil den nok leve lenge ennå. Har kjørt gjennom småbyer der det kun er en sparelyspære PR hus? Tviler på om de ønsker seg el bil. Men gamle corollaer fra 70 tallet kjører de rundt med. Bensin og diesel kan lages fra luft og vann bare man har el kraft nok. Når dette blir vanlig og prisen synker vil dette bli fraktet rundt om i verden. En liter bensin inneholder 10kwh. En tank på 25 liter like mye som et teslabatteri med 35% motor virkningsgrad. El biler er bra men det trengs mye utvikling før prisen og strømnett er bra nok for den 3 verden. Vi får håpe at utvikling går raskt. Se bare BMW sin el bil. Fortsetter utvikling i samme takt vil den snart kunne gå 500 km. Javell? Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 28. desember 2018 Del Skrevet 28. desember 2018 Javell? https://www.huffingtonpost.com/2014/04/09/seawater-to-fuel-navy-vessels-_n_5113822.html 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. desember 2018 Del Skrevet 28. desember 2018 https://www.huffingtonpost.com/2014/04/09/seawater-to-fuel-navy-vessels-_n_5113822.html hydrocarbon liquid fuel Ikke helt bensin/diesel med andre ord.. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 28. desember 2018 Del Skrevet 28. desember 2018 Ikke helt bensin/diesel med andre ord.. Man kan lage det man vil. Flyene trenger vel jet fuel. Diesel motorer kan fint kjøre på det. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. desember 2018 Del Skrevet 28. desember 2018 Man kan lage det man vil. Flyene trenger vel jet fuel. Diesel motorer kan fint kjøre på det. Nei man kan ikke lage hva man vill med disse tingene, men en kan lage drivstoff som kan fungere i forskjellige motorer som baserer seg på forbrenning, ja. Problemet er som du sier, det krever enorme mengder energi for å komme der. Det er ett sløseri, enn så lenge. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 28. desember 2018 Del Skrevet 28. desember 2018 Nei man kan ikke lage hva man vill med disse tingene, men en kan lage drivstoff som kan fungere i forskjellige motorer som baserer seg på forbrenning, ja. Problemet er som du sier, det krever enorme mengder energi for å komme der. Det er ett sløseri, enn så lenge. Dette er tenkt brukt på hangarskip som lager steam med kjernereaktorer. Når skipet ligger stille trenger det ikke all kraft. Da kan de lage fuel i stedet. Sløser sikkert litt uran men logistikken med fylling av fuel gjør det aktuelt. 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 29. desember 2018 Del Skrevet 29. desember 2018 ...eksosbil er et fellesnavn på biler med eksosrør. Pål Jensen Du synes ikke du tok denne "eksosbil"-forklaringen og forsvaringen din, en smule langt nå? Kan du med hånden på hjertet si at du har hørt ordet "eksosmotor" brukt som en fellesbetegnelse på fobrenningsmotorer, før det sto i overskriften i denne tråden? Likevel later du som, i flotte vendinger, at dette en en godt innarbeidet betegnelse for både motorene og bilene. Når jeg søker på de to ordene på google, får jeg ingen treff. Hvorfor diktet du opp: "for å presisere; eksosbil er et fellesnavn på biler med eksosrør"? For å framstå som en smarting i et forum, eller for å bidra til nedrakkingen av kjøretøyene de fleste fremdeles bruker? 1 Lenke til kommentar
55GE57GD Skrevet 1. januar 2019 Del Skrevet 1. januar 2019 Du er flink til å vite – eller kanskje helst late som om du vet – hva andre later som, føler, dikter opp osv. Den formen for «debatt» finner jeg meningsløs. Pål Jensen Du synes ikke du tok denne "eksosbil"-forklaringen og forsvaringen din, en smule langt nå? Kan du med hånden på hjertet si at du har hørt ordet "eksosmotor" brukt som en fellesbetegnelse på fobrenningsmotorer, før det sto i overskriften i denne tråden? Likevel later du som, i flotte vendinger, at dette en en godt innarbeidet betegnelse for både motorene og bilene. Når jeg søker på de to ordene på google, får jeg ingen treff. Hvorfor diktet du opp: "for å presisere; eksosbil er et fellesnavn på biler med eksosrør"? For å framstå som en smarting i et forum, eller for å bidra til nedrakkingen av kjøretøyene de fleste fremdeles bruker? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå