Gå til innhold

Slik skal de forlenge eksosmotorens levetid


Anbefalte innlegg

Energiutnyttelsen av drivstoffet i dagens motorer er ekstremt lavt. hvis dette kan økes noen prosent vil besparelsene på miljøet være enormt.

For ordens skyld. 100 °K lavere tmeperatur er det samme som 100 °C lavere temperatur.

<pirk on> 100 K, ikke 100 °K<pirk off>

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelte har problemer med å la forbrenningsmotoren dø.

Er det ikke bra at forbrenningsmotoren gjøres mer effektiv enn så lenge 99% av verdens bilmarked er ikke-elektrisk?

Ingen benekter at elbiler er fremtiden, men det er lov å ha et realistisk syn på teknologiutvikling. Verden er større enn lille Norge, og selv her på berget er det en stor andel husstander hvor elbil ikke er praktisk, enten pga gjøremønster eller mangel på lademuligheter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Eksosmotor"? "Fossilbil"?

Når sluttet det å hete forbrenningsmotor?

 

Jeg er helt enig i at el-bilene er framtiden! Men hersketeknikkene hos fantastene gir meg en dårlig smak i munnen, og viser deres trangsynthet så altfor tydelig.

Ønsker Teknisk Ukeblad en diskusjon rundt de veldig mange teknologiske mulighetene for forbedring av forbrenningsmotorer eller ønsker de en politsk debatt hvor de samme folkene slår hverandre i hodet med de samme argumentene for og mot elbil?

 

Med denne terminologien så sender Teknisk Ukeblad her et tydelig signal om at de foretrekker et tabloid sirkus framfor et debattklima attraktivt for deres primære lesergruppe.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

"Eksosmotor"? "Fossilbil"?

Når sluttet det å hete forbrenningsmotor?

 

Jeg er helt enig i at el-bilene er framtiden! Men hersketeknikkene hos fantastene gir meg en dårlig smak i munnen, og viser deres trangsynthet så altfor tydelig.

 

Du fyrer av hersketeknikker selv som «fantaster» «trangsynthet», «dårlig smak i munn». Uten å bidra med noe info i diskusjonen, er vel du den mest trangsynte her..
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ønsker Teknisk Ukeblad en diskusjon rundt de veldig mange teknologiske mulighetene for forbedring av forbrenningsmotorer eller ønsker de en politsk debatt hvor de samme folkene slår hverandre i hodet med de samme argumentene for og mot elbil?

 

Med denne terminologien så sender Teknisk Ukeblad her et tydelig signal om at de foretrekker et tabloid sirkus framfor et debattklima attraktivt for deres primære lesergruppe.

Tipper de ønsker opphetede debatter, ellers hadde ikke mange av artiklene hatt en så tabloide vinkling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ønsker Teknisk Ukeblad en diskusjon rundt de veldig mange teknologiske mulighetene for forbedring av forbrenningsmotorer eller ønsker de en politsk debatt hvor de samme folkene slår hverandre i hodet med de samme argumentene for og mot elbil?Med denne terminologien så sender Teknisk Ukeblad her et tydelig signal om at de foretrekker et tabloid sirkus framfor et debattklima attraktivt for deres primære lesergruppe.

Eksos har vel luft motorer også. Fossil motor er vel også misvisende.

 

En forbrenningsmotor med intern forbrenning kan nyttegjøreseg et utall ulike brennstoff fra hydrogen til tungolje.

 

Sikkert også fossil hydrogen

Lenke til kommentar

"Eksosmotor"? "Fossilbil"?

Når sluttet det å hete forbrenningsmotor?

Vi kan begynne og kalle elbiler, kullkraftdrevne biler og batteriet miljøfarlig lagringsenhet og drives av resurskrevende motorer, sånn for å få litt likevekt mot ekstremistenes sine uttalelser :)

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

"Eksosmotor"? "Fossilbil"?

Når sluttet det å hete forbrenningsmotor?

 

Jeg er helt enig i at el-bilene er framtiden! Men hersketeknikkene hos fantastene gir meg en dårlig smak i munnen, og viser deres trangsynthet så altfor tydelig.

 

Det heter egentlig varmekraftmaskin med intern forbrenning - ICE på nynorsk.

Du får få journalister og andre til å bruke det, særlig i overskrifter. Se for deg denne i VG:

«Høyere bomavgifter for varmekraftmaskiner med intern forbrenning - ICE på nynorsk – på fire eller flere hjul».

 

Både eksosmotor og fossilbil er svært beskrivende, og dessuten kortere enn «varmekraftmaskin med…» osv.

Pål Jensen

Lenke til kommentar

Både eksosmotor og fossilbil er svært beskrivende,

Dette er tendensiøs ordbruk (Du velger ord spesifikt for de negative konnotasjonene). Det eneste du oppnår med å bruke slikt er at de som var uenige med deg nå anser deg villig til å fordreie fremstillinger og er dermed ikke er verdt å høre på. M.a.o. det eneste du greier å dyrke frem ved å tillate deg selv i å bruke slike karakteristikker er et ekkokammer. Du vil neppe oppnå noe større gjennomslag for egne meninger om du ikke greier å holde deg til en mer nøytral fremstilling.

 

En debatt der du ikke får noe gjennomslag hos de som ikke var enige med deg i utgangspunktet er jo tross alt temmelig meningsløs.

 

Se forøvrig: https://no.wikipedia.org/wiki/Arne_Næss#Arne_Næss'_normer_for_saklig_diskusjon

Endret av sverreb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du får få journalister og andre til å bruke det, særlig i overskrifter. Se for deg denne i VG:

«Høyere bomavgifter for varmekraftmaskiner med intern forbrenning - ICE på nynorsk – på fire eller flere hjul».

 

Både eksosmotor og fossilbil er svært beskrivende, og dessuten kortere enn «varmekraftmaskin med…» osv.

Pål Jensen

 

Nå det jo faktisk EL-bilen han gav det navnet...  :wee:

Lenke til kommentar

Dette er tendensiøs ordbruk (Du velger ord spesifikt for de negative konnotasjonene). Det eneste du oppnår med å bruke slikt er at de som var uenige med deg nå anser deg villig til å fordreie fremstillinger og er dermed ikke er verdt å høre på. M.a.o. det eneste du greier å dyrke frem ved å tillate deg selv i å bruke slike karakteristikker er et ekkokammer. Du vil neppe oppnå noe større gjennomslag for egne meninger om du ikke greier å holde deg til en mer nøytral fremstilling.

 

En debatt der du ikke får noe gjennomslag hos de som ikke var enige med deg i utgangspunktet er jo tross alt temmelig meningsløs.

 

Se forøvrig: https://no.wikipedia.org/wiki/Arne_Næss#Arne_Næss'_normer_for_saklig_diskusjon

Hvilken eller hvilke av Arne Næss’ saklighetsnormer mener du det strider mot å kalle en bil med eksosrør for eksosbil? Og hva mener du biler med eksosrør bør kalles i stedet?
Pål Jensen
Lenke til kommentar

Hvilken eller hvilke av Arne Næss’ saklighetsnormer mener du det strider mot å kalle en bil med eksosrør for eksosbil? Og hva mener du biler med eksosrør bør kalles i stedet?

Pål Jensen

Er en hydrogen bil en eksosbil? Er en luftdrevet bil en eksosbil? Begge avgir eksos selv om den ikke inneholder skadelige stoff.

 

Er CO2 eksos? Plante eksos om natten?

 

Med dagens miks av el produksjon er vel fortsatt en el bil en kullbil. Lader man bilen med et bensinaggregat er den da en bensinbil eller fossilbil, batteribil eller el bil.

 

Alt kan jo kalles fossilbil da alle biler kan gå på energi som kommer fra fossilt brennstoff.

 

Ingen biler er utslippsfrie. Alle krever en gitt menge energi for å forflytte seg fra a til b.

 

Personlig liker jeg bensinbil, dieselbil og el bil. Godt nok. Alle kan bruke fossilt eller fornybart brennstoff.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken eller hvilke av Arne Næss’ saklighetsnormer mener du det strider mot å kalle en bil med eksosrør for eksosbil? Og hva mener du biler med eksosrør bør kalles i stedet?

Pål Jensen

2. Punkt. "Unngå tendensiøse gjengivelser

Gjengivelsen må være nøytral med tanke på stridsspørsmål". Muligens også punkt 5 eller 6.

 

Du kan f.eks bruke betegnelsen bil med forbrenningsmotor eller forbrenningsmotorbil

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken eller hvilke av Arne Næss’ saklighetsnormer mener du det strider mot å kalle en bil med eksosrør for eksosbil? Og hva mener du biler med eksosrør bør kalles i stedet?

Pål Jensen

Sier du eksos-lokomotiv, eksos-ferge, eksos-fly og eksos-generator?

 

Det er sterk korreleasjon mellom folk som bruker uttrykket eksosmotor og folk som ikke er interessert i eller evner å delta i en saklig debatt. Så vidt jeg kan se så har du heller ikke kommet med noen innsikt i temaet for tråden, hvordan forbedre effektiviteten til forbrenningsmotoren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Når vi så er inne på det med dårlig debattform.

 

Mange tåler lite og ingen terging.

Her bruker du den utydelige 'mange' slik at du ikke kan konfronteses direkte fra de du retter dette utsagnet mot.

 

Forøvrig er resten av utsagnet et personangrep, selv om du ikke sier tydelig hvem du sikter til.

 

 

Det er rart hvor uinteressant de fleste biler med eksplosjonsmotor plutselig har blitt etter man har gjort seg kjent med og dratt nytte av BEV`s fordeler.

Dette er hva man på utenlndsk kaller en 'red herring' eller avsporing på norsk. Et utsagn som kun har perifer forbindelse med tidligere eller nåværende emner i diskusjonen, men ikke egentlig tilfører diskusjonen noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...