Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Jeg sitter med 2 boliger selv nå, og har vært igjennom samme prosess (bare at her gikk alt som det skulle). For det første ville jeg aldri lagt inn bud på ny bolig før jeg hadde skriftlig bevis fra banken min at bolig og lån var godkjent. Jeg hadde finansieringsbevis med en maksimal ramme på forhånd, og kontaktet banken for godkjenning av hvert enkelt objekt jeg ville legge inn bud på, og innga ikke bud før jeg hadde skriftlig OK på dette. For det andre, når jeg la inn bud, kontaktet megler alltid min kontaktperson i banken før budet ble akseptert, og budet ble avslått dersom de ikke fikk bekreftelse innen budfristen min. Her har nok både TS, TS' bank og selgers megler vært sløve. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Så nå står vi her og aner ikke hva vi skal gjøre. Kan virkelig banken gjøre sånt når de har bekreftet at de gir oss lån?Ja, hvis dere har gitt uriktige eller ufullstendige opplysninger. Eller det var andre vilkår tilstede som ikke er oppfylt. For øvrig skrev jeg i en annen tråd at man må få finansieringsbevis skriftlig, her har vi beviset på det. Jeg foreslår at dere kontakter banker som har spesialisert seg på "vanskelige tilfeller": https://bank2.no/ https://www.bluestep.no/ Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Et finansieringsbevis må da være endelig siden det er et "bevis"? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. desember 2018 Del Skrevet 18. desember 2018 Et finansieringsbevis må da være endelig siden det er et "bevis"? Som nevnt over, var mitt finansieringsbevis dokumentasjon på en ramme jeg kunne få lån innenfor. Finansiereng var først godkjent når det objektet som var under vurdering ble godkjent av långiver. Lenke til kommentar
JNK Skrevet 18. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2018 Vi hadde kontakten banken på forhånd og hadde en låneramme, megler har snakket med vår bank mann flere ganger og hos det megler kontoret holder det vist med en muntlig bekreftelse på at finansieringen er i orden. Vi har ikke noen uriktige opplysninger som vi ikke har del/gitt banken. Har også mast og mast om kontraktsmøte men bankmannen bare utsatte og utsatte det. Dette er grunnen til at det ikke har blitt gjort tidligere. Vi har god tid sa han hele tiden, til han nå to dager før finner ut at vi inne får lån pga kreditt avdelingen sier nei. For oss virker det som han ikke sjekket/la inn søknad for oss før han sa ja også gjorde han dette nå og fikk avslag selv. Han er verken ydmyk/empatisk eller noe. Vi har bolig med høyere verdig enn nytt hus OG kausjonist ved behov. Lenke til kommentar
Populært innlegg JNK Skrevet 19. desember 2018 Forfatter Populært innlegg Del Skrevet 19. desember 2018 Takk for alle tilbakemeldinger, tips og råd. Vi tok kontakt med banksjefen og nå har banken snudd. Lagt seg flat og lånet er innvilget. Vi har virkelig lært å ikke ta ting for gitt og alltid kreve skriftlige dokumentasjoner, muntlig holder ikke. 27 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Et finansieringsbevis er ingen garanti. Selger kan ikke påberope seg finansieringsbevis og holde banken erstatningsansvarlig, jf. Rt. 2013 s. 1402. Om kjøper kan påberope seg finansieringsbeviset kommer an på om kjøper var i god tro om at finansieringsbeviset også var et lånetilsagn, jf. Bankklagenemndas sak 11/2000, og på om det var stilt vilkår kjøper var kjent med, jf. Borgarting lagmannsrett i LB-2012-173735. 4 Lenke til kommentar
toth Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Takk for alle tilbakemeldinger, tips og råd. Vi tok kontakt med banksjefen og nå har banken snudd. Lagt seg flat og lånet er innvilget. Så flott! 1 Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 For øvrig sjelden megler sjekker om finansiering er i orden før de godtar budet, noe som gir mening da det er bortkastet tid å undersøke noe som i 99,9% av alle tilfeller ikke er noe problem. Finansieringsbeviset er mest for din egen sikkerhet, jfr. denne tråden. Lenke til kommentar
toth Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 For øvrig sjelden megler sjekker om finansiering er i orden før de godtar budet Dette er helt feil, ihvertfall for mitt distrikt - her ber megler konsekvent om navn/telefon på bankkontakt, og ringer denne for å sjekke at finans er i orden. Alternativet er jo at bud må gis med forbehold om finansiering, som jo er et langt mindre attraktivt bud å akseptere. 5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Dette er helt feil, ihvertfall for mitt distrikt - her ber megler konsekvent om navn/telefon på bankkontakt, og ringer denne for å sjekke at finans er i orden. Alternativet er jo at bud må gis med forbehold om finansiering, som jo er et langt mindre attraktivt bud å akseptere. Samme her, som beskrevet over. Ved et tilfelle fikk ikke megler tak i min bankkontakt, og da ble ikke budet akseptert før jeg hadde oversendt epost med både mitt finansieringsbevis og skriftlig bekreftelse fra min bankkontakt på at objektet var godkjent. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 For øvrig sjelden megler sjekker om finansiering er i orden Vet ikke hvor du bor, men har kjøpt 10 enheter i Oslo siste 3 årene og ved alle anledninger har det blitt sjekket om finansiering/finansierings-bevis har vært i orden ved budgivning. Det er på en måte ganske kritisk at er i orden når man skal selge noe. At personen du selger til faktisk har pengene... 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Jeg vil tro alle/de fleste meglerkontorer har en juridisk avdeling kan de kan benytte seg av. Megler er ikke uten ansvar her siden de har "fikset" det hele.Jeg skjønner ikke helt problemstillingen fra bankens side siden dere degraderer til en rimeligere bolig, men har det vært misligholdt lån/betingelser tidligere, eller endring i inntekt?Uansett, så føler jeg en bank ikke drive så useriøst som i dette tilfellet.Om det krikkert skriver tidligere er riktig er jo hele poenget med finansieringsbevis borte. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 (endret) Jeg spurte banken min om finansieringsbevis, men det fikk jeg ikke fordi "du trenger ikke det og vi pleier ikke å lage slike lenger", og jeg fikk også bare muntlig bekreftelse på at banken var villig til å gi meg lån samt en beskjed om å sette navnet på min kontaktperson i banken som referanse på budet. Jeg la inn bud, megler ringer banken - ferdig, handelen var i boks. Dette var da kjøp av bolig før salg av egen leilighet og trengte derfor også mellomfinansiering Er det sånn at alle dere har fått finansieringsbevis skriftlig? Jeg mener da nå i senere tid? Man legger jo inn bud og slikt elektronisk i dag, og har man fått en go-ahead fra banken så må man jo kunne regne med at banken faktisk har plottet dette inn i systemet sitt? Endret 19. desember 2018 av bshagen Lenke til kommentar
HW1 Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Et finansieringsbevis er ingen garanti. Selger kan ikke påberope seg finansieringsbevis og holde banken erstatningsansvarlig, jf. Rt. 2013 s. 1402. Om kjøper kan påberope seg finansieringsbeviset kommer an på om kjøper var i god tro om at finansieringsbeviset også var et lånetilsagn, jf. Bankklagenemndas sak 11/2000, og på om det var stilt vilkår kjøper var kjent med, jf. Borgarting lagmannsrett i LB-2012-173735. Hva er et finansieringsbevis hvis det ikke er en garanti til kjøper (lånetaker) om at dette kan du få låne til å kjøpe bolig? Hva er vitsen med å skaffe et finansieringsbevis hvis det ikke har noen verdi? 1 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Dette er helt feil, ihvertfall for mitt distrikt - her ber megler konsekvent om navn/telefon på bankkontakt, og ringer denne for å sjekke at finans er i orden. Alternativet er jo at bud må gis med forbehold om finansiering, som jo er et langt mindre attraktivt bud å akseptere.Nei, alternativet er ikke at budet leveres med forbehold om finansiering - budet gis av budgiver, og eventuelle forbehold er hans, ikke meglers. Man bør også helst unngå å vise megler finansieringsbevis, ettersom lånerammen din kan være en verdifull opplysning for megler, som for eksempel kan benytte opplysningen til å fortelle en annen budgiver at du ikke har så mye å gå på, for å motivere til et nytt bud. At megler ringer banken og ber om en bekreftelse på at bud på X kroner er innenfor din finansieringsramme, er derfor en bedre løsning for budgiver. Konsekvensen av å ikke undersøke om finansieringen er i orden ved et bud (som er bindende) er det budgiver som må bære. Imidlertid kan det være at megler, om h*n unnlater å undersøke finansiering, blir ansvarlig overfor selger som følge av brudd på god meglerskikk eller profesjonsansvar, f.eks. dersom budgiver ikke er i stand til å gjøre opp for seg. 2 Lenke til kommentar
toth Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 (endret) Nei, alternativet er ikke at budet leveres med forbehold om finansiering - budet gis av budgiver, og eventuelle forbehold er hans, ikke meglers. Man bør også helst unngå å vise megler finansieringsbevis, ettersom lånerammen din kan være en verdifull opplysning for megler, som for eksempel kan benytte opplysningen til å fortelle en annen budgiver at du ikke har så mye å gå på, for å motivere til et nytt bud. At megler ringer banken og ber om en bekreftelse på at bud på X kroner er innenfor din finansieringsramme, er derfor en bedre løsning for budgiver. Konsekvensen av å ikke undersøke om finansieringen er i orden ved et bud (som er bindende) er det budgiver som må bære. Imidlertid kan det være at megler, om h*n unnlater å undersøke finansiering, blir ansvarlig overfor selger som følge av brudd på god meglerskikk eller profesjonsansvar, f.eks. dersom budgiver ikke er i stand til å gjøre opp for seg. Ok, la meg omformulere - det mest fornuftige alternativet for alle 3 parter er forbehold. Sist jeg solgte krevde jeg bekreftet finansiering, orket ikke bale med forbehold eller evt dekningssalg. Telefon er bedre enn låneramme, det er helt klart. Vet ikke så mye om andre distrikter, men her er det hvertfall telefon det går i. Endret 19. desember 2018 av toth Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. desember 2018 Del Skrevet 19. desember 2018 Hva er et finansieringsbevis hvis det ikke er en garanti til kjøper (lånetaker) om at dette kan du få låne til å kjøpe bolig? Hva er vitsen med å skaffe et finansieringsbevis hvis det ikke har noen verdi? Finansieringsbeviset er (en viss) trygghet for selger. Det viser at en bank har tatt i alle fall et grovt blikk på kjøperens økonomi og funnet at den ut fra dette er holdbar for et lån. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Finansieringsbeviset er (en viss) trygghet for selger. Det viser at en bank har tatt i alle fall et grovt blikk på kjøperens økonomi og funnet at den ut fra dette er holdbar for et lån. Dette stemmer med følgende tekst i mitt finansieringsbevis: "Finansieringsbeviset er ikke et endelig tilbud om lån og er basert på de opplysninger låntakeren har oppgitt." Lenke til kommentar
coffeee Skrevet 20. desember 2018 Del Skrevet 20. desember 2018 Vet ikke hvor du bor, men har kjøpt 10 enheter i Oslo siste 3 årene og ved alle anledninger har det blitt sjekket om finansiering/finansierings-bevis har vært i orden ved budgivning. Det er på en måte ganske kritisk at er i orden når man skal selge noe. At personen du selger til faktisk har pengene...Hvordan vet du at de sjekket, fordi de spurte om bank og kontaktperson? Det betyr ikke at de faktisk har sjekket Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå