Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Boligkjøp og banken har trukket lånet

JNK

Anbefalte innlegg

Nå sitter vi virkelig i en ekstrem knipe! Vi er helt fortvilt og rådvill.

Sak: vi bor i et hus, og har en del gjeld dessverre. Vi snakket med banken og la inn bud på et hus til lavere sum. Banken bekreftet at vi fikk finansiering og vi la gladlig inn et bud. Budet ble akseptert, banken bekreftet og kontrakter ble skrevet. Nå 2(!!) dager før overtakelse (vi vant budrunden for for 2 mnd siden) så har banken trekt lånet sitt. De mener vi har for mye gjeld og de vil ikke finansiere allikevel. Vi har kastet oss rundt og prøvd andre banker og har ikke fått noen som kan fordi vi ikke har solgt først.

Så nå står vi her og aner ikke hva vi skal gjøre. Kan virkelig banken gjøre sånt når de har bekreftet at de gir oss lån? Konsekvensene for oss er jo massive, vi må nå dekke selgerens tap, ny runde med megler for selgere og komparasjon for jobben megler har gjort for oss til nå.

Hva i all verden gjør man? Dette vil ruinere oss totalt!

Har vi noen rettigheter når det er banken som har satt oss i denne situasjonen?

Hadde de sagt nei med en gang hadde vi ikke vært her..

Vi bor i esker og var så klare for å flytte om bare 2 dage..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker useriøst av banken, men det hjelper jo ikke dere noe akkurat nå.

Burde vel være mulig å gå i dialog med banken og f.eks. betone at dere er trygge på å få solgt huset dere har til grei pris og legge fram samlet inntekt og at dere er trygge på å klare å betale (minimum) rentene på lånet (er jo mange med stram økonomi som gjør akkurat dette).

Alternativt komme opp med ekstra sikkerhet i form av kausjonist.

Husk også at noe så enkelt som å droppe å eie en bil gir +200 000 ift hva bankene beregner dere kan klare av lån.

(Hvis mulig da... vet ikke hvor sentralt/usentralt dere bor... og/eller gjøre dette lenge nok til å få lånet... lov å være litt strategisk også...)

Lenke til kommentar

Hva har du fått skriftlig fra banken? 

Har du gjeld som du ikke har opplyst om tidligere da du søkte? 

Kun muntlig til megler og oss. 

Vi skulle inn å signere lånet i dag. 

Ingen gjeld vi ikke har opplyst om

Lenke til kommentar

Virker useriøst av banken, men det hjelper jo ikke dere noe akkurat nå.

Burde vel være mulig å gå i dialog med banken og f.eks. betone at dere er trygge på å få solgt huset dere har til grei pris og legge fram samlet inntekt og at dere er trygge på å klare å betale (minimum) rentene på lånet (er jo mange med stram økonomi som gjør akkurat dette).

Alternativt komme opp med ekstra sikkerhet i form av kausjonist.

Husk også at noe så enkelt som å droppe å eie en bil gir +200 000 ift hva bankene beregner dere kan klare av lån.

(Hvis mulig da... vet ikke hvor sentralt/usentralt dere bor... og/eller gjøre dette lenge nok til å få lånet... lov å være litt strategisk også...)

Takk for tips, skal sjekke dette! Men rekker ikke å selge en bil asap for å få dette i orden. Vi har kausjonist som har gått inn. Allikevel går det ikke.

Lenke til kommentar

En muntlig avtale er vel like bindende som en skriftlig avtale. Og når megler, en tredjepart, får bekreftelse fra banken [antar megler spør om finansiering er mulig?], så kan det vel slås fast at det eksisterte en avtale om finansiering.

Gitt at du opplyst om den totale gjelden du har, så burde du ha en meget god sak.

Gitt at du juridisk har en avtale, så har du nok en bedre sak enn denne personen, og han fikk medhold:

https://www.dn.no/privatokonomi/banken-trakk-lanetilbudet-ietteri-at-boligen-var-kjopt/1-1-1668325

Du kan jo vise dette eksemplet til banken, og vise til at de blir nødt å dekke erstatning for dekningskjøp mm.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke vanlig å få et finansieringsbevis?

Men så lenge megler kan bekrefte at de også fikk beskjed om at finansiering er ok har du kanskje en sak, men du trenger nok advokat.

Har du tatt opp noen ny gjeld siden du søkte om lånet første gang?

Endret av Vekteren
Lenke til kommentar

Kan du utdype? Jeg forstår ikke helt hva du mener..

Du spør om du har noen rettigheter når banken har "satt [dere] i denne situasjonen". Fordi det eneste du har fra banken er en muntlig bekreftelse på at de vil gi lånet tror jeg i praksis det er vanskelig å håndheve noen rettigheter overfor banken. De vil innvende at de ikke har gitt noe fast lånetilsagn, kun gitt et muntlig og uformelt finansieringsbevis. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Dere har ikke særlig sjanse å vinne mot banken da dette kun var muntlig avtalt, skaff ALLTID slik dokumentasjon skriftlig. Og dere burde aldri kjøpe noe annet før dere har solgt nåværende bolig, vertfall ikke i disse tider, med mindre dere har super inntekter og grei gjeld. Har dere ikke det, og evt mye gjeld, bør man alltid vente med å kjøpe bolig. Selg gammel først, kvitt dere med gjelda, før dere kjøper nytt. Skaff skriftlig dokumentasjon neste gang fra banken.

Dere kan prøve å gå rettens vei mot banken, men hør med advokat først. Jeg vet ikke om det er nok med tidsstempler fra teleselskap på at dere snakket sammen den og den dagen det og det kl slettet. Eller om det er nok bevis at megler fikk muntlig ja fra banken ang finansieringen. Har dere opptak av samtale med bank? Det hjelper jo på. Men jeg tror dere har et eget-ansvar her også når det gjelder å legge inn bud (altså sjekke sin egen betalings-kraft og gjeld, bank dokumenter osv - skriftlig)

Endret av yoye22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

et muntlig og uformelt finansieringsbevis. 

..er ikke litt av poenget med finansieringsbevis at det er forholdsvis formelt? Det skal jo fungere som en garanti til selger, så man slipper "med forbehold om finansiering"..

Jeg finner det merkelig at de tilbyr lånet, og deretter trekker tilbudet uten at TS' situasjon har endret seg. Finner det forsåvidt også merkelig at ikke TS har signert før, når det er 2mnd siden tilslag, lånet signeres jo ofte tidlig i prosessen.

Lenke til kommentar

Og dere burde aldri kjøpe noe annet før dere har solgt nåværende bolig,

Dette er jo som regel urealistisk - det vanlige er å finne det nye før man selger det gamle, og ha en viss periode med mellomfinansiering om man ikke får solgt før overtagelse. Hvis ikke sitter man jo plutselig uten bolig frem til man finner et egnet objekt, og handler fort noe man egentlig ikke hadde lyst på, i ren desperasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er jo som regel urealistisk - det vanlige er å finne det nye før man selger det gamle, og ha en viss periode med mellomfinansiering om man ikke får solgt før overtagelse. Hvis ikke sitter man jo plutselig uten bolig frem til man finner et egnet objekt, og handler fort noe man egentlig ikke hadde lyst på, i ren desperasjon.

Jeg liker å være forberedt på det verste, og å sikre meg mot slike situasjoner TS er i nå, og som en del andre i Norge også har opplevd. F eks å ikke få solgt gammel bolig er jo en gjenganger. Har man ikke familie eller midlertidig leie løsninger? Just sayin...

• Liker 1
Lenke til kommentar

..er ikke litt av poenget med finansieringsbevis at det er forholdsvis formelt? Det skal jo fungere som en garanti til selger, så man slipper "med forbehold om finansiering"..

Jeg finner det merkelig at de tilbyr lånet, og deretter trekker tilbudet uten at TS' situasjon har endret seg. Finner det forsåvidt også merkelig at ikke TS har signert før, når det er 2mnd siden tilslag, lånet signeres jo ofte tidlig i prosessen.

Nei, finansieringsbevis gis vanligvis med klare forbehold. Det som er formelt og "sikkert" er lånetilsagn. 

Jeg finner det også merkelig at de trekker et finansieringsbevis uten at noe har endret seg hos låntaker, men kanskje har rentebanen utviklet seg i mellomtiden slik at TS ikke lengre har evne til å betjene lånet etter bankens modeller. Her burde man nok sikret seg et lånetilsagn så fort man fikk aksept for budet. 

Edit: Ser ut som det er sprikende praksis hos bankene her, og mye forskjellig teminologi. Man må nok se nøyaktig hva som står i dokumentet om man skal vurdere bankens adgang til å nekte å gi lån etter å ha utstedt finansieringsbevis. 

Endret av Herr Brun
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg liker å være forberedt på det verste, og å sikre meg mot slike situasjoner TS er i nå, og som en del andre i Norge også har opplevd. F eks å ikke få solgt gammel bolig er jo en gjenganger. Har man ikke familie eller midlertidig leie løsninger? Just sayin...

Personlig synes jeg ikke denne risikoen er for stor å ta - om det blir en periode med mellomfinansiering godtar som regel banken det. Jeg holder f.eks på å bygge nytt hus, uvisst når det er ferdig - da selger jeg ikke nåværende før jeg vet ferdigdato på det nye. 

Skulle det ta for lang tid å selge nåværende kan jeg jo alltids leie det ut for å dekke rentene, det vil banken normalt være fornøyd med. De har jo ikke bare da dobbelt lån, men til gjengjeld dobbel sikkerhet.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg ikke denne risikoen er for stor å ta - om det blir en periode med mellomfinansiering godtar som regel banken det. Jeg holder f.eks på å bygge nytt hus, uvisst når det er ferdig - da selger jeg ikke nåværende før jeg vet ferdigdato på det nye. 

Skulle det ta for lang tid å selge nåværende kan jeg jo alltids leie det ut for å dekke rentene, det vil banken normalt være fornøyd med. De har jo ikke bare da dobbelt lån, men til gjengjeld dobbel sikkerhet.

Men jeg skrev jo det - at det er greit med mellomfinansiering hvis man har penger til det (og inntekt). Virker ikke som TS har dette :p?

Lenke til kommentar

Hvis jeg var TS, så ville jeg startet med å "samle bevis".

- Få skriftlig fra megler hvilken informasjon han fikk fra banken, og om han oppfattet dette som at en avtale om lån var inngått.

- Få skriftlig fra banken om dere hadde en muntlig avtale, hva den innebar og evt hvilke opplysninger de baserte dette på, hvorfor de ikke vil holde avtalen lengre og hva som har endret seg siden avtalen ble gjort som gjør at dem kan trekke seg. Bare det å få dem til å innrømme at det har vært en avtale vil være en stor fordel her.

Også:

- Ta kontakt med banken og opplys om saken jeg linket til tidligere i denne tråden. Merk at nemda sier at finansieringsbevis kan kun trekkes tilbake:

Bare dersom kjøperen hadde gitt uriktige eller ufullstendige opplysninger av vesentlig betydning i første omgang, kunne banken trukket seg fra låneavtalen, mener nemnda.

- Spør om hvilke opplysninger som var uriktig eller ufullstendig i vesentlig betydning. Du kan kanskje også bemerke til banken at banken er den profesjonelle part og derfor har undersøkelsesplikt (jeg er litt langt ute på isen her, men jeg vil tro det er slik).

-Ta kontakt med megler og selger, og be om noen dager eller ei uke  betalingsutsettelse, fortell hva du gjør for å få banken til å snu, og at du håper å få en snarlig løsning som både selger og kjøper tjener på. Jeg vil tro selger vil være mer lysten på å selge nå, selv om megler kanskje kan tjene mer penger på å selge enda en gang.

Edit:

Og til slutt, om kontakten din i banken er umulig, prøv en annen kundebehandler. Av og til er man borti en person som ikke kan tenke selv. Jeg vil tro kanskje kundebehandleren din prøvde å legge inn lånet i "systemet", og det ikke gikk pga endringer i rente de siste månedene. En annen kundebehandler vil kanskje innse at en avtale om lån må holdes, og opprettelsen av lån må gjøres "manuelt" (ellerno). 

Ting er ikke tapt, bare hold hodet kaldt og bruk dagene framover effektivt!

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Hvis jeg var TS, så ville jeg startet med å "samle bevis".

- Få skriftlig fra megler hvilken informasjon han fikk fra banken, og om han oppfattet dette som at en avtale om lån var inngått.

- Få skriftlig fra banken om dere hadde en muntlig avtale, hva den innebar og evt hvilke opplysninger de baserte dette på, hvorfor de ikke vil holde avtalen lengre og hva som har endret seg siden avtalen ble gjort som gjør at dem kan trekke seg. Bare det å få dem til å innrømme at det har vært en avtale vil være en stor fordel her.

Også:

- Ta kontakt med banken og opplys om saken jeg linket til tidligere i denne tråden. Merk at nemda sier at finansieringsbevis kan kun trekkes tilbake:

- Spør om hvilke opplysninger som var uriktig eller ufullstendig i vesentlig betydning. Du kan kanskje også bemerke til banken at banken er den profesjonelle part og derfor har undersøkelsesplikt (jeg er litt langt ute på isen her, men jeg vil tro det er slik).

-Ta kontakt med megler og selger, og be om noen dager eller ei uke  betalingsutsettelse, fortell hva du gjør for å få banken til å snu, og at du håper å få en snarlig løsning som både selger og kjøper tjener på. Jeg vil tro selger vil være mer lysten på å selge nå, selv om megler kanskje kan tjene mer penger på å selge enda en gang.

Edit:

Og til slutt, om kontakten din i banken er umulig, prøv en annen kundebehandler. Av og til er man borti en person som ikke kan tenke selv. Jeg vil tro kanskje kundebehandleren din prøvde å legge inn lånet i "systemet", og det ikke gikk pga endringer i rente de siste månedene. En annen kundebehandler vil kanskje innse at en avtale om lån må holdes, og opprettelsen av lån må gjøres "manuelt" (ellerno). 

Ting er ikke tapt, bare hold hodet kaldt og bruk dagene framover effektivt!

Takk for god tilbakemelding! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...