Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Boligkjøp og banken har trukket lånet

JNK

Anbefalte innlegg

Hvordan vet du at de sjekket, fordi de spurte om bank og kontaktperson? Det betyr ikke at de faktisk har sjekket

Man har jo jevnlig kontakt med megler (og bank) i en slik prosess. Jeg vet bl.a. at de ringer fordi jeg to ganger har fått telefon av megler der han sier "fikk ikke tak i bankkontakten din igår, kjenner du flere der?"
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan vet du at de sjekket, fordi de spurte om bank og kontaktperson? Det betyr ikke at de faktisk har sjekket

Fordi de ringte banken og bekreftet at det stemte hver gang. Hvordan jeg vet dette? Min kontaktperson ringte meg for å bekrefte.

Edit: Megler trenger jo bare ringe en gang (første bud) for å høre om finansiering er i orden og evt opp til hvilket beløp.. Må jo ikke ringe ved hvert bud man legger inn..

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Edit: Megler trenger jo bare ringe en gang (første bud) for å høre om finansiering er i orden og evt opp til hvilket beløp.. Må jo ikke ringe ved hvert bud man legger inn..

Megler jobber for selger og kan også ha økonomisk insentiv (provisjon) for at boligen skal selges til høyest mulig pris. Megleren skal ikke vite hvor høyt du kan gå, kun om du har dekning for budet ditt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Megler jobber for selger og kan også ha økonomisk insentiv (provisjon) for at boligen skal selges til høyest mulig pris. Megleren skal ikke vite hvor høyt du kan gå, kun om du har dekning for budet ditt.

Aha ok. Gir mening. Mulig de ikke kan spørre direkte da.

De gangene jeg har kjøpt har jeg sendt over finansieringsbevis. Det har uansett vært en god del høyere enn hva mitt maks bud er så vanskelig å dra konklusjoner direkte fra det.

Endret av wampster
Lenke til kommentar

En kontantbeholdning kan jo også en bankkontakt verifisere.

Forutsatt at beholdningen er i kjøpers navn.. Ved forskudd på arv, samboere eller verger kan det godt tenkes at banken ikke har oversikt over hvilke verdier en person råder over.

Det er først og fremst selger selv som må forsikre seg om at de kan betale for et gitt bud.

Edit: eller feks ved bitcoin som var så populært for noen mnd siden :)

Endret av Marzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi de ringte banken og bekreftet at det stemte hver gang. Hvordan jeg vet dette? Min kontaktperson ringte meg for å bekrefte.

Megler skal hverken vite hvor mye du poensielt kan kjøpe for, eller hvor mye som er henholdsvis egenandel/lån. Det overrasker at du har kjøpt ti enheter i Oslo uten å vite dette, da dette er ABC innen kjøp av eiendom. Det overrasker også at du har kjøpt ti enheter i Oslo i det hele tatt, da det på ingen måte lønner seg å kjøpe for å leie ut i Oslo lenger, men det er en annen sak.

Sist jeg kjøpte (i Oslo) spurte jeg min bankkontakt noen dager etter budet mitt ble akseptert om megler hadde ringt, noe han ikke hadde gjort. Grunnen til at jeg spurte var fordi jeg mistenkte at megler hadde ringt for å spørre om jeg kunne gi en bestemt sum som var høyere enn den jeg hadde bydd, nettopp for å finne ut hvor mye jeg kunne by da jeg ga bud på under prisantydning.

Feks prisantydning er 4 mill, jeg byr 3,6 og megler ringer min bankkontakt og spør om jeg kan by 3,8. Svarer bankkontakten min ja på det vet megler at han kan presse meg mer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Oslo i det hele tatt, da det på ingen måte lønner seg å kjøpe for å leie ut i Oslo lenger, men det er en annen sak.

Tja. mine 8% avkastning sier noe annet... Men selvfølgelig du vet sikkert bedre..

Edit: 10% avkastning som i kun leieinntekter. Ikke medberegnet foreløpig verdiøkning (da hadde vi vært betraktelig høyere).

Edit2: Jeg vet ikke eksakt hva megler spør om, hvor ofte det blir spurt eller på hvilken måte. Det jeg vet er at megler sjekker at du kan betale for deg. Hva er vitsen med en megler hvis de ikke gjør det? Personlig har jeg såpass lav belåningsgrad at jeg ved budrunder bare oppgir min bankkontakt så kan han evt svare på spørsmål. Hvordan andre gjør det eller hva meglere spør om aner jeg ikke. Det jeg er 100% sikker på er at de ved hvert kjøp jeg har gjort har kontaktet min kontaktperson, for han har etter budrunde kontaktet meg for å høre hvordan det gikk.

edit3: Nå er vi laaaaangt utenfor topic her. Foreslår at OP setter denne som løst jeg. Fint at det løste seg.

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Feks prisantydning er 4 mill, jeg byr 3,6 og megler ringer min bankkontakt og spør om jeg kan by 3,8. Svarer bankkontakten min ja på det vet megler at han kan presse meg mer.

Nå vet ikke jeg hvordan du kjøper, men jeg byr aldri ut fra hva jeg maksimalt kan - jeg byr basert på hva jeg er villig til å gi for kåken/bilen/whatever. At jeg har tilgang på 4m betyr ikke at jeg er villig til å gi det for et objekt, og det kan jeg fint fortelle megler om han ikke skjønner det selv.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hvordan du kjøper, men jeg byr aldri ut fra hva jeg maksimalt kan - jeg byr basert på hva jeg er villig til å gi for kåken/bilen/whatever. At jeg har tilgang på 4m betyr ikke at jeg er villig til å gi det for et objekt, og det kan jeg fint fortelle megler om han ikke skjønner det selv.

Jaha, det gir jo ingen mening.

Hvorfor i alle dager skulle jeg by det jeg faktisk er villig til å gi. Jeg byr 3,6 mill for en leilighet med prisantydning 4 mill, men er absolutt villig til å gi 4,2 mill. Da mener du jeg byrde by det med en gang?

Hverken selger eller megler vet at jeg er villig til å by 4,2. Derfor selger de til meg for 3,6. Hadde de visst jeg var villig til å gi mer hadde de jo avslått budet mitt. 

En vesentlig komponent i spørsmålet "hva er han egentlig villig til å gi" er jo hvor mye jeg maksimalt kan gi bud på ut ifra finansieringsbeviset mitt. De fleste kjøper med hjertet og ikke hodet, og når du først er villig til å gi 3,6 er du også villig til å gi 3,7 dersom du kan låne inntil feks. 4,5 mill.

Endret av coffeee
Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager skulle jeg by det jeg faktisk er villig til å gi. Jeg byr 3,6 mill for en leilighet med prisantydning 4 mill, men er absolutt villig til å gi 4,2 mill. Da mener du jeg byrde by det med en gang?

Hverken selger eller megler vet at jeg er villig til å by 4,2. Derfor selger de til meg for 3,6. Hadde de visst jeg var villig til å gi mer hadde de jo avslått budet mitt.

Jeg tror toth mener at betalingsevnen/finansieringsrammen kan være høyere enn betalingsviljen, og da er ikke betalingsevnen relevant.

Da har man veldig tiltro til egne evner.

Lenke til kommentar

Misforstår du med vilje, eller?

Selvsagt mener jeg ikke det - jeg mener at jeg kan ha låneramme på 10 mill, men fortsatt ikke være villig til å gi mer enn 3,6 for en spesifikk leilighet. Selvsagt er ikke det åpningsbudet mitt, poenget var å få deg til å forstå at betalingsevne ikke er lik betalingsvilje. At megler vet jeg kan by 10mill er irrelevant om jeg har bestemt meg for at 3,6 er min grense. Hvis første bud fra en annen er 3,0, går jeg selvsagt ikke direkte til 3,6, men 3,05 eller 3,1.

når du først er villig til å gi 3,6 er du også villig til å gi 3,7 dersom du kan låne inntil feks. 4,5 mill

Helt uenig i dette.

Endret av toth
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Misforstår du med vilje, eller?

Selvsagt mener jeg ikke det - jeg mener at jeg kan ha låneramme på 10 mill, men fortsatt ikke være villig til å gi mer enn 3,6 for en spesifikk leilighet. Selvsagt er ikke det åpningsbudet mitt, poenget var å få deg til å forstå at betalingsevne ikke er lik betalingsvilje. At megler vet jeg kan by 10mill er irrelevant om jeg har bestemt meg for at 3,6 er min grense. Hvis første bud fra en annen er 3,0, går jeg selvsagt ikke direkte til 3,6, men 3,05 eller 3,1.

Helt uenig i dette.

"at megler vet jeg kan by 10mill er irrelevant om jeg har bestemt meg for at 3,6 er min grense"

Dette mener jeg rett og slett er feil. Derfor vil du se at de fleste som driver med dette, enten det er banker eller økonomiske rådgivere som uttaler seg i avisene, gir følgende grunnleggende råd: aldri fortell megler hvor mye du maksimalt kan kjøpe for. 

For øvrig morsomt at du tror jeg er så ubegripelig dum at jeg tror betalingsevne = betalingsvilje. 

Lenke til kommentar

"at megler vet jeg kan by 10mill er irrelevant om jeg har bestemt meg for at 3,6 er min grense"

Dette mener jeg rett og slett er feil. 

Vel, det kan du godt mene - men det er fortsatt fakta, når jeg snakker om meg personlig. Jeg håndterer ikke bolig spesielt annerledes enn bil - hvis det ligger en bil på Finn til 280k, men jeg har bestemt meg for å bruke maks 250k på en slik bil, så har jeg bestemt meg for det - da strekker jeg meg ikke til 280 bare fordi jeg har råd. Hvis jeg får lyst på en ny laptop, som koster 13000 men jeg ikke vil bruke mer enn 10000, så venter jeg til den kommer på tilbud eller bruktmarkedet.

Med bil og bolig kan det selvsagt eksistere unntak hvor man MÅ ha det på plass innen en viss tid for å ha tak over hodet/transport, men da har man normalt stokket om skrittene litt. Hvis man ikke selger eksisterende bolig før man kjøper ny så har man ikke hastverk og slipper å by under press.

Endret av toth
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror toth mener at betalingsevnen/finansieringsrammen kan være høyere enn betalingsviljen, og da er ikke betalingsevnen relevant.

Det er sikkert sant for noen, men de fleste (mindre) leiligheter i Oslo kjøpes av noen som kjøper det de har råd til. Hvis det først er budrunde på en to- eller treromsleilighet, er hovedgrunnen til at folk faller av at de ikke KAN by mer, heller enn at de ikke vil.

Uansett: Vet megler at selger ikke er helt fornøyd med budet, og vet at kjøper har mer og gå på, er han e ganske dårlig megler om han ikke får snakket opp budet noe. De er tross alt egentlig bare selgere/markedsførere, det er det som er den egentlige jobben deres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...